Ziggo > Draadloze router > Draadloze router, geen verbinding

Pagina: 1
Acties:

• Mister_tb
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-02 23:06
Beste Tweakers,

Ik heb met mijn vraag al flink lopen zoeken op het forum en internet, echter mijn specifieke vraag kan ik niet direct herleiden. Dus vandaar een nieuw topic.

Afgelopen zaterdag ben ik verhuisd naar een nieuw adres. Hier is een internetabonnement via Ziggo (kabelmodem, 1 utp uitgang) aanwezig. Deze is via UTP kabel verbonden met een linksys router(2) op de kamer van een huisgenoot. Gezien zijn kamer aan de andere kant van het huis is krijg ik een zeer slecht tot geen signaal op mijn laptop. Nu wil ik graag mijn eigen Belkin router(1) aansluiten tussen het modem en zijn router. (dus modem uitgang-> wan ingang router 1, PCuitgang -> wan ingang router 2).

Wired & Wireless Internet via mijn router (1) is perfect, echter krijgt mijn huisgenoot nu geen verbinding meer. In principe wil ik geen wijzigingen in zijn router(2) aanbrengen (staat op automatisch IP verkrijgen via DHCP), maar wil ik mijn eigen router(1) zo aanpassen dat alles werkt. Hoe krijg ik dit voor elkaar.

Heb geprobeerd mijn router(1) als Access point in te stellen maar gezien het kabelmodem geen router functie en de data gerouteerd moet worden kan dit volgens mij niet?

Aangezien ik er niet uitkwam heb ik ook nog geprobeerd om de routers zo in te stellen:

Router 1:
WAN Static IP 192.168.1.? (verkrijgen via DHCP van router 2)
LAN Static IP 192.168.2.1
LAN DHCP van 192.168.2.2 tot 192.168.2.50
Gateway 192.168.1.1 (router 2)
DNS: de Ziggo dns servers

Router 2:
WAN, DNS en gateway via DHCP van kabel modem
LAN Static IP 192.168.1.1
LAN DHCP van 192.168.1.2 tot 192.168.1.50

Volgens mij zou het zo moeten werken, alleen krijg ik zo alleen verbinding op router 2.
Weet iemand hoe ik dit anders kan doen, en dan bij voorkeur router 1 helemaal op automatisch verkrijgen van alle gegevens via DHCP?

Hoop dat het duidelijk is, eventueel kan ik een tekening maken om het geheel te verduidelijken. 8)7

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:52

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Als je je router aansluit op de modem en daar de 'hoofdrouter' van maakt door deze als DHCP-server en de router van je huisgenoot DHCP uit te schakelen, moet het werken lijkt me? Stel dan wel een verschillende gateway in.

Het zou an sich niks uitmaken en lijkt het me handiger dat hij ook de gegevens van jouw router kent. Immers, als hij een poort wil openen voor bijv. torrentverkeer, zal dat ook op jouw router moeten gebeuren.

Mocht jij van WLAN geen gebruik maken, zou hij ook een switch kunnen gebruiken :)

[ Voor 4% gewijzigd door DaMarcus op 06-04-2009 12:13 ]

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Als ik je verhaal goed begrijp was de oude situatie:

ziggo modem > Linksys router en jij geen/slechte wireless ontvangst

Je situatie nu:

ziggo modem > Belkin router > Linksys router jij goede ontvangst, hij geen internet

Uit je configuratie die je post blijkt:

ziggo modem > linksys router > Belkin router

Ik denk dat de oplossing voor de config die je post ligt in een statisch ip voor je wan poort (bv 192.168.1.100) en dan een static route maken op de linksys van het 192.168.1.x netwerk naar het 192.168.2.x netwerk met als gateway 192.168.1.statisch ip wanpoort op de belkin.

[ Voor 33% gewijzigd door Xorsist op 06-04-2009 12:26 ]

• Mister_tb
Xorsist schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:20:
Als ik je verhaal goed begrijp was de oude situatie:

ziggo modem > Linksys router en jij geen/slechte wireless ontvangst

Je situatie nu:

ziggo modem > Belkin router > Linksys router jij goede ontvangst, hij geen internet

Ik denk dat de oplossing voor de config die je post ligt in een statisch ip voor je wan poort (bv 192.168.1.100) en dan een static route maken op de linksys van het 192.168.1.x netwerk naar het 192.168.2.x netwerk met als gateway 192.168.1.statisch ip wanpoort op de belkin.
Bedankt voor je reactie!

