Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NiCd batterij videocamera modden

Pagina: 1
Acties:

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-11 19:57
ik heb een tijdje geleden een Sony CCD-V100E gekocht, echt een koopje op marktplaats, nu zitten er 2 batterijen bij, een gaat een half uur mee, de andere nog minder.
nieuwe accu's kosten op internet ~20 - ~30 euro, en dat is toch iets te duur voor een camera die mij maar een tientje kostte.

dus had ik een idee, ik maak een accu open en hang er een 4x AA houder in met 4 AA's en ik heb een goedkope accu!

maar nu komt het,
spec's accu;
NiCd 6V 1600mAh

spec's lader
NiCd 8.5V 1.2A

oftewel het zijn NiCd accu's, heeft de camera echt een NiCd accu nodig of kan ik gewoon 6V erop aansluiten? stel ik gebruik her-oplaadbare batterijen á 1.2V, dan heb ik er natuurlijk 5 nodig, een verse batterij is natuurlijk geen 1.2V/1.5V en een bijna lege ook niet, zou dat schadelijk zijn?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
NiCD flutueerd ook bestwel in spanning, ik zou er gewoon 4x AA in mikken.

Kan alleen zijn dat de batterij bijna leeg melding wat vroeger komt, alkaline heeft een andere ontlaadcyclus dan NiCD dat heeft.
NiCD blijft heel lang tegen de 1.2 volt en gaat dan snel kelderen, alkaline gaat vrij gelijkmatig van 1,5 naar 0V.
Dus je zal bij een batterij die nog meer dan de helft vol is al de melding krijgen dat ie bijna leeg is.

En natuurlijk niet proberen op te laden ;)

[ Voor 5% gewijzigd door SA007 op 06-04-2009 22:23 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
NiCd wil het nog wel eens bij helpen om ze een nachtje, of meerdere nachten in de vriezer te gooien.

Wel even zorgen dat je ze in een plastic zakje, of in een bakje ofzo doet, want anders komt er vocht bij/in.

naftebakje in "Broodje aap of niet, accu in de vriezer"

Hier staat overigens ook nog wat over NiCd Reanimeren:

http://www.modelbouwforum...696-ni-cd-reanimeren.html

Ze hebben het daar ook over een wat extremere manier, dikke stroomstoot geven.

Maar dat moet je wel voorzichtig doen, anders klappen de cellen uit elkaar, met alle gevolgen van dien.

Maar misschien is het uiteindelijk wel handiger om gewoon NiMh cellen erin te stoppen.

Die heb je nu zelfs al in 2500mAh capaciteit geloof ik.

[ Voor 62% gewijzigd door ThinkPad op 06-04-2009 22:30 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Pak een houder voor 6 AA's of AAA's en gebruik NiMH batterijen? Dan kun je ook gewoon weer opladen, al weet ik niet of er veel functioneel verschil tussen NiCd en NiMH laders is. Wil je een exacte replica van je originele accu, dan gebruik je natuurlijk 5 cellen. :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Ik vraag me trouwens wel af hoe je de accu indicator weer een beetje correct krijgt als je er andere cellen in stopt.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Gezien dat het NiCD is zal de accu indicator niet veel meer zijn dan een btje wat onspringt bij een bepaalde spanning...

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-11 19:57
ik kan natuurlijk niet meer die 5 NiMh batterijen opladen met die nicd lader.
maar het was mijn vraag of er geen circuit in de camera zat die echt alleen NiCd accu's kan hebben.

ik wil er dan zo'n klepje op maken dat ik makkelijk 5 AA's eruit kan halen.

Verwijderd

oddish2211 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 11:09:
ik kan natuurlijk niet meer die 5 NiMh batterijen opladen met die nicd lader.
Als die NiCd lader een trage lader is, is het geen probleem. Hooguit dat je NiMH's nooit helemaal vol zijn, maar ze gaan niet kapot.
maar het was mijn vraag of er geen circuit in de camera zat die echt alleen NiCd accu's kan hebben.

ik wil er dan zo'n klepje op maken dat ik makkelijk 5 AA's eruit kan halen.
NiCd en NiMH zijn (op een paar uitzonderingen na) prima uitwisselbaar. Alleen bij snelladen is de delta-peak van NiCd iets scherper, daarom dus geen NiMH in NiCd snellader.
Pagina: 1