Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:47
Ik heb een redelijk stil systeem.

Setup:
Kast: Cooler Master Centurion 5
PSU: Fortron FSP400-60THN
HDD1: Western Digital Caviar SE16 WD5000KS, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm
HDD2: Seagate Barracuda 7200.11 ST3500320AS, 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm
HDD3: Hitachi Deskstar 7K1000 HDS721010KLA330, 1TB SATA-300, 32MB, 7200rpm
CPU: AMD Athlon 64 X2 5200+ (AM2, Dual, 2.6GHz, 2MB, HT-Link 1000MHz FSB)
CPU fan: Arctic Cooling Freezer 64 Pro
Casefan: Antec Tricool op low

Fanspeeds
CPU @ 1100 RPM
casefan @ 870 RPM
PSU @ ? RPM

Stilte
Mijn 3 hardeschijven hangen in elastieken in de 4 vrije 5,25" bays (er past er evt. nog een bij). Door de elastieken heb ik geen last meer van ratelgeluiden (die waren zeer hinderlijk).
Probleem is alleen dat de 3 schijven te warm (bijna 60 graden) worden en ik heb in het front een Antec Tricool op laagste stand geplaatst (eveneens opgehangen in elastieken). Met dit kleine beetje luchtverplaatsing zijn de schijven nu iets boven de 40 graden.

Zoem
Het meeste geluid komt nu de schijven zelf (met daarop volgend de casefan). De schijven zoemen...
Tegen zoem geluid helpt denk ik alleen inpakken in een box. Maar deze moet dan in drievoud komen met passieve koeling. Ik ben bang dat in een box de ratelgeluiden ook weer terugkeren.

HDD Box
Nu zijn er wel verschillende boxen:
1. IBL Box HDD 10 ~€25
+prijs
-montage op de bodem van de behuizing
-valt af, want koelt niet

2. Er is ook de IBL Box HDD 20 ~€30 voor 2 HDD's
++prijs
-montage op de bodem van de behuizing
-valt af, want koelt eveneens niet

3. Silentmaxx HDD-silencer Rev. 2.0 ~€40
+lijkt mij te doen wat ik wil
-prijs

Scythe Quiet Drive ~€32
+lijkt mij te doen wat ik wil
-prijs

Financiën
Mijn budget ligt op max. 50 euro (student, geen geld, etc). Met de bovenstaande oplossingen ga ik er dus niet komen.
Of zijn er nog goede boxen voor een goede prijs die ik niet heb gezien?

Zelfbouw
Is het mogelijk om zelf iets te bouwen dat geluid dempt én koelt én in de 5,25" bays past? Ik kan zo snel niet op iets komen dat al deze eigenschappen heeft en ook nog voor mij zelf te bouwen is.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:10

Shunt

Boe

[b][message=31756802,noline]kjiratsiekoedel schreef op maandag 06 april 2009 @
Heel verhaal over geluid van hardeschijven
ik heb 2 van de door jou genoemde schijven ook in mijn systeem hangen maar ik heb dit probleem totaal niet ik heb een antec P180 waar de hdd's in een casing hangen gemonteerd met schroeven door silicone rubber heen tegen het trillen. en verder zitten er enkel 12cm fans in deze kast. het enige geluid dat ik kan horen is een lichte zoem van mijn fans (wanneer ik deze uitschakel zijn de geluiden weg) Hoe zeker ben je er van dat dit de hardeschijven zijn ?

als je echt zeker bent kun je ook gewoon je PC kast zelf dempen. (de zijkanten van de kast beplakken met geluiddempend materiaal en dat soort dingen. (mijn antec P180 heeft dit standaard al tussen de lagen alu van de kast zelf.

[ Voor 61% gewijzigd door Shunt op 06-04-2009 11:12 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-11 20:21
Misschien geeft dan één van deze schijven erg veel geluid, en kun je alleen deze inpakken met die bovenstaande opties, is in ieder geval goedkoper. Of als je echt luxe wil doen, een ssd schijf 8)7

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-11 21:21

Dima_2005

T.net-verslaafde

En wat dacht je van je AAM lager te zetten?
Wikipedia: Automatic Acoustic Management

Dit kun je zelfs met HD Tune doen dacht ik :) Dit helpt veel met geluid :)

Of je kan gewoon je kast een beetje dempen (of de plaats rond de harde schijven, dus langs de zijkanten, niet rond de harde schijven, en dan gewoon 2 van de 6 kanten open laten voor airflow....).

