Toon posts:

[Macbook Unibody] Brommende geluiden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
ik heb de nieuwe macbook unibody. Ik ben hier zeer tevreden over. Maar, enkele weken geleden is mijn hardeschijf geluid gaan maken. Het is niet zoals ik youtube heb gezien (wanneer hij bijna crasht), maar een zacht brommend geluid en af en toe een klik. Ik vroeg me af of dit normaal is.

Ook komt er af en toe een zacht brommend geluid van de plek waar ik denk dat mijn processor zit.
Hij word soms ook erg warm, als ik bijvoorbeeld itunes synchroniseer dan kan hij 79 graden clesius worden.
Wat ik dan zou denken is dat het fan hem afkoelt maar die blijft rond de 2000 rpm lopen. Is ook dit normaal?

Ik ben hiermee terug naar de icenter gegaan de die hebben gezegd dat er niets aan de hand is, maar ik vertrouw het niet helemaal.

Ook zag ik plaatjes ook internet van gecrasht lcd-laptop schermen (http://www.rooftopsolutio.../images/posts/macbook.jpg), ik vroeg me af hoe dit veroorzaakt wordt en of dit kan gebeuren als je hem in je tas hebt zitten.

Ik neem mijn macbook regelmatig mee naar school, dus ik vroeg me ook af of dit enige schade toe kan brengen aan mijn hardware (hdd of scherm). Hij valt nooit oid, want ik ben er super zuinig op.

Nou dit was het wel, ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.

Groeten, Michael

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Crosspost hier.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• michelzwarts
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-01 11:07
Het is prima dat de processor 79 graden of zelfs hoger wordt, echter wel in combinatie met een hogere processorgebruik over iets langere periode. Als ie nog heter dreigt te worden moet zeker wel de fan in trappen hoger gaan draaien. (probeer eens in de gaten te houden met istat) Daarnaast zou je je mac verder kunnen laten afkoelen door fancontrol te installeren, en zodoende hem iets eerder te laten beginnen met de fansnelheid te verhogen.

http://www.macupdate.com/info.php/id/23137

Het scherm beschadigen kan in principe alleen als je om een of andere reden veel druk zet op de macbook terwijl je hem vervoert. (Tas te vol etc). Desalniettemin lijkt me dit erg uitzonderlijk dat ie beschadigd raakt.

Notebooks zijn er op gemaakt vervoerd te worden, dus dit kan geen kwaad. Doe dit echter alleen als ie in standby staat of uit, en niet als ie druk bezig is met verwerken.

Windows Veteran turned Apple Addict

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Verwijderd schreef op zondag 05 april 2009 @ 11:48:
ik heb de nieuwe macbook unibody. Ik ben hier zeer tevreden over. Maar, enkele weken geleden is mijn hardeschijf geluid gaan maken. Het is niet zoals ik youtube heb gezien (wanneer hij bijna crasht), maar een zacht brommend geluid en af en toe een klik. Ik vroeg me af of dit normaal is.
Niet te beoordelen vanaf hier. Maar zorg gewoon voor een goeie back-up (dat deed je toch al, nietwaar?) en het is zó gefixed als het mis is.
Ook komt er af en toe een zacht brommend geluid van de plek waar ik denk dat mijn processor zit.
Hij word soms ook erg warm, als ik bijvoorbeeld itunes synchroniseer dan kan hij 79 graden clesius worden.
Wat ik dan zou denken is dat het fan hem afkoelt maar die blijft rond de 2000 rpm lopen. Is ook dit normaal?
2000 rpm is al wat hoger dan anders, en de unibody koelt ook via de body. Ik zou me niet te druk maken om wat getalletjes.
Ook zag ik plaatjes ook internet van gecrasht lcd-laptop schermen (http://www.rooftopsolutio.../images/posts/macbook.jpg), ik vroeg me af hoe dit veroorzaakt wordt en of dit kan gebeuren als je hem in je tas hebt zitten.

Ik neem mijn macbook regelmatig mee naar school, dus ik vroeg me ook af of dit enige schade toe kan brengen aan mijn hardware (hdd of scherm). Hij valt nooit oid, want ik ben er super zuinig op.

Nou dit was het wel, ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.
Als er één consumentenlaptop bestand is tegen meesjouwen is het wel de unibody MacBook volgens mij. De foto is van een ouderwetse witte en reken maar dat dat niet zomaar gebeurd is.

Ik zou me niet zo veel zorgen maken over allerlei verzonnen rampscenarios en gewoon je geweldige laptop gebruiken. Gaat er toch iets stuk, ga je er mee terug.

Oh ja, als je wilt testen of je processor wel gaat loeien bij echte stress: open twee Terminalvensters (of -tabs) en type in beide
code:
1
yes > /dev/null [enter]

Houd met de iStat Pro widget temps en fansnelheid in de gaten. Afbreken doe je met [ctrl]-[c].

