Monitor resetten? Beeld is opeens klein

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147635

Topicstarter
Een week of twee geleden werd het beeld op mn monitor opeens kleiner. Eigenlijk alleen aan de zijkanten. Eergisteren zat ik achter de pc en toen zag ik de zijkanten opeens nog verder naar binnen toe springen. Als ik de beeldscherm instellingen probeer kom ik niets verder. Het beeld is al maximaal uitgerekt in de horizontale richting. Verticaal lijkt alles wel te kloppen. Dit staat niet op maximaal en kan nog veel verder worden uitgerekt. Ik heb geprobeerd zo ongeveer elke driver te vervangen maar dit levert niets op.

Behalve bij een bepaalde driver waarbij de instellingen van het beeldscherm niet meer op maximaal staan en waarbij de monitor dus wel aan te passen is in horizontale richting. Niet tot op het maximum zodat het hele scherm gevuld is helaas. Eerder kon ik dit dus wel. Het hele scherm vullen door het beeld uit te rekken met de monitor instellingen.

Kan het zijn dat er binnenin de monitor iets kapot is? Of kan ik hem weer resetten naar de oude instellingen op een of andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kun je aangeven wat voor monitor, wat voor videokaart, welke drivers, welke instellingen, welke resolutie, welke operating system etc je gebruikt? Je hele post bevat alleen een vage beschrijving, zonder enige informatie.

Verder kun je natuurlijk wel zelf eerst wat testen, zoals de monitor op een andere PC aansluiten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-07 16:07

Dima_2005

T.net-verslaafde

En probeer eens gewoon een andere resolutie (als het kan hoger) en dan ook nog eens gewoon een andere refresh-rate (hoger of lager, maakt niet uit)....
Heel vaak gaan de monitors zichzelf dan herprogrammeren en heraanpassen aan nieuwe instellingen.
En ik vermoed dat het een CRT scherm is.

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datastream
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik had dit ook een keertje met mijn Samsung 226BW. I.p.v dat de de zijkanten te klein werden, werd gewoon de complete resolutie verkeerd geplaatst als ik hem op 1680x1050 had staan. (Dus buiten het scherm.) Kon wel beetje terugzetten maar het zag er gewoon niet uit.
Maar!
Ik had gezocht op internet voor een oplossing. En die is er...
Je moet 2 weken lang een andere resolutie gebruiken en dan gaat die ene resolutie met problemen terug naar factory default settings.

Dus probeer eens een andere resolutie voor een tijdje. Alleen, wat voor scherm heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb een wat ouder CRT scherm. Ongeveer 7 jaar oud. Heb het idee dat het probleem binnenin de monitor zit. Heb op het net een reactie gevonden van iemand die het had over het aanpassen van de "aiming coils" dus de onderdelen die de elektronen afvuren op het scherm (oid).

Het scherm lijkt nu ook te bestaan uit meerder onderdelen. Twee brede zwarte vlakken die net zo zwart zijn als wanneer het beeldscherm uitstaat. Dit deel van het scherm lijkt gewoon niet gebruikt te worden. Daarbinnen is er ook weer een zwart deel maar dit is minder zwart en daar overheen kan ik het beeld wel naar links en rechts bewegen met de beeldscherminstellingen. Helaas staan de instellingen van het uitrekken in de horizontale richting al op maximaal, vandaar dat ik het echte beeld niet verder kan "uitsmeren" over de actieve zwarte achtergrond.

Welke drivers ik precies heb aangepast en gebruik, dat kan ik zo niet opnoemen. Ik ben geen expert, maar ik denk niet dat het aan de drivers ligt. Maar ik was al van plan om mn beeldscherm een keer mee te nemen naar iemand om te kijken hoe het beeld er daar uitziet.

Ik hoop niet dat ie er binnenkort mee ophoudt... ik wil een nieuwe plasma tv ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 05 april 2009 @ 02:48:
Kun je aangeven wat voor monitor, wat voor videokaart, welke drivers, welke instellingen, welke resolutie, welke operating system etc je gebruikt? Je hele post bevat alleen een vage beschrijving, zonder enige informatie.

Verder kun je natuurlijk wel zelf eerst wat testen, zoals de monitor op een andere PC aansluiten.
Videokaart is een FX Geforce 5600 XT 256mb. Niet de nieuwste maar altijd keurig gedaan. Heb allerlei drivers geupdate van beeldschermadapters naar chipsetdrivers, maar dit heeft niets geen effect. De resolutie die ik nu gebruik is 1280x1024, 85 hertz. Instellingen zijn er heel veel, vooral met de nvidia drivers. Maar hier heb ik niet mee zitten kloten of zo en alles lijkt nog te staan zoals het stond. Operating system is XP.

