Toon posts:

router probleem icm Ziggo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na al een keer eerder van meer dan uitstekend advies te zijn voorzien besloot ik het volgende probleem maar eens hier voor te leggen. Dit omdat ik er zelf te weinig verstand van heb, hopeloos begin te worden en geen vertrouwen heb in de techneuten van Ziggo.

Het geval is het volgende. Ik heb een standaard abo bij ziggo. Internet levert geen problemen op. In de meterkast staat mn modem. Vanaf daar kan ik elke kamer in de woning bedraad bereiken. Vanaf elke kamer kan ik zo het net op dus deze bekabeling is in orde. Nu wilde ik een tweede pc aansluiten. Ik kreeg een tip dat dit wel gerealiseerd zou kunnen worden dmv een Switch echter dit bleek niet te werken. Dus een eenvoudige sitecom router aangeschaft. Mij was verzekerd dat het een soort plug and play ervaring zou gaan worden. Dus niet. Na aansluiten bleek eea dus niet direct te werken.

Vervolgens heb ik dus het bekende routertje aan routertje uit, modempje aan modempje uit gebeuren uitgevoerd. Hielp niet. Dus bijgeleverde software geinstalleeerd. Zou niet moeten hoeven maar nu dus wel. Dat hielp ook niet. Dan maar de firmware erop. En dat hielp ook niet.

Hierna contact gezocht met Ziggo welke mij vertelden dat het, verrassend, niet aan hen lag maar aan de router. Derhalve contact opgenomen met sitecom. Alle lof voor deze medewerkers welke mij 2,5 dag bezig hebben gehouden met hun oplossingen. Die niet bleken te werken. Derhalve werd mij geadviseerd de router om te ruilen. Dat geschiedde zonder problemen echter na de hele riedel van hierboven te hebben doorlopen maar weer eens contact opgenomen met ZIggo.

Opmerkelijk is dat mijn buurman exact hetzelfde heeft. Die heeft zelfs 4 verschillende routers (typen en merken) geprobeerd en allemaal bleken ze niet te werken. De monteur welke er uiteindelijk bij is geweest heeft het ip adres vastgezet en toen kon men zonder problemen op het net komen. echter dit gaat natuurlijk goed totdat men bij ziggo het ipadres gaat wijzigen.

Omdat men dit bij ziggo ook wel opmerkelijk begon te vinden besloot men een monteur te sturen. Deze bleek na een uur pielen ook niet het net op te kunnen met een aangesloten router. Toen ging het mis. Hij pakte een gloednieuwe router en plugde deze in en kwam direct online. Dus lag het aan mijn router.

Ik naar de winkel waar ik de router omruilde. De verkoper zei echter dat hij de reeds eerder ingeleverde router nog had aangesloten en zo online kon. Ik ben vervolgens naar huis gegaan met router 3. zelfde type en merk als de monteur had aangesloten. En weer niks. Mijn buurman zei echter dat het bij hem ook voorkwam dat hij online kwam voor de duur van 1 pagina en dat alles er toen weer uitklapte. Had ik dat geweten had ik de monteur wel gevraagd meerdere paginas op te vragen.

Verder runt Vista de standaard oplossings programmas welke niet tot een oplossing komen. Wel verwijst hij naar mijn provider. Hieronder nog een afschrift van mijn communicatie met sitecom.

Wellicht weten jullie een oplossing.

Groet,

Frank

--------------------------------------------------------------------------------

From: Frank

Sent: woensdag 18 februari 2009 15:08
To: Rick R
Subject: Re: DC202v6 support

Jazeker.

----- Original Message -----

Sent: Wednesday, February 18, 2009 2:58 PM
Subject: RE: DC202v6 support

LS,

Heeft u de router na de update van de firmware ook gereset door 20 seconden lang de resetknop aan de achterzijde ingedrukt te houden, terwijl de router ingeschakeld stond?

Met vriendelijke groet,

--------------------------------------------------------------------------------

Sent: woensdag 18 februari 2009 14:09

Helaas. Het werkt nog altijd niet.

Sent: Wednesday, February 18, 2009 11:10 AM

LS,

Als het goed is, zou u nu een internetverbinding moeten hebben nadat u de modem en router minimaal een uur uitschakelt, vervolgens de modem aanzetten, 5 minuten later de router aanzetten, en de pc herstarten.

Met vriendelijke groet,

Sent: woensdag 18 februari 2009 11:02

View the current internet connection status and related information.

Internet Status :
DISCONNECT

WAN IP :
0.0.0.0

Subnet Mask :
0.0.0.0

Gateway :
0.0.0.0

Wan Mac Address :
00-0C-F6-4D-01-0F

DNS :
212.54.40.25

Secundary DNS :
212.54.35.25

Connection Type :
Dynamic IP

Sent: Wednesday, February 18, 2009 10:41 AM

LS,

Wat staat er in het statusscherm van de router allemaal weergegeven in tabblad "internet"?

1. Open op de PC via internet explorer http://192.168.0.1 (*)

2. Log hier in met gebruikersnaam/wachtwoord: admin/admin

3. In het statusscherm waar u in terecht komt ziet u een aantal tabbladen waaronder "connection", open dit tabblad en kopieer wat daar weergegeven wordt.

Met vriendelijke groet,

Sent: woensdag 18 februari 2009 10:01

Ik heb dat zojuist geprobeer en dat lukt wel. Verbinding met I-net heb ik dan niet. Zodra ik de router tussen de verbinding uit haal heb ik wel verbinding.

Groet,

Frank

From: Rick R

Sent: Tuesday, February 17, 2009 9:55 AM

LS,

De knipperende LED is over het algemeen een teken van activiteit, dus dit is niets waar u zich zorgen over hoeft te maken.

Kunt u op het moment van de uitval nog wel in het menu van de router komen op http://192.168.0.1?

Met vriendelijke groet,

Sent: maandag 16 februari 2009 14:25

Beste Rick,

Helaas. Na 20 minuten heb ik het gehele programma doorlopen. Fimware is geinstalleerd. Ik heb wel verbinding met het internet als ik mijn modem direct op mijn pc aansluit echter met de router ertussen gaat het mis. Ik heb dan ongeveer 30 minuten geen problemen waarna de verbinding verbroken wordt en soms na een minuut of soms na een kwartier weer uit zichzelf terug komt. De gebruikelijk foutherkenning van Vista helpt niet. Ik heb het geprobeerd met Norton en de firewall uit maar dat hielp ook niet. Zonder router is de verbinding stabiel.

Wel valt mij op dat de status led op de router blijft knipperen. Hoort dit?

Met vriendelijke groet,

Frank

From: Rick R

Sent: Monday, February 16, 2009 1:23 PM

Subject: DC202v6 support

LS,

De kabel uit het modem moet in de WAN/ Modempoort van de router, vervolgens moet u via kabel of draadloos verbinden met de router.

Log vervolgens in op het adres van de router.

In het menu klikt u op wizard, in de wizard kunt u uw provider kiezen en zo de verbinding instellen.

Als u problemen ondervindt met verbinden met uw (draadloze) netwerk of vervolgens met het inloggen in het routermenu kan dit veroorzaakt worden door firewall- of anti-virus software op uw computer. (bijv. Norton Anti-Virus/Internet Security, McAfee, NOD32, Sygate, Blackice, Kaspersky, Norman en Panda) Als u een van deze programma's geinstalleerd heeft, schakel deze dan tijdelijk even uit. Dit doet u doorgaans door te dubbelklikken, of met uw rechtermuisknop te klikken op het icoontje rechts onderin uw taakbalk.

Vervolgens kunt u dan meestal klikken op 'Exit', 'Afsluiten', of 'Uitschakelen'.

Vergeet de windows firewall niet, deze is te vinden in het configuratiescherm.

Klik hierna met uw rechtermuisknop, onderin de taakbalk, op het icoontje van de netwerkverbinding en kies hier voor 'herstellen'.

Mocht het uitschakelen van deze software uw probleem niet oplossen, dan kunnen we u adviseren om tijdelijk de beveiligingssoftware te deïnstalleren.

(Zodra uw verbinding weer normaal functioneert kunt u deze software weer installeren. Het installeren van firewalls of anti-virus software vormt doorgaans geen probleem als uw verbinding al correct functioneert.)

WINDOWS VISTA:

1. Klik op 'Starten' (het Vista logo)

2. Selecteer 'Configuratiescherm' in het menu

3. Klik op 'Netwerkstatus en -taken weergeven'

4. Klik links in de takenlijst op 'Netwerkverbindingen beheren'

5. Klik met de rechtermuisknop op de te gebruiken (draadloze) verbinding en kies 'Eigenschappen'

6. Mocht er om toestemming gevraagd worden, klik dan op 'Doorgaan'

7. Dubbelklik op 'Internet Protocol versie 4 (TCP/IPv4)'

8. Selecteer 'automatisch een IP-adres laten toewijzen’.

9. Selecteer 'Automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen'

10. Klik op OK en in het volgende scherm wederom op OK

Hierna moet het maken van een (draadloze) verbinding geen probleem meer zijn.

