• Lubbers92
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-12-2025
Hallo,
Ik heb sinds een paar dagen last van een error die ik krijg als ik m'n laptop opstart... Hij zegt dan dat mijn CMOS battery low is en dan wordt alles gereset... Tijd datum enz. ik dacht eerst dat dit vanzelf wel overging maar ik heb het nu nog steeds. Het is ook een beetje vreemd, omdat het niet altijd gebeurt. Heeft iemand een idee hoe ik dit moet repareren? Het gaat om een asus Z92R die 3-4 jaar oud is volgens mij. Ik heb ook de meeste tijd mijn adaptor er aan hangen dus daar kan het ook niet echt aan liggen, dacht ik.
Alvast bedankt.

[ Voor 10% gewijzigd door Lubbers92 op 05-04-2009 12:35 ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Je laptop openschroeven en de CMOS batterij vervangen.
De melding zegt het immers al.

[ Voor 22% gewijzigd door Trommelrem op 05-04-2009 12:35 ]

• Lubbers92
Bedankt voor de hele snelle reactie en Welke batterij moet ik dan hebben er waar kan ik die kopen?

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 16:07

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Lubbers92 schreef op zondag 05 april 2009 @ 12:35:
Bedankt voor de hele snelle reactie en Welke batterij moet ik dan hebben er waar kan ik die kopen?
Een CR2032 batterij, gewoon te halen bij de lokale winkel of benzine pomp met winkel :)

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:07
Afbeeldingslocatie: http://ramanathan.files.wordpress.com/2007/01/cmos_battery1.jpg

Kijk anders eerst even in het boekje van je laptop waar dat batterijtje zit, want bij sommige laptops moet je de hele laptop openslopen, maar bij andere kun je gewoon een klepje losmaken en hem dan verwisselen.

En je hebt inderdaad een CR2032 (knoopcel) batterij nodig. Te verkrijgen bij supermarkten, drogist, bouwmarkt etc.

Kost rond de €3 / €4 zo'n batterijtje.

• Lubbers92
Je kan dat batterijtje toch gewoon vervangen? oude eruit halen en nieuwe erin... m'n vader gelooft het niet helemaal... heel simpel toch?

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 16:07

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Lubbers92 schreef op zondag 05 april 2009 @ 12:51:
Je kan dat batterijtje toch gewoon vervangen? oude eruit halen en nieuwe erin... m'n vader gelooft het niet helemaal... heel simpel toch?
Ja lukt gewoon, alleen even kijken waar het zit. Kan ooit aan de onderkant zitten, maar ook vaak onder het toetsenbord bij een laptop.

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

Verwijderd

Lubbers92 schreef op zondag 05 april 2009 @ 12:51:
Bij alle huidige 'normale pc' moederborden is dit niet meer dan 5minuten werk, waarvan je er 3 nodig hebt om je schroevendraaier te zoeken en de kast open te draaien. Bij een laptop is dit helaas wat lastiger aangezien je niet weet waar de batterij zit en of hij in een houder, of vast gesoldeerd zit.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tip:
Zoek even op internet of je ergens een service manual of plaatje van je mobo kan vinden.

Soms zit het ding inderdaad op een plaats waar je erbij kan, soms niet. Het is toch vervelend als je je hele laptop open hebt liggen om er achter te komen dat het toch achter het toetsenbord zat.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Laptops werken ook nog vaak met een oplaadbaar lith-ion celletje.. bij de meeste dell's uit de D en E serie zit bij het geheugen achter een klepje aan de onderkant zo'n cel met een klein plugje.
Kost overigens 11€ incl. verzenden als je die moet vervangen ;)

• Lubbers92
Ik heb in het boekje gekeken van m'n laptop maar daar staat niks over in... iig niet in het boekje waarin ik heb gekeken (hardwaregebruiksaanwijzing, kon niks anders vinden van laptop). Dus heb ik net ff een paar plaatjes aan de achterkant van het mobo los gedraait of hij daar ergens zat maar kon hem zo niet zien... De cpu en het geheugen zaten wel aan de onderkant, is het dan waarschijnlijk dat het batterijtje ook aan de onderkant zit?

op het internet kan ik ook niet zo snel iets vinden over mijn laptop...

[ Voor 7% gewijzigd door Lubbers92 op 05-04-2009 13:45 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:07
DukeBox schreef op zondag 05 april 2009 @ 13:40:
Laptops werken ook nog vaak met een oplaadbaar lith-ion celletje.. bij de meeste dell's uit de D en E serie zit bij het geheugen achter een klepje aan de onderkant zo'n cel met een klein plugje.
Kost overigens 11€ incl. verzenden als je die moet vervangen ;)
Ja dan is het er 1 met een draadje met stekkertje eraan.

