Sony str-dg500 multichannel versterker en Jamo speakers?

Pagina: 1
Acties:

• davevleugel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-12 13:49
Hallo mensen,

Ik start een nieuwe topic, omdat mijn vraag niet beantwoord kan woorden door de zoek functie.

Probleemstelling: Ik heb een Sony Str-DG500 multichannel versterker, deze is vrij krachtig. Hieraan heb ik 2x JAMO D165 boxen als frontspeakers. En JS center en rear speakers (goedkopen troep). Het probleem is dat mijn front speakers als engeltjes klinken maar bij het kijken van een goedefilm mijn centerboxs en rearboxen als een jankende kat klinken (Dus bij gewoon mp3 alleen mijn front wordt gebruikt en bij het inschakelen van 5.1 de 3 overige boxen).

Oplossing:

Nieuwe center speaker en rear speakers.

Nu is mij de vraag, moet ik alles jamo nemen? Want mijn front speakers zijn gewoon echt goed. En welke van Jamo als center en rear? Moet ik hiervoor goed naar het frequentie gebied kijken??

Alsvast erg bedankt!

Link naar versterker specificatie: http://www.sony.nl/product/hfc-receiver/strdg500s.cel
Front speaker informatie:
3 way bass reflex
Tweeter protection

Power handling
Short term - 165w
Long term - 100w
Impedance - 4-8 ohms

Alvast ontzettend veel bedankt voor u mening/oplossing van dit probleem!

Groetjes,

Dave

PVOutput

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:35
Specificaties als vermogen hoef je totaal niet op te letten, en de impedantie en frequentiebereik eigenlijk ook niet.
Ga gewoon luisteren wat goed klinkt.

If it ain't broken, tweak it!

• davevleugel
Een combinatie is moeilijk te horen lijkt mij? Ik kan moeilijk met mijn versterker en front boxen naar bcc bijv gaan en daar de spullen aan te sluiten om te luisteren? Of kan dit wel?

Ik d8 al dat vermogen niet belangrijk was, maar impedantie en frequentieberijk toch wel? Je wil toch bepaalde tonen bereiken? En de "klank" moet toch overeenstemmen?

alvast bedankt voor u reactie,

Gr, Dave

PVOutput

• Bakkertjuhh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-03-2024
Nee, het hoeft niet per sé.

Maar het is wel het prettigste. En dan is het ook nog eens het mooiste om hiervoor allemaal woofers van hetzelfde type te nemen.
Zo heb je bij Tannoy verschillende series, waarin dezelfde of verschillende woofers zitten. De series met dezelfde woofers combineren prima, terwijl de verschillende woofers minder samen klinken.

Vraag jezelf maar af hoe het zou zijn als je stereo door verschillende speakers hoort...

• davevleugel
Ok hoe ik u dus begrijp moet ik voor mijn center speaker dezelfde aantal ohms gebruiken maar wel natuurlijk een andere frequentiegebied(de frequentie gebied van stemmen etc. ) en mijn rear boxen dus ook de D165 nemen?

Alvast bedankt! :D

PVOutput

• davevleugel
Voor de rest geen mensen die hier een antwoord op heeft? Ik ben vandaag naar enige winkels geweest, en niemand wist een antwoord op mijn vraag... ja meneer wij verkopen alleen complete setten, maar dat soort setjes vind ik maar prul...

Alvast bedankt! :)

PVOutput

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:35
davevleugel schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:05:
Ok hoe ik u dus begrijp moet ik voor mijn center speaker dezelfde aantal ohms gebruiken maar wel natuurlijk een andere frequentiegebied(de frequentie gebied van stemmen etc. ) en mijn rear boxen dus ook de D165 nemen?
Je hoeft niet dezelfde ohm-waarde te hebben voor de speakers. Ook het frequentiegebied hoeft niet overeen te komen met de andere speakers. Een center speaker doet voornamelijk spraak, dus heel laag hoeft er niet uit te komen. Daar heb je bovendien een subwoofer of grote front speakers voor.

If it ain't broken, tweak it!

• davevleugel
Owke, heeft u een ideee welke center ik het beste kan nemen? In combinatie van zulke zware front boxen?

Mijn budget gaat bovendien niet hoger dan 300 euro :) (voor center box dan) ik heb via marktplaats 2 andere D165 Jamo boxen gekocht voor rear!

