Van draadloos naar bedraad --> geen verbinding

Pagina: 1
Acties:

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
In een ander topic van mij is te lezen dat ik behoorlijk wat problemen heb met mijn draadloze netwerk.
Net toen ik op het punt stond een kabel door te trekken (van begane grond naar zolder, dus een behoorlijke klus), zag ik dat de vorige bewoners dit al hadden gedaan! Als ik dat eerder had geweten had ik een hoop ellende kunnen omzeilen!

Blij verrast stop ik dus de net ontdekte UTP kabel in poort '1' van de wireless router (we willen het WLAN signaal wel behouden voor andere doeleinden, dus de router blijft), en stop het andere eind van de kabel in de onboard ethernetaanluiting van mijn computer. Ik disable de draadloze verbinding die nog stond ingesteld op mijn computer, en probeer verbinding te maken via de kabel. Helaas. Niets.

Als ik kijk in het rechtsklik menuutje van de Local Area Connection 3 (Device name = NVIDIA nForce Networking controller), zijn 'status' en ' repair' niet aanklikbaar (greyed out). Hmmm..
Bij mijn weten zou het meteen moeten werken allemaal.

Ik heb ook nog een oude netwerk kaart (PCI), die het volgens mij gewoon doet. Die in de computer gezet, de UTP kabel daarin geprikt, maar ook dan gebeurt er niets. Bij deze (Local Area Connection 4) kan ik wél bij status en repair. Bij status geeft ie aan dat er limited or no connectivity is. Nou, met de nadruk op 'no' denk ik. :) . Bij repair probeert ie mijn IP adres te verversen, wat niet lukt.

Nu zou het kunnen dat de UTP kabel kapot is. Het bleek namelijk dat ik perongeluk mijn bureau op de kabel had gezet. Deze is op dat punt wat plat. Stom, maar ik ontdek het net pas. Het omhulsel is niet gescheurd overigens.Daarnaast is de kabel behoorlijk gedraaid. Zou dit kwaad kunnen? Hoe kan ik eenvoudig testen of de kabel kapot is?

Wat zou anders het probleem kunnen zijn? Heb ik de kabel goed aangesloten door hem gewoon in de '1' poort te doen van de wireless router? De router heeft 5 poorten: ' WAN' (is verbonden met de modem), en '1' t/m '4'. Ik hoef verder niets in te stellen toch?

Alvast bedankt voor reacties!

[ Voor 3% gewijzigd door tbenschop2 op 04-04-2009 15:05 ]

Verwijderd

Heb je handmatig een IP ingesteld? Anders moet je dat even op automatisch zetten.
En je kan natuurlijk een andere kabel proberen als je die nog hebt liggen, maar ik weet dat die kabels veel kunnen hebben, die van mij is ook helemaal gescheurd en gedraaid :P

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2009 15:04 ]

Verwijderd

even bij apparaatbeheer kijken of je netwerkkaart goed werkt en even in command ipconfig kijken wat je ip adres is ? welk merk is je router ? en welke provider heb je ?

• tbenschop2
Bij Internet Protocol TCP/IP Poperties staat hij op automatisch een IP adres (en ook DNS server) verwerven. Dat is goed volgens mij.

Even een andere kabel proberen zou het makkelijkst zijn, maar ik moet die speciaal kopen (15 a 20 meter). Het zou zonde zijn als blijkt dat het daar niet aan ligt!

@SitecomSUP1:
Beide netwerkkaarten (dus de onboard en de Realtek insteekkaart) werken, staat er.
Via ipconfig kijken wat mijn IP adres is? Ok gedaan, wat kan ik hiermee doen dan?
Mijn router is een Sweex wireless Lan USB2.0 Adapter 54 Mbps (heb overigens ook een Linksys WR54T), en mijn provider is Home.

[ Voor 34% gewijzigd door tbenschop2 op 04-04-2009 15:12 ]

Verwijderd

het ligt niet aan je kabel denk ik dan tenminste antwoord eerst even mijn vragen zou indd zonde zijn als je een nieuwe kabel koopt en het daar niet aan ligt

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Probeer het even met de laptop van je moeder/buurman/iemand anders of hij het wel doet? :)

Verwijderd

Als je IPadres begint met 169 dan moet je toch eens je router opnieuw opstarten, dan deelt hij namelijk geen IP adres uit.

En inderdaad eerst kijken bij apparaatbeheer of de adapter wel goed geinstalleerd is.

