[algemeen] Shooters verbeteren het gezichtsvermogen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Bron: NRC Wetenschap (link)
Videospelletjes met een hoog actiegehalte zoals snelle schietspelletjes, verbeteren het gezichtsvermogen. Mensen die regelmatig zulke spelletjes spelen, zijn 58 procent beter in het onderscheiden van contrasten dan mensen die dat niet doen, ook in de ‘echte wereld’
Bovenstaande blijkt uit een onderzoek dat afgelopen week in Nature Neuroscience gepubliceerd is. Het bronartikel bij Nature Neuroscience kan je hier vinden (engels).

Dit is een mooie tegenhanger, met spreekwoordelijke knipoog uiteraard, voor al die berichten over dat gamen slecht voor je is. Daarnaast was al veel langer bekend dat games goed kunnen zijn voor je oog-hand coordinatie. Dat gaat zelfs zover dat het door chirurgen gebruikt wordt voor training. (Zie o.a. Wii for surgeons.)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, en race games verbeteren je reactie tijd :')

ik heb er een hard hoofd in dat het ook echt zo is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankbuster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 15:04
Probeer dat maar mensen te zeggen die in de politiek zitten. Vooral bij de duitse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 18:13:

:? Kom op zeg, de bron is Nature. Een van de meest vooraanstaande wetenschappelijke tijdschriften wereldwijd. Daar kom je niet zomaar in, laat staan zonder zéér gedegen onderzoek.

Je kan nota bene het hele wetenschappelijke artikel lezen.
Nature Neuroscience
Published online: 29 March 2009 | doi:10.1038/nn.2296

Enhancing the contrast sensitivity function through action video game training

Renjie Li, Uri Polat, Walter Makous & Daphne Bavelier

Abstract:

The contrast sensitivity function (CSF) is routinely assessed in clinical evaluation of vision and is the primary limiting factor in how well one sees. CSF improvements are typically brought about by correction of the optics of the eye with eyeglasses, contact lenses or surgery. We found that the very act of action video game playing also enhanced contrast sensitivity, providing a complementary route to eyesight improvement.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

nee fout:

klikkerdeklik

:P

oftewel allemaal aan de FPS :)

[ Voor 4% gewijzigd door Accident op 04-04-2009 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werken met de pc verbeterd je hand - oog coördinatie.
En als ik bv een tijdje geen quake heb gespeeld, dan moet ik altijd weer 'werken' aan m'n aim.
Ik denk dat het artikel gelijk heeft, en dat het je scherpte verbeterd, wat je speelt en hoe tot in hoeverre je dat laat doorwerken in reallife, dat is per persoon verschillend kwa agressie.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2009 21:06 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Zonder het orginele artikel gelezen te hebben,

De hersens raken meer getraind in het herkennen van bepaalde patronen. Als je dat dan "een beter gezichtsvermogen" noemt, ok dan. Het is natuurlijk NIET zo dat je ogen beter worden, hooguit de interpretatie van de beelden in je hersens.

Ik denk dat het lange tijd op een beeldscherm turen eerder slecht voor het accomodatie vermogen van de ogen is. Maar dat is een heel ander onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ik sluit me hier volledig bij aan, hoe vaak het niet gebeurd dat ik iets om stoot of laat vallen dat ik het in een oogenblik weer het opgevangen voordat ik 't zelf door heb. gezien mijn actief :r sport leven, kan ik dit alleen maar linken aan game :+

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 17:46
Ik zou zeggen, laten we dit artikel uitgebreid gaan peer-reviewen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
joopv schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 21:17:
Zonder het orginele artikel gelezen te hebben,
Doe dat dan eerst eens. Dan is je reactie ook een stuk zinniger.
De hersens raken meer getraind in het herkennen van bepaalde patronen. Als je dat dan "een beter gezichtsvermogen" noemt, ok dan. Het is natuurlijk NIET zo dat je ogen beter worden, hooguit de interpretatie van de beelden in je hersens.
Met "gezichtsvermogen" bedoellen ze inderdaad het totaal van optische verwerking èn hoe je hersenen de signalen verwerken. Omdat FPS zorgt dat de verwerking van signalen verbetert, verbetert dus het totaal aan gezichtsvermogen.