Er zit alleen 1 puntje wat anders is:

Je situatie nu:
ziggo modem > Belkin router(1) > Linksys router(2) jij goede ontvangst, hij geen internet

Deze blijft zoals hierboven. Dit kan niet anders, alleen dan graag dat hij ook internet heeft ;)

Beide routers moeten wireless te gebruiken zijn.

Wat ik begrijp uit je verhaal dient het zo te worden ingesteld:

Router 1 Belkin, direct gekoppeld aan kabelmoden.
WAN, DNS en gateway via DHCP van kabel modem
LAN Static IP router: 192.168.1.10

Router 2: Linksys, via wanpoort gekoppeld aan Belking router.
WAN Static IP 192.168.1.20
LAN Static IP router: 192.168.2.10
LAN DHCP: 192.168.2.x
Gateway 192.168.1.10
DNS: de Ziggo dns servers

Dit heb ik geprobeerd, maar ik zal het nogmaals doen, misschien heb ik een getal verwisseld.
Het is niet mogelijk om de tweede router (linksys) standaard te houden?

• Xorsist
Wat bedoel je met standaard?

Vergeet ook niet op de belkin een statische route te maken tussen het 192.168.1.x en 192.168.2.x netwerk met als gateway het statische ip adres van de linksys. Dit is nodig zodat de Belkin weet waar pakketjes voor het .2 netwerk naartoe moeten gaan.

• Mister_tb
Zoals was ingesteld in de orginele situatie, dus DHCP, zonder dingen in te stellen. Want in principe zou hij toch een goede lease moeten krijgen vanuit de Belkin Router? (192.168.1.X met als gateway 192.168.1.10, alleen DNS vraag ik me af of dat goed gaat.)
Vergeet ook niet op de belkin een statische route te maken tussen het 192.168.1.x en 192.168.2.x netwerk met als gateway het statische ip adres van de linksys. Dit is nodig zodat de Belkin weet waar pakketjes voor het .2 netwerk naartoe moeten gaan.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat je nu bedoeld? portforwarding ofzo?

• Xorsist
Dat is wel mogelijk alleen word de statische route wat problematisch.
Welke Belkin heb je dan kan ik even kijken in de handleiding indien te vinden.

Ik weet niet of je ergens in de Belkin je routetabel kunt bekijken? Indien dat zo is kun je vaak ook daar ergens nieuwe routes toe voegen. Het probleem is nl. dat de linksys nu wel weet dat als hij naar inet wil hij naar de belkin moet kijken maar omdat het ip masker (192.168.1.x) van de belkin anders is als van de linksys (192.168.2.x) hij niet weet waar hij antwoord naar toe moet sturen.

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 20:20
Volgens mij gaat dit mis omdat het WAN subnet achter de eerste router gelijk is aan het LAN subnet achter de tweede.

Je hebt nu de volgende situatie:

Internet > [ziggo modem] > {192.168.1.x} > [router 1] > {192.168.2.x} > [router 2] > {192.168.1.x}

Als je het laatste subnet veranderd naar bijvoorbeeld 192.168.3.x, dan zou het moeten werken.

Echter een beter idee is, om op router 2 DHCP en routering uit te schakelen en deze gewoon als access point te gebruiken.

• Xorsist
Bjornski voor zover ik zie is het zo:

Inet>ziggo>router 1>192.168.1.x>router 2>192.168.2.x

Router 2 heeft een poot in beide netwerken dus die kan routeren. Router 1 heeft maar 1 poot in het interne netwerk dus zal middels een route moeten leren dat er ook nog een .2 netwerk aanwezig is.

voorbeeld route tabel op router 1:

code:
1
2
3
4
5
Destination LAN NET Subnet Mask Gateway Interface
12.34.56.78 255.255.255.255 0.0.0.0 WAN
192.168.1.0 255.255.255.0   0.0.0.0 LAN & WLAN
192.168.2.0    255.255.255.0    192.168.1.(ip wan poort router2) LAN < DEZE ROUTE MOET TOEGEVOEGD
0.0.0.0 0.0.0.0 12.34.56.78 WAN

edit @ hieronder

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid MITS beide routers dit ondersteunen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Xorsist op 06-04-2009 14:19 ]

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
Je kan het geheel (de 2 routers) via WDS draadloos met elkaar laten verbinden, heb ik hier thuis ook gedaan.

• Mister_tb
De handleiding van de belkin is hier te vinden:

http://web.belkin.com/sup....asp?download=1706&lang=1
Heb even snel gekeken maar waar ik die routing table in moet voeren kan ik niet zo snel vinden.