Kost: ~10€ voor HD's alleen en ~30€ voor heel de kast... (Nexus, 35€ voor 3x 50x40cm, zou genoeg voor een kast moeten zijn....), maar er zijn ook nog andere merken die goedkoper zijn (ik denk nu gewoon aan een doe-het-zelf zaak, daar kun je dat veel goedkoper halen...)

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• kjiratsiekoedel
@shunt: dan heb je vast de hitachi niet? Die maakt 't meeste geluid (en is 't heetst) volgens mij. 't Is de laatste schijf die ik erbij heb gezet. Al kan 't ook gewoon een kwestie van 3-is-teveel zijn.
Ik ben zeker dat het de schijven zijn, want ik merk geen verschil in geluid als ik de casefan loskoppel.
Ik merk trouwens ook geen verschil als ik de CPU fan trager zet.

@shadownetwork: De hitachi maakt 't meeste geluid denk ik. Maar 3 schijven samen zorgen ook gewoon voor genoeg geluid samen.
Tsja, over een paar jaar als ik werk, dan schroef ik wel een pc in elkaar met als enige bewegende onderdeel de aan/uit-knop.

@Dima_2005: Ik zal eens met HD tune aan de slag gaan.
De kast dempen wordt lastig denk ik. 't Geluid komt nu uit de opening waar de casefan uit blaast. Als ik die ga dichtmaken, dan gaan de schijven weer bakken (zeker nu 't zomer wordt en de zon soms op de pc komt te staan).

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 11:39
Je hebt ook nog een videokaart met Fan neem ik aan? Sluit die zeker niet uit! Die maken vaak het meeste lawaai.

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

kjiratsiekoedel schreef op maandag 06 april 2009 @ 15:25:

Ik ben zeker dat het de schijven zijn, want ik merk geen verschil in geluid als ik de casefan loskoppel.
Ik merk trouwens ook geen verschil als ik de CPU fan trager zet.
Casefan loskoppelen is inderdaad wat je moet doen, en CPU-fan trager is net slechter voor geluid (qua piepen)...

Want de fans maken een irritant hoog geluid als ze niet op volle snelheid draaien...

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:44
Had je dit ook al gelezen? reviews: Zes harde schijfkoelers/geluidsdempers getest

[edit: had niet gelezen dat je 3 schijven hebt en dat het binnen het budget van € 50,- moet vallen)

[ Voor 21% gewijzigd door wisselwerking op 06-04-2009 16:00 ]

• FraggedMe
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-03-2021
In een extra pc van mij liggen de schijven (3 schijven) op de bodem van mijn kast (standaard midi tower). Deze HD's maakten ook veel lawaai. Ik heb het op de volgende manier aangepakt: eerst heb ik een soort van dik (4 cm) isolatie materiaal op de de bodem van mijn kast getaped met dubbelzijdig plakband. En toen heb ik heel simpel de bovenkanten van de 3 hd's op dat zachte isolatiemateriaal getaped. De HD's komen niet van zijn plaats en worden niet warmer als 39 graden. En qua geluid is het echt een hele grote verbetering, want het meeste geluid komt niet van de hd zelf maar van de kast die het geluid versterkt.

Als ik jou was zou ik de hd's uit je kast schroeven maar ingeplugt laten, de hd's op een kussen ofzo leggen en dan de pc aanzetten.

erutangis

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Of als je gewoon stukjes "papierkoper" hebt, kun je die vastplakken aan je HD's, zo creer je een soort heatpipe, waardoor je alleen een stuk van de HD moet koelen, terwijl de rest je kunt laten isoleren...

• kjiratsiekoedel
@elmertje: ik heb een passieve videokaart.

@dima_2005: als ik alle fans (op de PSU fan na) stilzet, dan blijft het geluid. Mijn conclusie is dat 't de spinnende schijven zijn.

