Recentelijk kwam ik op de pagina van Amahi.org terrecht.
Dat systeem heb ik van 't weekend op mijn hobby servertje gezet.
Het is gebaseerd op Fedora 9, waarbij Amahi een additioneel pakket is.
Dit maakt het mogelijk om voor de leek simpel een homeserver te draaien.
De geboden mogelijkheden vind ik vrij goed uitgewerkt.
Zo heb je de beschikking over;
- dns
- dhcp
- file sharing
- audio/video streamen
- wiki pagina
- intergratie naar outlook e.d.
Ik weet dat je deze functionaliteit eenvouding in iedere willekeurige distro kunt bakken.
Maar het is nu net het gemakt waarmee dit geinstalleerd en geconfigureerd wordt.
Er draait een lokaal dashboard welke alle mogelijkheden overzichtelijk herbergt.
Meer informatie en een tour staat op de website
Wat ik een min punt vind is dat je verplicht wordt te registreren, en je netwerk ranges opgeeft. Afhankelijk daarvan wordt jou een installatie key overhandigd waardoor je zelf geen configuratie hoeft aan te raken.
Dat gaf bij mij de nodige conflikten op 't netwerk, maar jah, moet ik ook maar niet meerdere dhcp servers draaien :x
Dat systeem heb ik van 't weekend op mijn hobby servertje gezet.
Het is gebaseerd op Fedora 9, waarbij Amahi een additioneel pakket is.
Dit maakt het mogelijk om voor de leek simpel een homeserver te draaien.
De geboden mogelijkheden vind ik vrij goed uitgewerkt.
Zo heb je de beschikking over;
- dns
- dhcp
- file sharing
- audio/video streamen
- wiki pagina
- intergratie naar outlook e.d.
Ik weet dat je deze functionaliteit eenvouding in iedere willekeurige distro kunt bakken.
Maar het is nu net het gemakt waarmee dit geinstalleerd en geconfigureerd wordt.
Er draait een lokaal dashboard welke alle mogelijkheden overzichtelijk herbergt.
Meer informatie en een tour staat op de website
Wat ik een min punt vind is dat je verplicht wordt te registreren, en je netwerk ranges opgeeft. Afhankelijk daarvan wordt jou een installatie key overhandigd waardoor je zelf geen configuratie hoeft aan te raken.
Dat gaf bij mij de nodige conflikten op 't netwerk, maar jah, moet ik ook maar niet meerdere dhcp servers draaien :x