• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:50
Goedenmiddag.

IK heb vandaag een pctje gekregen die ik voor mezelf es in elkaar zou fiksen. Na alles in elkaar te hebben, kabels aangesloten en opstarten. Alle Fans gaan wel draaien, Onboard ledje van moederbord gaat branden en verder gebeurt er niets. Zwart beeld, geen post of piepjes, helemaal niets.

Specs:
- Asus P5QPL-VM (nieuw)
- Celeron D gevalletje of 2.53 Ghz (oud beestje, maar werkte gister nog prima)
- ARCTIC Freezer 7 pro (nieuw, met normale koelpasta)
- 2 Gyg Kingston geheugen (nieuw)
- Sapphire HD2400 Pro videokaart (werkt in een andere pc prima)
- Een huntkey voeding 400 watt (werkt met men andere pc ook)
- Maxtor 120 gyg hdd
- Optiarc Brander

Wat heb ik geprobeerd:
- Ander moederbord/geheugen wat ik had, zelfde resultaat, helemaal niets. (hiermee werkte de pc prima, maar geen pci-e voor videokaart)
- Andere videokaart, waaronder onboard geprobeerd. Nog steeds heelmaal niets.
- Kaal opstarten, met alleen Mobo CPU en ram, ook niets.
- ATX reset geprobeerd, en Cmos reset, ook geen resultaat.
- Andere voeding, uit de pc waar ik nu op zit, Antec 500 watt.
- FAQ doorgelezen, ook geen oplossing

Kan ik hier uit concluderen dat mijn CPU naar de klote is? Of zou het een andere probleem zijn? Met de faq kom ik er niet uit.

Wie o wie helpt mij.

BvD.

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:09

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik begrijp deze niet helemaal:
Ander moederbord/geheugen wat ik had, zelfde resultaat, helemaal niets. (hiermee werkte de pc prima, maar geen pci-e voor videokaart
bedoel je dat dit het oude mobo+RAM was? Zat de proc hier vroeger op? Wat bedoel je precies met 'hiermee werkte de pc prima, maar geen PCI-e'?

• palmbeachbazar
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-01-2021
Heb je de onderkant van de CPU gecontroleerd of er geen vervuiling (koelpasta o.i.d) op zit? Dit kan zorgen dat de CPU geen goed contact met de pins op het MoBo maakt, dit heb ik nl zelf een keer meegemaakt dat de CPU op geen enkel MoBo werkte, en dat deze na reiniging (voorzichtig) het weer wel deed......

• Evoluzione
Jep, helaas stond daar geen oplossing in.
Edmin schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 17:38:
Ik begrijp deze niet helemaal:

[...]

bedoel je dat dit het oude mobo+RAM was? Zat de proc hier vroeger op? Wat bedoel je precies met 'hiermee werkte de pc prima, maar geen PCI-e'?
Hierop werkte de CPU inderdaad prima. Het bord had alleen geen Pci-e slot, welke ik voor men videokaart dus wel nodig heb. er zit nu nog een HD2400pro in, maar het is de bedoeling dat die kaart in men ouders hun pc komt. Ik heb zelf nog een nieuwe 9800GT te liggen, welke in het nieuwe bord moet komen. (CPU wou ik over een maandje nieuw kopen, dus niet roepen dat het overkill is 8) )
palmbeachbazar schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 17:48:
Heb je de onderkant van de CPU gecontroleerd of er geen vervuiling (koelpasta o.i.d) op zit? Dit kan zorgen dat de CPU geen goed contact met de pins op het MoBo maakt, dit heb ik nl zelf een keer meegemaakt dat de CPU op geen enkel MoBo werkte, en dat deze na reiniging (voorzichtig) het weer wel deed......
De CPU is van de onderkant helemaal schoon, geen beschadigingen en niets. heb hier nog specifiek naar gekeken.

[ Voor 9% gewijzigd door Evoluzione op 04-04-2009 23:14 ]

• palmbeachbazar
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-01-2021
So far no good, ik hoop van niet maar hoogstwaarschijnlijk: CPU naar de klote!

• Evoluzione
palmbeachbazar schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 23:14:
Idd, ben ik ook bang voor... Denk dat ik maandag maar ff naar de lokale computerboer moet om een zwaardere voeding en een nieuwe CPU.

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
palmbeachbazar schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 23:14:
Welke PCB versie van het moederbord heb je? (staat als het goed is wel ergens op het mobo gedrukt)
De processor die je hebt wordt namelijk pas vanaf PCB versie 1.02 ondersteund volgens de website van Asus. Ik denk dat je de juiste revisie wel hebt maar een double check kan geen kwaad :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Evoluzione
BastiaanN schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 23:47:
[...]

