Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-04 11:48

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Na wat googlen ben ik erachter gekomen dat beschrijvingen invoeren niet echt handig werkt.

Ik ben dus op zoek naar een 2D tekenprogramma voor geometrie en meetkunde.
Ik wil graag dingen kunnen maken als gelijkbenige driehoeken, gelijkzijdige driehoeken, omschreven/ingeschreven cirkels van driehoeken, raaklijnen met cirkels, lijnen die loodrecht staan op andere lijnen, en als het even kan een combinatie van die laatste twee, een lijn loodrecht op de raaklijn van een cirkel op een bepaalde plek.

Weet iemand een handig programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
eenderwelk CAD programma

autocad, vectorworks.. enz

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik zag autoCAD en dergelijke vooral als spul bedoeld voor 3D, terwijl ik eigenlijk min of meer een soort uitgebreide digitale versie van het ouderwetse papier, geo en passer zoek.
Is autoCAD daar dan ook geschikt voor?

Ik ben dus echt van plan 2D figuren te maken, niet 3D figuren die ik later afplat, maar dingen die je in 3D niet eens tegenkomt. Een voorbeeld: de Japanse Tomoe, ik kan al een perfecte Tomoe tekenen op een blad papier.

EDIT: ik zie nu dat het staat coor computer-aided-design, en dat het dus prima voor 2D kan, ik had er door de manier waarop ik het heb leren kennen helemaal niet aan gedacht dat CAD-programma's geschikt zouden kunnen zijn, ik zal eens kijken.

[ Voor 23% gewijzigd door Amanoo op 04-04-2009 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177151

autocad is precies wat jij zoekt, de dingen die jij allemaal opnoemt kunnen zeker in autocad. autocad is vooral in 2d heel handig, 3d is gewoon bagger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175028

In mijn middelbare-schooltijd heb ik met het programma Cabri gewerkt. Voor zover ik weet kan dit programma alles wat je omschrijft op vrij eenvoudige wijze.
Volgens de site (http://www.cabri.com/) is het programma vooral gericht op scholieren/studenten, maar wellicht is het ook geschikt voor jouw doeleinden. Op de site kan je meer lezen over de verschillende versies en ik geloof dat je daar ook evaluatieversies kan downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Wil ik dan gewoon AutoCAD of AutoCAD LT?
En Cabri, ik wist niet dat dat ook voor de pc was.
Ik dacht dat dat gewoon een programmaatje was die ze voor de grap op mijn TI-84 hadden gestopt (CabriJR).
Vreemd dat dat wat je het meest naar zoekt recht onder je neus kan zitten.

Volgens mij kreeg ik nog eens een studenten link van autodesk van iemand waarmee ik een deel van hun software gratis kon downloaden, ik zal eens kijken of AutoCAD daar toevallig ook onder valt.

[ Voor 108% gewijzigd door Amanoo op 04-04-2009 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Misschien zou je Compass & Ruler eens kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 17:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik weet niet of je student bent, of werkzaam aan een (hoge)school, maar via Surfspot of via Slim kun je zulke paketten met een studenten/medewerkerslicentie kopen. Dat kan iets in prijs schelen.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

marco.meijer schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 17:40:
Wil ik dan gewoon AutoCAD of AutoCAD LT?
AutoCAD LT is volgens mij voldoende voor wat jij ermee wil doen. Overigens geen 3D pakket zoals je eerder aangaf (daar heeft Autodesk Inventor voor gekocht gemaakt) maar puur voor het maken van 2D aanzichten.

Wat precies de verschillen tussen LT en non-LT zijn staat wel ergens uitgelegd op de Autodesk site, indien je daar interesse voor hebt.

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik heb net gevonden dat ik met die studentenregistratie niet LT of gewoon kan downloaden, wel heel veel aparte versies.
Ik denk dat van die versies AutoCAD Raster Design er het dischstbij zit, maar ik weet niet of dat is wat ik zoek.
Anders download ik wel gewoon een trial van LT, ik verwacht hem niet heel lang nodig te hebben.

Ik ben gewoon scholier.
VWO5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je kunt via designexpress (.be denkik) ook een versie van vectorworks aanvragen. Is een gratis stud. versie van verkrijgbaar en voorzover ik weet is VW even capabel als autocad, het wordt alleen vaker voor 3D dinges gebruikt. werkt wel met een dongle maar da's ook niet zo erg!

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LT is gewoon limited dus heel veel zooi is dr uit tov de normale versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 230409

Voor wiskunde heb ik een hoofdstuk gebruik gemaakt van Geogebra. Echt een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 13:44
Voor dit soort simpel tekenwerk zou ik niet naar Autocad(LT) kijken. Elke euro is al teveel omdat er een aantal goede gratis alternatieven zijn

ProgeCAD Smart
werkt net als Autocad, zelfde interface, is gebaseerd op Intellicad. Freeware voor thuisgebruik.
of
DoublecadXT
werkt net wat anders maar zelfs ook gratis voor commercieel gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door Holgster op 04-04-2009 20:12 ]

Br(36) Ba(56)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik ben nu wat met een paar van die programma's aan het experimenteren.
Dat Compass and Ruler ziet er goed uit.
Het lijkt wel te kunnen wat ik wil, maar ik snap er nog niet alles van.
Er ingewikkeld is het programma niet gelukkig.

