Logo ontworpen -> Hoeveel kan ik er voor vragen?

Pagina: 1
Acties:
  • 8.188 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 17:13

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb onlangs een logo ontworpen voor een nieuw bedrijf, welke website gaat ontwikkelen en hosten.
Waar ik alleen niet bij stil heb gestaan is hoeveel ik voor zo'n logo eigenlijk kan vragen.

Ik heb het logo ontworpen in Adobe Illustrator en is een professioneel/zakelijk logo. Ik heb er totaal zo'n 4/5 uurtjes werk inzitten.

Aangezien ik nog nooit een gemaakt logo of design van mezelf heb verkocht aan iemand vroeg ik me af hoeveel ik eignelijk voor zou kunnen vragen.

Ik zat zelf aan het volgende rekensommetje te denken:

Basiskosten logo 40 euro + 10 euro per arbeidsuur = prijs logo
Hier komen dan ook de kosten van eventuele fonts bij, maar dat is in het huidige geval niet van toepassing.

Dan zou het logo in mijn geval dus 80/90 euro opleveren. Is dat een beetje redelijk of juist laag of te hoog?

Hoeveel vragen jullie eigenlijk voor zoiets?

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Volgens mij kun je heel wat meer vragen dan dat. Een professioneel designer verdient immers meer dan een vakkenvuller bij de Appie. Kijk anders ook eens op sitedeals voor een indicatie.

Overigens, waarom heb je dit niet vooraf bepaald? Zo kan er alleen maar onenigheid over onstaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Noork op 06-04-2009 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Hoeveel moet ik hiervoor vragen? :)
On a personal note: Ik heb logo's van "tientjeswerk" tot logo's van € 2.000 verkocht. Het is nogal afhankelijk van een hoop zaken ;) (En ik ken logo's die nog vele, vele malen meer hebben gekost...)

[ Voor 90% gewijzigd door RobIII op 06-04-2009 14:28 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noork schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:23:
Volgens mij kun je heel wat meer vragen dan dat. Een professioneel designer verdient immers meer dan een vakkenvuller bij de Appie. Kijk anders ook eens op sitedeals voor een indicatie.
Ten eerste maak volgende keer vooraf duidelijke afspraken.
Ten tweede valt er weinig over te zeggen: ik denk dat jij beter kunt inschatten dan ons wat een redelijk tarief is. Het hangt van tal van omstandigheden af: heb jij een logo gemaakt voor bedrijf van 100+ medewerkers, dat het logo op alle correspondentie en reclames gaat gebruiken? Of gaat het om een logo van een eenmanszaakje? Als het je eerste logo is het misschien verstandiger er niet te veel voor te vragen, dat werkt weer nadelig voor je mond op mondreclame ("ik heb het laten ontwerpen bij xxx maar was wel duur vond ik") - en jij hebt er immers nu weer eentje bij voor je portfolio. Gaat het om een kennis of een totaal vreemd bedrijf voor jou? etc etc.

Ook ligt het aan je eigen ervaring en kwaliteiten: als je pas 16 bent en de ander is 40. Die gaat mogelijk een beetje raarkijken als jij 100 euro per uur in rekening hebt gebracht: "het is een tiener, wat een bedrag". Etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2009 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

Een designer verdient zeker weten meer dan 10 euro (bruto) per arbeidsuur, reken op zijn minst maar het dubbele. In jouw geval wordt dat dus al 100 euro aan arbeidsloon, plus ongeveer 50 euro aan basiskosten, en dan reken je nog zonder winstmarge. Dan kom je dus op 150 euro exclusief BTW.

Met 19% BTW erbij wordt dit EUR 178,50. Rond het voor het gemak op 200 euro inclusief af je kan het verschil eventueel als winstmarge erbij rekenen. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:08
Zeg dan niks :|

[ Voor 89% gewijzigd door RobIII op 06-04-2009 14:35 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Ik heb onlangs ook een logo ontworpen voor een startende zaak (restaurant). Ik heb dit als vriendendienst gedaan. Je logo komt in elk geval op de markt. Die van mij staat vanaf woensdag online en valt ook woensdag bij mensen in de bus :D

Zorg dat ze naar jou gaan verwijzen als ze vragen wie dat logo heeft gemaakt, dan kun je zo meerdere verzoeken krijgen. (regel dus visitekaartjes en geef ze er een paar, of vraag of ze credits willen zetten op de website. Als je klein begint, of gewoon in je vrije tijd dit soort dingen wilt doen, dan is mond op mond reclame heel goed. Met andere woorden, vraag wat zij het logo waard vinden. Wellicht kun je een dienst ruilen en laat je hen een website voor jou designen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Mar2zz schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:35:

Zorg dat ze naar jou gaan verwijzen als ze vragen wie dat logo heeft gemaakt,
"Ik heb het logo door Rakkerzero laten maken voor €90/niks"

En dan vervolgens alle klusjes voor €90/niks moeten aannemen en wegrennende klanten zien als je een keer durft te vragen. Nee; niet slim ;)

Natuurlijk wat zwart-wit, maar ik vind je redenatie gewoon wat krom ;) Juist als je net begint moet je zorgen dat je wat verdient, anders kun je al opdoeken voordat je begonnen bent :P

[ Voor 11% gewijzigd door RobIII op 06-04-2009 14:38 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mijn idee hierbij:

Of doe het "Voor de fun", alles wat je krijgt is mooi meegenomen.
Of maak er een serieuze prijs van, maar zorg dan dat ie klopt (150-200 euro is dan niet gek).

