Kun je "rondzingen" voorkomen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Volgens mij is dit mijn eerste post in AUD :) Oftewel ik ben geen audiofiel maar een audio-noob.

Situatie: oude kerk (=goede akoestiek) met een mobiele geluidsinstallatie. Men wil 1 mic open laten staan die dicht bij de boxen staat. En ja, wat gebeurt er dan? Het hele spul gaat rondzingen. Is dit op een manier op te vangen? Bestaan er filters die dit weg kunnen filteren?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno b
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-09-2024

Onno b

Heilige iRacing data koeien

Mic achter de speakers of voor de speakers? Wat is dichtbij, 1m, 50cm of 3m?
Zorg iig dat je het volume van de MIC laag houdt op het mengpaneel, dat scheelt in rondzingers is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-06 21:50
Wikipedia: Feedback

Wat er gebeurd is dat het signaal dat je mic opneemt keer op keer versterkt wordt. Dit mogelijk op te lossen door kritisch te kijken naar de plaatsing van de speakers & mic en mocht dat niet baten dan raad ik je aan om je eens te verdiepen in toonregeling. Je zou bijvoorbeeld kunnen overwegen om een 31-bands EQ aan te (laten)schaffen mocht dat nog niet in bezit zijn. Hiermee zou je de frequenties die rondzingen aanpakken. Dit noem je met een simpele term 'uitfluiten'.

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Er zijn ook zogenaamde feedback-destroyers op de markt die feedback automatisch reduceren. Ik ben er tot nu toe nog geen eentje tegengekomen die goed werkt. Dit zijn trouwens gewoon plakmiddelen. Probleem moet bij de bron worden aangepakt.
Meest simpele en goedkope oplossingen die me ff te binnen schieten:
1. Meer afstand tussen de mic en speaker zodat de mic minder oppikt van de speaker of neem een minder gevoelige mic
2. Als dat niet kan: zorgen dat het geluid van die mic niet uit de speaker komt waar die voor staat

BTW: Waarom moet dat ding eigenlijk aan blijven staan?

[ Voor 2% gewijzigd door PaulZ op 05-04-2009 22:32 . Reden: * spuit 11 * ]

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40013

Als je rondzingers hebt, heb je een oscillator gebouwd ;) Oftewel, de versterkingsfactor van de signaalketen microfoon -> versterker -> luidspreker -> terug naar microfoon is (in een bepaalde frequentieband) groter dan 1. Je moet zorgen dat deze (een beetje) kleiner wordt dan 1, dan heb je geen rondzingers meer :)

Oplossingen:

• Minder hard versterken, meestal niet wenselijk :)
• De afstand tussen microfoon en luidspreker vergroten
• De afstand tussen luidspreker en luisteraars verkleinen (waardoor je minder hoeft te versterken)
• De afstand tussen spreker en microfoon verkleinen (waardoor je minder hoeft te versterken)
• Een microfoon (of luidsprekers) met een betere richtwerking nemen, waardoor er minder geluid terugkomt in de microfoon. Waarschijnlijk heb je een microfoon met een nierkarakteristiek (cardoid). Je kunt een supernier of een hypernier nemen, dit scheelt aanzienlijk. Hoeft niet (heel) duur te zijn.
• Als je dit alles hebt geprobeerd, zou je inderdaad eens kunnen kijken naar een equalizer (hoeft ook niet duur te zijn). De frequentie opzoeken die rondzingt, en die zachter zetten. Het is een kerk, dus ik geef je een goede kans daarmee. Probeer echter eerst de andere suggesties, daar is veel meer mee te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentenman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:37
Equalizer er tussen hangen en uitmic'en (kortom de frequentie die het zingen veroorzaakt naar beneden halen zodat dit niet meer gebeurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
[b][message=31755500,noline]
BTW: Waarom moet dat ding eigenlijk aan blijven staan?
Afwisselend muziek en gepraat, dus een wisseling van wie de mic gebruikt. Daarbij wordt de mic ook nog weleens uit de houder gehaald en wordt er rondgelopen.

Als ik bovenstaand lees, is denk ik het beste om ergens een simpel mengpaneel te integreren die aangestuurd wordt door iemand.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Het hangt er uiteraard ook vanaf wat voor mic je gebruikt, en wat voor speakers. Overigens is mijn ervaring met overhead versterking, dat gordijnen prachtig werken, maar in een kerk niet echt een oplossing denk ik. Persoonlijk ben ik fan van de Shure beta 58a microfoons (170 euro schat ik). Ik krijg het vrijwel niet voor elkaar om ze rond te laten zingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-06 17:24
Groentenman schreef op maandag 06 april 2009 @ 00:21:
Equalizer er tussen hangen en uitmic'en (kortom de frequentie die het zingen veroorzaakt naar beneden halen zodat dit niet meer gebeurd).
Mee eens. Als je de kans op feedback wilt minimaliseren zul je toch aan een 31 bands eq moeten. Misschien kan je 2de hands een leuke op de kop tikken. Zo ie zo is qua galm ed een kerk een moeilijke plek om zonder eq geen feedback te krijgen, dus is het mi een verstandige investering.

