Lacie minidisk formatten van FAT32 naar NTFS

Pagina: 1
Acties:

• cypress3d
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 16:30
Ik heb nu al een tijdje een Lacie minidisk van 500 gig. Nu is deze FAT32 en kan dus geen bestand boven de 4 gig ofzo erop zetten. Ik wil de externe HDD nu dus gaan formatten naar NTFS.

Hoe kan ik dit het beste doen. Eerst moet ik de data die erop staat overzetten naar een andere HDD en dan formatten. Maar ik heb weinig zin om de Lacie om zeep te helpen, dus hoe kan ik dit het beste doen?

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
convert x: /fs:ntfs

waarbij x: natuurlijk de stationsletter van je lacie is. je raakt in principe geen data kwijt, maar het kan handig zijn om onmisbare dingen te backuppen natuurlijk :)

zie ook: Een FAT16- of FAT32-volume converteren naar het NTFS-bestandssysteem in Windows XP

• Stevenschouten
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-02 14:29
Je kan gewoon via deze computer rechtermuis knop op formatteren drukken selecteer daar wel even dat ntfs er staat:)

en zeker de data even over zetten.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 14:07

PcDealer

HP ftw \o/

Stevenschouten schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:27:
Je kan gewoon via deze computer rechtermuis knop op formatteren drukken selecteer daar wel even dat ntfs er staat:)

en zeker de data even over zetten.
En een hoge sectorwaarde opgeven om zo min mogelijk verlies te hebben als je grote bestanden wegschrijft.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

2 opties: je kunt converten of formatteren.

• Converteren: Zoals 'itons' ook al aangeeft: Een FAT16- of FAT32-volume converteren naar het NTFS-bestandssysteem in Windows XP
In een command-prompt:
code:
1
convert x: /fs:ntfs

Voordeel: Je hoeft je data er niet af te halen, deze blijft immers bewaard. Echter is een backup altijd aan te raden als je aan het filesystem gaan kloten natuurlijk!
Nadeel: Haalt niet de volle performance omdat je een conversie doet.

• Formatteren: Data er af kopiëren. Deze Computer -> rechts op je Lacie schijf klikken -> Formatteren en als bestandsysteem NTFS kiezen. En als je voornamelijk grote files er op gaat zetten kun je er voor kiezen om een grotere clustersize te kiezen dan de default, maar dat is dus optioneel. Kan wat performacewinst opleveren. Echter betwijfel ik of je daar iets van merkt door een USB2 verbinding (je vermeldt helaas niet hoe de schijf aangesloten zit).
Voordeel: Haalt de beste performance van de 2 opties.
Nadeel: Je moet je data er af halen en weer op mikken. Alleen moet je bij optie 1 eigenlijk toch al zoiets doen omdat je je gegevens eigenlijk wel wilt backuppen.

Zelf zou ik voor "formatteren" gaan.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.