Specifiek verbetert het spelen van actie games (en dus niet iets als The Simms) de zogenaamde "contrast sensitivity function (CSF)". Daarmee wordt "the ability to detect small increments in shades of gray on a uniform background" bedoeld. Oog chirurgie en/of brillen/contactlenzen verbeteren de CFS ook, waarmee gamen dus in feite nog een extra middel tot verbetering toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:51

steveman

Comfortabel ten onder

Da's ook toevallig, vorige week kreeg ik hetzelfde vermoeden!

Op weg naar een etentje, 't was al schemer, zag ik in de verte iets vallen, althans zo dacht ik. Daar aangekomen lag er inderdaad iets op de grond, een donkerblauwe rugtas met een telefoon en portemonnee erin. Ik als een malle achter die vrouw aanfietsen met die tas (ze had er nog behoorlijk gang in) en 't bleek inderdaad die van haar te zijn :)

Dus, agressieve computerspellen redden tasjes!

Als ik niet had zitten fraggen vantevoren was m'n visuele cortex, (en alle niveau's voordien) lang niet zo actief geweest... denk ik.

Ook was er een controlegroep aanwezig (nou ja, groep... N=1) m'n vriendin fietste met me mee, had niet zitten gamen (goh, echt?) en had (dus) ook niets in de gaten. QED!

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-09 10:15
JumpStart schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 21:44:
[...]

Doe dat dan eerst eens. Dan is je reactie ook een stuk zinniger.

[...]

Met "gezichtsvermogen" bedoellen ze inderdaad het totaal van optische verwerking èn hoe je hersenen de signalen verwerken. Omdat FPS zorgt dat de verwerking van signalen verbetert, verbetert dus het totaal aan gezichtsvermogen.

Specifiek verbetert het spelen van actie games (en dus niet iets als The Simms) de zogenaamde "contrast sensitivity function (CSF)". Daarmee wordt "the ability to detect small increments in shades of gray on a uniform background" bedoeld. Oog chirurgie en/of brillen/contactlenzen verbeteren de CFS ook, waarmee gamen dus in feite nog een extra middel tot verbetering toevoegt.
Dit heeft totaal niets te maken met bril dragers. Heb zelf altijd -3.25 gehad. Zonder Bril was de halve wereld wazig! hierdoor liepen objecten door elkaar heen. Maak maar eens een foto die behoorlijk onscherp is. details gaan verloren. Een bril corrigeert dit beeld door het brandpunt tot je oog zo te veranderen dat je alles weer scherp kan zien.
Hierdoor zie je bepaalde objecten beter. je ziet meer details en je kan door het leven makkelijk bewegen doordat je niet tegen alles aan loop. maar dit heeft echt niets te maken met het herkennen van contrasten. Je kan contrasten goed onderscheiden of niet. met of zonder bril maakt niet uit.
De 1 kan beter contrasten uit elkaar houden dan een ander.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
To_Tall schreef op zondag 05 april 2009 @ 11:25:
[...]

Dit heeft totaal niets te maken met bril dragers. Heb zelf altijd -3.25 gehad. Zonder Bril was de halve wereld wazig! hierdoor liepen objecten door elkaar heen. Maak maar eens een foto die behoorlijk onscherp is. details gaan verloren. Een bril corrigeert dit beeld door het brandpunt tot je oog zo te veranderen dat je alles weer scherp kan zien.

[...]
Kom op mensen, neem nou alsjeblieft eens de moeite om te lezen waar het over gaat.
The contrast sensitivity function (CSF) is routinely assessed in clinical evaluation of vision and is the primary limiting factor in how well one sees.
Oftewel: Contrast detectie is de primaire beperkende factor in hoe goed je ziet.waarneemt. Scherp of onscherp, het gaat dan nog steeds om contrast.
CSF improvements are typically brought about by correction of the optics of the eye with eyeglasses, contact lenses or surgery.
Verbeteringen in contrast gevoelligheid worden typisch bereikt door correctie van de optiek van het oog, met behulp van bril, contactlensen of oog-chirurgie
We found that the very act of action video game playing also enhanced contrast sensitivity, providing a complementary route to eyesight improvement.
Actie games verbeteren de contrast gevoelligheid ook, waarmee dit een extra mogelijkheid biedt voor het verbeteren van zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InferisDCB
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08-2020

Racers zouden volgens dit onderzoek ook een kort lontje hebben.
Bij een foutje zouden deze gamers eerder aggressief worden.
Pagina: 1