Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Klimaatneutraal autorijden, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-11 18:15

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Topicstarter
Volgens het ecoLPG programma kun je eenvoudig klimaatneutraal autorijden. Als je tenminste gelooft wat er wordt geschreven. In het kort komt het erop neer dat je je aanmeldt via www.ecolpg.nl en LPG tankt van BK-GAS. Als je je tankbeurten vervolgens invoert op deze site dan wordt je CO2 uitstoot (gratis) gecompenseerd.

Het compenseren loopt via www.climateneutralgroup.nl. Deze organisatie zet zich in voor CO2 compensatie middels allerlei duurzame projecten. Ook al je overige CO2 verbruik, ofwel je gehele CO2 'footprint', kun je via Climate Neutral Group 'afkopen'. In dit geval erg handig voor niet-LPG rijders ;)

- Wat is het idee over dit initiatief?
- Wat zijn de alternatieven voor klimaatneutraal autorijden?

disclaimer: TS is slechts een kritische consument en is dan ook op geen enkele andere manier verbonden met voornoemde organisaties.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:05
Nee, het kan niet. Puur omdat je legacy mega mega mega is. Wanneer kan 't wel? Als je alle in 't verleden gerelateerde CO2 productie niet meerekent. Compensatie klinkt leuk, maar 't blijft compenseren, en je lost er 't probleem niet mee op.

|>

• PaPa

PaPa

Topicstarter
De CO2 productie uit het verleden wordt inderdaad niet meegerekend, het gaat puur om compensatie van nu. Maar is compensatie niet beter dan niets doen, ondanks dat er problemen blijven bestaan?

• Dido
  • Laatst online: 19:13

Dido

heforshe

Het klinkt mij in de oren als een roker die minder gaat roken ... het klinkt wel aardig maar je weet dat het niet werkt.

Schop dan die auto de deur uit, als je het mileu belangrijk vindt.

Let wel, ik zeg niet dat je geen auto mag rijden - ik vermoed alleen dat alle mogelijke mileubesparende maatregelen die een autorijder neemt in het niet vallen bij wat een verder weinig milieubewuste niet-autorijder doet. (Kinderen en dergelijk CO2 footprint-vergrotende zaken buiten beschouwing gelaten :P )

Wat betekent mijn avatar?

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

SmartDoDo

Woeptiedoe

=> VV

• PaPa

PaPa

Topicstarter
@Dido
Hoe het "klinkt" lijkt me niet van belang. Het gaat erom of het werkt. En dat doet het wel degelijk;
Naast reductiemaatregelen kan de impact van de uitstoot van broeikasgassen worden teruggebracht door compensatie. Climate Neutral Group zorgt voor compensatie van CO2-uitstoot door te investeren in zogeheten compensatieprojecten. Deze projecten resulteren in een meetbare afname van de hoeveelheid CO2 (en andere broeikasgassen) in de atmosfeer.

bron: www.climateneutralgroup.com
Nagenoeg iedereen draagt bij aan CO2 productie en nagenoeg iedereen kan hier iets tegen doen. Er is in ieder geval keuze uit 2 mogelijkheden:
- Reduceren
- Compenseren
Een derde mogelijkheid is niets doen, afwachten en eventueel tegen ieder initiaf m.b.t. bovengenoemde mogelijkheden aanschoppen.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:07
Tot nu toe hebben voorstanders het effect groter voorgesteld dan praktisch gehaald wordt.
Ik ben sceptisch. Zie bijvoorbeeld roetfilters, zie theoretische acculading en pracktisch laptop gebruik,
zie eerste generatie vuilverbrandingsovens en hun dioxine uitstoot, zie windmolens ,zie teakplantages,
zie veilig beleggen etc.

Alleen minder rijden helpt.

gewaarwordingshorizon

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ga eerst maar eens industrie meer richting het oosten (polen en verder) veranderen cq. vernieuwen voor je uberhaupt gaat beginnen over je eigen tankbeurtjes en de CO2 uitstoot die daar bij hoort!

