Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

nou heb ik door de jaren heen een leuk game systeempje bij elkaar gespaart..... :P ;)
maar nou wou ik graag de cpu wat gaan overclocken om de prestaties van het systeem net even wat hoger te krijgen, omdat de cpu nu ook al weer wat achterhaald word.... }:O
mijn systeem is:
p5n32-e-sli sci acpi bios 1404
gtx 280 xxx edition 1GB ddr3
q9300 nu @ 2.66Ghz
4GB ocz ddr 2 @ 800Ghz dual channel
350 gb hdd 7200 rpm
2 dvd en cd branders / lezers

nou heb ik meerdere vragen voor de wijzere tweakers onder ons....
1 --- zit er ergens in mijn systeem een bottleneck of iets dergelijks wat door een simpele upgraide of overclock veel sneller kan? 8)7

2 --- nou probeer ik mijn cpu in het bios te overclocken naar ong 3 tot 3.3 Ghz maar dat lukt maar niet....
mijn moederbord heeft namelijk een auto overclock functie, waarbij je in het bios alleen hoeft te kiezen tussen 5% ocerclock of 10% overclock of 20% etc........
ik dacht hoppakee dit maakt het een stuk makkelijker, direct 5% testen en het werkte perfect, alle sensors onder windows leesbaar gaven de overclockte kloksnelheden weer.
vervolgens maar voor de 10% gaan dacht ik, maar dat pakte heel anders uit voor mij....
de pc kwam niet verder dan het zwarte scherm de eerste keer opstarten en moest gereset worden.
na de reset stond in het bios de 10% overclock wel opgeslagen maar de cpu liep op stock speeds :'(
dat vond ik erg jammer vandaar de vraag aan jullie: wat heb ik hiet fout gedaan.

3 --- nou zie ik velen van jullie de cpu's overclocken onder windows zelf, dus als windows zelf draait..... en ik hoor ook nog wel eens hier en daar dat under load overclocken beter zou zijn????? _/-\o_
ik zou dat ook wel willen maar zit met het feit dat op mijn computer een dualboot zit (xp en vista) dus had ik het idee dat dat wel eens raar uit zou kunnen pakken.

4 --- ik had het idee mijn bios even te flashen, maar nu heb ik geen diskette (A) station meer, kan dat flashen ook anders?

dit waren de vragen dan eerst wel even, ik dank jullie voor alle hulp, zolang het serieus bedoelt is! _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
1 nee wel redelijk op elkaar afgestemd.
2 gewoon de FSB verhogen en niet met die profielen werken.
3 Overklokken vanuit windows werkt erg slecht of niet.
4 Flashen via USB stick.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1) Je bottleneck zou je moederbord kunnen zijn icm je processor. Je hebt een multiplier van 7.5 waardoor je voor 3 ghz al een FSB van 400 nodig hebt, 440 voor 3.3 Ghz. Niet alle moederborden zijn even blij met hoge FSB-en, alhoewel 400 meestal wel te halen moet zijn.

2) Die auto-overclock functies werken maar beperkt. Alles handmatig instellen werkt het beste. Je kunt dan zelf alle voltages en straps instellen. Genoeg tutorials te vinden hierover.

3)Dit wordt eigenlijk alleen maar gebruikt voor suicide runs. Voor een stabiel systeem moet je uiteraard ook gewoon kunnen booten. Programma hiervoor is SETFSB, gezien je vragen raad ik je aan het nog niet te gebruiken. Je moet goed weten wat je aan het doen bent.

4)Flashen kan ook via USB. Als je op de download sectie van de Asus pagina zit staat er links een how-to.
Makkelijkste is met EZflash, kan ook onder windows via AsusUpdate, maar dat is iets riskanter.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dus de auto overclock functie zowieso uit dus, en fsb alleen verhogen?
vanaf hoeveel fsb verhoging moet ik een voltmod toepassen? of hoeft dat niet om de 3 Ghz te halen?

thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, het wordt een beetje flauw, maar misschien moet je eens een tutorial gaan lezen mbt overclocken.