Feedback destroyer zou ik niet aan beginnen. Je kunt het zelf met wat oefening beter en op een dusdanige manier dat je het geluid veel minder beïnvloed (alhoewel de betere goed kunnen werken, die zijn dan ook erg duur).
Aloys schreef op maandag 06 april 2009 @ 15:21:
Het hangt er uiteraard ook vanaf wat voor mic je gebruikt, en wat voor speakers. Overigens is mijn ervaring met overhead versterking, dat gordijnen prachtig werken, maar in een kerk niet echt een oplossing denk ik. Persoonlijk ben ik fan van de Shure beta 58a microfoons (170 euro schat ik). Ik krijg het vrijwel niet voor elkaar om ze rond te laten zingen.
Dit klopt ook. Sommige mics zijn veel gevoeliger voor rondzingen als andere. (hier valt daar wat over te lezen mocht je het interessant vinden). Welke microfoon word er nu gebruikt?

Voor een klein budget kun je al een aantal mooie mics kopen. SM 58 (een echte zang/spraak mic) of voor een wat meer veelzijdige microfoon (die je ook voor instrumenten kunt gebruiken) is een SM 57 (beide van Shure). Het is lastig om te zeggen of je feedback probleem hierdoor opgelost word en ik zou je ook aanraden eerst een eq te huren / lenen om te proberen voordat je aan een nieuwe mic denkt.

Overgens neem ik aan dat je wel een mengpaneel hebt? Zorg dan dat je master faders op 0 db staan en pas de individuele kanalen aan qua volume (wel goed gainen).

- raid does not fix stupid -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 40013 schreef op maandag 06 april 2009 @ 00:14:
• De afstand tussen microfoon en luidspreker vergroten
Dit getuigd niet echt veel van praktijkervaring. Als je in een kleine kroeg (50m2) met een complete band op 12m2 staat te spelen dan kan je simpelweg niet de speakers meters naar voren brengen.

Ik ben ook al tijden op zoek naar een goede feedback-canceller maar het is lastig. Een EQ is leuk maar niet echt heel praktisch voor dit doel.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40013

LauPro schreef op maandag 06 april 2009 @ 16:42:
[...]
Dit getuigd niet echt veel van praktijkervaring. Als je in een kleine kroeg (50m2) met een complete band op 12m2 staat te spelen dan kan je simpelweg niet de speakers meters naar voren brengen.

Ik ben ook al tijden op zoek naar een goede feedback-canceller maar het is lastig. Een EQ is leuk maar niet echt heel praktisch voor dit doel.
Laten we het erop houden dat het misschien meer met jouw (blijkbaar beperkte) referentiekader te maken heeft dan met mijn praktijkervaring. TS staat niet in een kleine kroeg maar in een kerk. Ik heb geen foto's of tekeningen gezien, jij wel? Het kan zomaar mogelijk zijn dat de luidsprekers 3 meter verder naar buiten kunnen worden geplaatst, wat afhankelijk van de huidige afstand tussen microfoon en speaker best een aardige winst op zou kunnen leveren.
Rondzingen is een heel eenvoudig principe. Wat denk je eigenlijk dat een feedback destroyer doet wat een eq niet doet, afgezien van dat je met een eq zelf moet bepalen op welke toon je systeem rondzingt? Op het moment dat je een rondzinger hebt op één bepaalde toon kun je die weghakken met een parametrische of grafische eq. Op het moment dat je vervolgens maar 2 of 3 dB harder kunt voordat je tegen de volgende rondzinger op een andere toon aanloopt is er geen apparaat dat je kan helpen. Het enige dat dan nog werkt zijn de punten die ik in mijn vorige post noemde.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 40013 op 06-04-2009 17:04 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 40013 schreef op maandag 06 april 2009 @ 17:01:
[...]
Laten we het erop houden dat het misschien meer met jouw (blijkbaar beperkte) referentiekader te maken heeft dan met mijn praktijkervaring. TS staat niet in een kleine kroeg maar in een kerk. Ik heb geen foto's of tekeningen gezien, jij wel? Het kan zomaar mogelijk zijn dat de luidsprekers 3 meter verder naar buiten kunnen worden geplaatst, wat afhankelijk van de huidige afstand tussen microfoon en speaker best een aardige winst op zou kunnen leveren.
Je sprak even in het algemeen en niet specifiek voor deze situatie, althans zo vatte ik het op. Natuurlijk lijkt het mij sterk dat je in een kerk rondzingers krijgt, de afstanden zijn grote en de volumes veel lager. Waarschijnlijk staan de speaker achter de microfoon en dat is vrijwel altijd vragen om problemen.

Wat ook een goede oplossing is om snel in te kunnen grijpen is een microfoon met schakelaar. En dan de spreker wel even een goede instructie geven.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Pagina: 1