Toon posts:

SCSI??? DUAL AMD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ik heb ff 2 vraagies... Wat is het voordeel van SCSI te opzichte van (e)-ide en wanneer komen er Dual AMD moederborden op de Nederlandse markt??? Alvast bedankt voor de info *d

• En1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-07 17:49

En1

SCSI is sneller en stabieler.. SCSI160 teminste..
en die AMD tja.. ze zegge maart :? maarja of dat zo is .. :?:?:?

Maximum effort - Deadpool

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:42
Op dinsdag 27 februari 2001 15:10 schreef SaiYa-JiN het volgende:
SCSI is sneller en stabieler.. SCSI160 teminste..
en die AMD tja.. ze zegge maart :? maarja of dat zo is .. :?:?:?
Die borden komen uit in Q3 (Amerika), alleen Compaq krijgt ze eerder (ongeveer nu) voor in complete systemen!

• En1
  • Laatst online: 01-07 17:49

En1

jah die bedoel ik ook :)
maarja dan moe je weer een compleet sys kopen
maar die zijn nie te betale van Compaq :( :( :(

Maximum effort - Deadpool

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Voordelen van SCSI :

Je kunt veel meer devices kwijt op een enkele bus, theoretisch 7 op narrow en 15 op wide SCSI, hoewel die 15 onhandig wordt.

Als je een SCSI-device een opdracht (zoals het opleveren van een aantal disk-blokken) geeft, wordt de SCSI-bus weer vrijgegeven voor andere klussen terwijl het SCSI-device zijn opdracht vervult (opzoeken disk-blokken). Zodra alle blokken klaarstaan meldt het device zich dan weer om de blokjes op te leveren. Vandaar dat je op een SCSI-systeem veiliger zwaar werk kunt doen tijdens CD-branden dan met ATA/(E)IDE. Als je een multi-user omgeving werkt (bijv. UNIX), dan is SCSI (of een vergelijkbaar systeem) een must, omdat de gebruikers elkaar anders gruwelijk in de weg zitten.

De SCSI-160 is weer een aardig stapje voor op ATA/(E)IDE op het gebied van snelheid.

Nadelen van SCSI :

Het is tegenwoordig weer een stuk duurder.

Gebruikers die de (simpele) regeltjes niet willen volgen, snappen niet meer waarom het niet werkt en worden erg kwaad.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Op dinsdag 27 februari 2001 15:12 schreef Snake het volgende:

[..]

Die borden komen uit in Q3 (Amerika), alleen Compaq krijgt ze eerder (ongeveer nu) voor in complete systemen!
en dat zijn geruchten!

• Frank Timmer
Op dinsdag 27 februari 2001 15:32 schreef tineau het volgende:

[..]

en dat zijn geruchten!
IDD :P

Verwijderd

Topicstarter
OK tnxz, maar dan heb ik nog een vraagje... Wat gaat zo'n mb +- kosten en hoeveel gaat zo'n compaq sys'je +- kosten...

Verwijderd

Voordeel van SCSI ten opzichte van IDE is dat IDE CPU-time in beslag neemt bij bijvoorbeeld het kopieeren van cdrom naar harddisk. Bij SCSI is het zo dat de gegevens dan gekopieerd worden zonder dat de processor hier aan te pas komt, de CPU geeft een opdracht aan de SCSI-controller en deze handelt het dan verder af, terwijl bij IDE de CPU elke opdracht afhandeld bij elke kopieer-opdracht.

Het enigste nadeel van SCSI is inderdaad de prijs zo als al meer hier zeggen. :'(

Verwijderd

Topicstarter
Dan zou het zo een systeempje moeten worden..
Is dit een goeie keus of...
Abit KT7-Raid, SocketA, VIA-KT133, ATX 449.00
AMD Athlon Thunderbird 1200 Mhz, SocketA 865.00
AOpen Bigtower ATX, 300Watt grijs (HQ08B) 279.00
Pioneer DVD-305S 10x40x SCSI bulk Slot-in 419.00
Plextor PX-W1210TSI 12x10x32 SCSI CD-Rewriter Ret.
879.00
Adaptec AHA-2930U PCI SCSI Kit
269.00
Sony 3,5" Diskdrive 1.44Mb 45.00
3x Kingston Dimm, 256Mb SDram PC133, ongebufferd
975.00
Creative SoundBlaster Live Platinum 5.1 Retail
559.00
Asus AGP-V7700 GeForce2 GTS, 32Mb Dlx DDR TVin/out
649.00
Seagate Cheetah 18.4Gb, U160-SCSI, 68p, 10Krpm
1195.00
Silent Systems, Radial Fin SocketA, Medium speed
59.00
Iiyama A705MT Vision Master Pro411,17",Diamondtron
785.00
Labtec APX4620 Speakerset + Subwoofer, zwart
329.00

