Kwalitatief goed stereo/2.1 set, welke?

Pagina: 1
Acties:

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:11
Ik kon geen groot advies topic oid vinden. Mocht ik hier overheen gekeken hebben, mijn excuses.

Ik wil een thuisbioscoop aanschaffen. De televisie maak ik me niet zo druk om, hier weet ik wel iets vanaf en is een redelijk eenvoudige keuze.

Echter als het om geluid gaat ben ik een complete noob. Bij de It's raadde de verkoper mij een Harman Kardon 2.1 systeem aan met 2 miniscule luidsprekertjes en een subwoofer zo groot als mn salontafel. De prijs van dat systeem was rond de 900 euro als ik me niet vergis.

Ik zou echter ook graag muziek luisteren via het systeem en de kwaliteit moet dus wel iets verder gaan dan film-rampestamp. Is een 2.1 set dan wel de goede keuze, of kan ik beter een losse receiver en een goede stereo luidspreker-set gaan (2 mooie zuilen).

Verder heb ik geen flauw idee in welke price-range ik kwaliteit moet zoeken. Met tv's is dat eenvoudig, met dit heb ik geen flauw idee of 900 euro een goedkoop of duur systeem is.

Wat zouden jullie aanraden?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
2.1 kan prima, maar als muziek belangrijk is moeten de 2 stereo speakers wel een flink gedeelte van t spectrum kunnen weergeven en niet te zwaar op de subwoofer leunen. Subwoofer is bedoeld voor het laagste werk. Wat is je budget, dat zoekt wat gerichter?

• philippevk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-02 10:27
Als muziek belangrijk is net als films, dan is het vaak beter om twee luidsprekers te zoeken met daarbij een goede receiver. Eventueel kan je nog een losse subwoofer aanschaffen.
Maar het toverwoord is zelf luisteren (waarbij luidsprekers het belangrijkste onderdeel, en het grootste gedeelte van het budget moeten zijn).

• Bosmonster
wagenveld schreef op maandag 06 april 2009 @ 11:33:
2.1 kan prima, maar als muziek belangrijk is moeten de 2 stereo speakers wel een flink gedeelte van t spectrum kunnen weergeven en niet te zwaar op de subwoofer leunen. Subwoofer is bedoeld voor het laagste werk. Wat is je budget, dat zoekt wat gerichter?
1500 euro max

Overigens gaat qua styling mijn voorkeur ook uit naar 2 luidsprekerzuilen. Ik vind het mooier en ik hoef niet zo'n afzichtelijke subwoofer ergens te verstoppen :)

Maar ik kan me voorstellen dat voor een goede receiver + luidsprekers het budget misschien iets te beperkt is?

[ Voor 26% gewijzigd door Bosmonster op 06-04-2009 11:38 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Met goede 3-weg luidsprekers heb je volgens mij geeneens een sub nodig. Een sub is nuttig als je satellietjes hebt die niet goed het laag weer kunnen geven. Voor films is een sub dan wel van toegevoegde waarde.
Maar bij muziek zou ik toch voor 2 goede luidsprekers gaan. In theorie hoor je niet waar de lage tonen vandaan komen, maar in de praktijk is het wel zo prettig dat de lage tonen uit beide kanten komen :)

• wagenveld
  • Niet online
2 opties dan:
Surround amp +- 600€
Stand mounts +- 300€ (vb B&W 685)
Subwoofer +- 300€

Voordelen: Amp heeft HDMI switch mogelijkheden, uitbreidbaarheid naar surround.
Nadelen: Stereo geluid doet onder voor stereo amp in dezelfde prijsklasse

Stereo amp: +- 700€
Zuilspeakers: +- 800€ (vb MS Mezzo 6)

• Bosmonster
wagenveld schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:01:
2 opties dan:
Surround amp +- 600€
Subwoofer +- 300€

Kan ik niet beter meer uitgeven voor de speakers en iets minder voor de receiver? (of versterker, is dat iets anders? :))

Edit: even gegoogled op die zuilen en die zijn wel erg mooi!

