Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragor
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02 11:04
Beste Tweakers,

Een aantal dagen geleden heb ik een Geforce GTX 285 aangeschaft. Na het installeren van de videokaart ben ik Wanted: Weapons of Fate gaan proberen of volle settings. Na 5-10 minuten spelen stopte mijn pc er opeens mee.
Na wat onderzoek blijkt dat Speedfan aangeeft dat de "Temp3" sensor 86 graden is terwijl de pc niets bijzonders doet. Dit loopt op tot >102 graden bij het spelen van bijv. Wanted.

Na veel googlen en forums bezoeken kwam ik erachter dat deze sensor de Northbridge temperatuur weergeeft en dat dit ook een bekend "probleem" is.
Nu heb ik een northbridge koeler (Thermaltake Extreme Spirit II) geinstalleerd, maar nu is de temperatuur nog steeds 86 graden en valt dus ook nog steeds uit.

Het rare is dat als ik de northbridge koeler aanraak, deze nog niet eens 40 graden lijkt te zijn en de heatsink die er eerst opzat werd ook lang geen 80 graden.

Ook heb ik de laatste BIOS geflashed in de hoop dat dat iets op zou lossen, maar helaas.

Zijn er nog andere dingen die ik zou kunnen proberen? Ik zou natuurlijk het liefst geen nieuw moederbord aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:32
Heb je gekeken of de koelpasta nog goed is? Als er slecht contact is, word het koelblok niet warm, maar de chip wel...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coller
  • Laatst online: 01-09 16:10
Maakt de northbridge wel goed contact met de cooler/koelelement?

Verder, ben je er zeker van dat het de nothbridge is wat betreft temperatuurmeldingen, en dat het niet om je vidkaartje gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragor
De nieuwe koeler is goed gemonteerd ja. Niet teveel, niet te weinig koelpasta en het maakt contact.

Edit: GPU heeft een aparte vermelding en volgens de fora die ik gezien heb duidt het inderdaad op de Northbridge temp.

[ Voor 38% gewijzigd door Dragor op 04-04-2009 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Specs van volledige systeem?
Heb je de eventlogger al eens nagekeken wat de foutmeldingen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragor
Graviton12 schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 15:57:
Specs van volledige systeem?
Heb je de eventlogger al eens nagekeken wat de foutmeldingen zijn?
Specs:
Moederbord: Gigabyte GA-MA78GM-S2H
CPU: AMD Phenom 9550 Quad-Core
RAM: 6GB verschillende merken
GPU: XFX Geforce GTX 285 Black Edition
PSU: 420 Watt Codegen
rest is volgensmij niet zo heel boeiend in dit geval

en er is niets bijzonders te zien in de eventlogger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coller
je voeding is wel wat aan de lage kant, vindt je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Aangezien het kwam nadat je een nieuwe videokaart erin gestoken hebt zou ik eerst in die richting gaan kijken.
Temps zijn nogal eens vaak verkeerd -> hij geeft 102 aan terwijl je het kan aanraken.
Heb je na de BIOS flash ook de reset naar "optimal settings" al gedaan?
Speel de game eens in lagere settings, heb je de game trouwens al meer gespeeld sinds die ene keer dat ie ermee stopte?
Welke versie van drivers heb je?

Edit: ben niet bekend met Wattage van de 285 maar wat Coller zegt kan ook in de vergelijking zitten :) ...

[ Voor 11% gewijzigd door Graviton12 op 04-04-2009 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragor
coller schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 16:06:
je voeding is wel wat aan de lage kant, vindt je niet?
valt volgensmij wel mee, zou bijv een 600 watt voeding verschil moeten uitmaken bij de temperatuur van de northbridge?
Volgens zo'n calculator op internet (ben de link kwijt) zou ik voor mijn systeem minstens 380 watt nodig hebben.

Is het misschien een idee om mijn northbridge te undervolten? of zou dat te veel problemen opleveren? (heb dat namelijk nog nooit gedaan :P)

@Graviton12:
- Spel spelen in lagere resolutie helpt niet, ik heb deze game een paar keer vaker gespeeld om te gebruiken als een soort van stresstest.
- Heb Load Optimal Settings gedaan na de flash.
- Ik draai windows 7 op het moment en heb deze drivers geinstalleerd:
GeForce Driver Release 181 BETA
Version: 181.71
Release Date: March 03, 2009
Operating System: Windows 7 (64-bit)

[ Voor 26% gewijzigd door Dragor op 04-04-2009 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Lol, hoor je hier niet veel dat ondervolten :)

Volgens sommigen hier zijn die calculators niet echt accuraat.