Niemand kan jou van tevoren zeggen vanaf wanneer je je voltage moet verhogen. Meestal begin je met je VID in te stellen, en dan testen. Als hij stabiel is verhoog je de FSB tot een punt dat hij niet meer stabiel is. Dan verhoog je de Vcore, en eventueel andere voltages zoals de northbridge.

Even snel een artikeltje voor je gegoogled:
http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=841

Lees dat maar eens door. Zo staan er nog 100en op internet.

Ow ja, een Voltmod is een hardwarematige aanpassing om tot een hoger voltage te komen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2009 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Of je de Vcore moet ophogen hangt echt helemaal van je mobo + CPU combo af; maar vermoedelijk haal je de 3.0.GHz wel op de standaard Vcore, of net 1~2 stapjes Vcore meer. Meestal hoef je de Vcore pas te verhogen vanaf de 3.2~3.3GHz ofzo.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja ik heb denk ik al 4 tutorials gelezen, maar met alle respect hoor..... ik heb redelijk veel verstand van computers maar dit is iets waar ik geen touw aanvast kan knopen, de tutorials wijken altijd af van mijn systeem, en de eisen.
ik kan in geen enkel tutorial (inc. de nieuwe link) de info vinden die ik nodig heb.
vandaar deze brandende vragen en dan hou ik op te zeuren.

als ik de fsb op op 400 zou zetten, kan dat in 1 keer of moet ik rustig opbouwen?

en zou ik dan ook nog enige spanningen moeten verhogen voor een stabiel systeem?

alvast bedankt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik twijfel aan je kennis mbt overclocken maar goed.

Ja je kunt gerust ineens je FSB op 400 knallen, en je moet voltages verhogen als hij niet stabiel is.
Simpel he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:10

Nemesizz

Untouchable

Volgens mij zijn er problemen met het chipset (nVidia 650 toch?) icm quad-cores.

Heb tenminste vaker gelezen dat de 650 chipsets niet of slecht overklokken met quad-cores.
(ik heb zelf een abit met 650 chipset, die overklokt slecht, en volgens de forums kwam het door het chipset, omdat bij hun een asus met 650 chipset het ongeveer net zo slecht deed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nemesizz schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 12:34:
Volgens mij zijn er problemen met het chipset (nVidia 650 toch?) icm quad-cores.
Ja klopt vaak komen ze niet eens verder dan een FSB van 350 MHz. :P
Alleen heeft de TS een 680i moederbord. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 07-04-2009 12:57 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok mooi ik ga het vanavond maar even proberen, hoop dat het goed gaat :9~ ....
in inderdaad mijn kennis van overclocken is nog erg laag maar het komt langzaam.... :?
en op het gebied van hard- en software is mijn kennis wel redelijk goed hoor, heb mijn eigen computer gebouwd en "getuned" , en ik repareer ook vaak computers bij familie en vrienden...! :P

bedankt voor jullie snelle reacties..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb nu geprobeert de fsb in 1 keer op 1600 te knallen, maar hij boot dan niet.... hetzelfde probleem weer..! :?
ik kreeg alleen een zwart scherm, vanaf 2.7 Ghz (1450) gaat het fout en doet het moederbord nix meer....
daaronder werkt het overclocken goed..... hoger voltage misschien de oplossing? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je houdt wel van smilies of niet? Goeiendag...
Ow ja, en dubbelposten binnen 24 uur is ook niet gewenst.

En inderdaad, Voltages verhogen kan de oplossing zijn. Kleine stapjes en testen maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja whahaha smilies zijn er niet voor niks..... :P :) en sorry ik had edit moeten doen....dom |:(
en zal ik dan de Vcore alleen verhogen? of moet ik alle spanningen evenredig verhogen? _/-\o_

alvast bedankt jongens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon proberen jongen.

Eerst Vcore een klein beetje omhoog --> Kijken of ie boot.
Geen Boot? Vcore weer terug, ander voltage omhoog (bijv. FSB termination voltage)--> Kijken of ie boot.
Etc. Etc.