[ Voor 8% gewijzigd door Bosmonster op 06-04-2009 12:09 ]

• wagenveld
  • Niet online
Het blijft een indicatie natuurlijk, maar grofweg kun je zeggen 30-30-30-10 in de verdeling bron-versterking-speakers-kabels. Aangezien je het niet over een bron hebt denk ik dan 45-45-10 ;) Wat ik nu zou doen is een aantal speakers in dezelfde prijsklasse op een rijtje zetten en die eens gaan beluisteren. Zelfde voor de versterker natuurlijk.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:54
Zelf ga ik ongeveer voor de verhouding 65/30/5 Speakers / Apparatuur / Kabels.
De spekaers bepalen tenslotte voor het overgrote deel de geluidskwaliteit. Qua geluidskwaliteit zit er niet zo heel veel verschil tussen apparaten, meer qua functionaliteit. De kabels doen in principe niets met het geluid, maar moeten gewoon degelijk zijn. Hele dure kabels kopen is dan ook onzin.

Overigens is mijn vehouding nog schever thuis ;-)
7000 euro voor speakers, 400 euro voor de versterker en speler en 100 euro voor de kabels en het klinkt fantastisch :D

[ Voor 18% gewijzigd door FatalError op 06-04-2009 12:32 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Bosmonster
wagenveld schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:16:
Het blijft een indicatie natuurlijk, maar grofweg kun je zeggen 30-30-30-10 in de verdeling bron-versterking-speakers-kabels. Aangezien je het niet over een bron hebt denk ik dan 45-45-10 ;) Wat ik nu zou doen is een aantal speakers in dezelfde prijsklasse op een rijtje zetten en die eens gaan beluisteren. Zelfde voor de versterker natuurlijk.
Er komt op zich nog wel een CD-speler bij natuurlijk, maar die had ik hier even niet bij gerekend.

• wagenveld
  • Niet online
FatalError schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:28:
Zelf ga ik ongeveer voor de verhouding 65/30/5 Speakers / Apparatuur / Kabels.
De spekaers bepalen tenslotte voor het overgrote deel de geluidskwaliteit. Qua geluidskwaliteit zit er niet zo heel veel verschil tussen apparaten, meer qua functionaliteit. De kabels doen in principe niets met het geluid, maar moeten gewoon degelijk zijn. Hele dure kabels kopen is dan ook onzin.

Overigens is mijn vehouding nog schever thuis ;-)
7000 euro voor speakers, 400 euro voor de versterker en speler en 100 euro voor de kabels en het klinkt fantastisch :D
Vandaar ook het woord indicatie :) Wat precies de verhouding moet zijn kun je eindeloos over discussieren. Je hebt gelijk dat speakers een groot deel van het geluid bepalen, maar ik zie dat meer als het soort geluid, de "sound" van de speaker. Kwaliteit wordt mi bepaald door alle componenten samen, dus detail, plaatsing etc. Vandaar dus mijn verdeling.

Aan de TS nu om een aantal componenten te gaan beluisteren, beetje mix&match en tot een keuze komen. Nogmaals, uitgave verhoudingen zijn puur een indicatie.

• Bosmonster
wagenveld schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:40:
[...]

Vandaar ook het woord indicatie :) Wat precies de verhouding moet zijn kun je eindeloos over discussieren. Je hebt gelijk dat speakers een groot deel van het geluid bepalen, maar ik zie dat meer als het soort geluid, de "sound" van de speaker. Kwaliteit wordt mi bepaald door alle componenten samen, dus detail, plaatsing etc. Vandaar dus mijn verdeling.

Aan de TS nu om een aantal componenten te gaan beluisteren, beetje mix&match en tot een keuze komen. Nogmaals, uitgave verhoudingen zijn puur een indicatie.
Ik ga zaterdag ochtend even langs Correct hier in Rotterdam. Die schijnen een flink aanbod te hebben en dan is het nog niet zo druk :)

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 11:33
wagenveld schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:01:
2 opties dan:
Surround amp +- 600€
Subwoofer +- 300€

Ik heb op dit moment een AVR255 (HK) en de HKTS11 set. Nu ben ik qua films ONWIJS tevreden over deze set. Het klinkt geweldig. Qua muziek mag het van wij wel wat meer/heftiger. Nu zou ik het liefste me front speakers vervangen door 2 CM7's maar das nog even boven me budet:)

Als ik me twee front speakers vervang door 2 B&W 685 speakers...zou me dat een groot verschil opleveren? Deze speakers samen met me subwoofer moeten toch wel een lekker geluidje geven right? Allicht beter dan de HKTS11 speakertjes (hoewel ik daar nog steeds van onder de indruk ben)?

Thanks voor de reacties.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• boomr
  • Laatst online: 25-01 11:33
Bosmonster schreef op maandag 06 april 2009 @ 11:36:
[...]