@herrick: ik heb dat artikel zeker met veel interesse gelezen. Helaas zijn 't nogal dure oplossingen voor mij.

@fraggedme: De schijven zelf buiten de kast leggen zou ook kunnen. Al wordt 't dan een wel erg lege kast. Ik kan me voorstellen dat de kast het geluid ook nog wat weerkaatst. Ik zal misschien ook toch maar aan de slag moeten met isolatiemateriaal.

---

Ik heb ook bedacht om de kast in de kruipkelder te zetten :). Dit is slechts 50cm onder mijn vloer. Al zal ik dan wel alle kabels en ingangen moeten verlengen. En de DVD speler extern maken. En niet onbelangrijk: een te groot gat in de vloer moeten boren. Allemaal te doen, maar de kelder is te stoffig, zanderig en een kloteklus om mijn pc op zijn plek te krijgen.

• FraggedMe
@fraggedme: De schijven zelf buiten de kast leggen zou ook kunnen. Al wordt 't dan een wel erg lege kast. Ik kan me voorstellen dat de kast het geluid ook nog wat weerkaatst. Ik zal misschien ook toch maar aan de slag moeten met isolatiemateriaal.

Ik bedoel dan ook niet de hd's buiten je kast laten :P Je kan dan gewoon even zien horen of het de resonantie is of gewoon het geluid van de hd's. Bij mijn videokaart zat ook van dat noppenspul, daar zou het misschien ook wel mee kunnen.

erutangis

• YannickH
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-09 15:32
je kan hdds altijd nog ophangen aan stevig elastiek in een 5.25" bay.. google maar is op 'elastic band hdd mod' of iets in die richting. ik heb het dan ofc niet over simpele dunne elastiekjes, maar minstens die dikke 'postbode-elastieken' en nog beter die ronde verwoven elastiek dingen.. anders komt een oude 'spin' ook van pas (die dingen met haken aan de uiteinden zeg maar)

al met al een beetje vage post maar je snapt de essentie hopelijk :P
hier op GoT staan ook al een aantal van dit soort mods, ff zoeken doet wonderen (ik heb er ff geen zin in)

ik heb een tijdje terug deze mod uitgevoerd op 2x WD raptors van 74gb elk. ze hangen nu (5 maanden later) nog steeds prima op hun plek, en ze zijn bijna totaal geruisloos!

Succes ermee!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-11 15:41

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

YannickH schreef op maandag 06 april 2009 @ 17:57:
je kan hdds altijd nog ophangen aan stevig elastiek in een 5.25" bay.. google maar is op 'elastic band hdd mod' of iets in die richting. ik heb het dan ofc niet over simpele dunne elastiekjes, maar minstens die dikke 'postbode-elastieken' en nog beter die ronde verwoven elastiek dingen.. anders komt een oude 'spin' ook van pas (die dingen met haken aan de uiteinden zeg maar)

al met al een beetje vage post maar je snapt de essentie hopelijk :P
hier op GoT staan ook al een aantal van dit soort mods, ff zoeken doet wonderen (ik heb er ff geen zin in)

ik heb een tijdje terug deze mod uitgevoerd op 2x WD raptors van 74gb elk. ze hangen nu (5 maanden later) nog steeds prima op hun plek, en ze zijn bijna totaal geruisloos!

Succes ermee!
Mijn 3 hardeschijven hangen in elastieken in de 4 vrije 5,25" bays (er past er evt. nog een bij). Door de elastieken heb ik geen last meer van ratelgeluiden (die waren zeer hinderlijk).
Probleem is alleen dat de 3 schijven te warm (bijna 60 graden) worden en ik heb in het front een Antec Tricool op laagste stand geplaatst (eveneens opgehangen in elastieken). Met dit kleine beetje luchtverplaatsing zijn de schijven nu iets boven de 40 graden.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

• YannickH
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-09 15:32
woops :X 5 dingen tegelijk doen is blijkbaar niets voor mij 8)7
mijn excuses!

