Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2 regelbare stopcontact trafo's parallellen, bijna identiek.

Pagina: 1
Acties:

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 01:31

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ik wil voor een watercoolproject vier 12cm fans parallel laten voeden door een schakelbare trafo. De trafo is zo'n ding wat je in je stopcontact doet en waar een draad aan zit met een kruis met verschillende pluggen en een 9v batterij plug.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eikelman/projects/watercooling/12v.jpg

Ik heb de trafo gedemonteerd en ingebouwd, echter blijken de fans wat meer stroom te vergen dan de trafo fijn vindt en dus valt de spanning best veel en lopen de fans op de 12v stand al niet maximaal.
1 fan is 2,88W (dus dat dan keer 4) terwijl de trafo max 9W is, hij is dus redelijk overbelast.
Daar komt dan ook nog een klein 60mm fannetje bij voor koeling van de trafo, want die werd daardoor wat heet.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eikelman/projects/watercooling/12mount.jpg

Wat ik nu wil doen is zo'n zelfde stopcontact trafo parallel erbij zetten, maar de tweede die ik heb is niet helemaal identiek. Hij is van hetzelfde merk met dezelfde specificaties (9W max) als de andere trafo en de spanningen die hij levert zijn volgens de behuizing ook hetzelfde (theoretisch). Echter de polariteitsschakelaar zit 90 graden gedraaid en het printplaatje ziet er ietsjes anders uit. De ene is dus een nieuwere versie van de andere en mogelijk zijn de spanningen niet exact hetzelfde... misschien iets hoger of iets lager... of wel gewoon gelijk.

Toch ga ik het doen... maar kan er iets fout gaan? Op 1 trafo werkt het ook, dus als ik het goed aansluit moet er toch niks stuk kunnen gaan? (hooguit geen 50/50 verdeling van de load door spannings verschil tussen de trafo's).

p.s.
De plaatjes zijn van de oude externe watercooler van zes jaar terug, ik ben nu met de opvolger bezig, Mark II :P

[ Voor 29% gewijzigd door Tijgert op 06-04-2009 01:19 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Diode(s) ertussen zetten

Maar dan heb je wel een spanningsval van 0,6V

Kun je ze niet rechtstreeks aansluiten op je PC voeding? (Of op een oude PC voeding die je nog hebt liggen?)

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Het schijnt dat Germanium diodes 250mV gebruiken, die zouden dan beter zijn denk ik...

Rechstreeks aansluiten op de PC voeding is onmogelijk om twee redenen:
1. Het geheel zit in een externe behuizing.
2. Ik hebruik nog steeds de verschillende voltages van de trafo met een draaischakelaar.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eikelman/projects/watercooling/rot1.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Tijgert op 06-04-2009 01:21 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:55
Waarom hang je niet twee fans aan de ene trafo, en de andere twee fans aan de andere trafo? Dan hoef je je geen zorgen te maken (en je kan je fans onafhankelijk afstellen ;) ).

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Dat kan, maar da's de easy way out :P
Ik wil graag alle fans met een enkele draaischakelaar schakelen want onafhankelijk instellen is niet nodig :)

[ Voor 13% gewijzigd door Tijgert op 06-04-2009 01:21 ]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Hoeveel standen moet je schakelaar hebben? Er zijn schakelaars met meerdere moedercontacten, en je hebt ze ook multideck.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Nou, ik heb er nu een met een stand of 8 ofzo, waarvan ik dus maar net zo veel van gebruik als dat er voltages zijn. Eigenlijk zijn 3 standen ofzo wel genoeg. Multideck is neem ik aan hetzelfde als meerpolig?
Nu gebruik ik deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eikelman/projects/watercooling/rot2.jpg

Ik moet idd OF per trafo twee fans aansturen of de trafo's paralleliseren (wat de voorkeur heeft i.v.m. schakelen).
1 fan is 2,88W (dus keer 4) en de trafo is max 9W, dus overbelast.
(en er komt nog een klein 60mm fannetje bij voor koeling van de trafo, want die werd heet)

[ Voor 30% gewijzigd door Tijgert op 06-04-2009 01:24 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Zolang de elco's de spanning aan kunnen kun je die adapters gewoon parallel zetten.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Maar als ik beide trafo's parallel schakel blijft het voltage toch 12v? (als hij in de 12v stand staat) Waarom zouden de elco's een probleem met de spanning kunnen hebben?