• Dido
  • Laatst online: 19:13

Dido

heforshe

PaPa schreef op zondag 05 april 2009 @ 14:31:
Nagenoeg iedereen draagt bij aan CO2 productie en nagenoeg iedereen kan hier iets tegen doen. Er is in ieder geval keuze uit 2 mogelijkheden:
- Reduceren
- Compenseren
Een derde mogelijkheid is niets doen, afwachten en eventueel tegen ieder initiaf m.b.t. bovengenoemde mogelijkheden aanschoppen.
Ik wordt onpasselijk van alle insinuaties dat ik maar "niets doe en alleen tegen initiatieven aanschop" omdat ik niet kan reduceren. Ik heb helemaal geen auto. Beat that. Maar ondertussen wordt je wel met de nek aangekeken als je niet aan kunt tonen hoeveel je al geminderd hebt :(

Dit slaat overigens niet alleen op jou, maar ook op alle initiatieven, spotjes en campagne die mij moeten doen geloven dat ik een lul ben omdat ik niet minder ben gaan rijden in mijn niet-bestaande auto.

Wat betekent mijn avatar?

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 11:24

EnnaN

Toys in the attic

Overigens moet er natuurlijk ergens een catch zitten, want het is onlogisch: hoe meer je autorijdt, hoe meer een of andere 'stichting die iets goeds wil doen' voor jou graits bomen gaat planten.

als ze zo graag bomen willen planten voor niets, dan is het mileuvriendelijkste alternatief NIET om mensen die dat willen te stimuleren zoveel mogelijk te tanken (hoe meer tanken is hoe meer compensatie), maar is het beste om gewoon die fscking boom te planten.

Compensatie is niet "gratis", dat kost ook recources (geld, plek, onderhoudt, etc).

sig

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:44
flashin schreef op maandag 06 april 2009 @ 11:25:
Ga eerst maar eens industrie meer richting het oosten (polen en verder) veranderen cq. vernieuwen voor je uberhaupt gaat beginnen over je eigen tankbeurtjes en de CO2 uitstoot die daar bij hoort!
En het westen... GB en verder dan ;)

• simon
  • Laatst online: 14:05
beetje onzinnig om te denken dat we niets tegelijk kunnen lijkt me.

|>

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dido schreef op maandag 06 april 2009 @ 11:33:
Ik wordt onpasselijk van alle insinuaties dat ik maar "niets doe en alleen tegen initiatieven aanschop" omdat ik niet kan reduceren. Ik heb helemaal geen auto. Beat that. Maar ondertussen wordt je wel met de nek aangekeken als je niet aan kunt tonen hoeveel je al geminderd hebt :(
En je kan zelf een boompje gaan planten, dus dubbel op winst :D

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• PaPa

PaPa

Topicstarter
beascob schreef op zondag 05 april 2009 @ 14:43:
Tot nu toe hebben voorstanders het effect groter voorgesteld dan praktisch gehaald wordt.
Ik ben sceptisch. Zie bijvoorbeeld roetfilters, zie theoretische acculading en pracktisch laptop gebruik,
zie eerste generatie vuilverbrandingsovens en hun dioxine uitstoot, zie windmolens ,zie teakplantages,
zie veilig beleggen etc.

Alleen minder rijden helpt.
Omdat je sceptisch bent schuif je elk wetenschappelijk bewijs gelijk maar van tafel? Dat het ene concept niet werkt, wil niet automatisch zeggen dat het andere ook niet werkt. Minder rijden helpt, dat is reductie. Een andere optie is compensatie, dat blijkt ook te werken.
Moeten we dus maar niks aan onze eigen rotzooi doen omdat het elders erger is?
Dido schreef op maandag 06 april 2009 @ 11:33:
[...]

Dit slaat overigens niet alleen op jou, maar ook op alle initiatieven, spotjes en campagne die mij moeten doen geloven dat ik een lul ben omdat ik niet minder ben gaan rijden in mijn niet-bestaande auto.
Dus je voelt je aangesproken als zijnde autorijder, terwijl je geen auto rijdt :? En ik insinueer niets, ik ken jouw situatie niet eens.
EnnaN schreef op maandag 06 april 2009 @ 11:40:
Overigens moet er natuurlijk ergens een catch zitten, want het is onlogisch: hoe meer je autorijdt, hoe meer een of andere 'stichting die iets goeds wil doen' voor jou graits bomen gaat planten.

als ze zo graag bomen willen planten voor niets, dan is het mileuvriendelijkste alternatief NIET om mensen die dat willen te stimuleren zoveel mogelijk te tanken (hoe meer tanken is hoe meer compensatie), maar is het beste om gewoon die fscking boom te planten.