*******************************************************************************************************
In internet explorer klikt u op extra > internet opties > tabblad verbindingen, daar verwijderd u alle verbindingen die weergegeven staan in het witte vlak.

Vervolgens klikt u LAN instellingen, in het schermpje wat hier verschijnt moet alles UIT staan, dus schakel evt. ingeschakelde dingen uit en sluit dit schermpje, en het andere instellingen schermpje.

Probeer hierna opnieuw of u een site kunt openen of in kunt loggen in het routermenu,

Als dit niet lukt:

Wat zijn uw ip-instellingen op dat moment?

Windows Vista:

Klik op Start (het Vista logo)

Klik op Configuratiescherm

Klik op Netwerkcentrum

Klik op Klik bij de netwerkverbinding op 'Status weergeven'

Klik op Details

******************************************************************************************************************************

Hier de link naar de DC-202v6 Firmware 2.18.001 (for timeserver issue) waarmee u de firmware eenvoudig kunt updaten.

http://www.sitecom.com/showdownload.php?id=3928

Sla deze op op het buroblad van uw computer.

Sluit daarna de router op de juiste manier aan op uw computer, hierbij gaat de kabel uit het modem in de WAN/ modempoort van de router, en een kabel uit een van de overige vrije poorten van de router naar de computer.

Een firmware upgraden neemt altijd een zeker risico met zich mee. Wanneer de upgrade niet juist verloopt, of onderbroken wordt, kan dit de DC-202 onherstelbaar beschadigen!

Om risico's uit te sluiten:

Wanneer u upgrade, sluit dan slechts 1 PC aan op de router via welke u de upgrade uitvoert. Zet alle andere PC's welke zijn aangesloten op de router uit, of verwijder de netwerkkabel.

1. Download de firmware van de Sitecom website.

2. Sla het bestand op uw computer op.

3. Log in op het routermenu, standaard gaat dit via http://192.168.0.1

4. Log in met gebruikersnaam/wachtwoord: admin/admin

5. Klik op Toolbox -> Firmware Upgrade

6. Klik op Browse en selecteer het bestand dat u zojuist heeft opgeslagen

7. Klik op Upload en wacht tot de OK knop verschijnt. Wacht ongeveer 1 minuut en klik vervolgens op OK.

8. Reset nu de router door de resetknop achterop het apparaat minimaal 10 seconden ingedrukt te houden.

9. Herstart vervolgens de computer(s) en stel de router opnieuw in volgens onderstaande handleiding.

*****************************************************************************************

Om de router in te stellen voor uw internetverbinding en modem, dient u de volgende stappen te volgen:

De modem sluit u aan op de WAN-aansluiting van de router (!!)

De pc sluit u aan met een kabel op de LAN-aansluiting

1. Open op de PC via internet explorer http://192.168.0.1 (*)

2. Log hier in met gebruikersnaam/wachtwoord: admin/admin

3. Ga naar Wizard

4. Druk op Next, Vul in: Country:Netherlands, service: Chello/UPC/... of Casema Multi/ Midi/ Maxi

5. Druk op Next.

6. Druk op Apply en vervolgens nogmaals Apply.

7. Nadat de router de instellingen heeft opgeslagen zou de verbinding tot stand moeten komen.

Als het goed is, zou u nu een internetverbinding moeten hebben. Mocht dit niet lukken, kunt u dan de modem en router minimaal een uur uitschakelen,

vervolgens de modem aanzetten, 5 minuten later de router aanzetten, en de pc herstarten.

--------------------------------------------------

(*) Mocht u deze pagina niet kunnen openen, kunt u dan de volgende stappen

volgen:

(WinXP/2000)

1. Ga naar START > CONFIGURATIESCHERM > NETWERKVERBINDINGEN

2. Klik met de rechtermuisknop op uw LAN-verbinding, en selecteer

Eigenschappen

3. Klik op internetprotocol, en druk op de knop Eigenschappen

4. Vul in dit scherm de volgende gegevens in:

IP-adres: 192.168.0.201

Subnetmask: 255.255.255.0

Gateway: 192.168.0.1

DNS(1): 168.95.192.1

DNS(2): 62.179.104.200

5. Klik op OK, en druk in het vorige scherm op Sluiten

(Win98/ME)

1. Ga naar START > INSTELLINGEN > CONFIGURATIESCHERM > NETWERK

2. Dubbelklik op 'TCP/IP->...' (waarbij ... de naam van uw netwerk-

kaart is. Let op: dit is NIET de externe toegangsadapter)

3. Vul in dit scherm het IP-adres en Subnetmask in (zie hierboven)

4. Open het tabblad DNS, zet deze op Enabled, en vul een willekeurige

'hostnaam' in (dit mag dus alles zijn)

5. Voeg de 2 DNS-servers toe (zie hierboven)

6. Open het tabblad Gateway, en voeg de gateway toe (zie hierboven)

7. Druk op OK, en in het vorige scherm ook

8. Herstart uw computer

--------------------------------------------------

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:56

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik moest bij mijn router het MAC adres van de motorola modem invoeren. Daarna draaide alles als een zonnetje. Heb jij ook het MAC adres opgevoerd of heb je automatisch laten selecteren (wat bij mij niet werkt) :) ?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-03 21:23
Je moet bij Ziggo ongeveer een half uur wachten voordat je je modem en (nieuwe) router aan zet, want dan vergeet Ziggo je oude mac-adres, en dat wil je als je een nieuwe router aan gaat sluiten.

[ Voor 17% gewijzigd door FatalError op 04-04-2009 19:03 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
FatalError schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 19:02:
Je moet bij Ziggo ongeveer een half uur wachten voordat je je modem en (nieuwe) router aan zet, want dan vergeet Ziggo je oude mac-adres, en dat wil je als je een nieuwe router aan gaat sluiten.
Klopt. Dat heb ik ook geprobeerd. Werkte ook niet. Evenals het gebeuren omtrent het opvragen/invullen mac adres. Ik heb zelfs (op aanraden van sitecom) geprobeerd de router te configureren middels het selecteren van een andere provider. Ik heb heel sterk het gevoel dat er ergens in een of ander schakelcentrum een probleem ontstaat zodra wij een router gebruiken icm dynamisch ip adres. Dit omdat mijn buurman exact hetzelfde prbleem heeft en er geen problemen zijn om online te komen als er geen router tussen zit.

Verwijderd

Topicstarter
We Are Borg schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 18:59:
Ik moest bij mijn router het MAC adres van de motorola modem invoeren. Daarna draaide alles als een zonnetje. Heb jij ook het MAC adres opgevoerd of heb je automatisch laten selecteren (wat bij mij niet werkt) :) ?
Het mac adres wat opgegeven wordt in het router menu is dat het adres van de router of neemt hij deze over van het modem?

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Je zei dat je eerst een enkele pc op je modem had aangesloten. Zoek het MAC adres hiervan op en zorg ervoor dat je router ditzelfde adres ook gebruikt.

Heb je een motorola modem, zo ja welke?

• dirk38
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-03 21:17
volgens mij heb je een ip conflict met je modem en router en gebruiken deze allebij 192.168.0.1, dus moet het ip adres van de router veranderd worden in bvb 192.168.1,1

zie ook hier http://www.kieskeurig.nl/...nd_router/reviews/279790/

EricM
22-01-2009 Het antwoord op deze vraag staat in verschillende topics al gegeven, maar niet eenduidig. Ik zal proberen niet te technisch te worden. De "normale" manier van aansluiten is de netwerkkabel van het modem in de WAN-poort steken. De router krijgt dan een IP-adres van het modem en alle PC's, al dan niet draadloos, krijgen dan een IP-adres van de router.
Echter: als het modem een IP-nummer aan de router afgeeft beginnen met 192.168.1 dan werkt het niet omdat de router zelf ook IP-adressen beginnend met 192.168.1
afgeeft. In het kort: De eerste 3 nummers van het IP-adres mogen aan de LAN-zijde niet hetzelfde zijn dan aan de WAN-zijde.
Hoe weet je nu welk IP-nummer het modem aan de router geeft?
Dit is het gemakkelijkst te controleren door de laptop eerst rechtstreeks op het modem aan te sluiten met de netwerkkabel en dan checken welk IP-adres de laptop gekregen heeft van het modem (start, uitvoeren, "cmd" intypen en vervolgens in het zwarte venstertje aan de command prompt "ipconfig" typen) Bij ethernet-lanverbing staat nu een IP-adres. Begint dit ook met 192.168.1. dan zal de router via de fabrieks-configuratie niet werken. Je kunt nu twee dingen doen. Ik zal beginnen met de beste optie.
Optie 1. Verander het IP-adres van de router in 192.168.2.1 (bij "Network") en verander de DHCP-range naar 192.168.2.100 t/m 192.168.2.199 (bij "DHCP") en sluit het modem aan op de WAN-poort van de router. Let op: als je hierna nog eens op de router wilt inloggen dien je ook het nieuwe IP-adres te gebruiken.
Optie 2. Sluit het modem aan op een LAN-poort van de router. Schakel dan wel DHCP uit (bij "DHCP" disable aanvinken)

Uit eigen ervaring heb ik bij deze router gemerkt dat na het wijzigen van DHCP/IP/beveiligsinstellingen de router niet meer bereikbaar kan zijn (zie mijn antwoord d.d. 13-1-2009) Het verdient aanbeveling om de IP/DHCP-instellingen als laatste te doen.

