Toon posts:

AMD X4 9950 BE: hoge idle temp?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een paar dagen terug heb ik een nieuw systeem gekocht

specs:
Coolermaster centurion 5 kast
Enermax pro82+ 525w
Asus M3N78 Pro
AMD x4 9950 Black Edition
4GB Kingston ValueRam (DDR2 -800)
Hitachi 750 GB
en een Club3D HD4830

De eerste dag had ik al wat problemen.
Het apparaat ging een aantal keer spontaan op zwart zonder dat ik de CPU echt zwaar belastte. Ook zat er een irritante storing (piepen en kraken) op de Line-out van het onboard geluid. Dat laatste is weg sinds een driver update en de PC is de laatste tijd ook niet meer spontaan uitgevallen. Toch vertrouw ik het zaakje nog niet helemaal.

Voor de zekerheid heb ik dus Everest geinstalleerd om de temperaturen te bekijken.

De CPU is onbelast (idle) ca. 50 graden.
Als ik 'm 5 minuten stress met Everest komt de temp net over de 60.
Het moederbord blijft rond de 38 graden.

Is deze Idle temp te hoog en moet ik hier wat aan doen?

Hopelijk kan iemand me wat meer informatie geven. Ben nog redelijk nieuw op dit gebied en verdwaal soms nogal in alle cijfers, voltages e.d., dus alle hulp is welkom.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Idle temp is niet te hoog op zich, het zal geen problemen opleveren. Maar hoe koeler hoe beter.
Echter is een 9950BE wel een monster met een TDP van 140W onder full load. Ik weet niet wat dat apparaatje normaal idle hoort te doen, maar 50 C... Ik ben ook van mening dat het mogelijk wel wat frisser kan.

Cool 'n Quiet wel aan staan?
Die setting is meestal te controleren in het BIOS Setup. Zou de idle temp kunnen verlagen omdat je CPU met ingeschakelde CnQ terugschakelt qua voltage en kloksnelheid wanneer dat kan.

Welk OS draai je eigenlijk?
Welke CPU koeler zit er op je CPU en heb je deze al eens opnieuw gemonteerd (en daarbij voorzien van versa thermische pasta)?
Hoe is de airflow in je kast? 1 casefan? Meer? Vertel daar ook even wat over. :)

[ Voor 67% gewijzigd door Ultraman op 06-04-2009 13:19 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
OS: windows XP home. (had geen zin in Vista omdat Win7 binnen een paar maandjes uitkomt)

De componenten heb ik uitgkozen in de internetshop van Alternate, maar door dat bedrijf in elkaar laten zetten. Het zal dus wel de boxed cooler zijn. Over de koelpasta kan ik dus ook weinig zeggen. Ik heb er iniedergeval nog niet aangezeten. :)

De CM C5 kast heeft twee casefans, één 120mm (uitlaat) achter en een lawaaiige 80mm :/ (inlaat) aan de voorgevel.

CnQ zal ik even uitproberen. staat aan (auto).

update: Het onding is weer eens uitgevallen. Wilde kijken hoe een game er uitzag op deze PC en tijdens het laadscherm knalde de PC er weer uit. Scherm op zwart en moest de voeding aan en uit zetten om hem weer opgestart te krijgen. Weet iemand waar dit aan kan liggen?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2009 22:16 ]

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-05 11:16
Was je de eerste keer ook aan het gamen? Dan kan het aan de grafische kaart liggen, of een driverconflict zijn.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Hoe zit het met de luchtstroom in je kast, de locatie van de GPU tov de CPU en de CPU-koeler? Je draait stock?

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 11:54

keur0000

-------- N O N E --------

maar door dat bedrijf in elkaar laten zetten................Het onding is weer eens uitgevallen

Zou je dan niet eerst eens contact opnemen met je leverancier van deze PC, aangezien je op zijn minst mag verwachten dat deze zijn werk naar behoren doet.

[ Voor 7% gewijzigd door keur0000 op 06-04-2009 16:43 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
Al direct gedaan, na tweede uitval. De afdeling technische suport kwam niet verder dan: "Oh, dan moet je 'm maar terugsturen." :/ PC zou vandaag worden opgehaald maar ik heb geen koerier gezien.
Dat kan mijn fout zijn. Heb vanmiddag nog even gebeld met de helpdesk van Alternate toen ik nog dacht dat het spontaan uitvallen voorbij was. Ik heb toen gevraagd of ik, als hij écht niet meer uitviel, aan de deur kon afzeggen. Ik vrees dat zij de koerier toch (achter mijn rug om) hebben afgezegd.
Anders heeft TNT een foutje gemaakt. Morgen maar weer verder bellen.

Wat betreft het uitvallen; dat is in mijn ogen nogal random. Het is gebeurd tijdens het gamen (startmenu van Spore), maar ook tijdens het spelen van gezellig MP3tje in Foobar2000. Ook heb ik gewoon een paar uurtjes kunnen gamen met Empire Total War (demo) op volle settings. :|

Kan het misschien liggen aan de stroomvoorziening? Ik heb een wat ouder flatje, misschien dat mijn stopcontact niet (goed) geaard is? :?

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Mijn flat is ook niet 1 van de nieuwste (1989) en heb ook geen geaarde stopcontacten en alles werkt goed.

Hoewel de temp van de cpu wel aan de hoge kant is, verdenk ik eigenlijk meer je voeding.
Wat zijn de waardes van je voeding? Kan je zien met SpeedFan of in het bios.

Verwijderd

Topicstarter
Dank, dan is in ieder geval die zorg van tafel. :)

update: Dit topic is inmiddels al wat verouderd, maar mocht iemand ooit over het zelfde probleem struikelen: Alternate heeft de PC uiteindelijk laten ophalen, in de reparatie gezet. Het moederbord (Asus M3N78 Pro) is vervangen.

Idle-temps zijn 5 graden lager. Verder zou ik niet veel verschillen kunnen aanwijzen

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2009 16:37 . Reden: update ]

Pagina: 1