SATA PCI RAID controller in oude pentium II mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• R0K13
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-12-2025
Hoi,

Ik heb een oude PC staan die ik als backup server wil gaan gebruiken:

Dell Dimension XPS R350
Pentium II 350 Mhz
met Windows XP
(meer info: http://www.recycledgoods.com/item/23187.aspx)

Nu wil ik twee 1TB Samsung Spinpoint F1 HE103UJ SATA II schijven inbouwen in RAID 1 configuratie. Om dit voor elkaar te krijgen wil ik de sitecom Serial ATA PCI card (CN-033) gebruiken.

Nu vraag ik me alleen af of dit mogelijk is. Ten eerste omdat dit al een behoorlijke oude PC is en TB schijven toen nog niet bestonden. Bestaat er zoiets als minimale systeemeisen voor een schijf?

Als tweede is dit een SATA kaart en mijn hardeschijf is SATA II. Betekent dit alleen dat ik niet de volledige snelheid haal of werkt het gewoon niet??

Deze kaart heeft PCI2.2 nodig. Ik kan nergens nagaan of mijn PC ook PCI 2.2 heeft. Hij zou toch minstens PCI2.0 moeten hebben lijkt me. (bron: http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Local_Bus#History) Werken hier ook PCI2.2 kaarten op?

Ik heb de vraag al bij verschillende online shops gesteld maar de meeste geven geen reactie of geen antwoord op mijn vraag. Zelfs sitecom en sweex laten niks horen (al 2 weken). Ik hoop langs deze weg misschien een antwoord te vinden.

Ik probeer gewoon een hele goedkope manier te vinden om twee schijven in RAID 1 te draaien en via het netwerk beschikbaar te maken. Aangezien ik deze oude PC al als PHP server gebruik zou het leuk zijn als ik hem ook met deze taak kan opzadelen.

alvast bedankt! :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

S-ATA2 disks zullen doorgaans wel werken op een S-ATA kaart (hoewel sommige disks daar lastig over kunnen doen, vaak heb je nog wel een jumper oid die je kunt gebruiken om het ding op legacy te zetten).

PCI2.2 gaat een groter probleem vormen. Doorgaans werken dit soort kaarten niet op een 2.0 of 2.1 slot. Welk type sloten je hebt kun je het makkelijkst achterhalen aan de hand van de chipset (is niet failsafe, maar geeft je een aardige indicatie).

• R0K13
Okeej bedankt voor de reactie.
Ik heb het programma CPUZ gedownload en daarmee ben ik erachter gekomen dat het systeem een Intel SE440BX moederbord heeft. Op de website van Intel heb ik de handleiding opgezocht en daarin staat in dat het bord PCI versie 2.1 heeft. Een PCI2.2 kaart gaat hier dus niet op werken :(. Dan houdt het hier dus op.

Nu las ik ook ergens dat RAID behoorlijk belastend is voor een PC. Duurdere kaarten nemen een deel van deze belasting voor eigen rekening maar een eenvoudige raid controller van sitecom doet dit denk ik niet. Een Pentium II is niet een echt snelle processor dus waarschijnlijk kan hij het hele RAID gebeuren zowiezo niet trekken??

Verwijderd

Een RAID 1 config gaat niet zo gek veel vergen van het systeem, RAID vraagt voornamelijk veel van een systeem in vormen met pariteit, zoals RAID 3, 5, 6.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je echt RAID via zo'n chippie gaat doen dan kun je inderdaad behoorlijk wat belasting gaan verwachten. Dan wil je in elk geval niet het systeem als werkstation gaan gebruiken, want je vraagt dan behoorlijk wat van de cpu. Als losse disk zou nog kunnen (sowieso is RAID af te raden op veel Samsungs), omdat je dan niet zo gek veel hoeft te berekenen.

een BX chipset heeft inderdaad geen 2.2 sloten, dus dan gaan dit soort kaartjes niet werken, of ze geven behoorlijk wat problemen voordat je ze aan de praat hebt.

• R0K13
Ik heb net bericht ontvangen van sitecom en volgens hun zou de kaart moeten werken op mijn moederbord met PCI2.1 slot. Volgens sitecom zou het geen probleem zijn. Ik denk dat ik het gewoon ga proberen. Het kaartje kan ik inclusief verzendkosten voor 25 euro krijgen. En ik heb eventueel nog een andere PC waar hij anders in kan mocht het echt niet lukken.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb ook van die Sitecom kaartjes maar als je er een koopt en je systeem boot plotseling niet meer als je er een 1TB schijf aan hangt lees dan mijn ervaringen hier even.

Nieuwere RAID firmware (4.3.84) en RAID drivers (1.0.60.0) kun je bij Silicon Image vinden. Typische is dat als je vanuit apparaatbeheer de driver update en op het internet laat zoeken dat er dan bij Microsoft nog een iets latere versie op te halen is. 1.0.62.0. Geen idee waarom die alleen bij Microsoft staat.

8)

• R0K13
CaptJackSparrow schreef op maandag 06 april 2009 @ 22:00:
Ik heb ook van die Sitecom kaartjes maar als je er een koopt en je systeem boot plotseling niet meer als je er een 1TB schijf aan hangt lees dan mijn ervaringen hier even.

Nieuwere RAID firmware (4.3.84) en RAID drivers (1.0.60.0) kun je bij Silicon Image vinden. Typische is dat als je vanuit apparaatbeheer de driver update en op het internet laat zoeken dat er dan bij Microsoft nog een iets latere versie op te halen is. 1.0.62.0. Geen idee waarom die alleen bij Microsoft staat.

8)
Ok bedankt voor de tip :). Het zou voor het eerst zijn als iets meteen zou werken bij mij dus ik ga er al vanuit dat ik hetzelfde probleem krijg :P
Pagina: 1