--------------------------------------------------------------------------------

Totaalbedrag 7756.00

Dit is dus het systeempje wat ik in men ged8en had. Het is vooral om muziek mee de maken (thuisstudio) en om games mee te spelen.. Graag commentaar of dit een goeie keus is, want het is een hoop geld om te verneuken.

Verwijderd

Ik denk dat je tegenwoordig toch echt wel een grotere HD moet hebben als 18,4 gig hoor, ik zat meer te denken aan > 30 gig want die heb je nl. zo vol (vooral met breedband internet [LOL] )

Verwijderd

Topicstarter
Tsja dat begrijp ik, maar ik heb er echt geen 1000 piek extra voor over om een grotere HD te kopen. Misschien toch IDE?

Verwijderd

zeer leuk systeempje, maar zou je wel voor scsi gaan. Ide scheelt je zo 800 piek op je HDD, en 300 op je brander en nog een F100 op je DVD speler. Das samen F1200. Kun je leuk een tweede Ide schijf voor kopen die in raid zetten. En die zijn samen veel sneller dan je scsi-setup. En bij de DVD en brander is de snelheid toch veel meer afhankelijk van het apparaat dan aan de interface.

Bovendien, Je hebt een 1200 t-bird, die is zo ontettend krachtig dat die echt niet langzamer wordt als er een paar bewerkingen bijkomen ( zoals kopieren en zo ), vroeger 486 en pentium tijdperk hadden de proc het daar wat lastiger mee, maar nu echt niet meer.

Verwijderd

Als je voor IDE gaat, kun je 2 IBM deskstars van 75 gig in raid zetten :9~ das lekker snel, en dan een Philips brander en CD-rom speler van Philips, die maken nooit probs, bij mij dan

• anthonov
  • Laatst online: 09-10-2023
Op dinsdag 27 februari 2001 16:45 schreef xmister het volgende:
Voordeel van SCSI ten opzichte van IDE is dat IDE CPU-time in beslag neemt bij bijvoorbeeld het kopieeren van cdrom naar harddisk. Bij SCSI is het zo dat de gegevens dan gekopieerd worden zonder dat de processor hier aan te pas komt, de CPU geeft een opdracht aan de SCSI-controller en deze handelt het dan verder af, terwijl bij IDE de CPU elke opdracht afhandeld bij elke kopieer-opdracht.
Sinds de invoering van U-DMA/33 is de hoge CPU belasting ook verleden tijd. Allemaal busmastering tegenwoordig.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:48
1195.00

als je em bij beat-it.nl bestelt dan heb je voor hetzelfde geld een 15Krpm...

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• anthonov
Op dinsdag 27 februari 2001 17:44 schreef Lomu het volgende:
Adaptec AHA-2930U PCI SCSI Kit

Deze scsi-interface is uitstekend voor cd-(re)writers, cdromspelers en dergelijken maar is een absolute belediging voor dergelijke harde schijven.
Het is een Ultra-scsi interface voor maximaal 20mbyte/s en heeft slechts een 50polige aansluiting. Daar kan je de harde schijf dus niet eens behoorlijk op aansluiten. Daar moet je dus echt een andere voor kiezen.

Maar als ik je behoeften zo zie zou ik zeggen: Je zal niet noemenswaardig profiteren van de voordelen van scsi. Daar heb je met name profijt van in servers. Neem een mooie IDE schijf. Liever nog 2 losse harde schijven, eentje apart voor je muziek opnamen zodat bij opnamen je transferrate niet gestoord zo wordt door gepruttel op je hd door het operating system.
Maar zelfs dat is niet strict noodzakelijk.

Ik neem zelf ook wel op met mijn machine. Cel 466, 128 mb, één 17.4 maxtor ide 5400 toeren schijf en een soundblaster live 1024. Ik ben nooit verder gegaan dan pakweg 8 sporen en ben de grenzen van mijn systeem toen niet tegengekomen.

Een snelle cpu is wel heel fijn voor het gebruik van realtime soundeffects op je opnamen. Wat dat betreft zou ik best sneller willen gaan dan mijn 466 mhz.