• kjiratsiekoedel
Geen probleem. 't Is leuk dat er wordt meegedachtt. Ik zal anders eens een foto maken om te laten zien hoe alles eruit ziet.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Het makkelijkste is gewoon 2 schijven wegdoen. 1TB should be enough for anyone!

3 schijven en dan hopen dat ze niet op elkaars frequentie resoneren is gewoon wishfull thinking.

• kjiratsiekoedel
@sebastius: Ergens heb je gelijk.
Alleen heb ik wel al bijna 1,5TB in gebruik.

Verder is er één backupschijf.

voila 2TB

• FraggedMe
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 08:45:
@sebastius: Ergens heb je gelijk.
Alleen heb ik wel al bijna 1,5TB in gebruik.

Verder is er één backupschijf.

voila 2TB
Maar zo veel geld heeft ie niet :> , maar het zou inderdaad wel een betere oplossing zijn.

erutangis

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-11 09:21

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

dan kan de ts zijn oude diskjes nog mooi verpatsen voor wat extra budget (H)

Signature

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Of gewoon doen als ik...

Maar 2 diskjes in een pc hebben zitten en dan naast de pc 4 diskjes met een docking station hebben (met esata aansluiting natuurlijk)... (heel handig voor backups! En maakt geen extra hitte en airflow beperking in de pc...)

• BGB4rn

BGB4rn

ik heb in mijn centurion 5 maar 1 disk, 750Gb, genoeg in pincipe, is ie vol moet ik rotzooi weggooien :P

maar ben ook zoekende voor een hdd silencing oplossing, ik heb mijn hdd nu op stroken fietsbinnenband liggen maar het haalt niet echt wat uit :( .

ik zit te overwegen deze te kopen.

Signature

• kjiratsiekoedel
Binnenband heeft zeker wel zin => minder resoneren en geen tikken meer.
Fietsband lijkt mij beter dan rubber blokken (à la Nexus Disktwin en soortgelijken).

• BGB4rn

BGB4rn

ja dat dacht ik ook, het is wel een stuk stiller maar er dreunt nog steeds een hele hoop door..

Signature

• Pistolen Piet
  • Laatst online: 16-11-2024
Omdat je aan geeft dat je niet van plan ben veel geld uit te geven, zou ik aan de slag gaan met absorberend materiaal. Omdat je schijven in de 5.25 bay hangen zou ik daar beginnen. Natuurlijk produceren de schijven wat geluid, maar nu wordt dat aan tenminste vier zijden van je 5.25 weerkaatst (als een box met open zijden) en verplaatst het zich door de voorkant naar buiten of in naar de binnenkant van je kast.
Beplak de 5.25 bay waar het kan met absorberend materiaal (akasa oid), dit asorbeert een groot gedeelte van het geluid. Verder zou ik een groot vlak in mijn computer beplakken absorberend materiaal (weer akasa of goedkoop gamma noppenfolie), hiermee voorkom je dat het geluid dat is ontstaan tussen alle harde materialen in je kast blijft weerkaatsen. (Bijvoorbeeld alleen de deur beplakken zou al volstaan) Verder zou je aan de voorkant van je case (tussen de fan en het rooster) een filter toe kan passen. Dan blijft je kast netjes schoon en wordt in ieder geval een klein gedeelte van de hoge tonen geabsorbeerd. Dit kan het beste met dat spul dat in afzuigkappen wordt toegepast. (heeft enige dikte, dus absorptie, en is goedkoop.) In totaal ben je voor 2 tot 3 tientjes klaar.

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 13:14

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

de kans is groot dat het
a. gewoon de hdd's zijn omdat ze meer geluid maken dan nieuwere schijven.
b. de case niet goed geluid dempt. Die Centurion case is niet de meest stille kast ooit gebouwd door cm. Het ophangen van hdd's is ook niet echt een oplossing vind ik zelf. Dat is het gevolg aanpakken en niet het probleem.

De oplossingen om het echt goed te doen zijn echter wat te duur gok ik.

