Klein bedrijfsnetworkje niet stable te krijgen

Pagina: 1
Acties:

• Alex
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 19:26
Sinds enige maanden ben ik verantwoordelijk voor een klein bedrijfsnetwerkje. Dit netwerkje omvat niet meer dan een 3 tal VOIP telefoons, printer en een 2 tal laptops die het liefst draadloos aangesloten worden.
Wij zijn een sales office van een Deens bedrijf dus we hebben op zich ook niet meer nodig.
Er is een BDSL lijn aangeschaft van XS4All met ruim voldoende bandbreedte(4096 / 1024) voor ons gebruik, met zo'n prachtige Zyxel Router.
De VOIP telefoons connecten naar een PBX in ons corporate office, dus ook daar hoef ik me gene zorgen over te maken.

Echter... De lijn lijkt stabiel te zijn, ook de metingen van XS4All / KPN wijzen dat uit, toch hebben we dagelijks de volgende twee terug komende issues:
1. Wanneer ik 's ochtends het kantoor binnen kom, moet ik de VOIP phones handmatig resetten/reconnecten, ze blijven namelijk niet 'alive'
2. Wanneer ik een groot bestand print, bijv een Powerpoint van 100+ slides, knalt de router eruit.

Ik heb al van alles geprobeerd:
1. Router laten vervangen
2. Router firmware geupgrade
3. Interval reconnection van telefoons verhoogd
4. Gezocht op internet naar vergelijkbare cases
5. VOIP telefoons zich elk uur en elke minuut zich laten aanmelden ipv elke dag

Nu heb ik best wel wat technische bagage, maar ik weet op dit moment echt neit waar ik moet beginnen met dit probleem systematisch oplossen. Hebben jullie wat tips voor mij?

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Dat printen, gebeurt dat lokaal binnen je eigen LAN? En het aanmelden van de VOIP telefoons ook? Zo ja, dan begrijp ik denk ik niet helemaal waarom je het in je DSL-router zoekt...

Wat heb je voor overige netwerkapparatuur zoals een switch? Waar halen de telefoons hun IP-adresje vandaan?

Vicariously I live while the whole world dies

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja je wil dus een thuis apparaatje 3 telefoons en een wifi netwerk stabiel laten houden, ik denk dat je iets teveel vraagt van die router. Vervang die router eens door een cisco met een apart AP denk dat je meer stabieliteit krijgt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:47

chromeeh

the Gnome

Frogmen schreef op maandag 06 april 2009 @ 11:22:
Tja je wil dus een thuis apparaatje 3 telefoons en een wifi netwerk stabiel laten houden, ik denk dat je iets teveel vraagt van die router. Vervang die router eens door een cisco met een apart AP denk dat je meer stabieliteit krijgt.
En uiteraard QoS voor de VoIP toestellen :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Alex
Dat dacht ik dus ook, echter XS4All verteld me heel vriendelijk dat dit apparaat het gewoon aan moet kunnen. Ze leveren het volgens eigen zeggen niet voor niets bij een Business DSL verbinding.

Ovedr het printen: de router is ook gelijk de DHCP server en de Wireless network router, dus alles gaat lang die 'jongen'.
De VOIP telefoons connecten naar een PBX in Denemarken.
QoS staat overigens aan.

Ik ga eens kijken naar een goed Cisco apparaat. Suggesties zijn welkom.
Dank zo ver.

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
. Wanneer ik 's ochtends het kantoor binnen kom, moet ik de VOIP phones handmatig resetten/reconnecten, ze blijven namelijk niet 'alive'
Is dit niet eerder een feature van de telefoons zelf, dan van de router?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Doe's een tekeningetje met wat info? Dit klinkt alsof er gewoon wat instellingen fout zijn. Een router heeft in principe niets te maken met een printjob naar een lokale printer. Gebruik je publieke IP's of rfc1918?

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 06-04-2009 12:33 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Alex
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xwJtr9xkNEL4a4X5G424Mr9f/full.png

Printen via WiFi, bam eruit. Printen via UTP, geen probleem.
Clients zoals VOIP telefoons, maar ook de laptops zitten tussen 192.168.1.100 en 192.168.1.150(DHCP).
Printer zit op 192.168.1.201(Static IP).