Je voorkomt dan wat RobIII al suggereert. Als jij een vriendendienst doet, dan moet die persoon dus een bekende zijn, is dat niet het geval dan kun je gewoon commercieel onderhandelen. Ik hoef Mar2zz niet om een vriendendienst te vragen, want ik ken hem niet, dus waarom moet ik aannemen dat ik het voor nop krijg?

O ja, bedenk ook even wat je wil. Word je professioneel ontwerper? Vraag een serieus tarief. Word je Accountant? Dan is het vooral voor de fun, misschien heb je nog iets aan deze partij in je latere loopbaan, of word het een klant bij je echte werk, leuk prijsje afspreken, zodat je samen tevreden in de kroeg staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Noork schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:23:
Overigens, waarom heb je dit niet vooraf bepaald? Zo kan er alleen maar onenigheid over onstaan.
Nou de eigenaar van het bedrijfje is een kennis van mij die vorige week bij ons thuis op visite was. Toen ie te horen kreeg dat ik wel logo's en dergelijke kon maken, vroeg ie dat dan ook aan mij. Zonder er bij na te denken over de prijs wat het toen al gelijk afgesproken dat ik hem binnen een week tijd een paar concepten van een logo zou opsturen.
Dit is nu dus gedaan en nu komt dus de vraag, hoeveel vraag je voor het logo? En op die vraag weet eigenlijk nog niet wat ik moet aangeven. Zeker als het bedrag voor hem interessant genoeg is, dan wilde hij mij graag in de toekomst meerdere logo ontwerp opdrachten mijn kant uit sturen.

Er moet dus een acceptabele prijs bepaald worden door mij waar mee tevens interessant ben voor toekomstige klanten.
Het logo is puur, omdat ik het leuk vind om te doen en er wel wat leuks mee wil verdiene, gedaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Zeror op 06-04-2009 14:55 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
RobIII schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:38:
[...]

"Ik heb het logo door Rakkerzero laten maken voor €90/niks"

En dan vervolgens alle klusjes voor €90/niks moeten aannemen en wegrennende klanten zien als je een keer durft te vragen. Nee; niet slim ;)

Natuurlijk wat zwart-wit, maar ik vind je redenatie gewoon wat krom ;) Juist als je net begint moet je zorgen dat je wat verdient, anders kun je al opdoeken voordat je begonnen bent :P
Als je zo omgaat met jezelf is het natuurlijk slecht zakendoen. Je vergeet dat je in principe gratis reclame krijgt en dergelijke. Wat je inderdaad moet voorkomen is dat je als cheap te boek komt te staan, maar dan nog kan je als klanten je benaderen een prijs bedingen. Je kan ook logo's in verschillende prijsklassen maken, al naar gelang gebruik van middelen en tijd die je erin steekt. Ik zeg dat je juist als je begint dat je af en toe water bij de wijn moet doen, puur om naamsbekendheid en afzet te verwerven. Een portfolio opbouwen is heel wat waard (helemaal real-life situaties waarin je logo online of op papier komt van andere bedrijven, dit is te verkiezen boven een eigen website), ook al heb/kun je daar nog niet veel aan verdienen.

edit:
ik zeg trouwens niet dat je er niets voor moet vragen. de vriendendienst die ik heb gedaan met mijn logo wordt beantwoord met een vriendendienst van zijn kant, die enkele 1000'en euro's waard is. Dus ik heb het niet gratis gedaan, maar erbij. En het is niet alleen 1000'en euro's tegenprestatie voor het logo, ik ontwikkel de website er ook nog bij :p

[ Voor 12% gewijzigd door Mar2zz op 06-04-2009 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-09 15:16

Blauw

De Schreeuw

Eventueel vraag je hem gewoon zelf wat ie er voor over heeft. Wanneer ie tarieven heeft gezien/gehoord van 'echte' bureaus heeft ie ook wel een aardige inschatting wat zoiets (kan) kosten. Mocht ie geen flauw benul hebben, tja dat heb jij ook niet echt ;) dus dan is ieder bedrag wel prima. Ik zou ergens tussen de 200 en 300 euro vragen. Alleen al vanwege die 4 uur werk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 13:35
Dit topic doet me denken aan willem169 in "prijsopgaaf voor coverfoto" :)

Een goed logo kost geld. On-afhankelijk van hoeveel tijd je er in hebt zitten. Natuurlijk iets genuanceerd, want ik heb geen idee wat je klant zich kan veroorloven maar ik ben echt van mening dat alle waar naar z'n geld is. Als het bedrijf door jouw logo een professionele uitstraling heeft en daardoor misschien wel grote klanten binnenkrijgt... bekijk het eens van die kant.