Maar met je vorige kaart ging wel alles goed?
Eventueel die ff terugsteken en kijken welke temps er dan komen?
Als het systeem dezelfde temps aangeeft bij beide kaarten en het bij de eerste geen problemen gaf dan kan je er vanuit gaan lijkt me dat het probleem toch niet bij je NB ligt.

Kwestie van dingen uitsluiten.

[ Voor 49% gewijzigd door Graviton12 op 04-04-2009 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coller
Zou je misschien deze eens willen invullen en kijken wat de uitkomst is voor jou?

http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragor
Met de oude videokaart zijn de temps nog steeds hetzelfde.

En die site zegt recommended PSU wattage: 379 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coller
Ik zou zeggen, hermonteer de koeler voor je northbridge voor de zekerheid, want ik heb er geen andere verklaring voor.

Misschien is je mobo defect? (vergezocht, maar ik weet het ook niet meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragor
hmmm, lijkt het wel op dan.

Er is zeker geen manier om die sensor er gewoon uit te slopen/disablen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragor
Ik heb net een half uur Wanted gespeeld. De NB sensor geeft wel aan dat hij 102 graden wordt, maar mijn pc sluit niet meer af.

Ik hoop dat het zo opgelost is.
In ieder geval bedankt voor alle hulp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dragor schreef op zondag 05 april 2009 @ 11:26:
Ik heb net een half uur Wanted gespeeld. De NB sensor geeft wel aan dat hij 102 graden wordt, maar mijn pc sluit niet meer af.

Ik hoop dat het zo opgelost is.
In ieder geval bedankt voor alle hulp. :)
Als je nou eens een beter programma dan SpeedFan gebruikt bijvoorbeeld Everest Ultimate. Die zet er iig bij wat voor temp die meet. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragor
-The_Mask- schreef op zondag 05 april 2009 @ 11:31:
[...]

Als je nou eens een beter programma dan SpeedFan gebruikt bijvoorbeeld Everest Ultimate. Die zet er iig bij wat voor temp die meet. :)
Hmmm... daar komt die sensor helemaal niet op voor.
(Screenie)

Bleek trouwens ook dat het wel met de resolutie te maken had. Ik speelde Wanted op 1028x768 (ofzoiets) in plaats van 1680x1050. Op 1680x1050 valt mijn pc nog wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0rcist
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-11-2024
Ik heb hier precies hetzelfde met hetzelfde bord. Aangezien ik dit bord in een HTPC heb is het niet gewenst dat elke keer de fans beginnen te loeien }:O om foutieve temperaturen..

Heb het ongemak net gemeld bij gigabyte en ben benieuwd hoe ze hier op gaan reageren..

Lees wel goede verhalen over het vervangen van de cooler op de northbridge door een Thermaltake CL-C0034 Extreme Spirit II Northbridge Chipset Cooler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Je kunt voor de temperaturen natuurlijk ook AMD's eigen AMD Overdrive programma proberen. Deze geeft in principe alle temperaturen aan en is wellicht betrouwbaarder dan andere programma's.

Bij mij loopt op hetzelfde bord de temperatuur van de nordbridge op van 80 graden idle naar 85-86 graden onder load. Het kan wellicht veel uitmaken wanneer je een goede airflow over het bord hebt en een cpu-koeler die niet alleen de processor, maar ook de omgeving eromheen van koele lucht voorziet. Denk aan een Coolermaster Gemini II waar je 2 fans op kunt monteren bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Voordat ik nieuwe hardware zou aanschaffen, zou ik eerst eens kijken of het probleem echt wel bij een te heet onderdeel hoort. Zet er dus eens een tafelventilator op volle kracht voor en kijk eens of je pc nog crashed.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragor
M2M schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:27:
Voordat ik nieuwe hardware zou aanschaffen, zou ik eerst eens kijken of het probleem echt wel bij een te heet onderdeel hoort. Zet er dus eens een tafelventilator op volle kracht voor en kijk eens of je pc nog crashed.
Had ik ook al geprobeerd. Scheelt niet meer dan 1 of 2 graden.

Ik heb wel nog geprobeerd mijn CPU te underclocken. Had de multiplier veranderd van x11 (Auto) naar x7 in de BIOS. Nu werd de northbridge nog maar 95 graden max. Helaas vind ik dit geen goede oplossing en heb nu dus maar een nieuw moederbord gekocht.