En zo kan het ook nog aan het FSB strap to northbridge liggen, en veel andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok ik heb even gespeelt met de Vcore en die even op 1.3 volt gezet maar dat verhielp niet veel, ben nu nog wat aan het spelen maar krijg steeds het zelfde resultaat, processor heeft een dood puntje. :P
ik vraag me af of ik niet mijn ram overclock..... heb ook vaak gelezen dat dat automatisch fout kan gaan.
hoe kan ik dat voorkomen? :+
dit is mijn ram: }:O
OCZ DDR2 PC2-8500 Platinum 4GB Edition Dual Channel
http://www.ocztechnology...._4gb_edition_dual_channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
RAM snelheid zolaag mogelijk zetten. ;)
En je kan de multiplier ook wel eens verlagen naar 6 kijken of je dan wel een hoger FSB kan draaien. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat is een grapje zeker, moet ik mijn ram snelheid verlagen tot 400 mhz???? dan blijjft er niks van over.....

edit- ik kom er nu echt niet meer uit, op google kan ik de stock voltages nergens vinden, mijn mobo geeft bij elk voltage (auto) aan dus weet ik ook niet waar ik moet starten met verhogen...

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2009 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CPU-Z geeft de JEDEC waardes aan. Gewoon even downloaden en kijken dus.

Je kunt ook overwegen om Everest te downloaden:
http://www.lavalys.com/pr...php?ps=UE&lang=en&page=48
Is wel een trial, dus je kunt niet alle voltages zien.

Let wel op dat Asus borden de neiging hebben om te overvolten. Als je 1.9V voor de DIMM instelt
staat er meestal in werkelijkheid 2.0V op.

En ik weet niet of je het weet, maar je geheugen hoort officieel maar op 400Mhz te lopen he..
Als je dus een FSB van 400 instelt met een memory divider van 1:1 loopt je geheugen precies volgens specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
everest had ik al dus dat komt mooi uit..... en core temp geeft ook wat voltages weer :)
vcore is VID hoop ik??? 1.2375 volt :X
vb is 1.25 volt
sb is 1.5 volt
ddr is 2.1 volt
dram fsb verhouding is 5:6
wat raden jullie aan om hier aan te veranderen, ik heb al vele combinaties geprobeerd....tevergeefs 8)7

- edit alle voltages zijn stock hea 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2009 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VID is geen Vcore, maar Voltage IDentifier. Wordt gebruikt voor initiele boot.

Coretemp geeft geen actuele voltages weer, CPU-Z wel.

Ik denk dat vb NB (northbridge) moet zijn, en die kan wel iets omhoog MOCHT DAT NODIG ZIJN.
Southbridge moet genoeg zijn.

Wel zou ik je memory-divider op 1:1 zetten zodat je je geheugen niet overclockt.
Als je nu je FSB op 400 zet loopt je geheugen al op 960Mhz, ruim over specs dus. Als je dat wilt zal je DRAM voltage omhoog moeten schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
De northbridge op dit asus bord heeft fabrieks af een te hoog voltage (heb em zelf ook, gelezen op extreme systems), ik heb em terug gezet naar 1.35, standaard is ie 1.6. Draait uber stabiel op 1.35. Die vb is dan ook niet je North Bridge ;)

helaas voor jou heb ik geen quad, dus kun je het niet echt vergelijken.

Het is, zoals eerder gezegd, algemeen bekend dat quads slecht clocken op de 680i chipset...

Ikzelf heb alle voltages standaard staan met uitzondering van de Vcore (1.425 ipv 1.35) en dus de NB, ik draai 1700 Mhz FSB met een e6750. Mn geheugen heb ik gelijk getrokken naar 425 Mhz (850 effectief).

De default Vcore van jouw processor is als ik het zo gauw zie 1.225. Begin daar, zet alles op default, bouw dan langzaam op. Als je bij de 1450 Mhz FSB vastloopt, zet je Vcore dan één stapje omhoog, test op stabiliteit, en ga eventueel verder....

