Toon posts:

Netwerk storage voor backup, rsync/rdiff-backup compatible

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na ongeveer 10 jaar nog nooit een falende harde schijf te hebben gezien, heb ik de laatste 3 maanden ongeveer 2 harddisks zien falen. Ik heb mijn belangrijkste data altijd al gebackupt op de rest van de computers die ik in huis heb, maar het ziet er naar uit dat de harde schijf van een van deze computers ook begint te falen. Ik vertrouw dit niet zo, en dus ben ik op zoek naar een gemakkelijke backup oplossing, het liefst eentje wat via de netwerk werkt zodat ik niet de hele tijd heen en weer hoef te lopen met schijfjes en dat het backuppen automatisch in de achtergrond kan gebeuren.

Ik vraag me af wat voor soort apparaat het beste bij me past. Ik gebruik voornamelijk Linux en Mac OS X, en nauwelijks Windows, dus zo'n apparaat mag niet Windows-only zijn. Tot nu toe heb ik altijd rsync en rdiff-backup gebruikt voor het backuppen van mijn files, dus bij voorkeur wil ik een apparaat wat compatible is met deze programma's. Bestaat zoiets? Ik weet dat netwerk harde schijven bestaan, maar ik heb geen idee hoe ze werken. Bieden ze een NFS/SMB share op de lokale netwerk aan? Bieden ze een FTP service aan? Want dat wil ik juist niet. Het liefst wil ik een apparaat wat in feite een mini Linux/Unix server is, met daarop een rdiff-backup server, of waarop ik een rdiff-backup server kan installeren. Het hoeft geen volledige server te zijn dus CPU kracht en RAM is niet van belang, ik gebruik het alleen maar voor data storage. Het apparaat moet bovendien zo stil mogelijk zijn.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Wat eventueel een simpele oplossing kan zijn is een NDAS opslag. Ikzelf gebruik het juist alleen onder Windows maar er zijn ook drivers voor Mac en Linux voor. Het handige is dat deze drives door het OS als lokale disks gezien worden. Waarschijnlijk kan elke software die back-ups op lokale schijven kan maken er dus mee overweg en is er geen verdere specifieke netwerk ondersteuning in de software voor nodig als de driver eenmaal geïnstalleerd is. Het is snel ook.

Kijk eens bij Ximeta die het ontwikkeld hebben. En Coworld is een merk dat deze technologie gebruikt.

8)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:05

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik zou zelf geen NDAS toepassen omdat je dan afhankelijk bent van driver support van de leverancier. Nu doet alles het nog, maar een Linux kernel versie verder en je bent de Sjaak in het ergste geval. Daarvoor draai je geen unix/open source.

Als ik rdiff en nas intik in google zie ik al aardig wat hits om heel eerlijk te zijn, waarom zijn die kastjes geen oplossing?

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Op de site smallnetworkbuilder.com staat een artikelen over hoe je zelf een NAS in elkaar zet en configureerd met o.a. een VIA of ATOM bordje inclusief configuraties met o.a. FREENAS of UBUNTU-server.
http://www.smallnetbuilder.com/content/blogcategory/51/77/

Een zeer mooi barebone kastje hiervoor met een dualcore atom 330 bordje is de foxconn L10-S3. Deze is bij ZERCOM al te koop voor 111,- euro.
http://www.zercom.eu/inde...php?p=35&f=1&s=1&a=162525

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Grappig ding die Foxconn L10-S3. Is daar ook een support-site met gedetailleerde specs/drivers/manual downloads van? Opvallend is dat Google vrijwel alleen Nederlandse hits vind op dit typenummer.

8)