Die zijn iets duurder, maar bestaan meestal ook gewoon uit een CR2032 cel (haal de shrink folie maar eens los, dan kun je het wel zien)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Nee, is een polymeer lith-ion cel. Staat ook recharchable op.

• Lubbers92
naja ik breng hem dinsdag wel naar de lokale pcboer heen laat ik het hem wel fixen... ouders betalen toch

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 10:06
Je ouders laten betalen voor het vervangen van een CMOS batterij in een laptop 8)7

• Lubbers92
Frag1le schreef op maandag 06 april 2009 @ 08:44:
Je ouders laten betalen voor het vervangen van een CMOS batterij in een laptop 8)7
dat is toch ideal? :P

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-05 10:28
Beetje geld verspilling voor iets wat nog geen 5 minuten kost. Kredietcrisis man!

Alle vragen hebben een antwoord

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:31
mhindrik schreef op maandag 06 april 2009 @ 09:26:
[...]

Beetje geld verspilling voor iets wat nog geen 5 minuten kost. Kredietcrisis man!
och goedkoop is duurkoop. heb hier nog een laptop liggen van iemand die hem zelf wel kon fixen....
eerst viel die af en toe uit (achteraf gezien alleen maar oververhitting door een ranzige heatsink) maar goed nadat meneer ermee klaar was deed hij helemaal niets meer. geheugen was kaduuk.
als je het zo 1, 2, 3 niet kan vinden lekker bij de pcboer dumpen en hem der zn kop over laten breken.

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Sorry om te zeggen, maar dat is nou niet een echte tweaker instelling. Je kan ook geplanned te werk gaan en op die manier er voor zorgen dat je het gefixed krijgt zonder dat het kapot gaat. Die laptop is ooit in elkaar gegaan, dan kan hij ook weer uit elkaar...

edit: typo

[ Voor 5% gewijzigd door Running_Cow op 06-04-2009 09:36 ]

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-05 11:16
Het stelt echt niets voor, meestal zijn er maar een paar klepjes die open kunnen achterop, en als je een beetje geluk heb zit het daaronder. Het loshalen van de batterij gaat dan meestal met een lipje die je even moet aantrekken, en dan komt 'ie vanzelf omhoog. Bovendien, en dit vergeten de mensen nog wel eens, een computer is niet wat magisch ofzo. Het kan allemaal meer hebben dan de meeste mensen schijnen te dingen. Ik heb hier zitten trekken en robben in die kasten.
Maar als je liever de lokale middenstand wil steunen, moet je dat vooral doen :9

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Ik kan geen manual vinden, heb je die zelf een? Daar staat het vast in.

LinkedIn WoT Cash Converter

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

PcDealer schreef op maandag 06 april 2009 @ 10:11:
Ik kan geen manual vinden, heb je die zelf een? Daar staat het vast in.
Heb ook al zitten zoeken, en helaas in de manual staat het niet.
Het kan inderdaad onder een van die klepjes zitten... maar als je pech hebt moet de hele behuizing los.

• Lubbers92
Ik heb die klepjes al geprobeert.. zat het niet onder en in de manual staat het niet in... iig niet in de hardwaremanual... Dus dan moet ik m'n Laptop uit elkaar schroeven en daar heb ik niet heel veel zin in want straks mol ik weer eens iets en dan zit ik met de gebakken peren :9 :$

• SUD
  • Laatst online: 22-12-2025

SUD

Mijn vriend had last van conflicker (voor de onwetenden, een worm die je stuurprogramma's lastig valt) en wat doet ie, brengt zijn hele pc terug naar de fabrikant, wacht 2 weken voor een nieuwe harde schijf (blijkbaar ging zijn oude kast kaduuk tijdens de rit terug moest hij ook meteen een nieuwe kast erbij.) ironische is dat hij ervoor moet betalen.

Alleen voor een harde schijf dat je kan formatteren in en opnieuw installeren in 15 minuten :P (naar mijn wetende had hij niks belangrijks op dat ding staan anders zou je hem niet terug brengen.)

Als je een beetje goed zoekt en wat leest bespaart je dat heel (soms wel heel heel in dit geval) veel tijd.
Maarjah, de lokale pcboer bestaat voor een reden.
Pagina: 1