Tis gewoon een kwestie van je waardes aanpassen en stapje voor stapje verder komen :)

[ Voor 45% gewijzigd door wasted247 op 07-04-2009 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nou jongens echt bedankt voor alle hulp, ik snap nu al heel wat meer van het overclocken door jullie.... _/-\o_
maar ik kom toch geen snars verder, sterker nog ik ga alleen achteruit want de 5% autooverclock functie boot ook al niet meer, en verder heb ik alles uitgeprobeert.... :(
zoals het memory op 400 Mhz zetten of het ratio op 1:1 niks overgeslagen, Vcore verhogen, ddr spanning verhogen, northbridge spanning verhogen..... 8)7 maak me maar gek, hij blijft dood!!!
maar ik hou er mee op, als ik de fsb nu ook maar met 25 verhoog boot het mobo al niet eens meer, ongeacht waar ik de voltages ook mee verhoog, het scherm is en blijft dan zwart...... ;(
klote processor of mobo dus, kan het gewoon niet hebben ofso :(

denk dat ik het maar op geef... na al deze inspanning, voltages tunen etc. niet eens 1Mhz hoger..! :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
reset je cmos eenas en begin opnieuw, waarschijnlijk heb je zoveel gedaan dat je iets verkeerd hebt gezet, denk bij het verhogen van je FSB vooral aan je geheugen snelheid, anders klokt hij mee, dus eerst je FSB omhoog en dan je geheugen weer correct instellen

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 18:11:
dat is een grapje zeker, moet ik mijn ram snelheid verlagen tot 400 mhz???? dan blijjft er niks van over.....
Nee tuurlijk niet. :p
Geheugen overklokken kan later toch nog wel als je de CPU weet over te klokken. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
al jullie goede raad.....leid nog steeds tot het verschrikkelijke..... zwarte scherm.... :( :(
ik heb mijn cmos gereset, vervolgens de fsb verhoogt naar 1400 en daarna het geheugen op 400 gezet, tevergeefs.
ik ben er ook achter gekomen dat als ik het geheugen/fsb ratio op 1:1 zet de pc niet boot ongeacht de rest van de settings, misschien hebben jullie daar nog wat aan.
en heb ook nog even geprobeert de vcore op 1.3 te zetten maar ook enig zonder effect....

ik ben ten einde raad...... rot ding eigenlijks hea :( :(

}:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O }:O
morgen is er weer een dag..! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
FSB op 1400? quadpumped gedeeld door 4 mag ik aannemen, aka 350?

En overclock is niet gegarandeerd, het is veel tunen en kijken, vooral SB / NB / DDR2 voltage verhogen leid tot stabiliteit, alsmede je Vcore natuurlijk. kost gewoon tijd, en je moet het langzaam opbouwen zodat je erachter komt wat jou limiet is , of wat je tegenhoud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 23:08:
al jullie goede raad.....leid nog steeds tot het verschrikkelijke..... zwarte scherm.... :( :(
Is je videokaart niet kapot? :+ ( <-- kijk, dat is een juist toegepaste smiley!)

Als je je CMOS reset en je laat de bios alles opnieuw invullen, doet ie het dan wel gewoon?

Het lijkt me trouwens stug dat het aan de 1:1 memory-divider ligt. Lijkt me dat je onbewust je geheugen zo hard laat lopen dat het failt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je na de reset ook overige kaarten en andere (tijdelijk overbodige) onderdelen uitgesloten door ze even te verwijderen en te zien of de pc dan wel opstart?

Maw, je weet zeker dat tijdens al het gehobby niet een ander onderdeel kapoet is gegaan en conflicten geeft nu?

En heb je geen losse VGA / AGP videokaart, naast een onboard videokaart waarbij op dit moment per ongeluk de verkeerde videokaart geselecteerd is in je BIOS?
Dus de onboard ipv de insteek, of andersom?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2009 07:22 . Reden: Toevoeging vid. kaart & typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
videokaart is niet kapot man, ophouden..!! hij is net nieuw. dus geen :+ :+ gelukkig
en zonder overclock doet hij het prima.... ;)
overclocken is voor dit systeem en mij niet weggelegd sorry maar ik hou er definitief mee op.

bedankt nog!! :)
Pagina: 1