PVOutput

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-12 16:08

JT

VETAK y0

davevleugel schreef op maandag 06 april 2009 @ 13:53:
Een combinatie is moeilijk te horen lijkt mij? Ik kan moeilijk met mijn versterker en front boxen naar bcc bijv gaan en daar de spullen aan te sluiten om te luisteren? Of kan dit wel?
Kan prima, moet je wel naar de juiste winkels gaan ;) Audio speciaalzaken dus.
Ik d8 al dat vermogen niet belangrijk was, maar impedantie en frequentieberijk toch wel? Je wil toch bepaalde tonen bereiken? En de "klank" moet toch overeenstemmen?
Impedantie is wel van belang maar 99% van de thuisspeakers hebben toch geen te lage impedantie. Frequentiebereik is ook minder van belang; centers moeten vanaf 80hz werken en alle normale centers doen dat wel, zelfde voor rears. Daarnaast is het nog de vraag hoe betrouwbaar de opgave van de fabrikant is en heb je ook nog zoiets als roomgain, als je wilt weten wat dat is moet je ff Googlen ;)

Het liefst wil je dat de klank overeenstemt ja. Daarvoor zal je echt moeten gaan luisteren want er bestaat sowieso geen center speaker uit de Jamo D-serie. Als je gaat luisteren bij een speciaalzaak, hou er wel rekening mee dat een nieuwe center redelijk wat geld kost. Ik zou zelf proberen op Marktplaats uit dezelfde serie speakers voor de rear te krijgen. En het volgende is esthetisch niet verantwoord, maar er stond me iets van bij dat die serie magnetisch is afgeschermd? Of als je geen spullen hebt die van een magneet invloed ondervinden, dan kan je kijken voor nóg een set en een van die 2 speakers gebruiken als center. Deze serie van Jamo is niet veel meer waard dus misschien kan je voor weinig wat leuks scoren :)

By the way, we hebben hier een beleid dat we elkaar niet de groeten doen aan het einde van een post en zou ik je mogen vragen om sms taal als "d8" niet hier te gebruiken? Leest zo gaar ;)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• davevleugel
Owke ik zal om mijn taal denken:

Mijn situatie nu:

Front: 2x D165
Read: 2x D165
Center: Unknow

Maar wat u bedoelt, dat ik dus een center box nodig heb vanaf 80hz en deze kan ik alleen doormiddel van proefondervindelijk testen uitzoeken?
Ik zou zelf proberen op Marktplaats uit dezelfde serie speakers voor de rear te krijgen. En het volgende is esthetisch niet verantwoord, maar er stond me iets van bij dat die serie magnetisch is afgeschermd? Of als je geen spullen hebt die van een magneet invloed ondervinden, dan kan je kijken voor nóg een set en een van die 2 speakers gebruiken als center. Deze serie van Jamo is niet veel meer waard dus misschien kan je voor weinig wat leuks scoren
Dit snap ik niet,

Alvast bedankt voor de moeite.

p.s. Voor de mensen die meelezen: roomgain (versterking van de bassen door kamerinvloed)

[ Voor 6% gewijzigd door davevleugel op 07-04-2009 16:10 ]

PVOutput

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-12 16:08

JT

VETAK y0

Wat ik bedoel te zeggen is, je kan proberen nóg een setje Jamo's te regelen uit die serie en eentje ervan als center gebruiken. Het ziet er niet mooi uit maar je hebt wel consistent klankbeeld. Daarnaast moet je ff checken hoe het zit met magnetisme: als ze afgeschermd zijn dan is er niks aan de hand, maar als dat niet zo is dan kan je ze niet in de buurt van een CRT televisie of HDD speler zetten.

Wil je dit niet dan is het een kwestie van speakers meenemen naar een audio speciaalzaak en daar proefondervindelijk uitvinden welke center er het beste bij kan. Maar eerlijk gezegd zou ik er hard aan twijfelen of ik 150 euro of meer aan een center zou gaan uitgeven voor een speakerset (4 stuks) die dat bij elkaar net aan waard is :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• davevleugel
Owke, het is mijn duidelijk.

Ik ga van de week naar een audio speciaalzaak en dan maak ik even een afspraak. Ik woon in hoorn en het er schijnt een zaakje te wezen die Claré heet of iets dergelijks. Ik zal u inzicht in het gesprek meenemen, zodra ik meer hierover weet meld ik dat in dit topic.

En inderdaad ik probeer een goedkoop maar knap systeem bij elkaar te vogelen. Hopelijk vind ik de juiste combinatie center/bass

Bedankt voor jullie reactie's!

PVOutput

Pagina: 1