1. Goede stille kast kopen:
Ik heb zelf de p182 case, vrijwel zelfde als de p180 die Shunt noemde. Die is vanuit de fabriek ingesteld op geluidsdemping, hdds zitten in rubbers zodat er geen direct metaal > metaal contact is. in de zijpanelen zit een dubbele laag aluminium en foam ertussen. De fans zijn allemaal vrij stil, alhoewel de tricools niet top of the (silence) line zijn.
Ik heb zelf nu 3 tricool fans, 2 aerocool turbines 1000rpm en de tricools worden deze week vervangen door scythe gentle typhoons. zo hoor ik dat ding nauwelijks ook niet als ik de fans hoger zet. Ja je levert iets in op airflow maar met 5 fans zit dat nog steeds wel goed.
Beter 2 fans efficient aan hebben op 800 rpm dan 1tje op 1600.

Andere optie:
goede stille hdd kopen. De nieuwste schijven hebben 500gig platters die snel stil en weinig trillingen veroorzaken. een goede hdd van 500gig kost nog geen 50 e.

Die optie van in de kruipruimte lijkt me ook niet echt handig met de grote temperatuur verschillen + vocht?

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

• Pistolen Piet
Natuurlijk is een p182 een betere en stillere kast, maar daar is de prijs ook naar. Ik denk niet dat je een dergelijke kast voor 50 euro op de kop kan tikken. Sowieso denk ik niet dat er voor 50 euro veel kasten te koop zijn die het heel goed doen qua geluidsdemping.
Verder vind ik dat als je met het aanpakken van het gevolg het probleem oplost, dit prima is. Waarom dus niet de harde schijven ophangen als dit trillingen tegen gaat? Er zijn genoeg kasten die dergelijke oplossingen standaard bieden. Wel is het belangrijk dat het geheel een beetje solide is. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om de harde schijven met blokjes in de 5.25 bay te plaatsen (bijvb. Scythe Hard Disk Stabilizer 2). Dit gaat ook doorgeven van trillingen tegen en is een goedkoper alternatief.

De topicstarter geeft aan dat hij max 50 euro uit wil geven. Ik denk niet dat hij voor dat geld van 2TB terug wil naar 0,5 TB, ook al maakt dat minder lawaai.

De silentmaxx behuizingen doen qua geluidsisolatie zeker goed hun werk. Alleen zou ik deze alleen toepassen als je dan ook je fan kan laten zitten. Mijn ervaring is dat ze de warmte goed doorgeven aan hun omgeving, maar niet beter dan een harde schijf zonder behuizing. In mijn geval bleef de temperatuur ongeveer gelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Pistolen Piet op 07-04-2009 14:59 ]

• kjiratsiekoedel
Ik zal inderdaad eens aan de slag gaan met beplakken met schuim.

De voorkant van de case is gemaakt van rooster met daarachter een dun schuimlaagje. De casefan blaast lucht uit de kast. Dit heb ik gedaan omdat bij lucht in de kast zuigen er altijd een enorme ronde stofvlek op de kast kwam. Qua geluid en koeling maakt 't niet uit of hij lucht de kast in of uitblaast.

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-11 00:00
Hoeveel bays heb je? plaats om iets te zetten? Want ik dacht aan een kleine hd cage waar 2-3HD in passen die dan verticaal in een 3.5" bay kan. en dat uit pdf en vanbinne bekleed met wat rubber of schuim. En waar je dan een fan kan opzetten vanvoor.

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 13:14

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Pistolen Piet schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:51:
Natuurlijk is een p182 een betere en stillere kast, maar daar is de prijs ook naar. Ik denk niet dat je een dergelijke kast voor 50 euro op de kop kan tikken. Sowieso denk ik niet dat er voor 50 euro veel kasten te koop zijn die het heel goed doen qua geluidsdemping.
Verder vind ik dat als je met het aanpakken van het gevolg het probleem oplost, dit prima is. Waarom dus niet de harde schijven ophangen als dit trillingen tegen gaat? Er zijn genoeg kasten die dergelijke oplossingen standaard bieden. Wel is het belangrijk dat het geheel een beetje solide is. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om de harde schijven met blokjes in de 5.25 bay te plaatsen (bijvb. Scythe Hard Disk Stabilizer 2). Dit gaat ook doorgeven van trillingen tegen en is een goedkoper alternatief.