[ Voor 5% gewijzigd door Zpottr op 05-04-2009 12:40 ]

Zoef

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:30
Op verzoek naar de Applefora verplaatst

Verwijderd

Topicstarter
michelzwarts schreef op zondag 05 april 2009 @ 12:00:
Het is prima dat de processor 79 graden of zelfs hoger wordt, echter wel in combinatie met een hogere processorgebruik over iets langere periode. Als ie nog heter dreigt te worden moet zeker wel de fan in trappen hoger gaan draaien. (probeer eens in de gaten te houden met istat) Daarnaast zou je je mac verder kunnen laten afkoelen door fancontrol te installeren, en zodoende hem iets eerder te laten beginnen met de fansnelheid te verhogen.

http://www.macupdate.com/info.php/id/23137

Het scherm beschadigen kan in principe alleen als je om een of andere reden veel druk zet op de macbook terwijl je hem vervoert. (Tas te vol etc). Desalniettemin lijkt me dit erg uitzonderlijk dat ie beschadigd raakt.

Notebooks zijn er op gemaakt vervoerd te worden, dus dit kan geen kwaad. Doe dit echter alleen als ie in standby staat of uit, en niet als ie druk bezig is met verwerken.
Owke dank voor je hulp. Ik maakte me er best zorgen over, omdat het niet de goedkoopste laptop is :P
Ik ga in ieder geval een steun kopen (http://store.apple.com/nl...MTY1NDA2OA&mco=MjIzNzQ3Ng) die geeft ook al meer luchtcirculatie.

Groeten.

Verwijderd

Topicstarter
Zpottr schreef op zondag 05 april 2009 @ 12:33:
[...]

Niet te beoordelen vanaf hier. Maar zorg gewoon voor een goeie back-up (dat deed je toch al, nietwaar?) en het is zó gefixed als het mis is.

[...]

2000 rpm is al wat hoger dan anders, en de unibody koelt ook via de body. Ik zou me niet te druk maken om wat getalletjes.

[...]

Als er één consumentenlaptop bestand is tegen meesjouwen is het wel de unibody MacBook volgens mij. De foto is van een ouderwetse witte en reken maar dat dat niet zomaar gebeurd is.

Ik zou me niet zo veel zorgen maken over allerlei verzonnen rampscenarios en gewoon je geweldige laptop gebruiken. Gaat er toch iets stuk, ga je er mee terug.

Oh ja, als je wilt testen of je processor wel gaat loeien bij echte stress: open twee Terminalvensters (of -tabs) en type in beide
code:
1
yes > /dev/null [enter]

Houd met de iStat Pro widget temps en fansnelheid in de gaten. Afbreken doe je met [ctrl]-[c].
Ok dank voor je hulp. Ik maakte me best wel zorgen, maar nu na je verhaal vertrouw ik het weer :P
Ik ben in ieder geval wel van plan een timecapsule aan te schaffen voor de backups, een steun voor lucht ventilatie (http://store.apple.com/nl...MTY1NDA2OA&mco=MjIzNzQ3Ng) en mijn laptop te verzekeren (bij de ABN 36 euro per jaar). Vind je dit ook een goed plan?

Btw waar kan ik die terminalvensters vinden?? Ben een newbe met mac.

Groeten

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-02 18:30

StM

Terminal.app openen. Krijg je een soort dosvenster. Met cmd + t kan je een extra tabblad openen. Gooi daar yes > /dev/null [enter] in en je laptop zal gaan koken :)

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-02 22:31
'yes > /dev/null'
Afbeeldingslocatie: http://www.quicksnapper.com/files/3550/113597563249DA4EB3F2A08_m.png
Leuk! :> Die fans gaan hier volgens mij nooit sneller draaien als ik de GPU niet gebruik.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Falconey schreef op maandag 06 april 2009 @ 20:56:
'yes > /dev/null'
[afbeelding]
Leuk! :> Die fans gaan hier volgens mij nooit sneller draaien als ik de GPU niet gebruik.
Holy crap :)

Je exhaust blijft hierbij op lage toeren draaien???

Zoef

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Bij mij draaien de fans vanaf zo'n 80 graden op maximum snelheid! :o

Hier stond achterhaalde informatie…

• Falconey
Digistorm schreef op maandag 06 april 2009 @ 23:44:
Bij mij draaien de fans vanaf zo'n 80 graden op maximum snelheid! :o
Dit is een feature van de unibody MBP's helaas :/ De fans blijven doodleuk op 2000 rpm draaien.

De max. temp van de cpu is overigens 105 graden dus dat is ook maar net op het randje imo, normaal zet ik dmv. smcFanControl de fans wat hoger als ik iets moet encoden oid.

Verwijderd

Topicstarter
Falconey schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 00:32:
[...]

Dit is een feature van de unibody MBP's helaas :/ De fans blijven doodleuk op 2000 rpm draaien.

De max. temp van de cpu is overigens 105 graden dus dat is ook maar net op het randje imo, normaal zet ik dmv. smcFanControl de fans wat hoger als ik iets moet encoden oid.
Zou je uit willen leggen hoe smcFanControl werkt. _/-\o_

• Falconey
smcFanControl opstarten en in het menu naar Active Setting --> Higher RPM gaan voor 4000 rpm. Default is voor de standaard 2000 rpm.
Afbeeldingslocatie: http://flapdrol.com/f/screenshot/smcFanControl.png

In de laatste versie (2.2) zit een bug waardoor je de instellingen niet kan aanpassen. Als je dus een eigen profiel voor bv. 3000 rpm wil aanmaken moet je nog even wachten op een bugfix hiervoor.

[ Voor 2% gewijzigd door Falconey op 12-08-2009 21:40 . Reden: img fix ]

Pagina: 1