Internet delen via modem

Pagina: 1
Acties:

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:41
Goedendag
ik zoek een manier om mijn internet signaal (adsl) door te geven via een modem naar een oud systeem waar geen netwerk kaart in kan of zit.

op google kon ik alleen het omgekeerde vinden en op de search ook.

Dus

Internet ADSL--------(Netwerk)----Host computer ==> modem-----------Dos terminal.

Alvast bedankt

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Als er geen netwerkkaart in zit en kan (waarom kan het niet trouwens?), hoe dacht je dan je systeem op het netwerk aan te sluiten?

Verder missen we hier nog een heleboel specs.

Rail Away!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-03 21:51
Je kan een USB modem proberen? Aangezien ik _aanneem_ dat je oude pc geen ethernet poort heeft? Of hebik het mis?

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-03 13:38
Kun je via de parallelle poort geen netwerk opzetten?
Ik weet dat windows dat iig. ondersteund en het vroeger vaker gebruikt werd.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:52

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Mad Marty schreef op zondag 05 april 2009 @ 18:04:
Als er geen netwerkkaart in zit en kan (waarom kan het niet trouwens?), hoe dacht je dan je systeem op het netwerk aan te sluiten?

Verder missen we hier nog een heleboel specs.
Wat dacht je van een USB-netwerkkaart?

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-03 12:24
Mad Marty schreef op zondag 05 april 2009 @ 18:04:
host computer---->nul modem kabel---->Dos terminal zal het waarschijnlijk wel worden.Dat is nog uit de periodes dat er twinax,rg 59 en nog meer van dat soort netwerken waren.Trouwens ik gebruik ook nog steeds een nul modem kabel voor de apparatuur waarmee ik communiceer.

• vincedd
DaMarcus schreef op zondag 05 april 2009 @ 18:20:
[...]

Wat dacht je van een USB-netwerkkaart?
Ondersteund een dos terminal een usb netwerkkaart?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 15:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb nog wel een oud Speedtouch USB modem liggen, zoals wel meer tweakers waarschijnlijk. Daar is vroeger heel lang internet meegedeeld geweest dmv een oud pctje als gateway te laten functioneren.
Zo'n USB dingetje is dus een oplossing of je zou een netwerk aan kunnen leggen met null modem kabel bijvoorbeeld.

Maar is het niet veel makkelijker om gewoon een netwerkkaartje in dat beestje te steken? Genoeg simpele kaartjes voor één of een paar euro te krijgen. Van cheapo Realtek 8139 dingen tot wat betere Intel 82557/8/9 en 3Com 905C dingen hoor. Ook oudere bakjes met ISA sloten zijn dingen voor.

[edit]
Lees nu dat er misschien geen kaartje in kan volgens jou, maar ik zie nergens specs/info over het bakkie.
Geef anders daar eens wat meer informatie over, kan men mogelijk ook met een beter geschikte oplossing komen.
vincedd schreef op zondag 05 april 2009 @ 18:22:
[...]

Wie zegt dat we het over DOS hebben? Misschien wel CP/M-86. :+
Pssst, en maak ook eens gebruik van de edit knop

[ Voor 36% gewijzigd door Ultraman op 05-04-2009 18:27 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
vincedd schreef op zondag 05 april 2009 @ 18:22:
[...]

Dan kun je er toch gewoon een ethernet kabel in proppen :z
(Of een wifi USB stik, als je een wlannetje hebt.)

• djneo-nl
Er zit ook geen usb poorten op en er kan geen netwerk kaartje in omdat er geen pci of isa poorten in zitten.
Ik heb hier wel een windows xp laptopje met een modem er in.(Als host) of een PB g4
Maar ik bedoelde ook een pc als ene gateway te gebruiken hoe werkte dat dan ?

Tis een commodore web it terminal
Een soort win 3.1 en dos bakje, Met een c64 emulator)
Heeft wel een seriële poort en ook een parallel poort.

[ Voor 39% gewijzigd door djneo-nl op 05-04-2009 18:31 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

djneo-nl schreef op zondag 05 april 2009 @ 18:27:
Er zit ook geen usb poorten op en er kan geen netwerk kaartje in omdat er geen pca of vsa poorten in zitten.
Maar ik bedoelde ook een pc als ene gateway te gebruiken hoe werkte dat dan ?
PCA en VSA poorten? :?
Geen bekende poorten bij mij. [Google mode] Bedoelde u misschien "PCI" en/of "ISA" ? [/Google mode]
Geef eens wat specificaties over de PC. Want zo is het gewoon gokken voor ons wat wel kan en niet.
Ik zie nu je edit

Een PC die als gateway dient is simpelweg een PC welke verbonden is met Internet (bijv via USB modem) die verbinding delen met de rest van de PCs in het netwerk. Meestal verbonden met Ethernet en een switch als je meerdere PCs hebt.

