Onkyo VS Denon receiver keuze MFB boxen

Pagina: 1
Acties:

• flipmans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09-2022
Inleiding:
Beste mensen het is zover mijn vader heeft na 20 jaar besloten een nieuwe receiver te kopen.
In de huidige situatie staan er 6 motional feedback boxen opgesteld in de woonkamer welke in een lus met elkaar zijn door verbonden en aangesloten op een voorversterker middels een 7 pins DIN aansluit kabel. De stereo kwaliteit van MFB boxen is uitstekend, er is dan ook geen redenen om deze weg te doen. Middels een speciale kabel kunnen de boxen op een moderne receiver worden aangesloten.

De keuze valt hier op een Dolby receiver ondanks dat de receiver voornamelijk gebruikt zal worden voor Stereo weergave. De redenen hiervoor zijn de beperkte aansluitmogelijkheden van stereo receiver tevens denken we er overna later een 5.1 dolby speaker set aan te schaffen welke gebruikt zal worden voor tv en film.

Het kunnen schakelen tussen twee stereo zones zou erg handig wezen maar zover ik heb heb gezien is het alleen mogelijk om te schakelen tussen bijvoorbeeld een stereo zone en een dolby 5.1 zone

Budget:
Bij de aanschaf van de receiver is de prijs niet de eerste factor, kwaliteit staat voorop.

Eisen:
- Uitstekende stereo geluidsweergave.
- Geschikt voor luisteren naar klassieke muziek.
- Mogelijkheid om apparatuur aan te sluiten middels HDMI

Receiver:
Onkyo TX-NR906
De receiver beschikt over alle moderne aansluit mogelijkheden daarnaast geven veel mensen aan dat Onkyo bekend staat om zijn warme klank weergave welke in combinatie met klassieke muziek welkom is.

Denon 3808
Het zelfde geldt voor de Denon beschikt over alle aansluitingen komt goed uit de diverse reviews maar staat bekend om een wat killer (minder warm) geluid wat ik begrepen heb. Daarnaast word de receiver minder warm dan de Onkyo wat bijdraagt aan de levensduur.

Boxen:
De volgende stereo boxen verzorgen de geluidsweergave:
3x Philips 22RH532
3x Philips F9638
Een stereo uitgang is voldoende om de boxen aan te sluiten aangezien de boxen onderling in een lus zijn doorverbonden.

Vraag:
- In hoeverre betaal je bij een duurdere receiver voor betere geluidskwaliteit of betaal je alleen voor extra functionaliteit?

De keuze blijft natuurlijk persoonlijk maar enkele tips zouden erg welkom zijn omtrent de aanschaf van een receiver, alvast bedankt.

Verwijderd

Ik zou de Denon aanschaffen, maar ga gewoon luisteren op je MFB luidsprekers dan kun je het juiste oordeel vergen. Dat warmte verhaal maakt niet zoveel uit, 10 graden of wat het ook is zal niet veel aan de levensduur veranderen.

Ik snap alleen niet waarom je zo'n hoog model uitzoekt. Aangezien je MFB speakers elk een ingebouwde versterker hebben zal die reciever niet veel te doen hebben. Vaak het enige wat die hoge modellen meer hebben dan de lage modellen is wat nutteloze functies en meer power (wat je dus niet gebruikt). Let alleen wel op de functies die je wel gebruikt zoals HDMI switching, maar dat zit ook wel op de lagere modellen.

Qua voorversterking zit er in dat hoge model en een lager model echt minime verschillen (gokje 0.01 %).

Heb je trouwens wel eens andere luidsprekers thuis gehad dan MFB's? Het zijn inderdaad speakers welke wel aardig klinken maar ze klinken echt niet super geweldig. Voor een beetje geld heb je in mijn oren echt beter geluid. Ik weet niet of je ze ooit hebt laten reviseren o.i.d. ?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2009 20:20 ]