Amahi Linux Home Server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Recentelijk kwam ik op de pagina van Amahi.org terrecht.

Dat systeem heb ik van 't weekend op mijn hobby servertje gezet.
Het is gebaseerd op Fedora 9, waarbij Amahi een additioneel pakket is.
Dit maakt het mogelijk om voor de leek simpel een homeserver te draaien.
De geboden mogelijkheden vind ik vrij goed uitgewerkt.

Zo heb je de beschikking over;
- dns
- dhcp
- file sharing
- audio/video streamen
- wiki pagina
- intergratie naar outlook e.d.

Ik weet dat je deze functionaliteit eenvouding in iedere willekeurige distro kunt bakken.
Maar het is nu net het gemakt waarmee dit geinstalleerd en geconfigureerd wordt.

Er draait een lokaal dashboard welke alle mogelijkheden overzichtelijk herbergt.

Meer informatie en een tour staat op de website

Wat ik een min punt vind is dat je verplicht wordt te registreren, en je netwerk ranges opgeeft. Afhankelijk daarvan wordt jou een installatie key overhandigd waardoor je zelf geen configuratie hoeft aan te raken.
Dat gaf bij mij de nodige conflikten op 't netwerk, maar jah, moet ik ook maar niet meerdere dhcp servers draaien :x

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
iemand anders (betere) alternatieve voor deze distro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
Je zou kunnen kijken naar ClarkConnect, deze hebben ook een gratis versie.

Zelf ben ik eigenlijk niet zo'n fan van kant-en-klare distro's omdat je totaal geen idee hebt wat er onder de motorkap zich afspeelt.

edit: w00t 1337e post

[ Voor 5% gewijzigd door Flapp op 20-04-2009 15:29 ]

"Stilte, een gat in het geluid...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
amahi is (nog) geen kant-en-klare distro, je installeerd eerst een fedora 9 systeem, met amahi als toepassing.
bij clarkconnect ontbreekt mij streamen van media, en easy interface.
amahi lijkt meer op de consumenten gericht, clarkconnect voor de mkb'er :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-10 18:16
Als je genoegen kan nemen met geen streaming media en geen wiki kan je eens kijken naar eBox. Dit kan je simpel installeren met Ubuntu via apt-get.

Hier nog een link
http://ebox-platform.com/

[ Voor 22% gewijzigd door gassiepaart op 24-04-2009 11:17 . Reden: link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

Jullie vergeten dat amahi meer is dan streaming , maar ook backup , calendars , wiki's etc. Het engie grote nadeel is dat je fedora 9 is, wat ik niet echt begrijp als je de wereled wil veroveren met je home server

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Nee, zodra dit pakket beschikbaar is voor debian/ubuntu server, dan wil ik het best eens proberen. Maar nu moet je fedora installeren, en in de tutorial gebruiken ze zelfs de desktop variant.

Het enige alternatief dat ik had gevonden is inderdaad ebox. Maar ik vond dat ook weer niet echt een succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Jammer dat de reacties weinig positief zijn. Deze addon leek mij veelbelovend!

Hoewel ik zelf voorzien ben van een colo (SLES) & thuis (Mandriva) server die alles kunnen, ben ik wel op zoek naar een goede distro voor alles in één thuisserver voor aantal mensen. Te denken aan ooms, vaders en vrienden met weinig verstand van Linux (of Windows).

Dat dit op Fedora draait vind ik echt een non issue. Aldus de Amahi site komt er overigens ook een Ubuntu versie. Als Linux het ergens mee moet gaan maken is het inderdaad wel Ubuntu :+

Ik ben een beetje in dubio of ik mijn Mandriva installatie ga opofferen om dit tijdje test te draaien...emuleren kan natuurlijk ook....

(ja, eigenlijk was dit een ordinaire TTT maar ik zou graag zien dat een veelbelovend iets wat meer reacties teweeg brengt!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:08
*KiCK*

Zo, toch maar dit topic nog eens onder de aandacht schoppen.

Mij stond bij dat een hoop mensen de RPM based variant Fedora (oud RedHat fork / afgeleide) een enorm obstakel vonden om het te proberen. Bij deze: http://wiki.amahi.org/index.php/Ubuntu
Je bent tweaker of je bent het niet, excuus is nu weg om het niet te proberen :Y)

Ben zelf bij Amahi beland voor mijn Sheevaplug. Moet eerst nog wat netwerk issues oplossen ( fysieke, dus niet eens configurabele dingen :-( ) voor ik ermee aan de slag ga.

Dat aan de slag gaan zal overigens een hoog hoog hoog hobby gehalte gaan hebben, sinds dit puntje:
• 32bit is the only platform supported. x86 64bit and arm are not supported yet.

Maar wat niet is, kan altijd nog gecompileerd worden van source :Y) (beetje crosscompile deb's genereren kan nooit zo moeilijk zijn, als het voor 32 bit werkt, moet het ook voor ARM kunnen)
Pagina: 1