ATI X1600; problemen met afspelen full HD 1080p

Pagina: 1
Acties:

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Ik heb na 11 jaar (ja echt) mijn 19" iiylama CRT ingeruild voor een mooi 24" full HD TFT schermpje van Samsung. Om te kijken hoe mooi dit scherm daadwerkelijk is heb ik gezocht naar een leuk Blueray filmpje in het 1080p formaat (excuus als ik rare dingen roep, tis nieuw voor mij).

Ik heb uiteindelijk een bestand met de extensie MKV. Dit probeerde ik af te spelen met VLC Player, maar dat ging niet vloeiend, beetje verder gezocht en CoreAVC erop gezet en ook Media Player Classic geprobeerd. Maar het loopt niet vloeiend, mis ik nu een codec of dit spul zo zwaar dat mijn oude ATI X1600 dit gewoon niet kan afspelen en ik op zoek moet naar een nieuwe videokaart?

Geen inspiratie

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:29
De MKV container leunt volledig op de cpu meende ik, dus het beste kan je opzoek gaan naar een MPEG formaat film met iets als een VC-1 codec oid. WMV werkt vaak ook prima. Kortom, om de meeste HD content toch goed af te kunnen spelen, zul je je cpu moeten upgraden. Wat voor processor heb je nu in het systeem zitten? Je kan vaak duidelijk zien aan de cpu load in taakbeheer wat het probleem is ;)

één is geen, twee is één

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-05 17:56
Heeft niks te maken met het type container, maar met de gebruitke codec. Meeste 720/1080 p filmpjes die je op het internet tegenkomt zijn geëncodeerd met de H264 codec, die vziw niet geaccelereerd wordt door jouw ATI x1600 (lees de specificaties op na). Aangezien het decoderen van de film dus volledig berust op je CPU, zal je de kwaliteit moeten terugschroeven om het speelbaar te krijgen. Kijk eens naar ffmpeg's h264 implementatie, en schakel wat dingen uit (deblocking o.a.).

Het alternatief is inderdaad een grafische kaart met video acceleratie voor x264 (nvidia's purevideo doet dit misschien), maar dan blijft het een knoeiboel om die acceleratie perfect werkende te krijgen (VLC zal dit al niet kunnen vrees ik).

Met deze informatie kan je wel zelf verder op zoek zeker? :)

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties op de late avond.
Mijn processor is ongeveer net zo oud als de videokaart, een Athlon 64 3200+ (2GHz)

Ik overweeg toch al een tijdje een upgrade te doen van mijn systeem, en dan zou alles in één keer gebeuren, maar even voor mijn info. Als ik een moderne CPU zou hebben, dan is er niks aan de hand. En alle hedendaagse videokaarten ondersteunen hardwarematige decodering? (Ati 4850 of 4870 wil ik dan wellicht aanschaffen)

Ik ga nu mijn mandje opzoeken en zal morgen aan de slag gaan met jullie reacties.

[ Voor 42% gewijzigd door martijn12345 op 05-04-2009 01:14 . Reden: ff wat toevoegen ]

Geen inspiratie

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

martijn12345 schreef op zondag 05 april 2009 @ 01:11:
Bedankt voor de snelle reacties op de late avond.
Mijn processor is ongeveer net zo oud als de videokaart, een Athlon 64 3200+ (2GHz)

Ik overweeg toch al een tijdje een upgrade te doen van mijn systeem, en dan zou alles in één keer gebeuren, maar even voor mijn info. Als ik een moderne CPU zou hebben, dan is er niks aan de hand. En alle hedendaagse videokaarten ondersteunen hardwarematige decodering? (Ati 4850 of 4870 wil ik dan wellicht aanschaffen)

Ik ga nu mijn mandje opzoeken en zal morgen aan de slag gaan met jullie reacties.
Goedemorgen dan maar ;)

De hedendaagse kaarten doen vrijwel allemaal aan hardwarematige decoering inderdaad, maar hou er zoals gezegd rekening mee dat er genoeg materiaal is die volledig op de CPU leunen.
Nu is dat ook geen probleem meer; neem een beetje Core 2 Duo of AMD Phenom x3/x4 en je zit geramd :)