En dat van de monitor ergens anders aansluiten ga ik zeker proberen... heb op t moment alleen geen auto :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-06 13:52
klinkt alsof je CRT er gewoon mee gekapt is. dit doen tv's ook als ze 't gehad hebben
heb ff geen idee hoe 't fenomeen heet dus kan er ff geen plaatje van vinden...

als je toch al een crt gebruikt kan je vast wel een 2e hands crt scoren op marktplaats oid ;)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
teh_twisted schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 03:39:
klinkt alsof je CRT er gewoon mee gekapt is. dit doen tv's ook als ze 't gehad hebben
heb ff geen idee hoe 't fenomeen heet dus kan er ff geen plaatje van vinden...

als je toch al een crt gebruikt kan je vast wel een 2e hands crt scoren op marktplaats oid ;)
Ik heb nu de resolutie naar 1600x900 gezet. Nu zijn de zwarte balken aan de zijkant die niet gebruikt werden verdwenen. De monitor is dus nog steeds in staat het hele scherm te gebruiken. Het lijkt dus alsof de hele verhouding is aangepast. Dit is zo bij elke combinatie van breedte x hoogte. Heb nu breedbeeld nodig om een normaal scherm te vullen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 147635 op 07-04-2009 04:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

7 jaar oud is een knappe leeftijd voor een CRT scherm. Dat ding is gewoon op en wees blij, zoveel fosfor zal er wel niet meer inztten dus echt wit weergeven doet dat ding allang niet meer, laat staan de scherpte ;)

Een leuk vervangend LCD scherm hoeft niet meer zo duur te zijn en een plasma scherm mag je wel opschieten met sparen, dat is ook al een uitstervend beestje aan het worden :)

En het probleem wat je weergeeft kwam vroeger veel voor doordat users weinig tot niet degaussen, het demagnetiseren van het scherm waardoor dit soort dingen bij oude beestje ontstaan :

http://www.webopedia.com/TERM/D/degauss.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
de horizontale afbuiging is gewoon de geest aan het geven.

laatste stadium voordat ie "plof" zegt en er alleen licht aan de achterkant uit komt....

Petrolhead en draadjesnerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 50893 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 04:07:
[...]

7 jaar oud is een knappe leeftijd voor een CRT scherm. Dat ding is gewoon op en wees blij, zoveel fosfor zal er wel niet meer inztten dus echt wit weergeven doet dat ding allang niet meer, laat staan de scherpte ;)

Een leuk vervangend LCD scherm hoeft niet meer zo duur te zijn en een plasma scherm mag je wel opschieten met sparen, dat is ook al een uitstervend beestje aan het worden :)

En het probleem wat je weergeeft kwam vroeger veel voor doordat users weinig tot niet degaussen, het demagnetiseren van het scherm waardoor dit soort dingen bij oude beestje ontstaan :

http://www.webopedia.com/TERM/D/degauss.html
Ok.. Kan statische elektriciteit daarin ook een rol spelen? Een tijd terug dacht ik mn pc geaard te hebben aangesloten, maar toen ging ie opeens raar doen met opstarten. Als ik dan de stekker van de pc tegen een niet gebruikte telefoonstekker hield, en dan weer opnieuw in t stopcontact deed, dan startte de pc wel normaal op. Tegenwoordig heeft ie weer opstart problemen en als ik dan de aan/uit knop aan de achterkant vd computer gebruik, dan start ie wel normaal op. Met de aan/uit knop aan de voorkant start ie de helft vd tijd niet normaal op. Dan blijft de pc hangen en probeert ie elke paar seconden opnieuw te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Anoniem: 147635 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 13:23:
[...]

Ok.. Kan statische elektriciteit daarin ook een rol spelen?
Met betrekking tot je monitor niet, met de PC heb ik daar zelf geen ervaring mee, buiten het feit dat ik mezelf altijd even ontlaad aan de PC kast. Met name in de winter heb ik daar last van tijdens de vriesdagen en krijg daar wel een "tikje" van :) Maar ik denk niet dat het effect zal hebben en dat je dat "vreemde" gedrag in een andere hoek moet zoeken, voeding en PC schoonmaken van binnen is vaak voor mij een eerste gedachte bij vreemd gedrag, temeer omdat teveel gebruikers niet echt hun PC ook op die manier onderhouden. Daarna kijk ik pas naar de software :)

Onlangs een machine open gehad bij een roker en die weinig stofzuigde, anderhalf jaar pas draaiende en werkelijk alles zat dicht met stof, voeding, CPU/GPU koelblok/fan etc etc. Hij vond het vreemd dat de voeding het had begeven :+ En dat was vroeger ook zo bij CRT monitoren en televisie's, niet iedere fabrikant nam het op in de manual maar ook die schermen moesten om het jaar schoongemaakt worden ivm. warmte ophoping door stoflagen.

Je kan altijd voor de gein eens, als je monitor eruit gaat, de kap er eens afhalen en dan kan je dat eens zien. Laat hem wel 24 uur van de spanning af voordat je iets aanraakt en een "dood" klap krijgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In ieder geval bedankt voor jullie reacties :)

Laat hem twee weken op een andere resolutie staan zoals eerder werd gezegd. Kijken wat er dan gebeurt..
Pagina: 1