[PHP] ZCE examen, zijn de "mock exams" representatief?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 12:01
Ik ben druk aan het leren voor mijn ZCE examen, en heb al een paar keer een "mock exam" van zend gedaan, met uitkomsten zoals:

Afbeeldingslocatie: http://i53.photobucket.com/albums/g55/erikL1/screenshot-1.jpg

Elke keer wel wat categorieën waar "FAIL" bij komt te staan, maar de final score is wel steeds "PASS".
Ik vroeg me af of iemand ervaring had hiermee, hoe groot is de kans dat je slaagt als je voor de proefexamens slaagt?

Helaas krijg je bij de proefexamens nooit te zien wat je nou precies fout doet, alleen welke onderdelen nog niet goed genoeg zijn :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je bent het meerendeel toch ook gepasseerd? vandaar de pass (dan heb je zeg maar voldoende gescoord en bij excellent goed / uitmuntend.). Logisch dan toch dat je de mock exam gehaald hebt? :? Zie het als 8/12 onderdelen minimaal voldoende of hoger.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 05-04-2009 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GJtje schreef op zondag 05 april 2009 @ 14:39:
Je bent het meerendeel toch ook gepasseerd? vandaar de pass (dan heb je zeg maar voldoende gescoord en bij excellent goed / uitmuntend.). Logisch dan toch dat je de mock exam gehaald hebt? :?
Welke logica is dat? Als je met je rijbewijs speciale manoevres goed doet maar op rotondes steevast niet om je heen kijkt, ben je toch echt niet geslaagd. Imho mag je nooit een examen kunnen halen als je op bepaalde gebieden totaal faalt. Maar tegenwoordig is de norm anders geloof ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zondag 05 april 2009 @ 14:41:
Welke logica is dat? Als je met je rijbewijs speciale manoevres goed doet maar op rotondes steevast niet om je heen kijkt, ben je toch echt niet geslaagd. Imho mag je nooit een examen kunnen halen als je op bepaalde gebieden totaal faalt. Maar tegenwoordig is de norm anders geloof ik...
Maar zoals jij het schetst zou je dus om minimaal te slagen geen enkele fout mogen hebben. Dat is natuurlijk ook nonsens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GJtje schreef op zondag 05 april 2009 @ 14:53:

Maar zoals jij het schetst zou je dus om minimaal te slagen geen enkele fout mogen hebben. Dat is natuurlijk ook nonsens.
Nee, de verdeel en heers tactiek. Je mag op geen enkel onderdeel falen. Als je eens een vraagje niet weet over sockets dan geeft dat niet. Als je echter geen fuck weet van sockets hoor je niet je certificaatje te kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
Verwijderd schreef op zondag 05 april 2009 @ 14:55:
[...]

Nee, de verdeel en heers tactiek. Je mag op geen enkel onderdeel falen. Als je eens een vraagje niet weet over sockets dan geeft dat niet. Als je echter geen fuck weet van sockets hoor je niet je certificaatje te kunnen krijgen.
Precies, dat dacht ik dus ook ergens gelezen te hebben dat dat bij het ZCE examen zo is, daardoor vind ik eigenlijk vreemd dat het proefexamen "PASS" aan geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Sinds wanneer zijn de mock exams van Zend zelf? Ik dacht dat PHP-Architect daarachter zat.

Ik vond de mock examens wat rommeliger dan het echte: hier en daar vragen die te slecht gesteld zijn om het antwoord zeker te weten en vragen die gewoon niet relevant zijn. Het echte examen had daar veel minder last van. Daardoor vond ik het mock exam iets lastiger. Geen van beide gaven exacte scores, dus meer dan een persoonlijk gevoel is dat niet.

N.B. Het is voor mij al weer een paar jaar terug, dus het kan tussentijds veranderd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
Gwaihir schreef op zondag 05 april 2009 @ 16:16:
Sinds wanneer zijn de mock exams van Zend zelf? Ik dacht dat PHP-Architect daarachter zat.

Ik vond de mock examens wat rommeliger dan het echte: hier en daar vragen die te slecht gesteld zijn om het antwoord zeker te weten en vragen die gewoon niet relevant zijn. Het echte examen had daar veel minder last van. Daardoor vond ik het mock exam iets lastiger. Geen van beide gaven exacte scores, dus meer dan een persoonlijk gevoel is dat niet.

