Voltmod toepassen bij e8500?

Pagina: 1
Acties:

• MiQie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-10-2023
Hallo allemaal,

Allereerst mijn configuratie:
Antec 900 kast
c2d E8500 3,16 (nu stabiel op 3,990 Ghz, (9,5x 420)) (Rev. E0)
Scythe mugen2
Asus p5q pro
Corsair (2x2GB) TwinX XMS2 DHX, DDR2 PC2-6400 (800 mhz) Cl4 4-4-4-12 (nu op 5-5-5-15 en 2.1 volt)
Ram:fsb 1:1
Sansung spinpoint F1 1TB
Coolermaster real power m620
XFX xxx gtx260 (192 denkertjes versie)
X-fi nogwat geluidskaartje

Ik heb geen volt mod toegepast en de voltage op auto laten staan in de bios configuratie. De temperatuur vind ik vrij netjes, na orthos blend test max temp: 37 graden. Dit vraagt natuurlijk om meer mhz-en.
Vanaf welk punt zal ik de processor handmatig extra prik moeten geven, of kan ik hem op auto laten staan zolang hij de test doorstaat of heeft dit toch consequenties voor de prestaties?

Als er verder tips en/of suggesties zijn, dan hoor ik dat natuurlijk graag :)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

handmatig is zeer zeker aan te bevelen, auto kan wel eens je core slopen door *teveel* voltage..

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je bedoelt de CPU wat extra voltage geven. De term voltmod wordt eigenlijk alleen gebruikt als je met hardware het voltage verhoogt, dus echt met solderen en met draadjes werken. Maar goed dat maakt verder niet echt uit voor je vraag.

Het voltage via de BIOS verhogen doe je eigenlijk pas zodra de CPU onstabiel word. Als je blijft overklokken komt er een punt dat Orthos niet meer stabiel is. Dan kan je met iets extra voltage de boel wel weer stabiel krijgen.

Het is wel aan te raden om handmatig de voltage's in te stellen ipv alles op automatisch te laten staan. Het beste is om vanaf het begin al zelf de voltage's te regelen.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 06-04-2009 23:08 ]

• MiQie
AlexanderB schreef op maandag 06 april 2009 @ 22:56:
handmatig is zeer zeker aan te bevelen, auto kan wel eens je core slopen door *teveel* voltage..
Aha. Kan ik dan het beste op 1,25v (stock) beginnen, en dan langzaam opvoeren indien hij het niet trekt, of is er een betere voltage die je me kan aanraden? Ik weet nog niet hoe ver ik het beestje wil opvoeren in ghz, ik wil qua temp niet boven de 55 uitkomen.

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

Dima_2005

T.net-verslaafde

MiQie schreef op maandag 06 april 2009 @ 23:06:
[...]

Aha. Kan ik dan het beste op 1,25v (stock) beginnen, en dan langzaam opvoeren indien hij het niet trekt, of is er een betere voltage die je me kan aanraden? Ik weet nog niet hoe ver ik het beestje wil opvoeren in ghz, ik wil qua temp niet boven de 55 uitkomen.
Ja, de regel is om zo laag mogelijk stabiele voltage met zo hoog mogelijke frequentie... Ik weet niet hoe het met E8500 zit, maar bij de Q9550 kun je op stock aan de FSB-wall zitten...

Dusja... Ik zou ook op 1.25V beginnen...

Vergeet niet om je RAM en NB mee te volten, want anders zitten die achter.... En je PCI en PCIe frequentie vast te zetten ;)

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
MiQie schreef op maandag 06 april 2009 @ 23:06:
[...]

Gewoon beginnen op het standaard voltage is het beste. Dan zodra de CPU onstabiel wordt iets meer voltage er op zetten. Dus bijvoorbeeld van 1,25 naar 1,26.

Niemand kan je een voltage aanraden omdat elke CPU anders is en een bepaald voltage nodig heeft om goed te draaien. De ene kan voor 4GHz wel eens veel meer of minder voltage nodig hebben dan jij. Je zal dus zelf uit moeten zoeken welk voltage jouw CPU nodig heeft.

• MiQie
Dima_2005 schreef op maandag 06 april 2009 @ 23:09:
[...]

Ja, de regel is om zo laag mogelijk stabiele voltage met zo hoog mogelijke frequentie... Ik weet niet hoe het met E8500 zit, maar bij de Q9550 kun je op stock aan de FSB-wall zitten...

Dusja... Ik zou ook op 1.25V beginnen...

