Downloadverbruik monitor

Pagina: 1
Acties:

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04-2025
Situatie is de volgende:

We zitten met 8 man op 1 kot, "unlimited" download verkeer, maar hebben al 2 keer warning gekregen dat we over onze fair use policy zaten. We zouden graag monitoren wie wat downloadt, maar ik zie niet direkt een mogelijkheid.

Netwerk structuur: Linksys WAG160N modem+router, hierachter een D-Link gigabit 8 poort switch DGS-1008D.
Er staat dus geen ubuntu server tussen, er bestaat geen custom firmware voor de linksys (toch niet diegene die ik vond), en alle tooltjes die ik vond zijn om te installeren op een ubuntu of windows machine die er tussen staat.

Is er een mogelijkheid om toch per gebruiker te zeggen hoeveel hij download (dus per IP), liefst enkel van internet (dus niet van interne fileservers)?

Verwijderd

Zit er in die Linksys geen mogelijkheid om per IP adres te zien wat het data verbruik is? Ben dit al eens een paar keer tegengekomen in een router, maar weet niet meer of dit een Linksys was.

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:47
Je topic titel in google typen geeft al genoeg results, waaronder ISP monitor.
Wat is je provider?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als het niet in de router zit gaat het je niet lukken zonder een andere router die het wel kan of een server als router.

Je kunt namelijk niet vanaf 1 client pc het dataverbruik van alle andere pc's monitoren.

@Hierboven: Dat kan bij een geschikte provider hooguit het totale dataverbruik van de aansluiting ophalen. Dus niet per client wat de TS wil.

[ Voor 27% gewijzigd door ik222 op 06-04-2009 15:05 ]

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-03 08:18

sopsop

[v] [;,,;] [v]

mhoogendam schreef op maandag 06 april 2009 @ 15:02:
Je topic titel in google typen geeft al genoeg results, waaronder ISP monitor.
Wat is je provider?
Dat werkt volgens mij niet als je meerdere PC's gebruikt. Je zult dit op de router zelf moeten meten.

Verwijderd

Kun je met een SNMP monitor je modem/router niet uitlezen? Niet gezocht ofzo, is maar een snel ideetje.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Deze router wordt ondersteund door dd-wrt.
Als je dat op de router installeert is in de nieuwe interface wel te zien hoeveel er verbruikt is.

Je zou ook kunnen overwegen Tomato erop te flashen ipv dd-wrt, deze heeft realtime statistieken :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:17

job

DennusB schreef op maandag 06 april 2009 @ 15:07:
Deze router wordt ondersteund door dd-wrt.
Als je dat op de router installeert is in de nieuwe interface wel te zien hoeveel er verbruikt is.

Je zou ook kunnen overwegen Tomato erop te flashen ipv dd-wrt, deze heeft realtime statistieken :)
Nee die wordt dus niet ondersteund:
Linksys WAG160N ? not possible

Zou ook vrij bijzonder zijn.. dd-wrt werkt alleen met routers, niet met adsl gateways.

En als dd-wrt al niet werkt, dan werkt tomato al helemaal niet.

[ Voor 8% gewijzigd door job op 06-04-2009 15:10 ]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
job schreef op maandag 06 april 2009 @ 15:09:
[...]
Nee die wordt dus niet ondersteund:
Linksys WAG160N ? not possible

En als dd-wrt al niet werkt, dan werkt tomato al helemaal niet.
Ik heb gezien dat hij een keer geflashed was bij een vriend van me.
Was geen enkel probleem...

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• job

job

DennusB schreef op maandag 06 april 2009 @ 15:10:
Ik heb gezien dat hij een keer geflashed was bij een vriend van me.
Was geen enkel probleem...
Dat zal dan wel de wrt160n zijn ipv de wag160n

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Jammer genoeg kun je de d-link DGS-1008D niet mbv snmp uitlezen (MRTG/Nagios/Zenoss of Paessler's PRTG), anders had je (wellicht) per poort traffic kunnen uitlezen (poortje = gebruiker).

Ik heb zelf een HP Procurve Switch 1800-8G welke snmp ondersteund en mbv Zenoss op de data-server kan ik o.a. verkeer per poort in kaart brengen.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-03 11:47

chromeeh

the Gnome

Oud pc'tje, 2 NIC's er in, simpele gateway software en bijv. iets van DU meter.
Eventueel met extra warning vanuit DU meter als je op een bepaalde hoeveelheid data zit...

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• job

job

chromeeh schreef op maandag 06 april 2009 @ 15:13:
Eventueel met extra warning vanuit DU meter als je op een bepaalde hoeveelheid data zit...
Als er toch een oud pc'tje wordt ingezet om traffic te monitoren.. gebruik dan iets als smoothwall.
Dat ding kan prima per ip bijhouden wat er gebruikt wordt.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

chromeeh schreef op maandag 06 april 2009 @ 15:13:
TS:
Is er een mogelijkheid om toch per gebruiker te zeggen hoeveel hij download (dus per IP), liefst enkel van internet (dus niet van interne fileservers)?
Met DUMeter zal je het totaal meten, aangezien je gebruikt maakt van 1 NIC voor alle gebruikers. Dit gaat dus niet werken. ;)

Goedkoop bellen via VoIP

• Tharulerz
Bedankt voor de reacties tot nu toe, maar die dingen had ik dus inderdaad ook al gechecked.

Heb niet veel zin om er een ubuntu server tussen te smijten die heel de tijd draait voor enkel die stats op te vragen... Stroom betalen we namelijk zelf :)

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Op alle pc's DU metertje zetten en over een maand even een rondje lopen om de stand te nemen? :P

• Giblet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:24

Giblet

Dingen

Wellicht kun je SNMP op al je client pc's inschakelen en op 1 computer (die dan eigenlijk wel 24x7 aan moet staan) dit laten monitoren met behulp van een tool (bijvoorbeeld cacti of een van de andere genoemde tools).

• Tharulerz
1 pc 24/7 aan laten staan is geen probleem (dat is namelijk al zo), een extra pc aansluiten ENKEL voor dit is overkill.
Pagina: 1