Edit: Die rare torentjes achter de Zyxel laten zien dattie ook als AP dient. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Alex op 06-04-2009 14:26 ]

- Giphart

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:53
ik zou voor die printer een adress reserveren in de router, maar jouw oplossing mag geen problemen opleveren. Ik zou iig een degelijke router a la cisco er achter zetten, en het modem lekker alleen modem laten zijn.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Wifi is leuk, maar ik zou het nooit zakelijk gebruiken, tenminste niet als enigste verbinding. Dus al je verkeer gaat over wireless ?
Ik kan me dan voorstellen dat het printen van een grote powerpoint pres. problemen gaat opleveren. WLAN is nou eenmaal instabiel en staat bloot aans toring.

[ Voor 54% gewijzigd door KillerAce_NL op 06-04-2009 14:50 ]

• pouyann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-01 15:48
denk niet dat het aan de zyxel licht (kwa overbelasting) want dan zou die eerder tijdens werk uren eruit klappen, en niet als er niemand aanwezig is!!! Denk dat het iets van mis configuratie of iets dergelijks is of misschien dat zyxel bepaalde functies niet heeft wat nodig is voor de voip..

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik neig, aangezien een reset van de telefoons de connectieproblemen oplost, sterk naar een DHCP-lease probleem met de VOIP telefoons. Kun je die dingen per ongeluk geen vast IP geven?
Anders eens kijken naar hoe lang ze hun DHCP-adres in de router houden. Dikke kans dat ze, juist omdat ze in het zelfde netwerk zitten als de laptops, hun IP's moeten wisselen. En als dan de lease verlopen is voor een VOIP terwijl de VOIP dat niet weet (die wil ws allen een IP op het moment dat ie aangezet wordt) en een laptop pakt het IP dat van die VOIP was (eerste beschikbaar ;) ), dan kan dat idd fout gaan :)
Alternatief kan zijn de VOIP's en de laptops in een apart subnet geven - dat zou ook al een hoop op kunnen lossen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

The Eagle schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:56:
Ik neig, aangezien een reset van de telefoons de connectieproblemen oplost, sterk naar een DHCP-lease probleem met de VOIP telefoons. Kun je die dingen per ongeluk geen vast IP geven?
Anders eens kijken naar hoe lang ze hun DHCP-adres in de router houden. Dikke kans dat ze, juist omdat ze in het zelfde netwerk zitten als de laptops, hun IP's moeten wisselen. En als dan de lease verlopen is voor een VOIP terwijl de VOIP dat niet weet (die wil ws allen een IP op het moment dat ie aangezet wordt) en een laptop pakt het IP dat van die VOIP was (eerste beschikbaar ;) ), dan kan dat idd fout gaan :)
Alternatief kan zijn de VOIP's en de laptops in een apart subnet geven - dat zou ook al een hoop op kunnen lossen :)
Als je de instellingen van de telefoons niet wijzigt zou hij gewoon een DHCP lease krijgen van het modem. Laten we zeggen van 8 uur. Dan zou hij ruim VOORDAT de lease verlopen is alweer om een nieuwe moeten gaan vragen en zou je helemaal nergens last van moeten hebben. Dan zou ik de instellingen van de telefoon dus eens goed nakijken en vergelijken met de DHCP instellingen van je modem.

[ Voor 5% gewijzigd door Vicarious op 06-04-2009 16:11 ]

Vicariously I live while the whole world dies

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-03 22:27
Kan je 's ochtends de telefoons pingen?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-03 16:44
Wat voor zyxel is het uberhaupt? Zyxel maakt ook hele leuke echte spulletjes hoor, dus op voorhand t als een thuisapparaat beschouwen....

Anyway: hoe is de verbinding met hoofdkantoor? over het grote internet of over een vpn tunnel?
Als je toestellen over vpn gaan zou je ff kunnen checken of de tunnel wel up blijft.
Pagina: 1