Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135919

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds vannochtend een probleem, ik wilde vanmorgen een paar foto's maken en merkte op dat deze erg over belicht waren.
Alle instellingen nagekeken, maar die stonden nog zoals het moest. (P stand)

Verschillende voorkeuze programma's geprobeerd, ook de AUTO,maar het probleem blijft zich voordoen.
Camera terug naar standaard instellingen bood ook geen uitkomst...

Dan maar wisselen van objectief...ook geen resultaat.

Ik heb al flink gegoogled, maar kan niks zinnigs vinden over dit onderwerp..

Wie weet wat er wellicht aan de hand is ?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Heb je niet per ongeluk nog je belichtingscompensatie aan staan? Ik weet niet of die met het resetten ook terugspringt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119815

Gebruik je toevallig een Sigma-flitser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 14:29
Doe 's een voorbeeldje of wat met full exif.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/04/05/1238937646-460.jpg

[Image]
Image Description = SONY DSC
Make = SONY
Model = DSLR-A200
X Resolution = 72
Y Resolution = 72
Resolution Unit = inch
Software = PhotoScape
Date Time = 2009-04-05 15:34:48
YCbCr Positioning = co-sited
Exif IFD Pointer = Offset: 206

[Camera]
Exposure Time = 1/160"
F Number = F4.5
Exposure Program = Normal program
ISO Speed Ratings = 100
Exif Version = Version 2.21
Date Time Original = 2009-04-05 03:26:41
Date Time Digitized = 2009-04-05 03:26:41
Components Configuration = YCbcr
Compressed Bits Per Pixel = 8
Brightness Value = 6.75 BV
Exposure Bias Value = ±0EV
Max Aperture Value = F4
Metering Mode = Pattern
Light Source = unknown
Flash = Flash did not fire, compulsory flash mode
Focal Length = 75mm
Maker Note = 29662 Byte
User Comment =
Flashpix Version = Version 1.0
Color Space = sRGB
Exif Image Width = 3872
Exif Image Height = 2592
Interoperability IFD Pointer = Offset: 30406
Custom Rendered = Normal process
Exposure Mode = Auto exposure
White Balance = Auto white balance
Focal Length In 35mm Film = 112mm
Scene Capture Type = Normal
Contrast = Normal
Saturation = Normal
Sharpness = Normal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:15

Rannasha

Does not compute.

Je hebt ongeveer 3 stops meer belichting dan de "sunny f/16" vuistregel, het lijkt mij dat er een probleem is met de lichtmeter van de camera. Kun je in manual mode wel goede belichting krijgen?

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 22:01

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ik ga ervan uit dat de belichtings meter aangaf dat je in het veilige gebied zat? De meter in de zoeker natuurlijk :)

Als zo dan is het misschien een fout in de camera zelf, hardware dus. Kwa overbelichting is dit een gevalletje van meer dan 2 stops dat is zeker. Misschien wel 3-4 stops!

Dus vraag het maar werkt de belichten sensor goed? Kan je het goed instellen op de meter in de zoeker? Als dat zo is :!

Wel misschien is er iets heel erg mis met de belichtings sensor.

[ Voor 9% gewijzigd door swampy op 05-04-2009 16:15 ]

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou in de manual stand blijft alles hetzelfde, en op de meter kan ik gewoon alles wel instellen, maar niks lijkt effect te hebben.

Gevalletje garantie denk ik dan maar.... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 23:44
misschien blijft je diafragma hangen?
Probeer eens in manual, met f/4, iso 100 en 1/1000e sec. oid (in de zon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Xtuv schreef op zondag 05 april 2009 @ 16:55:
misschien blijft je diafragma hangen?
Probeer eens in manual, met f/4, iso 100 en 1/1000e sec. oid (in de zon)
Geprobeerd, maakt niets uit..

Het is wel zo (net geprobeerd) dat ik vanaf F14 (ongeveer) wel nette foto's krijg..

Ik weet neit of dat iets zegt ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Waar staat nu je belichtingscompensatie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Fairy schreef op zondag 05 april 2009 @ 19:55:
Waar staat nu je belichtingscompensatie op?
gewoon in het midden (0) maar het maakt niets uit of ik hem vol naar reachts, of naar links schuif..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:46

ThunderNet

Flits!

