Waarom alleen VGA aansluiting op HD scherm?

Pagina: 1
Acties:

• Nemesish3d
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10-2023
Beste mensen,

M'n vraag staat eigenlijk al kort en bondig vermeldt in de titel. Ik kom nog ontzettend vaak Full HD monitors tegen met enkel en alleen een VGA aansluiting (bijv pricewatch: Samsung Syncmaster 2233SN ). Waarom kiezen hardware fabrikanten anno 2009 er nog voor om voor Full HD monitors enkel een analoge VGA aansluiting in te bouwen?

Ik baal er best wel van, aangezien ik zelf natuurlijk geen VGA out meer heb in deze tijd en er toch aanzienlijk veel monitors verkocht worden met dit 'euvel'. Tuurlijk kan ik een DVI/VGA converter gebruiken, maar ik ben gewoon benieuwd wat hier nou het voordeel van is.

Alvast bedankt!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:47
Puur kosten.
Een DVI aansluiting inbouwen maakt het scherm duurder.

Er zijn nog altijd mensen die genoegen nemen met D-SUB (VGA) en voor hen zijn deze schermen bedoeld.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
http://avzombie.com/blog/...nitors-is-branded-unfair/
WitsView argues that the law is already affecting Asian LCD exports to Europe, and will stifle demand for larger monitors with the DVI interface. Screens without the digital video interface or upgrade slots will not be affected.

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-04 10:21
Mocht je trouwens twijfelen om zoiets te kopen, ik kan het je afraden. Ik heb een philips Brilliance 220CW scherm, goedkoop op de kop weten te tikken bij ibood, deze heeft dvi en vga en er is echt een duidelijk verschil. Boven de 19" moet je eigenlijk geen vga meer willen. Bovendien als ik met vga dit scherm aansluit krijg ik af en toe last van strepen op donkere plekken, doordat de frequenties (van de uitgang en het lichtnet) dan niet lekker lopen, erg storend.

• Nemesish3d
okay, tx voor de replies. VGA is dus goedkoper, maar duidelijk merkbaar van mindere kwaliteit dan DVI. Als je voor een nieuwe monitor gaat (zeker in het geval van full hd) moet je het natuurlijk meteen goed doen dus zal ik ongeacht de extra prijs gaan voor de DVI versie. Toch wel bespottelijk om 14% (of 5%) DVI tax te rekenen. Regel dit gewoon bij de standaard douanerechten ofzo.

Nogmaals bedankt

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-05 19:04

M2M

medicijnman

Nemesish3d schreef op maandag 06 april 2009 @ 10:28:
okay, tx voor de replies. VGA is dus goedkoper, maar duidelijk merkbaar van mindere kwaliteit dan DVI. Als je voor een nieuwe monitor gaat (zeker in het geval van full hd) moet je het natuurlijk meteen goed doen dus zal ik ongeacht de extra prijs gaan voor de DVI versie. Toch wel bespottelijk om 14% (of 5%) DVI tax te rekenen. Regel dit gewoon bij de standaard douanerechten ofzo.

Nogmaals bedankt
mijn vriendin heb ik een Samsung SyncMaster 940BF aangesmeerd. Als ik die via DVI of D-Sub aansluit zie ik geen verschil. Het kan misschien aan mijn ogen liggen, maar zolang je een fatsoenlijk geshielde kabel gebruikt kan ik op 19" geen verschil zien.

Enfin, tegenwoordig zou ik ook gaan voor een scherm die standaard een DVI aansluiting heeft. (of nog liever, een scherm met twee aansluitingen zodat ik kan kiezen, en een oude PCI videokaart nog kan gebruiken als testvideokaart)

-_-

• Nemesish3d
M2M schreef op maandag 06 april 2009 @ 10:51:
[...]

mijn vriendin heb ik een Samsung SyncMaster 940BF aangesmeerd. Als ik die via DVI of D-Sub aansluit zie ik geen verschil. Het kan misschien aan mijn ogen liggen, maar zolang je een fatsoenlijk geshielde kabel gebruikt kan ik op 19" geen verschil zien.

Enfin, tegenwoordig zou ik ook gaan voor een scherm die standaard een DVI aansluiting heeft. (of nog liever, een scherm met twee aansluitingen zodat ik kan kiezen, en een oude PCI videokaart nog kan gebruiken als testvideokaart)
Toevallig, zelf heb ik thuis op dit moment ook een 940BF. Reden dat ik een andere wil, is omdat ik hem toch iets te klein vind worden en met name omdat de resolutie maximaal 1280*1024 bedraagt. Wellicht is dat ook de reden dat je geen verschil ziet tussen VGA en DVI, omdat de resolutie laag is...

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Vanaf die resolutie gaat het inderdaad steeds slechter worden.

Full-HD moet je zelfs een beetje geluk hebben met je grafische kaart en kabel wil je fatsoenlijk beeld krijgen. DVI is echt the way to go bij de resoluties van tegenwoordig.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• antiekeradio
  • Niet online
(overleden)
Het argument dat het marktbescherming voor europese producenten is, lijkt me bullshit, want ook philips (wat in het gelinkte artikel genoemd wordt als 'de beschermde partij' ) laat deze panelen in azië maken, en heeft dus ook last van deze heffing.

Ik heb hier zelf een paar jaar terug nog niet goed op gelet, want heb toen bij office centre een 22" Acer paneel (P221w) gekocht met enkel een D-sub VGA aansluiting. Dit was destijds wel een echt koopje! De 24" versie die ze toen hadden was meteen een goede 80 euro duurder (maar achteraf.... had die wél DVI)

Ik kan dus nu niet 1 op 1 vergelijken, maar ik moet wel zeggen dat ik géén beeldfouten kan zien. Beeld is 100% scherp, er is geen kleur of helderheids waas te zien, geen trailing/ghosting van het beeld, etc.
De effecten die een van de vorige posters omschrijft met lichte banen op donkere achtergrond; niets van te zien...

Resolutie is overigens nog net geen full HD; maar 1680x1050

Petrolhead en draadjesnerd

• antiekeradio
  • Niet online
(overleden)
bovenstaande VGA scherm met goed beeld op 1680x1050 heb ik trouwens op mn oude PC gehad;

Dat was een GeForce4 4200Ti agp kaart
En nu op de nieuwe met de 9800GT ook weer.

lijkt me dat de videokaart alleen invloed heeft op de VGA kwaliteit als je een uitzonderlijk brakke neemt....

Petrolhead en draadjesnerd

• M2M
  • Laatst online: 13-05 19:04

M2M

medicijnman

ik heb op mijn schermen (IIyama vision master pro 510) op twee maal 2148 bij 1536 geen enkel probleem. Kleuren zijn ok (na enige bijstelling in het scherm menu) en ik heb verder geen last van trillend beeld oid (draaiend op 75 Hz).
Het kan dan aan mij liggen, maar met DVI investeer je dus enkel in de toekomst. Momenteel zie ik weinig verschil tussen een kwalitatief goed scherm, aangesloten op DVI of met een fatsoenlijke D-Sub kabel.

-_-

Pagina: 1