Verwijderd

Voor een paar euro heb je een adapter die wel voldoet, dan weet je tenminste zeker dat het betrouwbaar werkt en vooral veilig is. Trafo's parallel koppelen is zeer sterk af te raden, helemaal als je niet zeker weet of ze 100% identiek zijn of niet.
Op bijv. www.elektronica-online.nl staat een 12 volt 2 ampere geschakelde voeding voor een gigantische 8 euro. Bestel dan ook gelijk de onderdeeltjes voor deze schakeling of de bekende lm317 schakeling, zodat je je fans kan regelen.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ja ik dacht ook al dat met de kosten die heb aan dit ding dat die paar euro besparen onzin is. Tweaker zijn is leuk maar het gaat nog steeds om resultaat. Dus... grotere voeding :)

Maar... gisteren in bed kreeg ik hetzelfde idee als jij. Ik heb nog ergens een oude halogeen voeding liggen en als die past kan ik er wellicht een PWM schakeling aan hangen en de fans zelfs traploos regelen!
Ben ik meteen weer Tweakert ;)

Heeft iemand een leuke link naar zo'n schema? Idiot! 8)7 (effe boven lezen, DOH!)
(alleen jammer dat ik de onderkant van het printplaatje niet kan zien ;) Nu moet ik zelf puzzelen :P)

Edit: Nou, mazzeltje... net een piepklein voedinkje gevonden van mijn keukenlampjes :D

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eikelman/projects/watercooling/voedingkje.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door Tijgert op 06-04-2009 11:58 ]

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ja, en die hebben een minimum belasting nodig; staat er ook op. Foto is wat onduidelijk, maar volgens mij moet je ze met minimaal 25W belasten.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Hmm... klopt, er staat 20W...

Damnit... ik moet dus iets verzinnen wat een extra belasting is voor de voeding...
Wat gebeurt er als de minimale belasting niet haal?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:42

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

In het beste geval schakelen ze uit. In het slechtste geval wordt de levensduur drastisch verkort.

(regelmatig zien gebeuren bij mensen die er maar één lampje aan hangen in plaats van 3)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Erm, die halogeen dingen komt _geen_ 12V DC uit, maar een 12V hoogfrequent AC.
Computerfans daaraan fikken vrij snel (als niet direct) door.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Nou, makkelijk zat dus :) (en shows you what I know).

Ondertussen heb ik ontdekt dat de twee stopcontact trafo's paralleliseren niet goed (genoeg) werkt.
De fans gaan wel harder lopen met twee trafo's, maar als je een fan los haalt gaat de rest alsnog beduidend sneller lopen. De trafo's geven dus mogelijk geen 500mA bij 12V maar bij een lagere spanning en hebben dus nog steeds niet genoeg 'oempf'.
(ik zal de fans vast nooit op 12v hebben draaien, maar ze moeten het wel kunnen in case of te hete zomer).

Ik ga dus toch maar voor een PWM schakeling met die voeding van 8 euri ;) Vandaag de onderdelen gehaald en nu net die voeding besteld. Ik wou eerst nog 12V aftappen uit mijn PC kast, maar heb geen zin om weer een extra kabel erbij te hebben, dan maar wat centjes ertegen smijten :) (voor die paar euri is het meer een beetje lafjes er tegen aan swaffelen dan ergens tegenaan smijten).

Edit: Echte vuurvlieg, bedankt voor je input, ik ga je plan volledig uitvoeren :)

[ Voor 25% gewijzigd door Tijgert op 07-04-2009 01:21 ]

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Update:

Compleet succes :)
Na een klein schrikmoment loopt het als een zonnetje.

De schakeling in elkaar geschroefd te hebben draaiden de fans wel, maar regelde de pot niet het toerental!
Ik had toch echt alles 20x nagelopen, het ontwerp wel 6x over gedaan en verbeterd, het MOEST goed zijn :S
Bleek dat er wat sluiting was door overmatig S39 gebruik (heb geen andere vloeipasta en moet toch wat. Nee, ben geen loodgieter, ja het is slecht en zuur en blablabla).

Even onder de kraan, borstelen, drogen, afspoelen met alcohol, borstelen en fohnen en presto! :D

Het voedingkje is ook bijzonder klein en handig, top idee.
Een ieder bedankt voor de input _/-\o_

(foto's van het geheel volgen zodra mijn project af is, draait nu in test)

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Tijgert schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 23:16:
....... (heb geen andere vloeipasta en moet toch wat. Nee, ben geen loodgieter, ja het is slecht en zuur en blablabla)......
Wat voor soldeertin heb je dan in vredesnaam gebruikt? Je zegt geen loodgieter te zijn, dan gebruik je toch sowieso rolletjes tindraad? Die bevat het vloeimiddel in de holle kern. Nooit gehoord van harskern soldeer? Generaties lang gebruikt men al niet meer apart vloeimiddel (soldeervet) voor dat werk.

Off-topic: S39 is nog wel te koop, maar is op dit gebied zo'n beetje het ergste wat er is. Van een loodgieter vernam ik dat het al heel lang niet meer voor waterleiding mag worden toegepast, daarvoor is al geruime tijd een milder product gebruikelijk.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

S39? :X
Sorry hoor, maar doe jezerlf eens een rolletje harskernsoldeer kado en doneer die gore S39-troep aan de chemokar.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Wat voor soldeertin heb je dan in vredesnaam gebruikt?
Gewonnen een rolletje tin, as usual, volgens mij ook met harskern maar dat vloeide voor geen meter bij mij. Mogelijk vieze printplaat, maar mijn bout was ook te puntig en had geen andere. Nu vloeide het als een tiet :P

Dat potje is idd ook van mijn opa geweest :)
Ik ga dinsdag wel een vers rolletje halen... ;)

Pagina: 1