[ Voor 85% gewijzigd door dirk38 op 04-04-2009 21:28 ]

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:16
bij ziggo moet de router ook de naam van ziggo dragen. in het boekje staat een soort van naam die moet je op je router invoeren.
als je geen internet hebt met de router dan is het praktisch gegarandeerd dat het daaraan licht :P

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
hellfighter87 schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 21:24:
bij ziggo moet de router ook de naam van ziggo dragen. in het boekje staat een soort van naam die moet je op je router invoeren.
als je geen internet hebt met de router dan is het praktisch gegarandeerd dat het daaraan licht :P
Het zogenaamde CP/CC computernaam invoeren hoeft al jaren niet meer, of wat bedoel je?

C:\>_

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
In welk Ziggo gebied woon je? Zelf heb ik een Ziggo verbinding in het oude Casema gebied, en hierin is het voldoende om de WAN kant op DHCP te zetten, en het modem te herstarten als ik een nieuwe router aansluit...

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:47
De communicatie tussen jou en die meneer is privé. Ik zou zijn achternaam figneren.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Een router werkend krijgen met ziggo is vrij eenvoudig.
Je haalt de stroom van het modem af.
Je zorgt ervoor dat de router de fabrieksinstellingen heeft (resetten dmv resetknop) en stroom eraf.
Je stelt je pc in zodat het via dhcp een ip/gateway/dns krijgt.
Je sluit de router aan op een pc (netwerkkaart naar lanpoort router).
Je sluit de router aan op het modem (va modem naar wanpoort router)
Je geeft het modem weer stroom (een minuut de stroom af is al voldoende om het maclock te resetten)
Wacht totdat het modem online is.. en geef de router stroom
Je geeft je pc een reset.

Eerste controle die je doet is of je met je pc in je router kan komen (de webconfig dus).
Je kijkt in de webconfig of je router een ip van ziggo heeft gekregen (het wan ip).
Nu zou je moeten kunnen internetten..
Valt je verbinding na een bepaalde tijd weg... dan moet je kijken wat er mis gaat..
Verliest je pc de verbinding met je router... (kan je nog de webconfig van de router bereiken)
Of de router met het modem/de provider (heeft je router nog een wan ip).

Wil je een aandere router testen.. Dan moet je dus weer het hele rijtje bij af (stroom van modem af, aansluiten enz..) Dat stroom eraf na een router wissel wordt vaak vergeten.

Als je zeker weet dat je alles goed doet.. en er dus meerdere routers zijn die niet werken..
Laat het modem dan voor de zekerheid een paar uur van de stroom af (vannacht als je slaapt).
Trek dan 's ochtends de utp uit je modem. Stroom erop. Laat het modem online komen.. Stroom eraf.. en stroom er weer op.
dirk38 schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 21:20:

Echter: als het modem een IP-nummer aan de router afgeeft beginnen met 192.168.1 dan werkt het niet omdat de router zelf ook IP-adressen beginnend met 192.168.1
afgeeft. In het kort: De eerste 3 nummers van het IP-adres mogen aan de LAN-zijde niet hetzelfde zijn dan aan de WAN-zijde.
Lijkt me sterk. Het modem deelt namelijk geen ip's uit. De kabelmodems van ziggo zijn bridge modems.. Ze geven het ziggo ip wat ziggo uitdeelt rechtstreeks door aan het apparaat wat er achterhangt... Het wan en lan ip kunnen dus nooit met het beide nummer beginnen. Het modem krijgt dat ip niet eens, hij geeft het meteen door.. En deelt dus ook geen ip's uit.

Het modem zelf heeft wel een ip (192.168.100.1) maar dat maakt niet uit omdat dat van de lan zijde van de router niet te bereiken is (het modem hangt aan de wan kant namelijk).

[ Voor 33% gewijzigd door job op 05-04-2009 00:37 ]

Verwijderd

LeLo schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 21:29:
In welk Ziggo gebied woon je? Zelf heb ik een Ziggo verbinding in het oude Casema gebied, en hierin is het voldoende om de WAN kant op DHCP te zetten, en het modem te herstarten als ik een nieuwe router aansluit...
Ik heb al voldoende aan dhcp release in mijn router omdat die op obtain IP automaticly staat, ik hoef het modem nog geen eens is uit te knallen en anders doe ik dat wel via 192.168.100.1 >:)

• MrNGm
job schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 21:42:
Lijkt me sterk. Het modem deelt namelijk geen ip's uit. De kabelmodems van ziggo zijn bridge modems.. Ze geven het ziggo ip wat ziggo uitdeelt rechtstreeks door aan het apparaat wat er achterhangt... Het wan en lan ip kunnen dus nooit met het beide nummer beginnen. Het modem krijgt dat ip niet eens, hij geeft het meteen door.. En deelt dus ook geen ip's uit.

Het modem zelf heeft wel een ip (192.168.100.1) maar dat maakt niet uit omdat dat van de lan zijde van de router niet te bereiken is (het modem hangt aan de wan kant namelijk).
Ad 1: Dat doet ie wel. Althans, dat kan die doen.

Ad 2: Hier is dat prima te bereiken hoor. Bij zowel de SB5100E als de SBV5120E werkte dat.

In principe moet de router zodanig worden ingesteld dat ie via DHCP een WAN IP adres krijgt. Dat is, voor zover ik weet, in het gehele Ziggo netwerk het geval. Reset anders je router eens. Modem uit, 30 seconden wachten, router reset, als die klaar is, modem erin en kijken in de webconfig of je een IP adres hebt gekregen...

Edit: Van de configuratie pagina van m'n SBV5120E:
The SURFboard cable modem can be used as a gateway to the Internet by a maximum of 32 users on a Local Area Network (LAN). When the Cable Modem is disconnected from the Internet, users on the LAN can be dynamically assigned IP Addresses by the Cable Modem DHCP Server. These addresses are assigned from an address pool which begins with 192.168.100.11 and ends with 192.168.100.42. Statically assigned IP addresses for other devices on the LAN should be chosen from outside of this range
Edit deux:
3. Ga naar Wizard

4. Druk op Next, Vul in: Country:Netherlands, service: Chello/UPC/... of Casema Multi/ Midi/ Maxi

5. Druk op Next.
Daar zou het probleem wel eens kunnen liggen. Casema gebruikte vroegah L2TP in plaats van DHCP. Ik weet niet precies welke opties dat zijn in je router, maar wellicht kan je in de Wizard bij 'Others' iets als DHCP selecteren.

[ Voor 29% gewijzigd door MrNGm op 04-04-2009 23:32 ]

• job

job

MrNGm schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 23:19:
Ad 1: Dat doet ie wel. Althans, dat kan die doen.
Hij kan het wel.. maar doet het niet.
In de ziggo firmware is dat uitgeschakeld
Ad 2: Hier is dat prima te bereiken hoor. Bij zowel de SB5100E als de SBV5120E werkte dat.
Dat is ook helemaal afhankelijk van je router.. Sommige routers vinden het leuk om alle requests maar door te sturen. Ik vraag me af of het netjes en volgens de standaarden is. Ik ben ook wel eens een router tegengekomen die dit deed.. maar het grote deel die ik in mijn handen heb gehad werkt dan toch echt niet mee.
Edit: Van de configuratie pagina van m'n SBV5120E:
Leuk dat jouw modem dat kan.. maar dat is dus in het geval als het modem offline is dat die een ip uitdeelt om in de webconfig te kunnen... maar dat is ook afhankelijk van welk modem je thuis hebt staan. Wie zegt dat frankier ook een SBV5120E heeft? Ziggo heeft tig verschillende eurodocsis modems uitgedeeld de afgelopen jaren. En niet alle modems delen ip's uit als ze offline zijn.
Maar stel het modem geeft een ip in die range.. zodra het ding online is stopt hij met ip's uitdelen. De lease is vrij kort.. dus dat kan niet echt veel problemen geven. maar oke even de router van de stroom af en het ding krijgt het juiste ip, of je wacht totdat het modem online is voordat je de router aandoet. MIsschien is dat een stap die er nog bij moet.

