Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

geluidskaart en CPU verbruik

Pagina: 1
Acties:

• fespen
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik lees dat een geluidskaart het CPU verbruik verlaagt.
Maar wat moet ik mij hier bij voorstellen?
Stel ik speel een mp3 af met WMP.
Wordt het CPU verbruik van WMP dat in de Task Manager staat dan verlaagt?
Of is het meer achter de schermen waar de geluidskaart de berekenen doet?

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-11 21:21

Dima_2005

T.net-verslaafde

Het is meer achter de schermen. Als je een MP3 met WMP afspeelt gebeuren er verschillende dingen:

1) MP3 uitlezen (WMP->HD en SB)
2) MP3 decoderen (WMP->CPU)
3) MP3 omzetten naar geluid (daar heb je baat bij een geluidskaart)

Maar je moet je niet zo zwaar zorgen maken hierover, zo veel verschil gaat het niet maken bij een gewone MP3... Dus je CPU gebruik van WMP gaat niet verlagen....

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-11 13:15
Je merkt het pas bij het spelen van games en het decoderen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zelfs dan zal je het amper merken, een moderne cpu doet dat eenvoudig tussendoor en qua performance zal het niet merkbaar zijn en ik vermoed zelfs niet meetbaar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-11 13:15
Tsurany schreef op maandag 06 april 2009 @ 23:26:
Zelfs dan zal je het amper merken, een moderne cpu doet dat eenvoudig tussendoor en qua performance zal het niet merkbaar zijn en ik vermoed zelfs niet meetbaar.
Dat de moderne CPU's er weinig last van hebben geef ik je gelijk in.
Maar ik heb geen flauw idee met wat voor CPU hij op doelt.

• fespen
  • Niet online
Een amd 2500+
En ik speel geen games :P

Verwijderd

Helemaal niets om je druk over te maken dus. In de praktijk merk je er 0,0 van. (als het nu een 386sx was..)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:05

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik heb de afgelopen dagen wat zitten benchen met en zonder X-fi (dus met on-board) en ik merk er geen fluit van. Binnenkort (dit weekend?) op mijn tweakblog het hele verhaal.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:58

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

fespen schreef op maandag 06 april 2009 @ 23:46:
Een amd 2500+
En ik speel geen games :P
Verschil tussen een onboard C-Media 8731 en een SoundBlaster Live! Value op een AMD AthlonXP 2400+ was voor mij enigszins merkbaar. Voornamelijk in geluidskwaliteit, maar het scheelde ook een whopping avg 2 a 5 fps in UT2004.
Oftewel, het verschil qua CPU gebruik is er maar het is erg klein. Voordeeltje in games is dat je hardware mixing hebt bij een goede geluidskaart. Maar het verschil in geluidskwaliteit en CPU-gebruik is nogal afhankelijk van de onboard chip. De ene onboard chip is de andere namelijk niet.

Bij het afspelen van MP3s ga je er qua CPU niets van merken. Daar moet je meer aan geluidskwaliteit gaan denken bij het gebruiken van een losse soundcard.

[ Voor 30% gewijzigd door Ultraman op 07-04-2009 00:36 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

als je klagen hebt over de geluidskwaliteit is het idd de moeite waar dom een extra geluidskaart erbij te prikken, maar je moet ook de keerzijde van de medaille bekijken. Het algemeen verbruik van je PC zal omhoog gaan.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• fespen
  • Niet online
oke bedankt voor de info.
ik heb een Asus A7V880 moederbord, waar ik een 'SoundMAX Audio Driver' voor moet installeren.
ik kan een PCI Creative SoundBlaster Audigy met een externe firewire aansluiting krijgen voor 10 euro.
Pagina: 1