Toon posts:

[SQL SERVER] Kassasysteem beschadigde .db file

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi! Ik heb een probleem!

Althans, niet ik, maar een retail winkeltje hier vlakbij. En ze hebben mij gevraagd om te helpen maar het lukt me niet. Dit is het probleem (ik snap niks van databases dus ik leg maar gewoon uit wat ik denk dat er mis is):

Ze maken daar gebruik van een kassasysteem; dit kassasysteem gebruikt data die het geserveert krijgt van een SQL Server. Vorige week is de computer waar dit op draait gecrasht en is een van de databestanden, de tabel relaties.db, beschadigt en hierdoor corrupt. Nu wil het kassasysteem deze tabel niet meer openen. Andere tabellen (voorraad, prijzen, etc.) zijn geen probleem.

Ik wil het volgende doen: de laatste 4 of 5 regels van dit .db bestandje eruit gooien, hier zit volgens mij namelijk ergens een fout, en de goede 124.000 regels bewaren. Ik heb met dbcommander 124.000 klanten ge-exporteerd naar een .csv bestand, ging prima, maar ik weet niet hoe ik hier weer een .db bestand van moet maken.

Heeft een van jullie een idee hoe ik:
  • Van een .csv naar een .db bestandje kan?
  • Of hoe ik het .db bestandje kan herstellen?
Ik hoop dat iemand hier kan helpen, bvd.

Gr Bas

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Een niet corrupte database file terugzetten vanaf een recente backup, dat is de makkelijkste manier denk ik. Wat ik mis in je startpost is, wat je zelf al hebt geprobeerd, en waar/wat je hebt gezocht.

[ Voor 119% gewijzigd door Turdie op 06-04-2009 19:06 ]

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:01

LauPro

Prof Mierenneuke®

shadowman12 schreef op maandag 06 april 2009 @ 19:03:
Een niet corrupte database file terugzetten vanaf een recente backup, dat is de makkelijkste manier denk ik.
Het maken van back-ups is not done in alle detailhandel.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Is er geen mogelijkgheid tot repareren? Ik dacht dat corrupte DB's ook gerepareerd konden worden..

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 19:09:
Is er geen mogelijkgheid tot repareren? Ik dacht dat corrupte DB's ook gerepareerd konden worden..
ongtwijfeld. maar dan moet de topicstarter eerst even aangeven over welke 'sql server' we het hebben

de microsoft SQL varianten slaan niks op in een .db maar in een .mdf. kortom: er wordt iets anders dan MS gebruikt

A wise man's life is based around fuck you

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:47

CAP-Team

XBL: CAPTeam

.db is het formaat dat door Corel Paradox wordt gebruikt, dit is weer een afgeleide van het aloude DBASE die .dbf bestanden gebruikt. Dit heeft inderdaad totaal niets met SQL te maken.
.db bestanden kunnen gerepareerd worden met Paradox (tenminste als het bestand niet te beschadigd is). Daarna kunnen eventuele indexen e.d. opnieuw gemaakt worden.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Tja persoonlijk zou ik gewoon naar de leverancier van de kassa software teruggrijpen.

Blijkbaar heb jij er geen kaas van gegeten. En zomaar even de laatste entries verwijderen uit 1 tabel in een relationele database is nou ook niet echt je van het ( misschien fix je die tabel, maar je molesteert bijna gegarandeerd de database als geheel )

Of je kijkt naar officiele repair software voor de dbase. Maar exporteren naar csv en dat weer willen importeren lijkt me een redelijk disaster als je niets van de dbase afweet, straks zit er 1 autoincrementing veld in en dan ga je al voor gaas...

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties!

Ik heb (gelukkig!) een backup gevonden op een externe schijf die nog niet al te oud was. Hieruit heb ik de juiste tabel weten te halen en deze geplaatst waar de corrupte zich bevond. Het kassa systeem werkt nu weer naar behoren, heel fijn :)

De banden met de Software leverancier van het kassa systeem zijn al geruime tijd (bewust) verbroken dus dit was helaas geen mogelijke optie, alhoewel het ook naar mijn mening wel de beste zou zijn.

De data stond in een map genaamd SQLSERVER, maar het schijnt dus inderdaad Paradox te zijn. Helaas heb ik ondanks herhaaldelijk proberen de tabel niet weten te herstellen, alleen vervangen met een oude backup.

In ieder geval zeer bedankt voor het meedenken. Ik heb inderdaad geen kaas gegeten van databases 8)7

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Hehe, nou zorg dan maar dat je gewoon een dagelijkse backup inregelt daar, mogelijk online, zodat je bij dit soort problemen in de toekomst niet perse het gehele systeem hoeft te kennen :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 08 april 2009 @ 15:28:
Ik heb (gelukkig!) een backup gevonden op een externe schijf die nog niet al te oud was. Hieruit heb ik de juiste tabel weten te halen en deze geplaatst waar de corrupte zich bevond. Het kassa systeem werkt nu weer naar behoren, heel fijn :)
Heb je dat ook grondig gecontroleerd? Want als je 1 tabel in een complete DB vervangt uit een "oudere" backup dan kunnen er nogal eens wat zaken ontbreken die er wel in horen staan... Ik zou iig niet al te makkelijk aan nemen dat 't nu goed is (en ik hoop dat je de 'corrupte' tabel nog hebt) en eerst even héél goed controleren of alles nog klopt voor 't straks aan 't eind van de maand ofzo helemaal scheef gaat lopen. Dus ook al lijkt 't op 't eerste oog in orde: zorg dat je érg zeker bent van je zaak ;)

[ Voor 5% gewijzigd door RobIII op 08-04-2009 17:34 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1