Vergeet niet om je RAM en NB mee te volten, want anders zitten die achter.... En je PCI en PCIe frequentie vast te zetten ;)
Ik heb mn ram ingesteld op 2.1v en 5-5-5-15 timings. In een review is dit specifieke geheugen getest en loopt stabiel op 1066mhz op 2.2v met 6-5-5-18 timings maar presteert dan minder, dus die staat goed zolang mn fsb niet boven de 500 uitkomt. Ik heb mn pcie frequency op 100 staan, maar in deze review word 105 aangeraden, dus dat zal ik direct even aanpassen. Daar word ook aangeraden om de NB op auto setting te laten staan. Ik zal eerst richting die genoemde 4,275ghz gaan met de benodigde volts en zien wat de temperatuur doet. Ik houd u op de hoogte.

Allen bedankt zover!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

Dima_2005

T.net-verslaafde

MiQie schreef op maandag 06 april 2009 @ 23:32:
[...]

Ik heb mn ram ingesteld op 2.1v en 5-5-5-15 timings. In een review is dit specifieke geheugen getest en loopt stabiel op 1066mhz op 2.2v met 6-5-5-18 timings maar presteert dan minder, dus die staat goed zolang mn fsb niet boven de 500 uitkomt. Ik heb mn pcie frequency op 100 staan, maar in deze review word 105 aangeraden, dus dat zal ik direct even aanpassen. Daar word ook aangeraden om de NB op auto setting te laten staan. Ik zal eerst richting die genoemde 4,275ghz gaan met de benodigde volts en zien wat de temperatuur doet. Ik houd u op de hoogte.

Allen bedankt zover!
PCI op 105Mhz kan datacorruptie veroorzaken, dus denk daar eens aan! (of je krijgt al een klein risico)..

En dat gebruiken om je videokaart te boosten is niet slim... Beter de videokaart overclocken en als je aan bandwidth tekort zit, kun je naar 105 gaan...

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• MiQie
Dima_2005 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 08:51:
[...]

PCI op 105Mhz kan datacorruptie veroorzaken, dus denk daar eens aan! (of je krijgt al een klein risico)..

En dat gebruiken om je videokaart te boosten is niet slim... Beter de videokaart overclocken en als je aan bandwidth tekort zit, kun je naar 105 gaan...
Dus gewoon op 100 laten staan? Ik heb ergens gelezen dat 101 ook kan, maar of dat veel verschil maakt?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:49

M2M

medicijnman

MiQie schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 16:54:
[...]

Dus gewoon op 100 laten staan? Ik heb ergens gelezen dat 101 ook kan, maar of dat veel verschil maakt?
dat maakt geen verschil. Verstandig is gewoon om die PCI-E te locken op 100MHz en eerst eens te beginnen met je het overklokken van processor (en eventueel ook geheugen, die kunnen vaak ook wel iets meer hebben ;))

-_-

Verwijderd

zo te zien ben je nog een beginner (niet kwaad bedoeld)

http://www.hardware.info/..._2_Duo_overklok_tutorial/

hier wordt alles uitgelegd over overklokken van de core 2 duo

veel succes

• MiQie
M2M schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 16:57:
[...]

dat maakt geen verschil. Verstandig is gewoon om die PCI-E te locken op 100MHz en eerst eens te beginnen met je het overklokken van processor (en eventueel ook geheugen, die kunnen vaak ook wel iets meer hebben ;))
Ik wil in eerste instantie ook van die instelling afblijven. Mn gtx260 trekt alles makkelijk, hij is al standaard opgefokt en heb rivatuner ook al wel ontdekt ;). Komt misschien later nog wanneer het nodig word en ik me er iets meer in heb verdiept. Wat mn geheugen betreft, die kan nog wel wat hebben, zie link eerder bericht.
Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 16:59:
zo te zien ben je nog een beginner (niet kwaad bedoeld)

http://www.hardware.info/..._2_Duo_overklok_tutorial/

hier wordt alles uitgelegd over overklokken van de core 2 duo

veel succes
Dat lopt idd ;) Ik heb inmiddels al aardig wat reviews en artikelen bestudeerd, ook voor het samenstellen van mijn systeem, maar nog lang niet alles is me helemaal duidelijk, waaronder dus de effecten van de pcie instelling.
Mn systeem loopt nu iig stabiel (2 uur orthos) op 4,009 ghz op 1,3250 volt welke ik vanavond weer wat verder ga duwen. Alle hulp is welkom, dus thanks voor de verwijzing.
Pagina: 1