[php] htaccess beveiliging vs session(tabel)/cookie/chal.res

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

ik ben aan het kijken hoe ik een van onze webprojecten het beste kan beveiligen voor meerdere gebruikers.

Ik zit nu op 2 oplossingen waarvan ik moeilijk kan beoordelen wat het beste voor me is:

htaccess beveiliging en obv $_SERVER['HTTP_AUTH_USER'] de juiste gegevens / restricties opvragen in de DB

voordeel: snel opgezet, geen overkill
nadeel: username/password moeten in htpasswd worden vastgelegd

beveiliging met sessie(tabel) en cookie obv challenge respons login

voordeel: beheer van gebruikers via database, sessiebeheer mogelijk
nadeel: overkill? die enkeling die JS uit heeft staan kan niet inloggen, cookies dito

Misschien zijn er nog veel meer voor-/nadelen maar die ken/zie ik niet.
Hoe zit het met beveiliging? Is beide even veilig?

Wat zijn jullie ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 16:00:
htaccess beveiliging en obv $_SERVER['HTTP_AUTH_USER'] de juiste gegevens / restricties opvragen in de DB

voordeel: snel opgezet, geen overkill
Geen overkill? Want? Wat versta je in deze onder 'overkill'?
nadeel: username/password moeten in htpasswd worden vastgelegd
En dus moet je wel omslachtig een interface voor die htpasswd gaan bouwen -> overkill :+
beveiliging met sessie(tabel) en cookie obv challenge respons login
nadeel: overkill?
Again: Want?
die enkeling die JS uit heeft staan kan niet inloggen, cookies dito
Hoeft niet hoor; kijk maar eens hoe dat op T.net wordt gedaan. Ook als JS uit staat werkt het prima, alleen gaat je wachtwoord dan niet als MD5 over de lijn maar als clear text. Tja...
Hoe zit het met beveiliging? Is beide even veilig?
Waarom niet? "Done right" moet het weinig verschil uitmaken... Met de nadruk op "Done right" ;)

Ik vind je topic nogal "vaag"; ik zie geen harde functionele eisen of iets. En echt een duidelijke vergelijking van je (huidige) 2 opties vind ik het ook niet...

[ Voor 5% gewijzigd door RobIII op 06-04-2009 16:05 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
"webprojecten voor meerdere gebruikers" vraagt al snel om een loginsysteem met database.

Als het om 2 of 3 personen gaat die maar sporadisch hoeven in te loggen doe je het snel met htaccess, voor alle andere gevallen bestaan er duizenden kant-en-klare frameworks in iedere gewenste server-side taal. Of je schrijft zelf wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mmm.. hoe kan ik dit verduidelijken?

even hardop redenerend...
Sessie beheer is waarschijnlijk overbodig. De gebruikers gaat dit waarschijnlijk niet begrijpen.

Met overkill bedoel ik.. het lijkt me dat voor de tweede optie veel meer handelingen verricht moeten worden incl. de afhandeling met de sessie tabel e.d.

Voor de eerste optie hoef ik m.i. enkel te kijken of er in de user tabel een record is met client = $_SERVER['HTTP_AUTH_USER'].

Ik neig wat dat betreft naar de eerste optie maar ik ben bang dat, doordat ik nu wellicht wat opties niet voor ogen heb, dat ik straks wat dingen ga missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat hebben de gebruikers te maken met de beveiliging 8)7 8)7 Die horen dat ook niet te snappen, anders kunnen ze het omzeilen misschien :)

'k Zou niet snel voor .htaccess kiezen, stel dat je ooit moet migreren naar een IIS-server (zelf overkomen hier...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

(tabel?!) Waarom zou je je eigen sessies bij moeten houden? PHP kan dat toch gewoon voor je doen via de standaard session_handler? Het aanmaken / bewerken van users is nogal een hassle via HTTP. Laat staan dat je ooit voor de situatie komt te staan dat je wil dat je users hun eigen wachtwoord moeten kunnen wijzigen bijvoorbeeld.

Aunt bunny is coming to get me!

Pagina: 1