• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Als laatste poging hier meer over te weten te komen...Google heeft me niet kunnen helpen, evenals de search van T.net. Misschien het gevolg van niet goed te verwoorden queries, of misschien omdat er weinig over te vinden is.

Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb een hele oude Sony VAIO F-304 (1999) waaraan ik nogal wat emotionele waarde heb. Hierin zit een Mobile Intel Pentium 2, 366 MHz. Op dit moment heeft hij last van zogenoemde random shutdowns. Dit probleem is langzaam aan komen sluipen, maar ik kom nu niet verder dan 30 seconden in de boot van een besturingssysteem. Klaarblijkelijk heb ik een processor uit een batch zitten die in de loop van tijd problemen krijgt met de temperatuur sensor in de processor. Uit het Intel schrijven van toen: "Thermal sensor may assert SMBALERT# incorrectly". Dit resulteert in een om het zo even te noemen "emergency shutdown" om de processor te beschermen. Lees ook hier

Vanmiddag heb ik dan Sony gebeld met de vraag of dit probleem bekend was (dat was het) en of mijn VAIO eventueel nog kan worden gemaakt (dat kon ook nog, moet de offerte nog krijgen).

Wat nu mijn vraag is waar ik achter probeer te komen: Schijnbaar is er een verschil in processor gebruik tijdens de bios en tijdens de rest van het gebruik. Ik neem aan dat wat er in de bios staat ook verwerkt moet worden en dat wat daarin processed wordt niet "automagisch" op het scherm verschijnt. Ik kan hier echter erg weinig (lees "niets") over vinden op mijn zoekopdrachten.

Ik heb ooit eens opgevangen dat tijdens BIOS mode de processor in 386/486 modus draait? Is dat dan de reden dat de VAIO in bios mode wel gewoon aan blijft (uren lang)?

Wie weet hier meer van? En hoe werkt dat dan bij niet x86 systemen. Als sparcs bijvoorbeeld.

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Verwijderd

Is het niet even koeler uitblazen op koeler opnieuw plaatsen met nieuwe koelpasta?
Of denk ik te makkelijk? :)

• Running_Cow
  • Niet online
Helaas is dat te makkelijk, maar het oplossen van mijn VAIO probleem is niet de reden van het openen van deze topic.

Dat is het bios verhaal in combinatie met de cpu op dat moment.

Het probleem met de VAIO is de aanleiding :P

[ Voor 11% gewijzigd door Running_Cow op 06-04-2009 21:05 ]

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 22:14
in de bios heeft je cpu gewoon ff niks te doen. Hij wordt dan dus niet heel warm. en valt dan ook niet uit. Zo simpel is het volgens mij. In de bios kan je die emergency shutdown toch wel uitzetten?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 23:26
willem900 schreef op maandag 06 april 2009 @ 21:04:
Helaas is dat te makkelijk, maar het oplossen van mijn VAIO probleem is niet de reden van het openen van deze topic.
Hoezo, uit je verhaal maak ik op dat je laptop uitgaat omdat de CPU te warm zou worden. Is dit dan een defect van de sensor (zoals je al aangeeft), of puur ouderdom van je laptop waardoor je CPU te warm wordt.

Zoals aangegeven zou je hoe dan ook eens kunnen kijken naar het stof in de fan en de koelpasta vervangen.

Daarnaast is de BIOS nog 16-bits, dus zelfs in een 286 compatibility mode. Maar de laptop blijft dus in de BIOS uren lang aan, dat zou ook kunnen omdat de CPU simpelweg niet wordt belast. Als eenmaal de BIOS is geladen kan hij uit zijn neus gaan vreten terwijl Windows laden een probleem kan geven.

Een andere optie is om een Linux Live CD te booten en kijken of die ook gaat hangen.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:54
Zoals de meeste hier al denken is het een hitte probleem. Laatst had ik ook een Sony VARIO (P4 3,06GHz) en die viel ook uit. De gebruiker zei dat het geen hitte probleem was etc omdat hij niet al te warm werd. Heb ik toch de pasta vervangen en je raad het de laptop lijft nu uren gestressed aan staan zonder problemen.

Wat het ook kan zijn dat de adapter niet meer zo best is. Dat kan bij zware belasting ook ervoor zorgen dat de laptop uitvalt.

• Running_Cow
  • Niet online
Thanks voor jullie input, waar het mij echter om gaat is niet het oplossen van het probleem van de VAIO maar wat van werk de cpu verzet tijdens bios draaien.

Dus thanks GENETX, heb je misschien nog een link naar een bron/artikel daarover?

Zoals al eerder vermeld heb ik het verhaal over de VAIO gebruikt als aanleiding naar mijn vraag over de BIOS en het gebruik van de CPU op dat moment ;-). Daar heb ik eigenlijk nooit bij stilgestaan wat er op dat moment gebeurd.

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Pagina: 1