N.B. Het is voor mij al weer een paar jaar terug, dus het kan tussentijds veranderd zijn.
Je hebt gelijk, ze zijn inderdaad van PHP-Architect, maar je koopt ze direct via Zend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 14:53

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Ik vond ze niet representatief in ieder geval. Ik kreeg totaal andere soorten vragen op de mock exams. Die waren echt te makkelijk.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 17:10
Sowieso is het niet bekend wanneer je wel of niet slaagt; na het examen krijg je ook niet te horen wat je score is of welke vragen je goed/fout had, en tevens moet je een NDA "tekenen" voordat je aan het examen begint. PHP|Architect kan jou enkel een inzicht bieden in je huidige kennis van PHP met vragen die van hetzelfde niveau als het examen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
MueR schreef op maandag 06 april 2009 @ 16:20:
Ik vond ze niet representatief in ieder geval. Ik kreeg totaal andere soorten vragen op de mock exams. Die waren echt te makkelijk.
hmm... dan mag ik nog wel even flink gaan leren (27 april examen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AtlonXP1800 schreef op maandag 06 april 2009 @ 19:41:
[...]

hmm... dan mag ik nog wel even flink gaan leren (27 april examen)
Dat zal ik inderdaad maar even doen! Ik had voor de test toetsen bijna allemaal Excellent, dus dacht dat ik 'm wel even zou fixen, maar dat viel nog aardig tegen. Echte toets is vele malen moeilijker dan test-toetsen.

Klein tipje; sommige vragen die je even niet weet moet je even opschrijven ofzo, kwam bij mij meerdere malen voor dat het antwoord te vinden was in een van de volgende vragen. Maar daar moet je natuurlijk niet op gokken, gewoon alles goed leren!

/me heeft hem gewoon in 1x gehaald en heeft het boek in totaal 1x doorgelezen.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:27

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Zijn er ook van die mock exams waar je niet voor hoeft te betalen om ze te kunnen doen? :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AtlonXP1800 schreef op zondag 05 april 2009 @ 14:32:
Ik ben druk aan het leren voor mijn ZCE examen, en heb al een paar keer een "mock exam" van zend gedaan, met uitkomsten zoals:

[afbeelding]

Elke keer wel wat categorieën waar "FAIL" bij komt te staan, maar de final score is wel steeds "PASS".
Ik vroeg me af of iemand ervaring had hiermee, hoe groot is de kans dat je slaagt als je voor de proefexamens slaagt?

Helaas krijg je bij de proefexamens nooit te zien wat je nou precies fout doet, alleen welke onderdelen nog niet goed genoeg zijn :'(
Aan pass heb je bij lange na niet genoeg. Je moet excellent zien te halen. Let wel op: na een tijdje zit je mock examens te leren ipv de rest .... Ik had overal excellent en zakte alsnog voor de echte :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.oisyn schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 12:07:
Zijn er ook van die mock exams waar je niet voor hoeft te betalen om ze te kunnen doen? :)
offtopic:
Eigenlijk niet, maar zie PM. ;)

Ik had trouwens m'n ZCE 's ochtends gehaald, en 's middags begonnen we met PHP op HBO.. En kreeg nieteens vrijstelling, pfff.. :+

Maar je moet inderdaad alles goed leren, de toetsen zelf niet uit je hoofd leren, dan hou je jezelf alleen maar voor de gek en fail je alsnog hard bij de echte toets.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2009 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 12:10:
[...]

Aan pass heb je bij lange na niet genoeg. Je moet excellent zien te halen. Let wel op: na een tijdje zit je mock examens te leren ipv de rest .... Ik had overal excellent en zakte alsnog voor de echte :(
Helemaal eens, ik had voor mijn Zend examen 3 proefexamens gedaan. Bij het 3e examen herkende ik gewoon de vragen uit de 1e en 2e keer.

Verder is het examen, iets lastiger. Kreeg bijvoorbeeld bit berekeningen, die heb ik bij het proefexamen niet gezien.

Daarnaast blijft het een beetje toeval, er zitten altijd een paar vragen of specifieke PHP functies in. Bijvoorbeeld hoe je creation_date van een file kan achterhalen ( http://nl3.php.net/function.filemtime ). Dat moet je maar net weten.

Verder leer je niet gek!

* LuCarD was in 1 keer geslaagd.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouZz
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

WouZz

Elvis is alive!