1500 euro max

Overigens gaat qua styling mijn voorkeur ook uit naar 2 luidsprekerzuilen. Ik vind het mooier en ik hoef niet zo'n afzichtelijke subwoofer ergens te verstoppen :)

Maar ik kan me voorstellen dat voor een goede receiver + luidsprekers het budget misschien iets te beperkt is?
Dude...die sub bij die HKTS7 of 11 set is TE lekker voor woorden:)

Absoluut een grote aanwinst in me woonkamer:P

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• Bosmonster
Net even bij de Correct geweest.

En hij raadde me een Denon 1709 aan met Kef Q-11 luidsprekers. Is dit een beetje fatsoenlijke combo? Qua prijs was het 3x 499 dus net binnen budget.

Wat me opviel toen ik naar de Q-11's ging zoeken was dat ze nogal oud waren. Maakt dit uit?

[ Voor 20% gewijzigd door Bosmonster op 11-04-2009 17:19 ]

• descon
  • Laatst online: 30-01 22:24
Bosmonster schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 17:18:
Net even bij de Correct geweest.

En hij raadde me een Denon 1709 aan met Kef Q-11 luidsprekers. Is dit een beetje fatsoenlijke combo? Qua prijs was het 3x 499 dus net binnen budget.

Wat me opviel toen ik naar de Q-11's ging zoeken was dat ze nogal oud waren. Maakt dit uit?
Waarom luister je niet naar deze speakers ? Wat ik geweldig vind kan jij weer niks vinden ;)

Zelf ben ik erg fan van het merk Dynaudio

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Tja, wat is wijsheid?

Ik zou eerst weten wat JIJ met die 1500 euro wilt? Wil jij een 5.1 set op termijn of blijf je bij 2.0 / 2.1?
Dat lijkt me al een eerste uitgangspunt waarmee je moet beginnen.

Indien je later naar een 5.1 set wilt gaan dan zou ik _nu_ opteren voor een 3.0 of een 3.1 set omdat het beeld van de center moet matchen aan die van de fronts, de rears zijn minder "gevoelig"

Als jij vervolgens weet welke setup jij wilt dan is er de WAF waar velen problemen schijnen te ondervinden? Zijn zuilen een optie dan heb je een geweldige wife :+ Ikzelf zou voor een stel forse zuilen gaan en eventueel later een subwoofer erbij als het nodig blijkt te zijn.

Gezien het feit dat ik subjectief begin te worden zal ik helemaal maar doorslaan naar het subjectieve :P
- Een nette versterker van 300 a 500. Een Denon, Marantz of Onkyo denk ik dan aan.
- Zuilspeakers: niet hier in de Benelux kopen maar kijk eens over het water richting England. Ik denk dat zelf aan deze (want die heb ik :+ Sommige tweakers zeggen dat ze geen subwoofer meer nodig hebben. Ik gebruik deze wel icm een subwoofer omdat ik het heel laag wil hebben.)
- De center speaker van dezelfde reeks als de zuilen / BK Gemini subwoofer (geen ervaring mee maar zou een degelijke moeten zijn volgens sommige tweakers, kopen in England)
- bosje bloemen voor de wife :+

Maar met 1500 euro kan je ook een meer dan behoorlijke 5.1 set maken als je wilt. Maar het is net wat je wilt en wat de mogelijkheden zijn. Ik zou dan kiezen voor boekplank speakers (Kef iQ30 (150 euro per speaker) vind ik erg oké voor hun geld maar er zijn zat andere mogelijkheden ) icm een subwoofer om meer laag te hebben. En dat klinkt ook erg mooi :)

Het valt en staat dus met hetgeen wat jij wilt qua setup en looks. 1500 euro is al een stevig budget om mee te spelen waarbij je beter geluid hebt dan de meeste huiskamers.

[ Voor 23% gewijzigd door Chevy454 op 11-04-2009 17:56 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Bosmonster
descon schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 17:43:
[...]

Waarom luister je niet naar deze speakers ? Wat ik geweldig vind kan jij weer niks vinden ;)

Zelf ben ik erg fan van het merk Dynaudio
Het aanbod was niet zo heel groot. Ik heb deze geluisterd en ze klonken wel goed. Daarna nog even JBL's geluisterd (ongeveer zelfde prijsklasse) en die klonken wel beduidend minder.

Misschien kan ik beter vragen naar winkels in rotterdam waar ze een groot aanbod hebben zodat ik wat verschillende sets kan beluisteren :)
Pagina: 1