En ik heb nog een programma KGeo gevonden, maar dat is voor Linux.
Ik kan het natuurlijk in VMWare draaien, maar misschien is er een manier om de source code te compilen voor Windows (waar ik dus helemaal geen verstand van heb, misschien naar wat googlen).
Misschien wordt het lastig, want het is gemaakt met het oog op KDE en QT, maar dat zijn maar GUI's, en tot zover ik weet maken die niet ontzettend veel uit, dus misschien boeit het niks. Ik heb wel wat gehoord over het compilen van broncodes van Linux programma's voor Windows-gebruik.
EDIT: Ik kom er net achter dat KDE 4 zelfs gewoon voor het OSX en Windows platform bestaat.
Maar ik weet nog niet precies wat ik daarmee kan. En of ik er wel iets mee kan, want KGeo is niet geschreven voor KDE4.
Ik denk dat VMWare toch het makkelijkst is.

[ Voor 17% gewijzigd door Amanoo op 05-04-2009 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297874

Toevallig ken ik er een en werk ik er soms mee ; autodesk inventor 2009 zelf eerst eens naar een piraten site geweest en hem afgepakt. Daarna netjes een licentie gekocht.

system needs

* Microsoft® Windows Vista® (SP1) (32-bit or 64-bit) Home Basic, Home Premium, Business, Enterprise, Ultimate Operating System(1,2,3)
or
* Windows® XP Professional (SP2 and SP3) or Professional x64 Edition (SP2) Operating System(1,2,3)

* Intel® Pentium® 4 processor, 2 GHz or faster, Intel® Xeon™, Intel® Core™, AMD Athlon™ 64, AMD Opteron™, or later(4)
* 2 GB RAM minimum(5)
* Direct3D10, Direct3D 9 or OpenGL capable graphics card(6,7)
* DVD-ROM drive(8)
* Microsoft Mouse compliant pointing device
* 1280 x 1024 or higher screen resolution
* Internet connection for web downloads and Subscription-aware access
* Adobe® Flash® Player 10(9)
* Microsoft Internet Explorer 6.0 through 7.0
* Microsoft Excel 2003 through 2007 for iComponents, thread customization, and spreadsheet-driven designs

Zoals ik heb gelezen (vergeten waar) zijn er makkelijk eigen extensies te maken zodat je het jezelf makkelijker kan maken, heb ik je niet geholpen? jammer maar misschien weet iemand anders iets beters

http://usa.autodesk.com/a...e?siteID=123112&id=129446 << website met erg leuke previews

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 297874 op 05-04-2009 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichiel
  • Laatst online: 30-05 16:02
We gaan mensen toch geen autocad/inventor aansmeren om een raaklijn aan een cirkel te tekenen?

Ik raad je ook aan om even naar Geogebra te kijken, heel klein programmatje maar doet exact wat je wil op een gemakkelijke manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:37

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 177151 schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 17:33:
autocad is precies wat jij zoekt, de dingen die jij allemaal opnoemt kunnen zeker in autocad. autocad is vooral in 2d heel handig, 3d is gewoon bagger
Dat zal vooral aan jouw skills liggen denk ik. Aangezien Autocad wereldwijd in professionele hoeken voor het ontwerpen van complexe systemen wordt gebruikt zal het allemaal wel meevallen met dat 'bagger'.
demichiel schreef op maandag 06 april 2009 @ 09:51:
We gaan mensen toch geen autocad/inventor aansmeren om een raaklijn aan een cirkel te tekenen?

Ik raad je ook aan om even naar Geogebra te kijken, heel klein programmatje maar doet exact wat je wil op een gemakkelijke manier.
Google Sketchup zal ook wel voldoen :)

[ Voor 38% gewijzigd door Exirion op 06-04-2009 09:54 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichiel
  • Laatst online: 30-05 16:02
Hij moet niet eens in 3D gaan en sketchup is helemaal niet op wiskunde gericht.

Cabri/Geogebra is echt de aangewezen oplossing om in 2D wat meetkunde te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Exirion schreef op maandag 06 april 2009 @ 09:53:
[...]

Dat zal vooral aan jouw skills liggen denk ik. Aangezien Autocad wereldwijd in professionele hoeken voor het ontwerpen van complexe systemen wordt gebruikt zal het allemaal wel meevallen met dat 'bagger'.
ligt er aan wat je met 3D wilt doen maar dr zijn vele betere programma's waar je vele malen sneller mee kunt werken in 3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-06 10:56
ik zeg ook: voor wiskunde-achtige zaken kan je beter naar geogebra kijken. Misschien ook nog dat 3d programma dat bij de getal&ruimte wiskundeboeken zit.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 17:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Anoniem: 177151 schreef op maandag 06 april 2009 @ 18:36:
[...]

ligt er aan wat je met 3D wilt doen maar dr zijn vele betere programma's waar je vele malen sneller mee kunt werken in 3D
dondersgoei, ik vind dje antwoord nogal offtopic en weinig waardevol voor deze discussie.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Op dit moment heb ik al vrij veel gedaan met Compass and Ruler.
Wat ik verwachtte is me niet gelukt, maar het is meer dan genoeg om in ieder geval dingen uit te testen.
Misschien ben ik gewoon heel slecht en kan ik wel wat ik wil doen, alleen ben ik er nog niet achter hoe.
Natuurlijk zal ik vast nog wel naar de andere software die hier langs is gekomen kijken.

Edit: Een half uur later is dit het resultaat van mijn verdere gestoei met C&R:
Afbeeldingslocatie: http://www.imagefilez.com/out.php/i351514_tomoe.th.png
De Shinto drie-eenheid: de Japanse tomoe.
Was wel helaas een kwartier bezig dit op het forum te krijgen :+ .

[ Voor 44% gewijzigd door Amanoo op 07-04-2009 20:59 ]

Pagina: 1