Als je serieus muziek wilt maken zou ik persoonlijk kiezen voor een behoorlijke hifi versterker plus luidsprekers in plaats van zo'n computerset. Hoewel er misschien ook wel goede zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Nee, voor de output heb ik men eigen setje hoor, maar voor dat opnemen is zo'n sb live! platinum wel handig met zo'n 'versterker' die je in een slot ken proppen...

Verwijderd

18 gig zit zo vol! al mijn mp3 passen daar nog niet eens op.

Verders een leuk systeempje al zou ik een radeon vivo kopen even duur maar presteert iets beter en heeft ook al die tv in out rommel erop zitten

En als je een thuisstudio wil maken zal ik een terratec 24/96 of beter kopen. Sblive is geinig voor spellen maar niet voor serieus audio gedoe. Sblive heeft bv geen asio driver (echt noodzakelijk voor een lage latency).

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Op dinsdag 27 februari 2001 15:30 schreef mvdejong het volgende:
Gebruikers die de (simpele) regeltjes niet willen volgen, snappen niet meer waarom het niet werkt en worden erg kwaad.
wat zijn die regeltjes dan?? ben een paar uur bezig geweest om een scsi hd en cdrom werkend te krijgen

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
Op dinsdag 27 februari 2001 16:37 schreef Lomu het volgende:
OK tnxz, maar dan heb ik nog een vraagje... Wat gaat zo'n mb +- kosten en hoeveel gaat zo'n compaq sys'je +- kosten...
in de pricewatch staan dual PIII boarden van
Tyan die kosten ongeveer iets van 2500 gulden
( http://www2.tweakers.net/pricewatch/16200 )
is bijna hetzelvde board als de dual AMD van Tyan

dus ik neem aan dat de prijs wel ongeveer vergelijkbaar zal zijn

beetje meer natuurlijk omdat het nieuw is dus rond de 2800 gulden

maar is dan wel met Dual Netwerk kaart on-board
U160 SCSI on-Board
en ik geloof ook VGA on-board

dus reken maar dat de Compaq systeemen iets van 7a8000 gulden kosten

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

De Compaq Workstation 400, die gaat komen met Dual Athlon, zal waarschijnlijk nog een heel stukje duurder dan 7000-8000 gulden zijn. Het is bedoeld als workstation voor professionele 3D renderers e.d., en niet voor particulieren. Kijk ook niet raar op als er bv. een ELSA Gloria III videokaart in zit (los zo'n Fl. 3200,-).

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Verwijderd

Wat betreft SCSI:
Volgens mij hebben de mensen die hier scsi afraden nooit zelf scsi gezien/mee gewerkt. Ik heb zelf dus een Adaptec 29160 kaart met 10k schijf van Seagate en dat merk je dus wel ff fijn he! Dat ding blaast mijn IBM 75GXP's dus wel naar huis he! Je merkt het gewoon in Windows, alles gaat veel vlotter, bovendien laden bij mij de levels in UT zo snel in dat ik moet vaak moet wachten tot de server klaar is met laden. Bovendien heb ik nog nooit iemand gevonden die in HD Tach het volgende scoort (met advanced size check aan, dan wordt echt de hele drive getest ne niet de eerste 8 gig): 8,9ms access tijd en gemiddeld 33,1Mb/s. Dat trekken zelfs die IBM's bijlange na niet. Moraal van het verhaal: Scsi is absoluut bloedsnel, zeker merkbaar sneller dan IDE, maar aan al dat moois hangt een niet misselijk prijskaartje. Maar ja, alle kwaliteit heeft z'n prijs.

Groeten,

Thijs

• anthonov
Op dinsdag 27 februari 2001 22:30 schreef Tweaker_Thijs het volgende:
Wat betreft SCSI:
Volgens mij hebben de mensen die hier scsi afraden nooit zelf scsi gezien/mee gewerkt. Ik heb zelf dus een Adaptec 29160 kaart met 10k schijf van Seagate en dat merk je dus wel ff fijn he!
Kleine kanttekening. Het verschil is hier niet zozeer de interface als wel de constructie / specs van de schijf zelf.

Ik heb begrepen dat we binnenkort de eerste 10k IDE schijven kunnen verwachten en dan is het gat opeens weer heel klein geworden.

Verwijderd

Op dinsdag 27 februari 2001 22:34 schreef anthonov het volgende:

[..]