Wat ik me afvraag, dat doorrouteren is toch niet nodig, de belkin hoeft alleen te weten dat de data van/naar aansluiting 1 van zijn LAN (192.168.1.x) moet. Dat dit toevalllig een router is zal daar toch niets aan afdoen, als dit een computer was geweest dan was het ook prima gegaan toch? Ik heb het gevoel dat er iets in de linksys niet goed staat aangezien mijn computer wel internet heeft.

Wat betreft WDS, mijn huisgenoot speelt XBOX via internet hij wil dit graag via een bekabelde verbinding aan zijn linksys blijven doen ivm lag. dus wds is geen optie.

@Bjornski:
Internet > [ziggo modem] > {192.168.1.x} > [router 1] > {192.168.2.x} > [router 2] > {192.168.3.x}
Dit ga ik straks proberen als ik thuis ben. Echter verwacht ik dit niet als oorzaak aangezien die twee netwerken los van elkaar staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Mister_tb op 06-04-2009 14:31 ]

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 20:20
Je redenering klopt niet helemaal.

Router1 hoeft niets te weten van het 192.168.2.x subnet, omdat Router2 als het goed is NAT toepast.
Router1 ziet dus als destination adres 192.168.1.<ip van router2> voor alle PC's die achter router2 hangen.

Zoals jij het beschrijft zou het dus "out of the box" moeten werken, mits je ziggo modem een bridge is (je krijgt dus op router1 een publiek IP adres). In ieder geval moet je ff zorgen (dubbel-checken) dat geen van je subnetten overlappen.

Als het niet werkt, dan is de enige verklaring die ik kan verzinnen dat een apparaat hikt vanwege het feit dat er twee keer NAT vertaald wordt (op router1 en op router2).

edit:
Reactie was op eerdere post m.b.t. routing table

[ Voor 4% gewijzigd door Bjornski op 06-04-2009 14:41 ]

• Xorsist
Laat ik het zo stellen, het is niet de eerste keer dat ik een router op ze plaat zie gaan door een dubbele NAT vandaar mijn opmerking om een statische route aan te maken zodat de router ZEKER weet waar de pakketjes heen moeten.

Ik heb die handleiding helemaal doorgespit en nog op internet lopen zoeken maar er is niets te vinden over eventuele weergave van een route tabel of het handmatig toevoegen van routes.

Wat je in ieder geval wel kunt doen is eens in je Belkin je security log maximaal open zetten en kijken wat je daar ziet als je probeert met de computer achter de Linksys het internet op te gaan.

• Mister_tb
Heren dank voor jullie input. Ik ga er vanavond mee aan de slag als ik thuis ben. Zal mijn resultaten hier straks of morgen posten.

Groeten!

• Xorsist
Nog een laatste mogelijke en waarschijnlijk de gemakkelijkste oplossing is om bij de linksys de kabel in een LAN poort te prikken in plaats van de WAN poort en DHCP uit te zetten.
Je maakt dan in feite van die linksys gewoon een switch. Dan heb je nog maar 1 DHCP server in je netwerk te weten de Belkin en "delen" jullie beide het nerwerk. Grootste voordeel voordeel dat je krijgt is gemak met poorten forwarden daar je dan maar 1 punt hebt waar je voor beide "netwerken" de forwards in moet stellen.

• Mister_tb
Heb die laatste poging maar is geprobeerd. Alles werkt direct!!
Mijn dank is groot _/-\o_

Enige puntje is dat ik soms geen verbinding heb, mijn draadloze connectie blijft "uitstekend" maar ik kan niet internetten of mijn router (belkin) bereiken. Na 30 sec werkt alles weer, om vervolgens na 5 min weer 30 sec eruit te vliegen enz enz... Iemand toevallig nog een idee wat dat kan zijn?

• Xorsist
Erg mooi dat het nu bijna werkt.
Heb even zitten zoeken en ik denk dat dit je probleem en oplossing is.

• Mister_tb
Dit lijkt inderdaad verdacht veel op het probleem. Ga dit vanavond maar is proberen. Wel vreemd trouwens dat dit voorheen nooit het geval was, heb niks aan die settings gewijzigd. We'll see }:O

THX Xorsist!! :)

• Mister_tb
Kwam erachter dat de rest van het huis geen verbinding meer had omdat de DHCP uit stond op de router van mijn huisgenoot. Tevens was ik het zo zat dat mijn verbinding er ook steeds mee stopte (en bovenstaande probleem/oplossing niet aan de orde was, aangezien 802.1x niet aanstaat). Heb uiteindelijk maar besloten om op de router van mijn huisgenoot in te loggen. Ondanks de mindere signaal ontvangst laat ik het hier maar bij. In ieder geval bedankt voor de hulp...
Pagina: 1