Daarnaast snap je ook best waar mijn verhaal over gaat.
Het doel hier is frankier te helpen om online te komen.
Door hem te vertellen dat hij het ip van de router moet gaan veranderen gaat niet helpen..

[ Voor 77% gewijzigd door job op 05-04-2009 00:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de vele reacties! Laat ik even de diverse vragen afwerken. Ik heb trouwens toevallig de beschikking gekregen over nog maar eens een nieuwe router. Exact hetzelfde type als de monteur van ziggo gebruikte. Kwam ook niet op het net. Helaas.

Voor de volledigheid.
Ik heb een motorola SB5100E modem.
Ik heb de volgende routers geprobeerd.
Sitecom DC202 twee keer, de Sitecom WL 153 mimo xr zowel bedraad als wireless twee keer geen resultaat, en als laatste de wireless WL312.
MrNGm schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 21:08:
Je zei dat je eerst een enkele pc op je modem had aangesloten. Zoek het MAC adres hiervan op en zorg ervoor dat je router ditzelfde adres ook gebruikt.

Heb je een motorola modem, zo ja welke?
Ik heb een motorola modem. Het standaard zwarte gevaarte. de SB 5100E. Neemt de router, zodra ik verkrijg MAC adres, dit niet standaard over van de pc?

@dirk38. Een uitgebreid antwoord maar voor een pc noob als ik wellicht de laatste optie om te proberen. Het staat er duidelijk in dus das geen probleem. Ik werk eerst even de andere oplossingen af alsvorens jouw oplossing uit te voeren.
LeLo schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 21:29:
Ik woon in het casema gebied. Dat DHCP gebeuren lijkt me niet de bedoeling. Als ik het uitzet dan kom ik wel op het net echter als ik het goed begrepen heb dan kan ik opnieuw beginnen zodra ziggo zijn ip adres verandert?
HenkEisDS schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 21:32:
De communicatie tussen jou en die meneer is privé. Ik zou zijn achternaam figneren.
Goed idee. Had de emailadressen al weggehaald. Zal de namen ook even doen.

@ Job. Gek genoeg kan ik gewoon het router menu inkomen. Overigens werkt het vanaf de ander zijde ook zo. Ziggo kan zien welke router ik heb en wat het aan het doen is. Dus zowel vanaf de pc kant als vanaf buiten lijkt niets een goede verbinding in de weg te staan. Ik ga jou oplossing voor de zekerheid nogeens helemaal afwerken.

Maandag heb ik als t goed is een nieuwe DC202 binnen. Immers, omdat ik bedraad bezig ga heb ik geen WL router nodig. Dan maar weer eens aan de gang.

• job

job

Verwijderd schreef op zondag 05 april 2009 @ 14:12:
@ Job. Gek genoeg kan ik gewoon het router menu inkomen. Overigens werkt het vanaf de ander zijde ook zo. Ziggo kan zien welke router ik heb en wat het aan het doen is. Dus zowel vanaf de pc kant als vanaf buiten lijkt niets een goede verbinding in de weg te staan. Ik ga jou oplossing voor de zekerheid nogeens helemaal afwerken.
Dat je in de router is in elkgeval stap 1.
Je kan dan in de router zien of je router een geldig wan ip heeft (stap 2)

Als dat beide zo is, kan het probleem alleen nog in je pc zitten.
Kan je van een pc aangeven welk ip,dns,gateway en subnet die heeft?

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op zondag 05 april 2009 @ 14:15:
[...]
Dat je in de router is in elkgeval stap 1.
Je kan dan in de router zien of je router een geldig wan ip heeft (stap 2)

Als dat beide zo is, kan het probleem alleen nog in je pc zitten.
Kan je van een pc aangeven welk ip,dns,gateway en subnet die heeft?
Ja ga ik doen, geen idee hoe maar zal wel gaan lukken. Maar in mn pc lijkt me sterk. Immers ik kan wel gewoon het net op zonder de router ertussen. En ik kan vanaf de pc gewoon het routermenu in. Of denk ik nu verkeerd?

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:17
Je moet je MAC adres clonen.

• MrNGm
job schreef op zondag 05 april 2009 @ 00:22:
Daarnaast snap je ook best waar mijn verhaal over gaat.
Het doel hier is frankier te helpen om online te komen.
Door hem te vertellen dat hij het ip van de router moet gaan veranderen gaat niet helpen..
Waarom niet? Als ie via z'n PC (die waarschijnlijk gewoon via DHCP wordt geconfigureerd) wel het net op kan en met router ertussen niet, dan ligt het toch zeker aan de router en diens instellingen. Kortom, DHCP instellen op de WAN poort en hij moet het doen. De monteur heeft het toch ook zo gedaan?
Verwijderd schreef op zondag 05 april 2009 @ 14:12:
Ik heb een motorola modem. Het standaard zwarte gevaarte. de SB 5100E. Neemt de router, zodra ik verkrijg MAC adres, dit niet standaard over van de pc?
Nee, hoogstwaarschijnlijk niet.
Ik woon in het casema gebied. Dat DHCP gebeuren lijkt me niet de bedoeling. Als ik het uitzet dan kom ik wel op het net echter als ik het goed begrepen heb dan kan ik opnieuw beginnen zodra ziggo zijn ip adres verandert?
DHCP is juist wel de bedoeling. Met uitzetten, bedoel je dan een statisch IP adres instellen?
Heel Ziggo werkt via DHCP adressen uitdelen. Als Ziggo besluit je een ander IP adres te geven, dan krijgt de router automatisch dat nieuwe adres en hoef je verder niks in te stellen.

Loop je met die nieuwe routers die je krijgt ook dezelfde instellingen door als in de e-mailwisseling vermeld staan? Selecteer in de wizard in ieder geval geen internetprovider, aangezien deze instellingen hoogstwaarschijnlijk gewoon verouderd zijn.

Dynamic IP of DHCP moet gekozen worden voor de internetverbinding.
Controleer ook of het stekkertje van het modem naar de WAN poort op je Sitecom gaat (dat is de meest rechter, van de achterkant gezien)

Verwijderd

Topicstarter
Dat dynamic IP heb ik aan staan. Dan komt het dus niet goed. Zodra ik DHCP uitschakel en dus een vast ip neem dan kan ik via de router welgeteld 1 pagina bekijken.

Stekkertjes heb ik ook gecontroleerd. Die zitten goed, conform wat erbij staat.

• job

job

Kan je gewoon voor de zekerheid om oorzaken uit te sluiten het ip/dns/gateway/subnet van de pc's in dit topic neerzetten?

• MrNGm
Vreemd. Sowieso geeft Ziggo geen statische IP's uit, dus dat dat niet werkt verbaast me niet.

Met wat job zegt... Het handigste is om dat als volgt te doen (met nog wat extra info, zoals de route tabel):
Start -> Uitvoeren -> cmd <enter>
ipconfig /a <enter> (uitvoer kopieren)
route -a <enter> (uitvoer kopieren)
tracert 208.67.220.220 <enter> (uitvoer kopieren)

Met het laatste commando kan je zien waar het precies misgaat. Als deze bij de eerste hop (naar 192.168.0.1, je router dus) al stopt (voor de rest krijg je alleen maar sterretjes) dan is er echt iets mis met de routerinstellingen en zou ik je aanraden om (op proef) een totaal ander merk te nemen, zoals een Sweex LB000021 (wordt verkocht als 'Broadband Router') en deze aan te sluiten.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als we mee konden kijken, maar dat gaat, zoals het er nu voorstaat niet lukken denk ik. Of je moet in de buurt wonen ;)

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op zondag 05 april 2009 @ 20:21:
Kan je gewoon voor de zekerheid om oorzaken uit te sluiten het ip/dns/gateway/subnet van de pc's in dit topic neerzetten?
Dat moet ik, neem ik aan doen als alles is aangesloten en ingeschakeld?

• job

job

Verwijderd schreef op zondag 05 april 2009 @ 22:34:
Dat moet ik, neem ik aan doen als alles is aangesloten en ingeschakeld?
Dat moet je doen als je je pc's aan je router hebt hangen. en je router aan je modem. En op het moment dat je router via dhcp een ip heeft van ziggo. En je pc's via dhcp een ip van je router.