De topicstarter geeft aan dat hij max 50 euro uit wil geven. Ik denk niet dat hij voor dat geld van 2TB terug wil naar 0,5 TB, ook al maakt dat minder lawaai.

De silentmaxx behuizingen doen qua geluidsisolatie zeker goed hun werk. Alleen zou ik deze alleen toepassen als je dan ook je fan kan laten zitten. Mijn ervaring is dat ze de warmte goed doorgeven aan hun omgeving, maar niet beter dan een harde schijf zonder behuizing. In mijn geval bleef de temperatuur ongeveer gelijk.
De oplossingen om het echt goed te doen zijn echter wat te duur gok ik.
gelezen? :) ik geef ook aan dat het te duur is. en het probleem aan pakken is veel efficienter dan de gevolgen. het dempen van een hdd kan maar zoveel worden gedaan, en niet verder met de case die er nu is en de hdd's die hij nu heeft. Persoonlijk vind ik het wel apart dat zijn harde schijven kennelijk het meeste geluid produceren. Bij mij is mijn cpu fan over het algemeen het geluid dat het beste te horen is zelfs op de laagste stand. daarna de gpu fan en daarna de case fans. onderaan hangen ergens mijn hdd's. Ook mijn wd raptor van nu al 4 jaar oud ong hoor ik niet.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-11 11:13
De twee oplossingen die het bij mij hebben opgelost:
-zoals hierboven al vermeld door anderen, hangen ook mijn hd's op. Ik heb gewoon vier slierten van een oude binnenband die naar beneden hangen in mijn kast en daaraan hangen de hd's. Gewoon gaatje erin geprikt en vijsje erdoor.
-de zijpanelen van mijn kast zijn langsbinnen bekleed met karton (gewoon van dozen uit de Aldi) zodat ze wat isoleren en aan de zijkanten wat klemmen ipv wat loszitten.
- over het geheel staat een zelfgemaakte omhulsel-kast in mdf (dempt heel goed), met vooraan van onder en achteraan van boven een opening. Vooraan blaast er een papst 8cm lucht naar binnen achteraan blaast de voeding recht naar buiten. Tegen de muur staat daar ook nog wat isolatie om de reflectie van het beetje geluid dat ik nog heb op te vangen. Voorkant van de kast scharniert open voor de zeldzame keer dat ik een cd'tje gebruik.

Mogelijk ga je wat meer airflow moeten voorzien: mijn systeem is onderklokt en is weinig performant, dus veel temp probs heb ik zowieso niet

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Ik heb hier ook het idee dat m'n computer mijn hele kast waar de computer in staat laat zoemen.
Denk dat dit door de harde schijven komt. Nu heb ik de kast op rubber dopjes gezet maar dat mag niet helpen.

Weet iemand mischien nog een andere aanleiding of oplossing?

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:09
Daywalk3r schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 15:53:
Ik heb hier ook het idee dat m'n computer mijn hele kast waar de computer in staat laat zoemen.
Denk dat dit door de harde schijven komt. Nu heb ik de kast op rubber dopjes gezet maar dat mag niet helpen.

Weet iemand mischien nog een andere aanleiding of oplossing?
Heb je uberhaupt dit topic wel gelezen? :?

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

• Pistolen Piet
Ja, gelezen. Dan zijn we het daar over eens. Verbaast me wel dat bij jou de harddisks het minste geluid lijken te maken. Zeker omdat je schijven in principe niet zijn ingepakt en alleen tussen wat rubber zitten. In mijn geval (arctic cooler op cpu en een paar papst fans op de allerlaagste stand) maakte mijn raptor duidelijk meer geluid en was ik blij deze het zwijgen op te kunnen leggen.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Beste optie die ik hier zie, is jou schijven verkopen en er een echt stille voor terugkopen.
De Samsung f2 ofzo.
uiteraard kan je ook zorgen dat de schijven uitgaan als ze niet gebruikt worden.
Als je de pc blijft gebruiken om te downloaden, zorg dan dat dit gebeurd op de schijf waar windows ook opstaat.
Verder helpt AAM een beetje, kan je je hele pckast dempen met noppenfolie, je pc iets verder weg zetten :P

Nukezone FTW

• kjiratsiekoedel
Zoals beloofd de foto's:

Afbeeldingslocatie: http://markvanka.twijk.nl/rest/foto/algemeen/pc/schijfophanging1.jpg
Bovenste schijf hangt wat minder mooi, maar wel goed op de plaats.