* WouZz is gister ook geslaagd. Boek van Marco Tabini gelezen en van Zend zelf. Op zich vullen die elkaar wel aardig aan. Let alleen wel op dat het Zend boek voor PHP 4 geschreven is. Daarna 1x test examen excellent en vervolgens mn exam gehaald. Alleen jammer dat je je score niet te horen krijgt.

Verder komen er ook wel wat vragen in voor die niet echt in de boeken staan, maar die je alleen uit praktijk ervaring opdoet, zoals bepaalde php.ini instellingen.

On track

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WouZz schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 22:54:
* WouZz is gister ook geslaagd. Boek van Marco Tabini gelezen en van Zend zelf. Op zich vullen die elkaar wel aardig aan. Let alleen wel op dat het Zend boek voor PHP 4 geschreven is. Daarna 1x test examen excellent en vervolgens mn exam gehaald. Alleen jammer dat je je score niet te horen krijgt.

Verder komen er ook wel wat vragen in voor die niet echt in de boeken staan, maar die je alleen uit praktijk ervaring opdoet, zoals bepaalde php.ini instellingen.
Gefeliciteerd! :D

Maar het Zend boek (php|architect's Zend PHP 5 Certification Study Guide), is niet voor PHP 4 hoor. Dat is het standaard boek dat er geleverd wordt door Zend, die heb ik er laatst nog besteld.

Verder red je het inderdaad niet met wat er in het boek staat, zonder praktijkervaring red je het sowieso niet denk ik, of je moet wel heel erg gelukt hebben, maar ik hoop dat dat niet het geval is, want ZCE staat toch voor mensen met échte kennis en ervaring lijkt me. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouZz
  • Niet online

WouZz

Elvis is alive!

Tnx :)
Maar het Zend boek (php|architect's Zend PHP 5 Certification Study Guide), is niet voor PHP 4 hoor. Dat is het standaard boek dat er geleverd wordt door Zend, die heb ik er laatst nog besteld.
Ik had het over respectievelijk deze (inderdaad niet door Marco Tabini, maar hij is wel de uitgever) en deze (uit het PHP4 tijdperk, maar staan wel wat leuke vragen in).

On track

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 12:10:
[...]

Ik merkte ook al dat je best wel eens dezelfde vragen krijgt, en als je niet oppast je de vragen van de test examens uit je hoofd zit te leren.

Ik kom kwa "exellent" scores nu al wat verder:

Afbeeldingslocatie: http://i53.photobucket.com/albums/g55/erikL1/Screenshot-11-4-200917_12_15.jpg

Maar helaas nog 4 op fail :(

Er zitten ook wel wat lullige vragen tussen, zoals:

Afbeeldingslocatie: http://i53.photobucket.com/albums/g55/erikL1/Screenshot-11-4-200917_19_37.jpg

Ik gebruik voor het leren trouwens het boek "Zend php 5 certification study guide", maar dat boek gaat lang niet overal diep genoeg op in. Ik sprokkel dus overal nog wat tutorials enzo vandaan. Vooral op www.phpro.com heb ik wat hanige tutorials gevonden.

Ik heb alleen nog weinig kunnen vinden over streams en over webservices, iemand daar nog tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
nou, m'n scores zijn al een stuk beter geworden :D

Afbeeldingslocatie: http://i53.photobucket.com/albums/g55/erikL1/Screenshot-20-4-200920_36_20.jpg

Morgen examen :o

Dit zijn trouwens ook leuke vragen, wat zet dit op het scherm:

echo 5 . print(6);

Het antwoord is niet 56 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
AtlonXP1800 schreef op zondag 26 april 2009 @ 19:43:
Dit zijn trouwens ook leuke vragen, wat zet dit op het scherm:

echo 5 . print(6);

Het antwoord is niet 56 ;)
Leuke vraag als in leuke trivia. Tuurlijk weet je het, het verschil tussen echo en print is ook weer geen rocket science, maar voor echte code heeft nog nooit iemand zich om het verschil druk gemaakt.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 17:10
Ik ben zelf overigens meer fan van deze test, die qua niveau hoger dan het ZCE zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
Voutloos schreef op zondag 26 april 2009 @ 20:19:
[...]
Leuke vraag als in leuke trivia. Tuurlijk weet je het, het verschil tussen echo en print is ook weer geen rocket science, maar voor echte code heeft nog nooit iemand zich om het verschil druk gemaakt.
Het is niet iets wat je in het echt ooit zou gebruiken inderdaad, maar men wil wel dat je voor het ZCE begrijpt wat er gebeurd.