[ Voor 15% gewijzigd door job op 05-04-2009 22:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
MrNGm schreef op zondag 05 april 2009 @ 22:23:
Vreemd. Sowieso geeft Ziggo geen statische IP's uit, dus dat dat niet werkt verbaast me niet.

Met wat job zegt... Het handigste is om dat als volgt te doen (met nog wat extra info, zoals de route tabel):
Start -> Uitvoeren -> cmd <enter>
ipconfig /a <enter> (uitvoer kopieren)
route -a <enter> (uitvoer kopieren)
tracert 208.67.220.220 <enter> (uitvoer kopieren)

Met het laatste commando kan je zien waar het precies misgaat. Als deze bij de eerste hop (naar 192.168.0.1, je router dus) al stopt (voor de rest krijg je alleen maar sterretjes) dan is er echt iets mis met de routerinstellingen en zou ik je aanraden om (op proef) een totaal ander merk te nemen, zoals een Sweex LB000021 (wordt verkocht als 'Broadband Router') en deze aan te sluiten.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als we mee konden kijken, maar dat gaat, zoals het er nu voorstaat niet lukken denk ik. Of je moet in de buurt wonen ;)
Van zo'n dos prompt wordt ik vrij zenuwachtig. En meekijken? Tja ik woon in t pittoreske Bodegraven dat ligt bij bijna niemand om de hoek. Maar teamviewer is wel een optie.

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op zondag 05 april 2009 @ 22:36:
[...]

Dat moet je doen als je je pc's aan je router hebt hangen. en je router aan je modem. En op het moment dat je router via dhcp een ip heeft van ziggo.
En dat zijn dus de gegevens die ik kan vinden via; Netwerkcentrum>status weergeven> Details>?

• job

job

Volgens mij wel.
edit: Ja staat daar.
Het moet daar wel ergens staan. Probeer het gewoon uit... gewoon een beetje rondklikken totdat je die waarden vindt.
Verwijderd schreef op zondag 05 april 2009 @ 22:37:
Maar teamviewer is wel een optie.
Ik zou best willen, maar hoe wou je dat bereiken zonder werkend internet :)

[ Voor 57% gewijzigd door job op 05-04-2009 22:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat tikte ik dus tussen het lezen van jouw reply en antwoorden op zijn reply. Nu komt dat dus wel ietwat teleurstellend over. MOrgen heb ik als t goed is mn router terug en ga ik er eens lekker voor zitten. Alvast iedereen bedankt tot zover. Als ik eruit kom met jullie ga ik meteen mn buurman helpen. Aan het einde van de rit, als we daar gaan komen, zou ik wel graag willen weten bij wie/wat nu eigenlijk de schuld ligt. Ik blijf t vreemd vinden dat je in een dorpie in de ene wijk een router zonder trubbels kan plug and playen en in mijn wijk met dezelfde aanbieder en apparatuur deze fratsen moet uithalen.

Verwijderd

Topicstarter
Nu kwam er even tussendoor iemand met een oplossing. hij zei dat het aansluiten met een crosscable mogelijk de oplossing zou zijn. Iemand opmerkingen hierover?

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Morgen ga ik dus eindelijk alle bovengenoemde oplossingen proberen. Wellicht dat iemand mij nog een antwoord kan geven of de x-cable wellicht de oplossing is?

Daarnaast heb ik nog wat vragen;

Kan het zijn dat het aan de Motorola ligt? Dat is het enige wat nog niet vervangen is namelijk.
en,
Kan het zijn dat het aan de server van Ziggo ligt aangezien mijn buurman ook exact hetzelfde probleem heeft en twee straten verderop een vriend van mij ook. Aan de andere kant van het dorp nog steeds geen problemen. Daar hoeft men slechts de stekkertjes in te pluggen en is men meteen klaar. Ik ben inmiddels jaloers. Alles bij elkaar hebben we het over 6 pc's en, schrik niet, 14 routers van diverse merken en modellen.

Mijn buurman heeft zijn ip adres vastgezet en kon toen wel met 2 pc's via de router het net op. Nu heeft Ziggo kennelijk gister de ip adressen verandert want het begint weer van voor af aan.

Ziggo doet eea natuurlijk af als; routertje aan routertje uit, modempje aan modempje uit, vooral uw probleem want vanaf de modem is niet voor ons. Maar ik had ook niet ander verwacht. Mijn buurman is inmiddels zover dat hij overweegt rechtshulp in te schakelen.

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag alle, voor zover binnen mijn mogelijkheden, oplossingen afgewerkt met het volgende resultaat.

Wat heb ik gedaan, eerst alles aangesloten in de hoop dat het wel werkt, niet dus. Zonde he. ;)

Alles wat ik heb gedaan is overigens, zoals werd aangeraden, zonder een provider te selecteren. Gewoon direct na de reset naar de fabrieksinstellingen. Dat zou moeten werken. Deze moden heb ik getest aan de andere kant van het dorp en daar doet hij het in 1 keer. Plug and play zeg maar.

Daarna de crosscable geprobeert, werkte niet.

Daarna de oplossing van Job afgewerkt. Dat werkte t/m het verkrijgen van het wan adres. Die stond gewoon op 0 dus geen internet. Vervolgens vroeg men om wat gegevens. Die heb ik hieronder verwerkt. Ik zag dat de router wel de naam van beide pc's kon zien. Dus die verbinding lijkt te kloppen. Alleen vanaf de router het modem in gaat het mis. (overigens heb ik de kabel al verwisselt en getest dus die is goed). ZOu het dus aan de modem liggen? De foutmelding welke trouwens zeer frequent opduikt is "kan geen verbinding maken met DNS". Wat houdt dit in? Wie beheert die server? Is dat Ziggo?

Zojuist heeft mijn buurman de monteur van de lokale pc boer weer over de vloer gehad. Die heeft dhcp vastgezet en meerdere ipadressen ingevoerd welke de router afwerkt in de hoop, en tot zover gaat het goed, een verbinding op te pikken. Bij de monteur was het bekend dat er meer gevallen waren in de wijk met dezelfde problemen en er was zelf een persoon die een niewe aansluting vanaf de openbare weg tot aan zijn aansluiting in de woning heeft gekregen.

Hieronder de gegevens bekeken vanuit het netwerkcentrum van de PC en vanuit het routermenu.

Ik hoop op een oplossing of anders een antwoord op de bovengestelde vragen. Ik word namelijk na heel wat weken lichtelijk 8)7

Alvast bedankt.

IN DE PC;

ipv4 adress 192.168.0.3
mac 00-22-15-a3-46-23

gateway;
ipv4 adress 192.168.0.1
mac 00-0c-f6-4c-ff-26

IN HET ROUTER MENU;

System status;

You can use the Status page to monitor the connection status for the DC-202 WAN/LAN interfaces, firmware and hardware version numbers, any illegal attempts to access your network, and information on all DHCP client PC's currently connected to your network

ipadres; 192.168.0.1
Subnet Mask :255.255.255.0
Connected Clients :Model : 2
DHCP Server : Enabled
LAN MAC Address : 00-0C-F6-4C-FF-26

Onder connection;

View the current internet connection status and related information
Internet Status :DISCONNECT
WAN IP :0.0.0.0
Subnet Mask :0.0.0.0
Gateway :0.0.0.0
Wan Mac Address :00-0C-F6-4C-FF-27
DNS :0.0.0.0
Secundary DNS :0.0.0.0
Connection Type; Dynamic IP

Onder clients;

The DHCP client list allows you to see which clients are connected to the router via IP address, host name, and MAC address.

Hostname/IP adress/mac adress
F/192.168.0.3/00-22-15-A3-46-23
M/192.168.0.2/00-16-36-18-39-3D

Onder basic settings;

onder LAN;

Please, enable DHCP to dynamically allocate IP addresses to the client PCs.
IP adress; 192.168.0.1
Subnet mask; 255.255.255.0
DHCP server; Enable
DHCP Start adress; 192.168.0.2
DHCP end adress;; 192.168.0.254
Lease time; One day

Onder DHCP

niets ingevuld.

Onder Advanced settings;

Onder Dynamic;

The dynamic routing feature of the router can be used to allow the router to automatically adjust to physical changes in the network's layout. The router uses the dynamic RIP protocol. It determines the fastest route based on the smallest number of hops between the source and the destination. The RIP protocol regularly broadcasts routing information to other routers on the network

Working mode; ROUTER or GATEWAY > Router
Listen mdoe; Disable
Supply mode; Disable

Onder Table;

The Routing table shows all current routes

Destination IP; 192.168.0.0
Subnet Mask; 255.255.255.0
gateway; 192.168.0.1
metric; 0
Interface; LAN

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2009 22:16 . Reden: aanvullende info ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inmiddels nog steeds niet online met 2 pc's. Ik ben nu ook niet meer op zoek naar een oplossing maar meer een antwoord op de vraag; Waar zit het hem in? De router? Het modem? De server van Ziggo?