Verwijderd

wrong als je een 169 adres krijgt heeft meerdere opties waar dat aan kan liggen bijv je antivirus bijv norton blokkeert dan de boel 9 van de 10 keer is dat het met een 169 adres

Verwijderd

Ik denk dat je in je router het eea moet uitzoeken.
Is je router bv te benaderen via 192.168.1.100 of iets wat daar op lijkt.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2009 15:17 ]

• tbenschop2
@SitecomSUP1:
Beide netwerkkaarten (dus de onboard en de Realtek insteekkaart) werken, staat er.
Via ipconfig kijken wat mijn IP adres is? Ok gedaan, wat kan ik hiermee doen dan?
Mijn router is een Sweex wireless Lan USB2.0 Adapter 54 Mbps (heb overigens ook een Linksys WR54T), en mijn provider is Home.

Als ik de draadloze verbinding uitzet en dan bij ipconfig kijk begint het adres idd met 169. Even de router + modem uitzetten? Ik probeer het meteen even.

Verwijderd

Heeft geen zin welke antivirus firewall software gebruik je ?

edit:

Je hebt LAN (local) en WAN (dat is dus het internet) als jij op LAN een 169 adres krijgt kan dat nooit aan je modem liggen eventueel heel misschien wel aan je router maar als je router geen adressen uitdeelt en je kijkt in windows wat je ipadres is staan daar gewoon wat puntjes. een ipadres dat begint met 169 heb ik al een miljoen keer gezien en al die keren was het de antivirus of firewall software dat in de weg zat.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2009 15:20 ]

Verwijderd

En nog een tip; de-installeer en/of schakel alle andere nics uit; behalve degene waar je utp kabel inzit :) .
Enne wat ook handig is om te achterhalen is of die al getrokken utp kabel een straight kabel is of een crossed kabel is, enne dat hij wat gedraait is zoals je aangeeft: UTP --> unshielded twisted pairs :)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2009 15:22 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 15:14:
wrong als je een 169 adres krijgt heeft meerdere opties waar dat aan kan liggen bijv je antivirus bijv norton blokkeert dan de boel 9 van de 10 keer is dat het met een 169 adres
Hmm, dat zou inderdaad wel kunnen. Virusscanners al uit?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 15:23:
[...]

Hmm, dat zou inderdaad wel kunnen. Virusscanners al uit?
Heeft helaas ook geen zin als behalve als je Kaspersky gebruikt dan zit je goed Bijv norton en vele andere hebben een vervelend aspect als je deze rechtonder uitschakelt blijven de regels die gehandhaafdt worden dus een 169 adres nog steeds van kracht.

Greetz

• tbenschop2
Bedankt voor de suggesties.

Ik heb net de modem en router even uitgezet en daarna weer aan.
De Realtek insteekkaart doet er 2 minuten over om een netwerk adres te verkrijgen, en geeft vervolgens aan dat er limited or no connection is. Ik zag wel dat er 4 pakketjes waren upgeload bij status. Hoe kan dat nou?!

De NVidia onboard netwerkkaart doet echt helemaal niets. Als ik de kabel erin doe staat er 'network cable unplugged'

Ik heb verder geen virusscanner of firewall.

Dat verhaal met straight of crossed zou het probleem kunnen zijn. Het zou kunnen dat de vorige bewoners de kabel voor de telefoon hebben gebruikt en niet voor internet. Weet iemand hier meer over?

Verwijderd

Ik zou het toch gaan zoeken in de kabel nu, al een laptop of andere PC geprobeerd aan te sluiten op deze kabel?

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
1. gebruik een kabeltester om te kijken of de vorige bewoners de kabel ook op de goede manier hebben gemaakt en of de kabel nog goed is. (is het misschien geen ISDN aansluiting?)
2. hang je systeem met een kortere (zeker werkende) kabel aan de router.
3. hang een ander (zeker correct werkende) laptop of systeem aan de kabel.
4. Controleer de instellingen van je systeem
4.1 ipconfig (laat ons ook eens weten welke gegevens je allemaal ziet.
4.2 Controleer of je DHCP(server) aanstaat op de router
4.3 indien je geen dhcp gebruikt, stel een vast ip adres in met de juiste waardes.
4.4 Zet tijdelijk even alle rare netwerk gerelateerde zaken uit (firewall op je systeem etc.)
4.5 Kom je er echt niet uit, laat een een handige kennis mee kijken.

Verwijderd

... foute suggestie anders kan je ook niet op het internet :D even verder brainstromen (ik bedoel voorgaande post vanmezelf BTW)

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2009 15:39 ]

Verwijderd

tbenschop2 schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 15:30:
Bedankt voor de suggesties.

