Kan niet starten met een IDE als 2e schijf.

Pagina: 1
Acties:

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:37

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Asus P5QL-E (bios v05-12-08) plank met daaraan onder andere een Samsung F1 SATA op Windows XP Pro SP3 Nu had ik nog een Samsung SP2514 PATA die ik er ook wel eens aan wilde hangen. Eerst heb ik in de bios de onboard JMicron IDE controller aangezet (op standaard IDE mode) en daarna geboot. Ik krijg dan eerst mijn post bios scherm dan een bericht van de IDE Controller dat hij de HDD gevonden heeft met een bericht: 'click on a key to continue' waarna hij automatisch weer het bios scherm laat zien en daarna blijft het zwart.

Wat heb ik al geprobeerd?
- Mijn PATA HDD in andere pc getest (werkt)
- Mijn JMicron getest ivm IDE brander (werkt)
- Met mijn bios instellingen geklooid. Zoals ACHI/IDE/Compatible/Enhanced modes. (geen verschil)
- Boot orders veranderd (geen verschil)

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:23

Joran

<3 natalee

Heb je een jumper in de PATA-schijf gedaan om aan te geven dat deze master (single) is?

Send me your gameboys

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Boot apparaten instellen, dus welke kunnen booten.
Dan bootvolgorde aanpassen.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Joran schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:37:
Heb je een jumper in de PATA-schijf gedaan om aan te geven dat deze master (single) is?
Jumper nog even gechecked: zit inderdaad op de juiste plaats
jan99999 schreef op maandag 06 april 2009 @ 16:32:
Boot apparaten instellen, dus welke kunnen booten.
Dan bootvolgorde aanpassen.
Wat bedoel je daarmee? Mijn IDE schijf staat als laatste (na usb, floppy en andere schijven). Moet ik hem helemaal uit me boot volgorde halen?

• syith
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-02 16:08
Wil je met deze schijf booten of gewoon als secundaire (muziek/foto-)schijf gebruiken?

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Als opslag schijf gebruiken. Nu staat er nog een windows op van een vorige pc, dus ik kan er niet eens mee booten (deed het 1x per ongeluk kreeg ik bsod'tje - toen bleef die ook heel lang hangen op zwart maar ging uiteindelijk toch door tot het windows laad scherm waarna ik snel het bsod'tje zag en hij viel uit). Dus als ik gestart ben ga ik eerst formateren.

[ Voor 27% gewijzigd door Malarky op 06-04-2009 19:31 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
In de bios heb je vaak 2 instellingen tav booten.
1 hier kun je apparaten inzetten die mogen booten.
2 hier zet je de bootvolgorde in van je apparaten.

Je hebt nu dus 2 windows schijven in je pc. Maar er mag maar 1 actieve(bootable) zijn, dit word op de schijf geschreven. Ik weet niet of dit een probleem is.
Je zou met een partitie programma dit bij de extra schijf(2e schijf) kunnen weghalen.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Bedankt voor de reactie.
In mijn bios is alleen de bootvolgorde te vinden en een ritje met daarin harde schijven. Zelfs als ik mijn IDE schijf daar niet activeer (dus schijf 2 disable heb ik het probleem). Ik heb met mijn windows cd opgestart en even de partities op de schijf verwijderd en hem geformateerd. Nu kan ik eindelijk starten alleen blijf ik eeuwig het windows laad scherm zin (geen freeze). Daarom heb ik maar even een Checkdiskje gedaan, waar ik gezien heb dat mijn HDD redelijk aan de zwakke kant moet zijn. Zoals alle brakke schijven die ik in mijn leven heb gezien gaat hij bijna direct naar 50% en doet daar een uur over om op 64% te komen. Vannacht maak ik het wel af.

Maar ik wist niet dat je met een brakke schijf helemaal niet kan booten. Overigens als ik de map command gebruikt laat hij mijn IDE schijf zien als schijf0 terwijl hij in de bios als schijf1/2 staat. Dus misschien is dat het.

Overigens voor het booten van een computer met daarin een schijf (waar je niet van opstart) zijn daarvoor een gelukte fixmbr (mss fixboot ook nog) niet voldoende?
Pagina: 1