Internet <--> modem <--> PC (gateway) <--> [netwerk]

Windows kan dat met Internet Connection Sharing, en Linux met iptables en masquerade functie.

Maar daarvoor heb je dus wel een bestaande netwerkverbinding nodig.

[Edit]
Je zou mogelijk met de serieële of paralelle poorten een netwerk op kunnen zetten. Vroeger zette ik nog wel eens data over via serieel met null-modem kabel met (Fast)Lynx (niet helemaal meer zeker over de naam van de software trouwens).
Maar internet heb ik er op die manier nooit mee door gegeven, moet echter vast wel kunnen.

Kijk eens of je iets met een Null modem verbinding kunt misschien. Of de paralelle variant er van "Null printer cable" zo uit mijn hoofd..

[ Voor 22% gewijzigd door Ultraman op 05-04-2009 18:46 ]

• djneo-nl
Dat is het omgedraaide van wat ik bedoel

Ik wil
Internet ADSL--------(Netwerk)----Host computer ==> modem-----------Dos terminal.

Maar een nul modem kabel zal ik daar mee dan wel lukken ?
djneo gaat zoeken.

[ Voor 23% gewijzigd door djneo-nl op 05-04-2009 18:38 ]

• vincedd
wasted247 schreef op zondag 05 april 2009 @ 18:24:
[...]

Dan kun je er toch gewoon een ethernet kabel in proppen :z
(Of een wifi USB stik, als je een wlannetje hebt.)
Ik denk dat het een hele oude pc is waarin geen ethernetkaart in kan :z .Misschien hoogstens een isa kaart.Misschien moet je jezelf eens in oudere pc`s verdiepen.....

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

djneo-nl schreef op zondag 05 april 2009 @ 18:34:
Dat is het omgedraaide van wat ik bedoel

Ik wil
Niet echt het omgekeerde, je specificeert hierboven namelijk precies wat ik in mijn post aangeef, maar dan uitgebreider aan de rechterzijde. In jouw geval dat "(Netwerk)" voorzien van een gateway, in de vorm van een modem-router voor je ADSL.
Jouw specificatie is dus wat uitgebreider, naar rechts toe, want je wilt met die "Host-computer" ook internet delen met de "DOS-terminal". Aangezien Ethernet geen optie is kun je misschien dus een Null modem verbinding opzetten tussen die twee. En dan kijken of je dat DOS bakje ook als zodoende kunt configureren.
Dus iets als: Internet <--> ADSL-modemrouter <--> Host-PC <--Null modem kabel--> DOS terminal

Of je moet een oud serieel modem op de kop tikken en die direct aan de telefoonlijn hangen, kan ook. Kun je alleen niet bellen en internetten op dat bakje tegelijkertijd (of je moet ISDN hebben :P )

[ Voor 16% gewijzigd door Ultraman op 05-04-2009 18:44 ]

• djneo-nl
Dus via een nul modem kabel zal het wel lukken dan, en wat geklooi in dos denk niet dat ik het kan gebruiken in de standaard omgeving van dat ding maar toch.
Daarom wou ik de originele modem gebruiken.
Wil het gewoon proberen om dat ding online te krijgen voor a de lol en b Youtube filmpje er over te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door djneo-nl op 05-04-2009 18:46 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Originele modem zou aan de telefoonlijn kunnen als het goed is. Als dat een gewoon oud 14k4/28k8 modempje of iets dergelijks is.
Alleen heb ik geen idee of inbellen met zo'n beestje nog kan. Vroeger was het een kwestie van een accountje aanmaken bij een provider en inbellen naar het nummer van de provider welke je dan kreeg, de 06760 nummers waren dat. Zul je moeten zoeken of dat nog steeds kan vandaag de dag en of je modempje werkt met de geïnstalleerde software.

Het is denk makkelijker om dat te doen ipv nullmodem idd.

[ Voor 16% gewijzigd door Ultraman op 05-04-2009 18:50 ]

• djneo-nl
Ik heb alleen geen telefoon lijn :P.
Maar dan ga ik maar een null kabel in elkaar solderen en kijken hoe ik dat moet doen dank u wel.

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 15:11
Ultraman schreef op zondag 05 april 2009 @ 18:48:
Originele modem zou aan de telefoonlijn kunnen als het goed is. Als dat een gewoon oud 14k4/28k8 modempje of iets dergelijks is.
Alleen heb ik geen idee of inbellen met zo'n beestje nog kan. Vroeger was het een kwestie van een accountje aanmaken bij een provider en inbellen naar het nummer van de provider welke je dan kreeg, de 06760 nummers waren dat. Zul je moeten zoeken of dat nog steeds kan vandaag de dag en of je modempje werkt met de geïnstalleerde software.

Het is denk makkelijker om dat te doen ipv nullmodem idd.
http://www.inbellen.org/?gclid=CNXV3bGc2pkCFQhhnAodMjo6Wg misschien is dit dan iets ?
Pagina: 1