Het antwoord is trouwens 651

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
Peter schreef op zondag 26 april 2009 @ 20:23:
Ik ben zelf overigens meer fan van deze test, die qua niveau hoger dan het ZCE zit :)
ah, leuk, eens ff kijken hoe ik het er daar vanaf breng :)

Ik zie al dat mijn voorbeeld daar ook in zit:

What's the output of the following code:

<?php
echo 4 . (print '3') + 2;
?>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Succes nog met het examen!

Mag ik vragen waar jullie deze certification voor halen? Wat is jullie achtergrond en waarvoor denk je het te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
quote: AthlonXP
<?php
echo 4 . (print '3') + 2;
?>
:/ zijn dit echt structuren die je moet weten? Als de uitkomst zo onvoorspelbaar is (als ik het eerdere voorbeeld zie), zou ik het nooit willen gebruiken. Oké, het is leuk als je weet hoe PHP met dit soort structuren omgaat, maar het lijkt me alles behalve 'good practice'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouZz
  • Niet online

WouZz

Elvis is alive!

YopY schreef op maandag 27 april 2009 @ 12:31:
[...]

:/ zijn dit echt structuren die je moet weten? Als de uitkomst zo onvoorspelbaar is (als ik het eerdere voorbeeld zie), zou ik het nooit willen gebruiken. Oké, het is leuk als je weet hoe PHP met dit soort structuren omgaat, maar het lijkt me alles behalve 'good practice'.
Het idee er achter is denk ik dat je weet dat print 1 teruggeeft bij succes en begrijpt in welke volgorde deze expressie geevalueerd wordt.

On track

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:27

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

De vraag is vrij simpel, de enige kennis die je nodig hebt is wat print() voor waarde returnt. Volgens de documentatie is dat 1. Daaruit volgt dat die statement vast wel 343 zal printen.

Overigens is uit de PHP docs niet te halen wat dit zou moeten printen:
PHP:
1
echo print(2) * print(3);

.edit: ik zit hier een beetje mee te spelen, maar het is wel weird. Bovenstaande code output dus 321, wat impliceert dat de rechterkant van de * operator eerst geevalueerd wordt. Het ligt dus in de lijn der verwachtingen dat een expressie als print(2) * print(3) * print(4) "432" zal uitvoeren, wat idd ook blijkt te zijn. Verder weten we dat de * links-associatief is, dus je zou verwachten dat (print(2) * print(3)) * print(4) hetzelfde doet, maar dan krijg je ineens 324 8)7

[ Voor 67% gewijzigd door .oisyn op 27-04-2009 13:21 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
jeej, geslaagd *O* *O*
Het viel nog niet mee, er zaten echt een hoop vragen bij waar ik niet zeker van was dat ik ze goed had.
Verwijderd schreef op maandag 27 april 2009 @ 10:10:
Succes nog met het examen!

Mag ik vragen waar jullie deze certification voor halen? Wat is jullie achtergrond en waarvoor denk je het te gebruiken?
Ik werk nu als applicatiebeheerder, waarbij ik maar af en toe wat met PHP doe (veel meer met PL/SQL). PHP doe ik nu vooral hobbymatig veel mee, maar in de toekomst wil ik misschien kwa werk wel meer die kant op.
Of het hebben van een ZCE certificaat mij daarbij gaat helpen valt te betwijfelen, maar het halen van dit certificaat vond ik wel erg nuttig want ik heb er een heleboel door bijgeleerd.

Voordat ik hieraan begon dacht ik PHP al wel een beetje te kennen, maar dat bleek dus nog niet zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gefeliciteerd! Waren de mock examens in jouw ogen represenatief voor het echte examen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
Eerlijk gezegd vond ik het echte examen een stuk moeilijker dan de mock examens. Toch zijn de mock examens zeker wel nuttig en het geld wel waard, met de mock examens kom je er wel achter of je al een beetje in de goede richting zit en op welke onderdelen je nog verder moet leren.

De mock examens zijn dus een aardig hulpmiddel bij het leren. Wat alleen super irritant aan de mock examens is, is dat je achteraf niet te zien krijgt welke vragen je goed en fout had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
Hier nog even een stukje wat nuttig kan zijn voor anderen die dit examen willen doen: http://erikzblog.blogspot.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathijsJH
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-09 08:45
Ik sluit me bij de rest aan.. Mock examens waren eenvoudiger dan het uiteindelijke examen.. Waar de mock examens goed gingen, was het bij het examen een ander verhaal...
Pagina: 1