Maak de contactpunten eens goed schoon in de mount :) Het lijkt erop dat het diafragma niet goed wordt aangestuurd.. Is het ook donker in je zoeker?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ThunderNet schreef op zondag 05 april 2009 @ 20:50:
Maak de contactpunten eens goed schoon in de mount :) Het lijkt erop dat het diafragma niet goed wordt aangestuurd.. Is het ook donker in je zoeker?
Ik heb de contactpuntjes schoongemaakt, maar testen wordt nu wat moeilijker, omdat ik vanmiddag buiten met zonlicht heb getest...is er een andere manier hie ik het kan controleren nu ? (ben nog beginner he :X )

Het is trouwens niet donker in de zoeker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:00

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Doe eens een testje met een statiefje (of op een vaste ondergrond), en vervolgens flink met het diafragma spelen en de scherpdiepte vergelijken. Op f/9 zou er veel meer scherp moeten zijn dan op f/3.5. Wel even focussen op iets dichtbij.
Geen verschil in de shots qua scherpdiepte: er is iets mis ;) Dan zou ik inderdaad even de contactpuntjes proberen te reinigen ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 05-04-2009 22:29 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
ThunderNet schreef op zondag 05 april 2009 @ 20:50:
Diafragma gaat op A mount nog mechanisch. Lens geeft trouwens wel maximale diafragma openingen door voor lichtmeting. Maar het ziet er naar uitdat deze correct is doorgegeven (ik gok een beercan: 70-210 f/4 op 75mm).
Anoniem: 135919 schreef op zondag 05 april 2009 @ 21:17:
Ik heb de contactpuntjes schoongemaakt, maar testen wordt nu wat moeilijker, omdat ik vanmiddag buiten met zonlicht heb getest...is er een andere manier hie ik het kan controleren nu ? (ben nog beginner he :X )

Het is trouwens niet donker in de zoeker....
Als er echt een groot probleem met de lichtmeter is heb je kans dat de foto's binnen ook veel te licht zijn.

Pff ik ken de A200 redelijk maar ook na uitspitten van de EXIF kan ik er geen wijs uit worden. Even om misverstanden te voorkomen, je gebruikt toevallig geen AEL (staat ook geen AEL brandend in het dysplay), en je draagt ook geen zonnebril (heb eens horen zeggen dat dat lichtmeting kan verstoren).

Sowieso even proberen de batterij er uit, minuutje wachten en er weer in. En eventueel ook een reset naar fabriekswaarden (zie menu). Volgens mij heb je namelijk eerst wel gewoon foto's bij daglicht kunnen maken. Dus of er gaat iets mis en we kijken er met z'n allen overheen of je lichtmeter heeft besloten er mee op te houden.

[ Voor 28% gewijzigd door martijn_tje op 06-04-2009 00:01 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Een van de bezuinigingen van de A200 tov de A100 was toch niet het weghalen van de scherptedieptecontrole toets he? Anders even je camera in de A stand, een klein diafragma kiezen en zeggen wat er gebeurt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey jongens, ik heb alles gedaan, ook wat in de laatste 2 reacties hierboven werd aangegeven maar niets brengt verandering.

Hij gaat retour voor garantie.

Bedankt voor de hullp in ieder geval.

Deze kan dus dicht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Laat hier gewoon even weten hoe het afloopt, deze hoeft niet dicht. Mocht dit zich ontwikkelen tot een vaak voorkomend probleem (ontwerpfout?) dan hebben we hier alvast wat informatie verzameld. Dit soort topics zijn reuze handig om problemen terug te kunnen vinden en mogenlijk een stukje dossier vorming.

Bedankt voor het plaatsen van je foto met exif en het uitproberen van mogenlijke oplossingen. Tevens succes gewenst met de garantie afhandeling!

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Prima, ik zal jullie op de hoogte houden van wat het probleem met de camera is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Voor degenen die het nog willen weten hoe het is afgelopen, ik heb de camera weer terug, hij is gerepareerd en de ADERTURE UNIT ?? is verangen...
Geen idee wat het is eigenlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287184

Misschien bedoel je aperture unit? Indien je dat bedoelt heeft het met het diafragma te maken.
Maar ik zou verder niet weten hoe het zit aangezien dit door de lens wordt bepaalt en niet door de body (toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Aperture Unit. Aperture, AV, diafragma :-)

Probeer eens te spellen met scherptediepte. Dan leer je wat het diafragma doet.
Wikipedia: Scherptediepte

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-06 18:38
Fijn! Best snelle service, kleine 4 weken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Was vorige week vrijdag al klaar, maar is wat fout gegaan met retour zenden....

Op de reparatiebon staat ADERTURE, maar leek mij ook al dat dit aperture moest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:51

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Anoniem: 287184 schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 10:26:
Misschien bedoel je aperture unit? Indien je dat bedoelt heeft het met het diafragma te maken.
Maar ik zou verder niet weten hoe het zit aangezien dit door de lens wordt bepaalt en niet door de body (toch?)
Zoals martijn_tje in "Alpha 200 erg overbelicht" al zegt, bij Minolta en Sony camera's wordt het diafragma mechanisch bedient vanuit de body.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk | Revit Eclipse doorwaaijas XL nodig? DM mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:35

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En de foto's zijn weer goed?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Mooi om te horen dat je camera het weer goed doet. Ook goed om te horen dat de service 3 tot 4 weken nodig heeft inplaats van de 7 weken die voorheen nodig waren.

Een stukke aperture unit heb ik nog niet eerder van gehoord, dus voorlopig zou je er weer even mee vooruit moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jep, het hele weekend de camera meegehad, en werkt weer naar behoren..
Pagina: 1