Kleine kanttekening. Het verschil is hier niet zozeer de interface als wel de constructie / specs van de schijf zelf.

Ik heb begrepen dat we binnenkort de eerste 10k IDE schijven kunnen verwachten en dan is het gat opeens weer heel klein geworden.
Ooit aan gedacht hoe zwaar dit voor de cpu is? De cpu belasting wordt al steeds zwaarder bij die snelle IDe schijven, dus die 10k modellen die er (zouden) komen belasten de boel weer meer. Trouwens waar komt het gerucht vandaan dat er 10k schijven aankomen? Ik zou niet eens een fabrikant weten die ze in de pijplijn heeft staan en meestal ben ik toch wel redelijk op de hoogte. Als het echter zo is -> dan worden mijn IBM's verwisseld voor 2 10k schijven. >:)

Thijs

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op dinsdag 27 februari 2001 17:52 schreef Lomu het volgende:
Tsja dat begrijp ik, maar ik heb er echt geen 1000 piek extra voor over om een grotere HD te kopen. Misschien toch IDE?
en
3x Kingston Dimm, 256Mb SDram PC133, ongebufferd
975.00
Euh??? 3x256MB...??? Wat wil je daarmee? Koop ze van infineon en geef wat geld uit aan een grotere HD... Of koop gewoon 2x256, of 3x128MB! Dit is wel een beetje erg veel!

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Grrrrrene
  • Niet online
Op dinsdag 27 februari 2001 21:43 schreef SuB het volgende:
18 gig zit zo vol! al mijn mp3 passen daar nog niet eens op.

Verders een leuk systeempje al zou ik een radeon vivo kopen even duur maar presteert iets beter en heeft ook al die tv in out rommel erop zitten

En als je een thuisstudio wil maken zal ik een terratec 24/96 of beter kopen. Sblive is geinig voor spellen maar niet voor serieus audio gedoe. Sblive heeft bv geen asio driver (echt noodzakelijk voor een lage latency).
Neem er een goedkope IDE schijf bij voor mp3, divX en andere shit... Dat soort zaken hebben toch geen 10k rpm nodig...

Maar waarom een 2930??? Daarmee haal je nooit het uiterste uit je HD... 20MB/s... Koop een 29160, da's wat meer gepast...

• anthonov
Op dinsdag 27 februari 2001 22:45 schreef Tweaker_Thijs het volgende:

[..]

Ooit aan gedacht hoe zwaar dit voor de cpu is? De cpu belasting wordt al steeds zwaarder bij die snelle IDe schijven, dus die 10k modellen die er (zouden) komen belasten de boel weer meer. Trouwens waar komt het gerucht vandaan dat er 10k schijven aankomen?
cpu belasting is sinds de invoering van U-DMA geen heet hangijzer meer. Allemaal busmastering.

Ik meende het ergens gelezen te hebben over die 10k ide schijven. Ik kan het nu tot mijn verdriet even niet onderstrepen met een persbericht. Kan er even niks over terugvinden. Dus bepaal verder zelf maar in hoeverre je het voor waar aanneemt. Maar het is niettemin imho een kwestie van tijd.

• Grrrrrene
  • Niet online
Iemand beweerde idd dat Maxtor met 10k schijven kwam, wie dat was weet ik niet meer, maar goed... Was onzin dus, want als iemand daarmee komt is het seagate, quantum of IBM... Maxtor heeft geen enkele ervaring met SCSI, dus ook geen ervaring met 10k en 15k schijven.

• Frank Timmer
Op woensdag 28 februari 2001 00:54 schreef Grrrrrene het volgende:
Iemand beweerde idd dat Maxtor met 10k schijven kwam, wie dat was weet ik niet meer, maar goed... Was onzin dus, want als iemand daarmee komt is het seagate, quantum of IBM... Maxtor heeft geen enkele ervaring met SCSI, dus ook geen ervaring met 10k en 15k schijven.
Dat is natuurlijk onzin wat je zegt, Maxtor ontwikkeld op dit moment heus wel snellere HD's als 7200rpm. Tevens hebben zij vorig jaar Quantum overgenomen, dus hebben ze de techniek al in huis...

Verwijderd

Topicstarter
Dus zo als ik het nu begrijp ken ik men geld beter uitgeven aan wat andere rommel, zoals een betere monitor, grotere hd en evt. wat randaccecoires... zie hier:
Pagina: 1