AMD Overdrive geeft trouwens dezelfde waardes als Speedfan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdheiden
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:10
Dit probleem is bekend met dit moederbord.

Ik heb 2 exemplaren en allebei geven deze een hoge temp3 in speedfan, terwijl de bordjes allebei absoluut niet warm worden. Het passieve koelblok is dan gewoon aan te raken en niet al te warm, maar wel een een temperatuur waarbij ik wel het idee heb dat er warmte afgevoerd wordt.

Kortom: ik zou me er niet zo druk om maken, om een foutieve sensor/foutief uitlezen van een sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 13:50

HaTe

haat niet

Hier het zelfde probleem. Pas 2 weken geleden opgemerkt omdat de PC nooit veel werd belast (HTPC), maar nu met upscaling aan, wordt hij wel te warm.
Hier is het wel heel lastig, omdat de PC 'vanzelf' uitgaat bij een hoge temperatuur. Temperaturen worden ook makkelijk 120 graden.

Oplossing voor? Bios update is nog niet gedaan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Laatst online: 08-09 21:21
Hier hetzelfde probleem.
Draait al bijna een jaar met 80 graden.
Heb een fan van 4 bij 4 cm opgeschroeft maar maakt voor de temperatuur niet uit.
Ook heb ik er een chipset koeler op gehad ( Thermalright HR-05-IFX ) maar merkte geen verschil.

Laat maar lekker warm worden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 13:50

HaTe

haat niet

Gaat hij bij jou niet vanzelf uit dan?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:39

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

is de airflow wel goed want misschien zit de koeler op de NB wel goed maar is er geen goede airflow waardoor de warme lucht in de kast blijft hangen en de NB zich gaat koelen met de warme lucht

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Laatst online: 08-09 21:21
( Gaat hij bij jou niet vanzelf uit dan? )

Had eerst vista draaien en wanneer ik films afspeelde in HD dan liep hij na zo'n 10 min. vast en starte zelf opnieuw op. :(
Heb toen xp er op gezet en nooit geen problemen mee. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Truffeltje op 01-06-2009 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxsurf
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-02 21:50
Ik heb hetzelfde probleem als hier beschreven wordt met hetzelfde moederbord.
Mijn Chipset is ook erg heet, vanaf 80 graden en loopt steeds verder op tot ver in de 100 graden.
Ook mijn CPU wordt erg heet tot 70 graden en dan sluit hij zichzelf direct af als beveiliging.
Ik heb een X2 5000+ BE op het moederbord zitten welke niet is overgeklokt dus opzich zou hij maximaal 65 graden mogen worden.
Ik heb 3 case fans in mijn HTPC zitten. Als ik de Chipset aanraak lijkt deze niet zo heet en de CPU koeler is aan de bovenkant gewoon koel dus dat lijkt raar. Mijn Koeler lijkt goed gemonteerd het is een Ninja koeler.
Iemand misschien een idee?

Het is trouwens echt oververhitting want ik heb er een tijdje onder full load een huiskamer ventilator :*) boven het moederbord laten waaien dan blijft het hele systeem wel koel. Maar goed dat is niet de bedoeling natuurlijk. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Veel casefans zorgt natuurlijk niet voor een goede airflow en een dure CPU koeler hoeft ook niet beter te zijn als er weinig of te veel koelpasta is gebruikt. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4DMan
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-04-2024

M4DMan

Into disorder!

Bij Everest Ultimate staat bij Computer onder Sensors de SPP temp, dat is de northbridge temp. Ik had bij Speedfan hetzelfde probleem met uitlezen (100+ graden) en bij Everest Ultimate geeft ie de correcte temps aan (50-55 onder load). Download de laatste versie van dit programma :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

M4DMan schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 13:49:
Bij Everest Ultimate staat bij Computer onder Sensors de SPP temp, dat is de northbridge temp. Ik had bij Speedfan hetzelfde probleem met uitlezen (100+ graden) en bij Everest Ultimate geeft ie de correcte temps aan (50-55 onder load). Download de laatste versie van dit programma :)
het ligt er dan maar net aan welk programma je gelooft. Ik zou gewoon zoveel mogelijk programma's proberen, en dan kijken hoeveel de verschillende programma's afwijken. Misschien dat je er zo achter kunt komen welk programma correct de temperatuur weergeeft en welk progje over of onderdrijft.