Men heeft toegegeven dat er een probleem is. Gelukkig heb ik dit zwart op wit want 2 dagen later wist men ineens van niets. Referentienummer opgegeven... niets te vinden.

Wat ij betreft is de volgende stap een gang naar de rechter. Tenzij er iemand is die nog een oplossing weet?

• MrNGm
Teamviewer was een optie toch? Misschien dat ik er eens naar kan kijken (morgen ofzo...). Naar de rechter stappen lijkt me iets te ver gezocht.

Als je me even een DM stuurt kunnen we wellicht iets oplossen... Misschien kan ik van hulp zijn...

• bangnl
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:27
Ik heb dus precies hetzelfde probleem bij 2 klanten van mij.
Ik had drie routers geprobeerd Conceptronic, Zyxel en Belkin en alle werken ze niet tenzij je hem op "switch mode"zet maar dan kan je er nog maar met 1 pc op.
En dan krijg je te horen van de Ziggo helpdesk dat het aan de router ligt en dat ze geen ondersteuning geven aan andere merken als Netgear of Sitecom (wel bij hun aangeschaft) |:(

• FatalError
Logisch dat ie maar met 1 pc werkt als je er n switch aan hangt, je krijgt maar 1 internet ip per kabelmodem.
Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met het installeren van n router aan n Ziggo kabelmodem.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:46
Wat je eens kan proberen is om je MTU te verlagen in je router, best kans dat dat het verschil verklaart tussen wel werken en niet (andere MTU op je PC en router)

Verwijderd

Topicstarter
Teamviewer kan wel, maar dus niet als er een router aanhangt want dan heb ik geen verbinding. Hieronder wat gegevens wat ik heb verzameld tijdens mijn laatste poging.

Overigens werkt het wel met een switch bij mijn buurman met 2 pc's eraan. Ik heb begrepen dat dat komt omdat ik in het oude casema gebied zit. Daar zou het werken voor zolang als het duurt totdat Ziggo de casema instellingen heeft verwijderd.

Een gang naar de rechter lijkt wellicht overdreven echter ik ben dus wel al sinds begin februari nagenoeg dagelijks bezig. Als ik dan hetvolgende overweeg;
-Dat ik elke keer weer router aan router uit/modem aan modem uit moet doen
-een keer te horen kreeg dat ik ws als enige in NL een andere versie van windows had.
-meerdere malen gewoon de verbinding werd verbroken,
-Ik een torenhoge telefooonrekening heb
-eigenlijk voor gek wordt versleten omdat men er zelf echt in geloofd dat ondanks dat meerdere mensen een probleem hebben het echt niet bij hun ligt,
-ondanks 14 routers die het hier niet, maar elders wel meteen doen,
-ondanks installatie door een onafhankelijke monteur,
-ondanks installatie door een monteur van Ziggo, die het niet voor elkaar kreeg
-ondanks jullie hulp
-ondanks anderhalve dag werk aan de router mbv van de helpdesk van sitecom
-toegeven dat er een bekend probleem is (heb ik op papier) welke 5 dagen later niet meer terug te vinden is, ook niet onder referentienummer
-En als klap op de vuurpijl; dat ze als antwoord geven nadat ik gevraagd had hoe het ervoor stond; Ik kan uw melding niet vinden... terwijl deze in dezelfde mail eronder staat! Een zinnetje; Ik kan uw melding niet vinden.

Dan vind ik een gang naar de rechter een logisch gevolg. Het is nog niet zover. Ik heb een jurist gesproken aangaande het niet voldoen aan de algemene voorwaarden. Deze stelt mij vooralsnog in het gelijk. Hierbij gaan we de druk natuurlijk geleidelijk opvoern. Ik heb nu de sommering digitaal verzonden. Hierop volgt de aangetekende versie en dan de ingebrekestelling. Dan pas een rechtzaak. Dus t is nog niet zover ;)

Hieronder de huidige gegevens.

De opstelling is als volgt;
Wandaansluiting Ziggo>Modem>Router> PC Frank en PC Marjan

Gegevens PC Frank;
Foutmelding; Er is een probleem gevonden dat niet kan worden opgelost.
Netwerkverbinding;
Fysiek adres; 00 22 15 A3 46 23
DHCP INgeschakeld
IPv4; 192.168.0.2
subnet; 255.255.255.0
Ipv4 Gateway; 192.168.0.1
DHCP server; 192.168.0.1
DNS server; 192.168.0.1

Gegevens pc Marjan;
Foutmelding; Neem contact op met de internetprovider.
Adrestype; Door DHCP toegekend
IPv4; 192.168.0.3
Subnet; 255.255.255.0
gateway; 192.168.0.1
DHCP server; 192.168.0.1
Dns Server; 192.168.0.1

Dan wat er in de router is te zien.

Na opstarten gaf de router middels de lampjes aan beide pc's te zien en ook verbinding te hebben met het modem.

Dan in het router menu;
IP adres; 192.168.0.1
Subnet; 255.255.255.0
Connected clients; 2
DHCP; enabled
firewall; disable
Lan MAC adres; 00 0c f6 4c ff 26
Wan Mac adres; 00 0c f6 ff 27

Clients;

Pc Marjan
ip 192.168.0.3
Mac 00 16 36 18 39 3d

Pc Frank
ip 192.168.0.2
Mac 00 22 15 a3 46 23

• MrNGm
Heb je nu teamviewer?

En heb je nu tijd?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

Mijn ziggo instellingen in de Linksys WRT54G
http://xs139.xs.to/xs139/09204/1247.jpg

DDNS disabled
Mac Address clone: Disabled
Advanced routing staat standaard ook goed.

Als het goed is krijg je van ziggo de opdracht om je computernaam te veranderen in de naam die ik met rood een beetje weggeveegd heb. Dan maakt je pc contact met je modem en wordt het inlog proces gestart richting ziggo. Komt het nummer overeen met het adres dan heb je een internet verbinding. En als ik het goed begrijp is dit goed gegaan.

Nu wil je er een router tussen hebben.

Dus moet je in die router, de naam opgeven die je eigenlijk aan je pc moest geven. Je drukt in je router op de save knop, en trekt vervolgens de stekkers voor 5 minuten uit je modem en router. Vervolgens plug je alles weer in en dan moeten de servers van ziggo jouw nieuwe inlog poging afhandelen. Niet van jouw pc (die je even gedisconnect laat van je router), maar van de router zelf.

Zodra alle lampjes op je router en modem naar behoren branden (zie handleiding, want dit is bij elk model anders) plug je je computer in. In de instellingen van je pc zet je alles op automatisch. Je pc krijgt een IP adres van de router. En vervolgens kun je vrolijk het internet op.

Volgens mij staat dit bovenstaande verhaaltje min of meer ook in een van de handleidingen van ziggo, maar nu ik aan het zoeken ben geslagen ben ik ook niets tegen gekomen. Mijn vraag is dus: waar gaat het fout?

Ps. om dus te zorgen dat je eigen pc tijdens het connecten naar je router een IP adres krijgt, moet je router DHCP server zijn. Die optie moet dus ook enabled zijn, anders fungeerd je router niet als router maar als (veredelde) switch.

edit: dit bovenstaande verhaal geld in ieder geval voor de aansluitingen die vroeger @home zijn geweest. Ik heb geen flauw idee of voor de andere aansluitingen, de bovenstaande procedure (met de verandering van computernaam) hetzelfde is.

[ Voor 13% gewijzigd door M2M op 15-05-2009 00:09 ]

-_-

• MrNGm
Voor zover ik weet is die router naam nooit nodig geweest voor het oude casemagebied. Wij hebben het in ieder geval niet gebruikt.

Ziggo is bij ons nu bijna exit, we hebben inmiddels glas. We zijn wel een van de eersten geweest die kabel had. Eerst was het een pilot, met een serieel modem, later is dat door Casema overgenomen en uiteindelijk door Ziggo.

Het kan natuurlijk best zijn dat je kabel/verbinding naar het wijkkastje gewoon brak is, of aangevreten, wat dan ook.

DM me even wanner je tijd hebt, want het is natuurlijk fijn om het opgelost te hebben...

