Toon posts:

[vmware] multi os op een laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Daag

dit is wat ik graag zou willen:
ik start me laptop 1530dell op.
krijg een scherm waar ik uit kan kiezen welke os ik wil starten.
wil ze niet perce allemaal tegelijk laat lopen maar dat ik kan kiezen.

waarom?
zo wil ik een windows hebben waar ik alleen internet en office nodig heb.
een andere waar ik applicaties kan programmeren.
de voor laatste vooral met photoshop etc.. mee bezig ben.
de laatste waar ik server toe passingen kan doen..

wat ik nu toe gevonden is dat ik esx of esxi nodig zou meten hebben.
klopt dit? en hoe betrouwbaar is het? bedoel daar mee kunnen image snel beschadigt raken...

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Nee, dat klopt niet (absoluut niet)

Wat jij wil is gewoon multi-boot.
(twee besturingssystemen naast elkaar installeren dus)

edit: dit heeft helemaal niets met vmware te maken, dat zou ik dus ook niet als trefwoord gaan gebruiken als ik jou was.

[ Voor 32% gewijzigd door Dysmael op 05-04-2009 14:14 ]

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05-2025
Als je zegt 'meerdere OS'en' bedoel je dan 5 keer Windows XP of verschillende zoals XP, Vista, Ubuntu, Solaris?

Zoals Rofl zegt, multiboot systeem, simpelweg achter elkaar installeren, te beginnen met een Windows variant omdat deze nogal graag de eerste partitie bezet.

Gebruik zelf op mijn laptop Vista met Backtrack via CD en eventueel Nubuntu via stick.

[ Voor 14% gewijzigd door Graviton12 op 05-04-2009 14:18 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Ubuntu 9.04 kun je tegenwoordig naast Windows installeren zonder te herpartitioneren.

De installatie start je dan vanuit Windows en het wordt geinstalleerd in de subdirectory van een NTFS partitie. Bij de installatie geef je op hoeveel GB Ubuntu mag gaan gebruiken, bijvoorbeeld 20 GB. Het root filesystem wordt dus aan een subdirectory van een NTFS-partitie gemount. Maar het draait dus niet tegelijk met Windows. De hardwareondersteuning is dus ook volledig en niet beperkt zoals bij VMWare. Bij het opstarten krijg je wel gewoon het standaard grub scherm te zien.

Uninstallen gaat ook via het Windows configuratiescherm > software, daar staat dan ineens 'Ubuntu' tussen.

Zo heb ik het ook op mijn laptop geinstalleerd. Daardoor hoefde ik niet te herpartitioneren en Windows te herinstalleren. Ondanks dat het stiekem binnen NTFS draait vind ik de performance prima. Absoluut een aanrader als je niet wilt herpartitioneren enzo! :)

Verwijderd

Topicstarter
nou multi-boot is niet wat ik zoek..

bij multi-boot wordt het systeem helemaal opnieuw opgestart..
dat duurt mij te lang.. hij moet gewoon blijven staan waar ik het laatste mee bezig ben geweest

dat is ook een van de reden waarom ik kijk naar vmware.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Maar bij ESX(i) heb je geen keuze, das een host waar je aan de console zelf niets kan.
Je zou kunnen kijken naar VMWare Workstation. Maar ook daarbij is het OS wat op je HD geinstalleerd staat het OS waarmee je opstart. Eenmaal VMWare opgestart kun je dan andere machines starten.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Verwijderd

Waarom zou je dit willen? Je wil het systeem eigenlijk op de achtergrond laten draaien zodat je snel kan switchen maar wel de snelheid gebruiken van het feit dat je de andere programma's niet open hebt staan.. Dat kan simpelweg niet.

Je kan alles in verschillende vmwares gaan draaien maar daar schiet je qua snelheid niet echt iets mee op. Wat je dan kan doen is gewoon een host systeem verdelen onder jails.

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Wat jij wil kan niet Sonicred.

De enige opties die je hebt zijn:

- Besturingssystemen los van elkaar draaien (multiboot)

- Opstarten in Windows / Linux en van daar uit een VM starten met een ander OS (werkt niet prettig en is een beperkte omgeving)

Je kan niet twee besturingssystemen gelijktijdig direct op je hardware draaien.

Edit:
Als ik je topicstart nogmaals lees zie ik dat je 3x Windows wil starten. Dat kan al helemaal niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Dysmael op 08-04-2009 18:28 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:44

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wat Sonicred wil kan wel degelijk, maar nu nog niet. Citrix werkt aan een client hypervisor op basis van virtualisatie. Deze hypervisor zet je op je PC en daarna kan je gewoon een aantal OS'en naast elkaar draaien. Via een sneltoets (bijv Ctrl-1) kan je naar OS 1, ctrl-2 gaat naar OS 2, enz. Je zou dus gewoon XP en Vista en Ubuntu naast elkaar kunnen draaien.
Zie het maar als een soort XenServer/ESX maar dan met directe toegang tot de consoles van alle virtuele OS'en.

Maar voorlopig zou je imho prima uit de voeten kunnen met VMware Server of Sun Virtualbox. Gewoon een virtuele machine maken van de andere OS'en die je wat minder vaak gebruikt.

Zie http://www.gabesvirtualworld.com/?p=396 voor meer info over de Citrix client hypervisor.

[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 08-04-2009 18:44 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1