Grote corporate identity agencies zitten in grote grachtenpanden in hartje Amsterdam en hebben torenhoge overheadkosten, maar die heb jij niet. Dat is de keerzijde van de medaille, en in die zin zal je moeten schipperen tussen wat je je klant voorspiegelt, wat zijn budget is en wat de kwaliteit van het logo is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb het bedrag op 80 euro gezet. Het is mijn eerste logo, sterker nog, het is mijn eerste ontwerp dat ik eigenlijk verkoop. En aangezien het voor een kennis en ik het handje contantje krijg uitbetaald, vond ik dit eigenlijk voor de eerste keer wel een prima prijsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 16:45
Voor een kennis is het inderdaad best netjes. Ook heb je wat voor jezelf om te laten zien als portfolio, dat is, zeker als je zo jong bent, zeer belangrijk :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:03

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je het logo verkoopt, weet je zeker dat het ook een uniek logo is ? Niet dat iets soortgelijks al bestaat ?
Die extreem dure logo's die eerder genoemd worden zijn vaak ook logo's waar helemaal is uitgezocht hoe het merkrecht en copyright e.d. zit..
Als je dat niet kan garanderen kun je eigenlijk alleen maar je 'uurloon' vragen en geen logo kosten.

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 09-04-2009 00:48 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

Dit is allemaal hartstikke leuk hoor... Maar nu wil ik het logo ook wel eens zien ook :D

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Tjeemp schreef op donderdag 09 april 2009 @ 01:33:
Dit is allemaal hartstikke leuk hoor... Maar nu wil ik het logo ook wel eens zien ook :D
Zodra alles is afgehandeld dan zal ik het logo posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
DukeBox:
Als je het logo verkoopt, weet je zeker dat het ook een uniek logo is ? Niet dat iets soortgelijks al bestaat ?
Die extreem dure logo's die eerder genoemd worden zijn vaak ook logo's waar helemaal is uitgezocht hoe het merkrecht en copyright e.d. zit..Als je dat niet kan garanderen kun je eigenlijk alleen maar je 'uurloon' vragen en geen logo kosten.
Euh sorry sorry maar die laatste zin, da's echt poep :)

Je stelt het zo dat het lijkt alsof je een logo niet duur kunt verkopen als je niet eerst uitzoekt hoe het met merkrecht en copyright zit. Weet je wel wat copyright precies inhoudt? Alles wat je maakt is automatisch beschermd door auteursrecht (copyright).

Als je niet kunt garanderen dat je hebt uitgezocht hoe het met merkrecht en copyright zit (?) dan kun je alleen maar een uurloon vragen? Wie zegt dat? De wet? Volgens mij heb jij gewoon een hele dikke duim ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:49
Degene die het Nike logo heeft ontworpen heeft er maar 35 dollar voor ontvangen...
http://xo.typepad.com/blog/2008/03/nike-logo-cost.html

Welke prijs je vraagt is zeer afhankelijk van het bedrijf voor wie je het maakt. Ik heb logo's gemaakt voor startende bedrijven waar je niet veel voor vraagt (ongeveer 70,- excl btw). Maar als je een logo maakt voor een bedrijf met 50 werknemers etc dan kan je makkelijk meer vragen. Het is dus echt maatwerk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Zelfde geldt voor degene die de vogel van twitter.com heeft gemaakt.
Verkocht op iStockphoto voor $6

FML denk ik dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben ook grafisch designer en ben voor mezelf internationaal begonnen omdat ik al een kleine klanten kring heb in amerika en omstreken. ik vraag dus gemiddeld 200-400 euro voor een logo, is dat een beetje realistisch? en hoe krijg je meer klanten? want sinds ik net begonnen ben ( 3 maanden sirieus, daarvoor 1 jaar voor niks) heb ik niet echt veel klanten. ik design logo's, Banners, kleding, boek covers en nog meer.
dus wat kan ik vragen voor wat?

groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-09 14:09

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Een topic van bijna 9 jaar oud omhoog kicken is niet helemaal de bedoeling. Daar kun je beter een goed onderbouwd nieuw topic voor openen.

Laat ons daarin zien wat voor een onderzoek je zelf al gedaan hebt om een antwoord op je vraag te vinden. Er zijn online genoeg prijzen te vinden, maar je moet er zeker rekening mee houden dat een beginner lang niet zoveel kan vragen als iemand met 30 jaar ervaring of een hogere opleiding.

[ Voor 10% gewijzigd door Spike_wolf op 17-01-2018 08:50 ]

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.