Welke PCB versie van het moederbord heb je? (staat als het goed is wel ergens op het mobo gedrukt)
De processor die je hebt wordt namelijk pas vanaf PCB versie 1.02 ondersteund volgens de website van Asus. Ik denk dat je de juiste revisie wel hebt maar een double check kan geen kwaad :)
Het bord waar die op zit is net een dag oud, dus dat zal wel kloppen;) (nagekeken, het is pcb rev 1.03) Kan ik nu veilig concluderen dat mijn processor kapot is, of zijn er nog andere dingen uit te sluiten.

getest en/of vervangen:

- Moederbord: Oude bord had pinnen in de socket krom + grote kras op pcb.
- Geheugen: Nieuw ivm. andere slots, nieuwebord heeft ddr2, oude ddr. de nieuwe strips werken in een andere pc goed, memtest geeft niets aan.
- GPU: Werkt perfect in andere pc. Andere kaart (werkt ook) + onboard GPU geven ook geen beeld.
- Voeding: Andere voeding geprobeerd (werkt zeker, zit in pc waar ik nu op typ), zelfde probleem
- HDD en ODD: Afgekoppeld, ook niets.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Evoluzione schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 23:02:
Jep, helaas stond daar geen oplossing in.
Dat klopt, er staan ook geen kant en klare oplossingen in de troubleshooter. Het is een handleiding om zelf mee aan de slag te gaan.

Je vermoedt dat de cpu het probleem geeft. Dan is het simpel. Wat doet een andere cpu op jouw bord en wat doet een ander bord met jouw cpu?

• XiniX88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-05 18:59
Mag ik even een domme vraag stellen, je krijgt van je BIOS piepjes te horen, bijvoorbeeld 3 keer kort achter elkaar en 1 lang. Deze kan je vervolgens opzoeken op internet (of in je handleiding) en zie je precies wat het probleem is... Is dit al gedaan?

"geen beeld" en "piepjes" las ik appart, maar moet ik waarschijnlijk combineren, geen beeld geen piepjes... Mon excuse. Je speakertje wel aangesloten op het mobo? Kan je in ieder geval kijken of je dan wel piepjes krijgt en aan de hand daarvan kijken wat er fout is. Je krijgt zover ik weet namelijk ook feedback van je mobo als je CPU foutief is (correct me if I'm wrong).

O en probeer met 1 ram module eens op te starten... sommige mobo's starten alleen goed op als het ram b.v. in slot 1 en 3 zit.

Meer kan ik niet verzinnen om mn post nog enigzins nuttig te maken

[ Voor 68% gewijzigd door XiniX88 op 05-04-2009 14:18 ]

• Evoluzione
XiniX88 schreef op zondag 05 april 2009 @ 14:10:
Mag ik even een domme vraag stellen, je krijgt van je BIOS piepjes te horen, bijvoorbeeld 3 keer kort achter elkaar en 1 lang. Deze kan je vervolgens opzoeken op internet (of in je handleiding) en zie je precies wat het probleem is... Is dit al gedaan?

"geen beeld" en "piepjes" las ik appart, maar moet ik waarschijnlijk combineren, geen beeld geen piepjes... Mon excuse. Je speakertje wel aangesloten op het mobo? Kan je in ieder geval kijken of je dan wel piepjes krijgt en aan de hand daarvan kijken wat er fout is. Je krijgt zover ik weet namelijk ook feedback van je mobo als je CPU foutief is (correct me if I'm wrong).

O en probeer met 1 ram module eens op te starten... sommige mobo's starten alleen goed op als het ram b.v. in slot 1 en 3 zit.

Meer kan ik niet verzinnen om mn post nog enigzins nuttig te maken
Ik heb met en zonder ram geprobeerd, 1 latje, andere latje. Geen van allen doet iets. het geheugen werkt wel, dat heb ik namelijk geprobeerd in een ander moederbord.

Speakertje zit aangesloten, heb em op beide manieren geprobeerd (voor het geval ik em verkeerd om had) Geeft in geen van beide gevallen een piepje.
Terw_Dan schreef op zondag 05 april 2009 @ 14:04:
[...]

Dat klopt, er staan ook geen kant en klare oplossingen in de troubleshooter. Het is een handleiding om zelf mee aan de slag te gaan.

Je vermoedt dat de cpu het probleem geeft. Dan is het simpel. Wat doet een andere cpu op jouw bord en wat doet een ander bord met jouw cpu?
Ik heb helaas geen andere CPU te liggen in S775, dus dat kan ik niet proberen. HIj wordt ook niet herkend in een ander bord, dus ik ga er van uit dat ie kapot is. Pff, dat wordt morgen maar ff naar de lokale computerboer dan :P

Edit: Iemand die weet of een Pentium DC E2220 op dit bord werkt? Dezen staan niet bij asus in de lijst en kan op google niets vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Evoluzione op 05-04-2009 21:41 ]

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-04 23:43

VIPER2001

[GOT]The Source

Is de extra 12 volt stekker wel aangesloten ???

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-05 18:31
Als je voor de zekerheid wil testen of je speakertje wel is aangesloten (en het uberhaubt doet) moet je ff als je geheugen er uit rukken en hem aanzetten. Moederbord zou moeten gaan gillen als een gek als ie geen geheugen heeft (ondanks een eventuele kapotte CPU). Gilt ie niet dan is of je speakertje niet aangesloten of je mobo is defect, niet percé je CPU.

Om het 100% uit te sluiten moet je een andere CPU er op zetten en kijken wat er gebeurt, maarja die hebben we niet allemaal zo 1 2 3 bij de hand :).

Mocht je er nou achter komen dat je je speakertje toch niet hebt aangesloten, doe dat dan ff. De piepjes kunnen je goed helpen het probleem te achterhalen.

• Evoluzione
Het is gelukt. Nieuwe CPU en alles is opgelost. Bedankt voor alle tips en info.
Pagina: 1