• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
Hoi mensen.

Ik heb dus gisteren de kast en het moederbord voor me htpc servertje besteld.
Nu wilde ik ook graag het geheugen ( ram ) en de processor bestellen maar ik kwam er even niet uit.

Na wat speurwerk op het forum ben ik wel iets wijzer geworden echter snap ik nog weinig
van welk geheugen type nu het beste bij welke processor past , want ik wil het graag 1:1 laten draaien.
Dit is geloof ik het beste voorzover ik gelezen heb.

Mijn voorkeur gaat uit na iets in de trendt van een e8400+ , q9550 of xeon 3xxx
Deze processoren zijn alle ondersteund en hebben een fsb van 1333Mhz.

Mijn mobo heeft dus ook een max. fsb van 1333Mhz.
Nu wil ik hier passend ddr2 ram bij kopen dat 1:1 loopt met de fsb.

Hier ga ik dus compleet de mist in want het 1 is quad pumped ? en het ander dual channel ?
Ik ben zeg maar gerust de weg geheel kwijt. zelfs met het lezen van de FAQ kom ik er niet echt uit.

Vandaar mijn vraag.

Kunnen jullie mij (een) suggestie(s) geven voor snel geheugen dat 1:1 loopt met 1 van de processors van mijn voorkeur.

Wat ze kosten maakt me niet direct uit .. of dat nou 50 euro of 100 euro is .. ze schommelen allemaal tussen die prijzen in , en ik koop het toch maar 1 malig ( als het goed is )
In princiepe heb ik aan 2GB voldoende , echter 4GB is ondersteunt dus dat mag ook .

Misschien is het een lame vraag , maar ik zou er een beetje naar van worden als ik straks met geheugen zit dat eigenlijk niet een goede keuze was i.c.m. met mijn proc.

alvast bedankt.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
je FSB is quadpumped, je geheugen DDR (double data rate) dus effectief 2 maal de bandbreedte, heeft verdern iets met dual channel te maken.

de FSB van de cpu's waar jij het over hebt, is dus 333 MHz, dat wil zeggen dat pc2-5300 MHz (dat is dus 666 MHz geheugen, 666/2=333) je een 1:1 verhouding zal geven

maar waarom per se 1:1? koop gewoon pc2-6400 geheugen met timings van 4-4-4-12 en laat dat gewoon op 800 MHz draaien (800/2=400) meer bandbreedte kan nooit kwaad toch

[ Voor 3% gewijzigd door nedernakker op 06-04-2009 07:01 ]

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-05 11:16
Het maakt voor snelheid (en zeker niet voor zo'n HTPC) niet zo bijster veel uit als je't mij vraagt (dan heb ik het over de verhouding), mijn geheugen draait zelfs 2x zo snel als mijn processor, maar ik wil het nog een keer goed gaan uitzoeken hoeveel verschil het maakt.
Geheugen kost tegenwoordig ook niet zoveel meer, als je vista erop installeert kun je misschien beter 10/20 euro meer uitgeven en voor die 4 gb gaan.

• Turbo-Puppy
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Turbo-Puppy

Shitcoins are bad.

Topicstarter
bedankt voor de reacties.
( nu snap ik ook een beetje die getallen en die dual en quad pumped termen overal bij )

ik had dus na wat lees werk in de faq ondervonden dat 1:1 meer prestatie gaf dan snelle timings en hooge Mhz'en .

aangezien ik van deelbaare getallen houdt wordt het dan toch iets in de trendt van 667Mhz en 4-4-4-12
dan is het ook nog 1:1 en snel.

En dan denk ik idd maar 4GB. overigens mag het systeem best wat pit hebben want want hij moet HD video , en wat modernere spelletjes kunnen spelen , daarbij ook met redelijke gang van schijf naar schijf kunnen kopieeren.

wat is het tegenwoordig toch allemaal moeilijk geworden .. mijn vroegere pc had simms van 16 en 32 mb .. meer keuze was er niet , dat waren nog eens tijden O-)

[ Voor 18% gewijzigd door Turbo-Puppy op 06-04-2009 17:16 ]