Verwijderd

Hier precies hetzelfde.
Had er Linksys WRT160N op aangesloten. Sinds gisteren geen internet en geen WAN ip in router.
Het werkt nu nadat er een oude router aan heb gehangen Sweex LB000020 hier kon het wan ip vernieuwd worden. Zit dus wel degelijk in modem, temeer het altijd goed was maar na werkzaamheden afgelopen dinsdagnacht deze problemen. Van ziggo geen hulp gekregen zeggen je hebt toch internet na het modem!
Betekent dus dat alle moderne routers niet bruikbaar zijn.o.a. linksys, zyxel, belkin.
Hoop dat iemand een oplossing heeft

Verwijderd

Zet de router eens als gateway! Moet hier bij ziggo ook. Scientific Atlanta modem en Linksys WRT54G

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 17:27:
Zet de router eens als gateway!
Dat zou ik ook zeggen, zoals ik al eerder zei staat mijn Linksys gateway en dhcp en dat loopt als een trein.
Ziggo veranderde recent het IP adres, maar een korte reboot was alweer voldoende.

Verwijderd

Hier wekt het weer de truk was mtu deze stond op 1500 en gezet op 1000, daarna werkte de
Linksys wrt160n weer naar behoren.
Veel geleerd van dit topic ben nog nieuw hier.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 19:22:
Hier wekt het weer de truk was mtu deze stond op 1500 en gezet op 1000, daarna werkte de
Linksys wrt160n weer naar behoren.
Veel geleerd van dit topic ben nog nieuw hier.
Lijkt me erg laag. 1492 of 1500 is het vrijwel altijd.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:46

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Vrijwel over is het altijd problemen met Ziggo Motorola modems icm Sitecom en Belkin routers.
Enigste merk waar ik tot heden geen problemen mee heb ondervonden is Linksy.

De truuk is ook vaak om de modem eerst op te laten starten zonder verbinding te hebben met router dan kabel van de router in de modem en router doen en dan router aan te zetten als de router is opgestart dan pas de computer aansluiten dat is mijn ervaring.

Si vis pacem, para bellum

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga dit weekend even eea uitproberen. Overigens kan ik het kopje MTU niet vinden. Dus dat wordt lastig.

Het omzetten van router naar gateway kan ik wel doen. Maar ik wat houd dit nou precies in?

Daarnaast , ik zit op meerdere fora met dit probleem, gaf iemand aan dat ik mmijn router evt als gateway in zou kunnen stellen. Daabij merkte hij op dat eea steeds meer begint te lijken op een probleem met de dhcp server van ziggo. Dit omdat fixed ip wel werkt.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2009 08:14 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 08:11:
Ik ga dit weekend even eea uitproberen. Overigens kan ik het kopje MTU niet vinden. Dus dat wordt lastig.

Het omzetten van router naar gateway kan ik wel doen. Maar ik wat houd dit nou precies in?

Daarnaast , ik zit op meerdere fora met dit probleem, gaf iemand aan dat ik mmijn router evt als gateway in zou kunnen stellen. Daabij merkte hij op dat eea steeds meer begint te lijken op een probleem met de dhcp server van ziggo. Dit omdat fixed ip wel werkt.
MTU zou er echt wel in zitten.

Default Gateway :)

MTU van je netwerk kaarten kan je zo bijvoorbeeld doen:
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 15:07:
[...]

Ga naar http://www.speedguide.net/downloads.php
- Download TCP Optimizer
- Start het programma
- Pak de slider en zet deze naar 20Mbit
- Klik op modify all network adaptors en klik op optimal settings
- Klik dan op apply changes
- Herstart pc
- Start het programma weer en klik op custom settings
- Zorg dat modify all network adaptors weer aangevinkt is
- Bij TCP recieve window vul je in 1284800 (= 25Mbit) of Z3i 1798720 (=35Mbit) (De slider geeft geen verschil meer vanaf 13000 tot 20000, maar even rekenen leert dat dit de getallen dan moeten zijn)
- Klik dan op apply changes
- Herstart pc

En voila :)
De MTU kan je hiermee ook aanpassen.
De TCP waardes zijn berekend, en zijn geen garantie voor hogere snelheden, maar het mag duidelijk zijn dat dit progje zijn werk wel doet.

Verwijderd

Topicstarter
MMmmm. in dat MTU moet ik me even verdiepen. Ben namelijk geen computer wizzkid.

Voor alle lezers trouwens hier een link naar een ander forum. Hier staan ook wat oplossingen en data aangaande de verbinding zoals die bestaat zodra ik modem> router> twee pc's heb aangesloten.

Ik zie er niet zoveel aan maar jullie vast wel!

http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=17600

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zou wel eens met wireshark mee willen kijken met het netwerk verkeer tussen je router en je kabelmodem. Eens kijken wat er precies aan DHCP opties uitgewisseld wordt.

Zo iets is helaas niet zo gemakkelijk zelf te doen, vanwege benodigde kennis en spullen.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt. Dat wilde men op het andere forum ook al. Opmerkelijk is dat men van Ziggo dus de router kan zien, de router het modem ziet meer gegeven uitwisselen... ho maar.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:37
Ik had ooit ook flink wat problemen met mn DNS server bij Ziggo.

Als je nog steeds die foutmelding krijg moet je even de DNS handmatig opgeven in je router (via webconfig)
Zowizo even je WAN-IP adres via DHCP laten verlopen, Ziggo maakt geen gebruik van statische ip-adressen. Dus je zult wel moeten.

Hier heb je de DNS'en die ik gebruik bij Ziggo. Deze in je webconfig van je router plaatsen:
194.134.5.5
194.134.5.55
83.80.1.236

DNS op je PC mag natuurlijk niet het ip van je router zijn (192.168.xx.xx)

Als je handmatig een IP-adres aan je pc toekend, moet je ook bovenstaande DNS'en opgeven.

Belangrijk is om te weten dat je in de router 2 DHCP instellingen hebt: de WAN kant (MOET aan) en de LAN kant (MAG aan)

Ik zie in je post dat de PC's netjes een IPadres krijgen, alleen die DNS vind ik vreemd.

Je router:
Dan in het router menu;
IP adres; 192.168.0.1
Subnet; 255.255.255.0
Connected clients; 2
DHCP; enabled
firewall; disable
Lan MAC adres; 00 0c f6 4c ff 26
Wan Mac adres; 00 0c f6 ff 27

Dat lijkt me allemaal prima, maar dat is de LAN kant, je pc's maken ook verbinding met je router.
Kun je eens posten wat er aan de WAN kant staat ingesteld (IP/DNS/DHCP/Subnetmask/etc) ?

[ Voor 33% gewijzigd door rinkel op 16-05-2009 16:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal nullen en het woord; "disconnect"

Opmerkelijk want, De lampjes op de router geven aan zowel de pc's te zien als het modem. Ziggo geeft aan het modem te zien en daarachter de router. Men kan ook zien in welke fase van het opstarten de router zich bevind.

Ik zie trouwens wel elke keer als ik een mislukte pogign waag onderin de voortgangsbalk dnserror verschijnen.

• bluek
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:18
I kan niet terug vinden of je al had uitgeprobeerd.
Dus het MAC adres van de pc die oorspronkelijk was aangesloten clonen naar je router.

• MrNGm
Kan je voor mij even naar http://192.168.100.1 gaan, inloggen met username admin en password motorola en naar het tabje 'Signal' gaan en even een screenshot posten? (PrintScreen, Paint openen, Ctrl+V, en uploaden naar http://tinypic.com oid en dan de link naar het plaatje hier zetten)

Edit... je zou nog kunnen proberen het modem totaal te resetten, door naar het tabje Configuration te gaan en op de knop "Reset All Defaults". Vervolgens je router (als die eraan zit) eraf halen (kabel && stroom) en een half uurtje wachten (in ieder geval totdat alle lampjes weer op groen staan, behalve die van Link, omdat er geen netwerkkabel inzit ;) )

Daarna je router aankoppelen met de netwerkkabel (terwijl je router uitstaat). Even wachten en de stroom op de router zetten. Kijken wat er dan gebeurt :)

[ Voor 46% gewijzigd door MrNGm op 17-05-2009 00:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
http://img297.imageshack.us/my.php?image=signal.jpg

Het signal tabje. Ik heb tevens de router getracht in te stellen op[ gateway. Maar ook dat hielp niet. Tevens nogmaals het MAC adress gecloned. Zonder succes. Het lijkt wel gewoon of het modem vertikt een IP te geven aan de router.

Ga nu even een poging wagen door modem en router te resetten zoals hierboven omschreven.

• FatalError
http://www.metageek.net/products/inssider
Installeer dat eens en vertel ons wat je singaalsterkte is (RSSI kolom).