Compensatie is niet "gratis", dat kost ook recources (geld, plek, onderhoudt, etc).
Hoe kom je erbij dat compenseren niets kost? Het is "gratis" om deel te nemen aan www.ecolpg.nl net als dat het "gratis" is om deel te nemen aan Airmiles, Freebees, Rocks etc.

Het slaat nergens op als je zegt dat mensen worden gestimuleerd om meer auto te gaan rijden zodat ze meer kunnen compenseren. Je kan ook niet rijden, zoals al is gezegd.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

PaPa schreef op zondag 05 april 2009 @ 14:31:
@Dido
Hoe het "klinkt" lijkt me niet van belang. Het gaat erom of het werkt. En dat doet het wel degelijk;

[...]
Ik vind het maar een vaag verhaal. Ik zit de website van die club te bekijken en ik snap er niks van.
Hoe komen die mensen aan geld om te investeren? Je betaalt ze niets. Hoe kun je zonder geld een organisatie opzetten die ook nog activiteiten ontplooit?
Leg eens uit waarom dit werkt. Dat er staat dat het werkt betekent niets.

Signatures zijn voor boomers.

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-11 16:38

EraZor

Don't mention the war

Je zou (theoretisch) toch ook meer km's op kunnen geven dan je rijdt? (overcompenseren dus). Of je daar inschrijven terwijl je geen auto hebt? Ik snap het principe niet. Ja, het principe van compenseren wel, maar het 'gratis' aspect niet...

Ik neem aan dat er een deel van de opbrengst van BK gas naar die tent gaat oid? Dat staat dan toch los van de kms die ik rij?

[ Voor 21% gewijzigd door EraZor op 09-04-2009 10:37 ]

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:10

DropjesLover

Dit dus ->

sowieso is compensatie onzin, vroeger stonden er over de hele wereld veel meer bossen. dus als die weer geheel aangeplant zouden worden en daar zouden extra bomen bij gezet worden, of speciale bomen die meer CO2 afvangen/opslaan/gebruiken, DAN pas heb je het over echte compensatie. tot die tijd is al het compensatiegebeuren gewoon gelul.

transport kost energie, die energie is weg als iets getransporteerd is. je kan hoogstens het transportproces zuiniger maken, of op een milieuvriendelijkere manier (geen zwavelhoudende diesel gebruiken bijv.).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• PaPa

PaPa

Topicstarter
Maasluip schreef op donderdag 09 april 2009 @ 08:50:
[...]
Ik vind het maar een vaag verhaal. Ik zit de website van die club te bekijken en ik snap er niks van.
Hoe komen die mensen aan geld om te investeren? Je betaalt ze niets. Hoe kun je zonder geld een organisatie opzetten die ook nog activiteiten ontplooit?
Leg eens uit waarom dit werkt. Dat er staat dat het werkt betekent niets.
Zoals ik al eerder zei is het vergelijkbaar met een concept als Airmiles, alleen dan zonder een pasje.
Je tankt BK-Gas en je bewijst dat je hebt getankt door je bonnetje in te voeren op www.ecolpg.nl. Het aantal getankte liters staat gelijk aan X-gewicht CO2. BK-GAS betaalt vervolgens Climate Neutral Group die op hun beurt weer investeren in duurzame projecten. Deze projecten dragen bij aan compensatie van CO2 uitstoot.

Er zijn strenge kwaliteitscriteria die de garantie bieden dat CO2 ook daadwerkelijk wordt gecompenseerd/gereduceerd.
EraZor schreef op donderdag 09 april 2009 @ 10:36:
Je zou (theoretisch) toch ook meer km's op kunnen geven dan je rijdt? (overcompenseren dus). Of je daar inschrijven terwijl je geen auto hebt? Ik snap het principe niet. Ja, het principe van compenseren wel, maar het 'gratis' aspect niet...

Ik neem aan dat er een deel van de opbrengst van BK gas naar die tent gaat oid? Dat staat dan toch los van de kms die ik rij?
Zie hierboven. Je geeft alleen het aantal liters brandstof op, waar je hebt getankt en het totaal op je bon.
Pagina: 1