Vaak is een meting in de bios wel redelijk betrouwbaar. Eventueel met een IR temperatuurmeter aan de achterkant van je moederbord de temperatuur op de plek van de processor meten. (maar dat kost veel tijd en moeite). Als je pc uitvalt door oververhitting en de koelblokken zijn nog koud, dan zitten ze er verkeerd op. Zakt de temperatuur veel als je (zachtjes) op het blok drukt?

Probeer anders ook even een tafelventilator voor je opengeschroefde pc kast te plaatsen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxsurf
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-02 21:50
@ M2M, De tafelventilator voor mijn kast of erboven werkt inderdaad goed want dan blijft mijn systeem zelfs onder full load koel. Ik zal vanavond eens kijken hoe het zit als ik op het blok druk. Ik denk dat het vooral mijn CPU is die hem met de temperatuur nekt ik zal eens kijken of die inderdaad er verkeerd opzit.

@M4DMan, Ik zal everest Ultimate ook eens proberen, Ik denk niet dat het de chipset is die hem nekt want die kan best wel wat hebben. Hij valt uit nadat de CPU 70 graden heeft bereikt dus ik denk dat dat het grootste probleem is. Als het goed is geeft zullen de temperaturen van de CPU in beide programma's ook wel bijna gelijk zijn.

Bedankt tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde moederbord en hetzelfde probleem. Als je op internet gaat zoeken dan wordt overal aangegeven dat het de Northbridge temp is, maar zelfs met de originele cooler voelt de temp nit hoger dan een graad of 30.

Ik heb zelf het idee dat het misschien de VRM is, aangezien deze op dit bord niet gekoeld worden, dit ook aangezien je een andere videokaart hebt geïnstalleerd die eventueel meer spanning nodig heeft en meer beslag legt op de VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik zie hier eigenlijk altijd maar over de Northbridge worden gesproken, maar kan het niet de southbridge zijn die te warm wordt ? Je zou als temperatuur-uitlezing ook HWMonitor kunnen proberen.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 16:35
Naar aanleiding van dit topic (en omdat ik zelf ook in het bezig ben van de Rev 1.0-versie van dit moederbord) heb ik aan Gigabyte gevraagd wat hun mening is over het koelvermogen van het koelblok op de northbridge. Daarbij uiteraard vermeldt dat hetzelfde koelblok bij Rev 1.1 en 2.0 is vervangen door een opmerkelijk groter exemplaar. Ik weet alleen niet goed wat ik met hun reactie verder moet doen :P
De heatsink van Rev 1.1 van dit MB is anders dan die van rev 1.0, dit betekent niet dat de heatsink van rev 1.0 van mindere kwaliteit is.
Hoe dan ook, wij hebben deze MB getest en er blijkt dat er problemen zijn met heatsink van het MB.
Ik raad je aan de heatsink niet met je vinger aan te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Rave17 schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 15:14:
Naar aanleiding van dit topic (en omdat ik zelf ook in het bezig ben van de Rev 1.0-versie van dit moederbord) heb ik aan Gigabyte gevraagd wat hun mening is over het koelvermogen van het koelblok op de northbridge. Daarbij uiteraard vermeldt dat hetzelfde koelblok bij Rev 1.1 en 2.0 is vervangen door een opmerkelijk groter exemplaar. Ik weet alleen niet goed wat ik met hun reactie verder moet doen :P

[...]
Zij geven zelf aan dat er een probleem is met de heatsink op jouw revisie - en uit hun reactie mag je concluderen dat hij warmer wordt dan zou moeten. Ik zou Gigabyte vragen het moederbord om te ruilen voor een nieuwere Rev versie op grond van een aantoonbare productie fout: 1) ze geven zelf toe dat er een probleem is en 2) bij nieuwere versies hebben ze de heatsink gewijzigd.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 16:35
tazzman schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 01:29:
[...]

Zij geven zelf aan dat er een probleem is met de heatsink op jouw revisie - en uit hun reactie mag je concluderen dat hij warmer wordt dan zou moeten. Ik zou Gigabyte vragen het moederbord om te ruilen voor een nieuwere Rev versie op grond van een aantoonbare productie fout: 1) ze geven zelf toe dat er een probleem is en 2) bij nieuwere versies hebben ze de heatsink gewijzigd.
Reactie terug gehad:
Sorry maar Ik bedoel wij hebben deze MB getest en er blijkt dat er GEEN problemen zijn met heatsink van het MB.
:+
Pagina: 1