Oeps, verkeerde topic

[ Voor 16% gewijzigd door FatalError op 17-05-2009 14:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het modem gereset to all defaults. Was vrij snel alweer online. Maar niet met router ertussen. Onderstaande viel mij wel op. Onder known cpe mac adres was ineens een extra adres verschenen. nummer 2 en 3 stonder er ook voor de herstart. 3 is mijn pc en nummer 1 is dus nieuw. Dit nummer heb ik in de pc van mijn vriendin (nummer 2 die online moet) gevonden onder de noemer "wan mac". Geen ideeeeee wat dit inhoud natuurlijk maar wellicht is het van belang.

http://img206.imageshack.us/my.php?image=adresses.jpg

Nadat het modem gereset is word eveneesn het log van het modem leeggemaakt. Dit is war er dan is komen te staan. Er staat erg veel failed, warning etc.

Daarnaast is hetgeen hierboven omschreven alweer verdwenen.

http://img194.imageshack.us/my.php?image=log.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2009 17:12 . Reden: extra info. ]

Verwijderd

Topicstarter
Geloof t of niet maar als ik dit zit te tikken ben ik online met 2 pc's via de router. Nu afwachten of t zo blijft. Op een bepaald moment zit ik te pielen. Een mens moet wat proberen immers. Ik zette toen de listen modus op rip 1. Geen idee wat dat inhoud. Wellicht dat iemand t me kan vertellen. En of ik de supply modus nog moet behandelen? Zie plaatje hieronder. Een uur aan de lijn met ziggo. Die vertelde dat het modem echt een ip verzond naar de router. Dus ik met mn boeren verstand dat dat ie dan niet goed luisterde en probeerde eens wat.

http://img407.imageshack.us/my.php?image=dynamisch.jpg

• FatalError
Had je, toen het niet werkte, de router wel op Gateway mode staan, in plaats van op router mode?
Je zou hem op Gateway mode moeten zetten in ieder geval.

Verwijderd

Topicstarter
Nee. Op router. Maar op gateway deed ie t ook niet. Zowel supply als listen stonden uit. Zijn de instellingen af fabriek en na doorlopen van de wizard.

Nu werkt t. Alleen heb ik geen benul wat ik gedaan heb.

• MrNGm
Soms is van fabriek-af beginnen beter. De router heeft nu de goede instellingen en hoe het allemaal werkt is dan wat minder van belang. De handleiding van de DC-202v6 geeft ook niet echt uitsluitsel wat er nu voor instellingen op die pagina staan en waarvoor ze dienen.

Meer info over RIP kun je hier vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik was al 100 keer begonnen vanaf fabrieksinstellingen. Dus dit was meer een wanhoopspoging welke een schot in de roos bleek te zijn. Tegen vrienden en kennissen zeg ik dat het kunde was natuurlijk. Het werkt nu. Maar ik weet zeker dat deze instellingen een first zijn. Ik heb ook de keuze om rip2 te gebruiken.

Daarnaast vraag ik mij af of ik nog iets moet doen met de "supply" mode?

Verwijderd

Topicstarter
Hier een reactie van het andere forum. Ik begrijp dat de werking van karte duur kan zijn? Klopt dit?

rijkaart, je oplossing is voor zover ik kan zien van de zotte. Het enige wat dat protocol bij mijn weten doet is een aantal pakketten op port 520 sturen/ontvangen die (mbv een algorithme) de snelste/beste verbinding over het net zoeken. Voor DHCP wordt bootp (port 67-68) gebruikt. Binnen een netwerk-struktuur waar maar één verbinding aanwezig/mogelijk is, zou het RIP protocol niets kunnen doen en dus volstrekt overbodig zijn. Dan kan je aan 2 dingen denken:

1. die pakketten werken zoals vroeger het pingen om een verbinding open te houden; ik geloof daar niets van, want de huidige netwerk-activiteit van een moderne PC is zelfs in rust zo groot dat dat overbodig is, zeker op een lijn die niet eens zou mogen sluiten.

2. Er is een ernstige misconfiguratie op je externe netwerk net voorbij de router, waardoor die router denkt dat er meer dan één router/gateway, en dus meer dan één DHCP server, naar internet beschikbaar is en verkeerde keuzes maakt. Dit kan van alles zijn, van kapotte componenten (b.v. 10.0.0.0/8 pakketten doorlatende loadlevellers) via verkeerd geconfigureerde of niet uitgeschakelde ziggo-boxen tot andere klanten die al dan niet opzettelijk router/modem karakteristieken en adressen gebruiken of zelfs spoofen om te kunnen sniffen (man in the middle). Dit router protocol zou die extra router dan "ontmaskeren" omdat hij in verhouding tot de "echte" niet snel/goed genoeg was. Dit is niet in strijd met de helpdesk die zegt dat een DHCP aanvraag gehonoreerd is; wat zij niet zien zijn de andere/meerdere honoreringen van andere bron die de zaak verzieken, want zij kijken naar de verzender, niet de ontvanger.

Punt (2) toont m.i. duidelijk aan, wat ik al eerder gezegd heb: het is nu tijd om te sniffen wat daar werkelijk gebeurt. Het is leuk dat je het netwerk aan de gang gekregen hebt, maar de blijvende waarde van dat succes is uiterst twijfelachtig.

• FatalError
Hier ben ik het volledig mee eens. Naar mijn idee zou RIP niet eens moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
Waarom niet? En wat houd het verhaal nou eigenlijk in, in simpele taal? ik moet dat namelijk naar Ziggo communiceren.

Wat ik nog was vergeten te melden dat gister, de medewerker zei dat hij kon zien dat er een ip aan de router werd gegeven. Echter de router pikte niets op, tot ik het rip protocol inschakelde.

Wellicht van belang?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2009 16:49 . Reden: extra info. ]

Verwijderd

Topicstarter
Om het geheel nog ludieker te maken...

Zojuist gebeld met Ziggo. Die waren conform goed gebruik mijn melding kwijt.

Dan dit; Ik heb op verzoek van het andere forym even geprobeerd een trace uit te voeren. Met en zonder verbinding. Met had ik asl dus om de verbinding te brengen in de orirginele status(niet werkend) zette ik het RIP vinkje weer uit en vernieuwde de verbinding. Nu wil hij dus niet meer in de oude niet werkende status komen. :0

Waarom? Geen idee. Zou het kunnen dat juist het even aan en uitzetten van het RIP de verbinding erdoor heeft geforceerd?

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het lijkt me heel sterk dat Ziggo RIP praat met eindgebruikers... Ik denk dat je veranderde instelling een of ander neveneffect gehad heeft.

Tijdelijk blijkbaar, zoals al voorspeld.

Zoals ik het zie heb je deze opties:

1 - gebruik een door Ziggo aanbevolen en ondersteunde router. Krijg je het niet aan het werk, dan kun je om ondersteuning vragen van Ziggo.

2 - juridische druk uitoefenen, zoals je al van plan was

3 - Huur een specialist of kundige tweaker in en laat die het probleem oplossen, of een rapport schrijven om 2 te ondersteunen

4 - doe zelf netwerk kennis op om een sniffertrace te maken en te analyseren. zie verder 3

Je sniffertrace moet je dan vergelijken met die van een goed werkende ziggo modem / router combinatie. Daar moet vrij snel uit komen wat je issue is.

Als je contact hebt met een grote organisatie zoals ziggo is het belangrijk dat je alle namen van de mensen die je spreekt noteert.

Verwijderd

Topicstarter
1. Ik heb een door ziggo gadviseerde router.
2. doe ik dus al.
3. Die kreeg het ook niet voor elkaar. De monteur van Ziggo trouwens ook niet.
4. dat komt Ziggo als het goed is van de week doen.

We wachten af. Nadat ik RIP trouwens had aangevinkt, werkte het direct. Toen ik t vanmiddag uitvinkte, bleef ik gewooon verbinding houden. De verbinding is dus nu zoals t moet. Echter de wijze waarop deze tot stand komt niet. Daarnaast heeft mijn buurman nog steeds verbinding dmv een splitter. Iets wat volgens Ziggo niet zou moeten kunnen.

Ze komen van de week langs en heb nadrukkelijk om een trace gevraagd. Zal mij benieuwen.

• dutch-cameleon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-07-2025
Frankier

ik ben onlangs overgestapt op Ziggo
omdat ik met dezelfde problemen zit kwam ik al zoekende uit op dit forum
echter het stopt na je laatste input op 20 mei 2009 ????
graag zou ik de rest van het relaas vernemen
is het topic naar elders verplaatst ?
zijn de problemen inmiddels opgelost en zo ja op welke wijze
ik heb hier ook al enkele dagen aan gespendeerd en nog geen steek verder
ik herken me in de situatie van jou in Mei van dit jaar
ik woon in de regio Breda waar men onlangs ook met de snelheidsverhogingen is gestart

ik hoor graag van je

Cameleon
Pagina: 1