[JAVA] Beginners vraag over coordinaten.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sietse85
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-03-2022
Beste tweakers,

Sinds kort ben ik begonnen met het programmeren in JAVA. Ik ben bezig een simpele 2D game te maken. Heb al een aardig animation framework die een stabiele FPS geeft. Ook het moven van een spaceship gaat naar behoren en het spawnen van enemies.

Loop nu tegen het volgende aan. Ik werk met X en Y coordinaten waarmee ik de positie van alle objecten op het scherm kan bepalen. Elk object (spaceship, enemies) heeft er een. Nu is het zo dat ik wil beginnen met het adden van wapens in het spel. Ik wil beginnen met lasers. Alleen is het zo dat ik die onder een bepaalde hoek van bijvoorbeeld 30 graden wil schieten. En nou komt het. De X en Y coords zijn integers ( hele getallen). Misschien voel je hem al aankomen. Als ik X en Y beide 1 zou optellen gaat mijn laser diagonaal... onder een hoek van 45 graden. Maar ik wil dus heel specifieke hoeken gebruiken en zorgen dat de laser dan in een mooie rechte lijn op zijn doel afgaat.

De vraag in het kort.... (en ik heb al gezocht)

Weet iemand een handleiding die mij stapsgewijs helpt bij het maken van gerotate images en mij leert hoe ik per frame het pad uitreken zodat het object op een juiste manier op zijn doel afgaat.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Zeggen de termen sinus en cosinus je iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sietse85
Niet helemaal, wiskunde les is voor mij lang geleden. Die functies kun je gebruiken om een hoek uit te rekenen als ik me niet vergis. Alleen ben ik er dan nog steeds niet. Ik moet een animaties maken waarbij het object dus in een rechte lijn het pad onder een bepaalde hoek volgt. Hoe werkt dat met alleen X en Y coords?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 14:14

Matis

Rubber Rocket

HuHu schreef op maandag 06 april 2009 @ 13:35:
Zeggen de termen sinus en cosinus je iets?
Of google?

Verder kun je met een beetje goniometrie (zoals hierboven berschreven) berekenen onder welke hoek je moet *schieten*.

Daarnaast kun je toch ook met vectoren gaan werken, wat IMO veel makkelijker werkt dan de manier waarop jij het voor ogen hebt!

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-09 11:10

Nic

Vrij

Je zal toch echt je wiskundekennis (goniometrie) moeten ophalen, anders kom je er niet. Het is niet zo eenvoudig als even iets bij x en y optellen.

Nuttig om te lezen:

Wikipedia: Sinus en cosinus

microcursus Goniometrie: sinus, cosinus en tangens (basis)
http://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?t=77490

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sietse85
Beide termen die jullie beschrijven (sinus, cosuinus, vectors) ben ik wel tegen gekomen in enkele artikeltjes die ik via google had gevonden. Hoe en wat met vectoren zou ik ook zo niet weten. Zoals mij vraag al luidde.. weet iemand een soort van handleiding die me stap voor stap helpt? Een boek zou ook goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sietse85
Bedankt voor de links. Ik zal ze doorlezen. Misschien wordt het me dan allemaal iets duidelijker. Wat betreft die Vectors, is daar ook nog iets van een introductie pagina voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[google=2d game programming tutorial]

Je zult inderdaad je wiskunde weer wat op moeten halen. Want hoewel het niet perse heel erg complex hoeft te worden is wat basiskennis van dingen als sinus en cosinus wel erg belangrijk.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sietse85
Bedankt voor de reacties allemaal. Veel om te lezen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sietse85
Dit vond ik trouwens nog. Wel nuttige info dacht ik zo:
http://gpwiki.org/index.php/Heat_Seeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Een belangrijk gedeelte van computer graphics heeft met Vector en Matrix calculaties te maken. Dus je zou daar eens wat tutorials over kunnen lezen. [google=vector math tutorial]

De tutorials die over 3D gaan zijn ook gewoon toepasbaar op 2D omgevingen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sietse85
Pagina: 1