Afbeeldingslocatie: http://markvanka.twijk.nl/rest/foto/algemeen/pc/front1.jpg
Met tegenlicht kan je de fan door 't front heen zien.

Afbeeldingslocatie: http://markvanka.twijk.nl/rest/foto/algemeen/pc/schijven+front1.jpg
De fan zit erg dicht op de schijven (met 't front op de juiste plaats natuurlijk). De fan hangt volledig vrij in elastiekjes.

Afbeeldingslocatie: http://markvanka.twijk.nl/rest/foto/algemeen/pc/kast_binnen1.jpg
De rest van de kast en kabelboel. Alles is wel opgebonden en 't hangt ook niet zo vol als op de foto (van deze kant) lijkt.

• kjiratsiekoedel
Als ik isolatie aan wil brengen. Doe ik dat dan binnenin de kast zelf (dus bijna tegen de schijven aan)? Of tussen de kast en de zijpanelen?

• BGB4rn

BGB4rn

heb je nou eenm omgedraaide airflow ?

en die kabels zou ik ook wat aan doen, het is niet onmogelijk iig :)

Signature

• kjiratsiekoedel
Ja, ik heb inderdaad een omgedraaide airflow. Of eigenlijk een tegengestelde. De CPU fan en PSU fan blazen aan de achterkant uit. De HDDfan blaast aan de voorkant uit.
Maakt qua temps allemaal niets uit.

Reden dat de HDDfan uitblaast is omdat hij bij lucht inzuigen een grote ronde stofvlek op mijn case maakt. En hij zoog ook het dunneschuim dat in de frontroosters zit in de HDDfan zelf. Maakte wat schraapgeluiden...
Zo werkt 't dus ook prima en heb ik geen stofvlek.

Maar geluid is dus mijn probleem, niet de temperatuur.

De kabels kan ik niet veel meer mee ('t is al opgebonden & de loshangende molex is van de DVD drive). En vanaf de foto lijkt 't erger dan dat 't is. Zou je van voren door de kast kijken, dan is 't gewoon goed.

• BGB4rn

BGB4rn

kjiratsiekoedel schreef op donderdag 09 april 2009 @ 22:31:
De kabels kan ik niet veel meer mee ('t is al opgebonden & de loshangende molex is van de DVD drive). En vanaf de foto lijkt 't erger dan dat 't is. Zou je van voren door de kast kijken, dan is 't gewoon goed.
oh echt wel :P

kijk maar. zo heb ik mijn centurion 5 gemaakt, ondertussen is het zelfs nog een stapje verder : ik heb nog een gat gemaakt net onder mijn voeding voor de p4 kabeltjes en de hdd cage is weg, gebruikte ik toch niet en er zit ni nog een 120mm fan in :) totaal 4 dus met die in de voeding mee gerekend :)

Afbeeldingslocatie: http://img372.imageshack.us/img372/9938/m5110659yv7.jpg

(sorry modjes dat ik te lui ben te resizen)

[ Voor 6% gewijzigd door BGB4rn op 09-04-2009 23:45 ]

Signature

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:47

artificial_sun

Mazda Rx7

kjiratsiekoedel schreef op donderdag 09 april 2009 @ 22:31:
Maar geluid is dus mijn probleem, niet de temperatuur.
Als je dan eens ipv de fan isolatie materiaal aanbrengt voor de HDD's Dat scheelt veel in geluid natuurlijk. Verder kun je de zijkanten buiten de hdd rekken isoleren.

Stadia was beter....

• kjiratsiekoedel
OK, die centrion ziet er een stuk beter uit. Kan ik ook doen, maar wat win ik ermee?

Ipv de fan isolatie aanbrengen had ik hiervoor. Toen werd 't gewoon te heer (60 graden).
Pagina: 1