Ik heb net de modem en router even uitgezet en daarna weer aan.
De Realtek insteekkaart doet er 2 minuten over om een netwerk adres te verkrijgen, en geeft vervolgens aan dat er limited or no connection is. Ik zag wel dat er 4 pakketjes waren upgeload bij status. Hoe kan dat nou?!

De NVidia onboard netwerkkaart doet echt helemaal niets. Als ik de kabel erin doe staat er 'network cable unplugged'

Ik heb verder geen virusscanner of firewall.

Dat verhaal met straight of crossed zou het probleem kunnen zijn. Het zou kunnen dat de vorige bewoners de kabel voor de telefoon hebben gebruikt en niet voor internet. Weet iemand hier meer over?
Telefoon gebruikt rj11 (kleinere stekkers) ipv rj45 meen ik te weten.
Enne straight is makkelijk na te gaan:

Afbeeldingslocatie: http://joncamfield.com/oss/schooltools/Reference/EthernetCabling_files/ethcable568a.gif

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2009 15:41 ]

• tbenschop2
Een boel dingen om uit te ptoberen zie ik al.
De kans is zeker aanwezig dat het een ISDN lijn is/was. Ik meen me nu zelfs iets herinneren dat de vorige bewoners hier wat over hadden gezegd.
In dat geval is de kabel onbruikbaar? Of moet ik hem opnieuw pluggen?

Ik zal eerst met onze laptop kijken of die wel wat doet.

edit:

mijn stekker lijkt niet op die uit het plaatje. Als ik de pin van de stekker naar de achterkant doe zie ik:

1: niks 2: niks 3: groen/wit gestreept 4: blauw 5: blauw/wit gestreept 6: groen 7 en 8: niets.
Ik vermoed dat het hem hier inzit..

[ Voor 28% gewijzigd door tbenschop2 op 04-04-2009 15:45 ]

Verwijderd

tbenschop2 schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 15:41:
Een boel dingen om uit te ptoberen zie ik al.
De kans is zeker aanwezig dat het een ISDN lijn is/was. Ik meen me nu zelfs iets herinneren dat de vorige bewoners hier wat over hadden gezegd.
In dat geval is de kabel onbruikbaar? Of moet ik hem opnieuw pluggen?

Ik zal eerst met onze laptop kijken of die wel wat doet.

edit:

mijn stekker lijkt niet op die uit het plaatje. Als ik de pin van de stekker naar de achterkant doe zie ik:

1: niks 2: niks 3: groen/wit gestreept 4: blauw 5: blauw/wit gestreept 6: groen 7 en 8: niets.
Ik vermoed dat het hem hier inzit..
Das isdn:
Bij ISDN wordt geen gebruik meer gemaakt van de huidige telefoonstekkers. De bestaande wandcontactdozen moeten dus vervangen worden. Analoge apparatuur maakt gebruik van de RJ11 stekker met 4 contacten (waarvan 2 daadwerkelijk gebruikt worden).
Bij ISDN-apparatuur wordt de RJ12 vervangen door de iets bredere RJ45 stekker met 8 contacten. Hiervan worden er 4 gebruikt
bron
(onderaan de pagina)

Dat wordt dus een utp kabel aan die isdn kabel knopen en doortrekken :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2009 15:53 ]

• Taurnil
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-12-2025
al geprobeert om de kant van de kabel die je op de router hebt ingestoken, in te steken op je modem IPV je router en dan kijken wat die op je pc doet? (wel even stroom eraf en erop als je de kabel omsteekt van modem naar router en visa versa!)

een 169.xxx.xxx.xxx ip is idd niet goed. Je ontvangt dus geen IP... of kabeltje is kaduk of iets blokkeert het ontvangen van IP op je pc. Al geprobeerd of je Inet hebt in veilige modus MET netwerk ondersteuning? (hier wordt namelijk zo veel mogelijk aan antivirus en dergelijke uitgeschakeld MAAR NIET norton (rot prog) en virussen hebben meestal geen vat in veilige modus)

ok vraagje ter controlle. je hebt @home aka (nu) Ziggo? zo jah, even bellen..
*belangrijk als je gaat bellen met ziggo!!* ze helpen je niet als je een router die NIET van hun komt gebruikt (de netgear router van hun) dus als je met ze belt, de pc/laptop die het probleem heeft DIRECT met een kabel VANAF het MODEM naar de probleem host verbinden. (en als er dan nog steeds problemen zijn natuurlijk) en dan voordat je met ze belt eerst nog even de stroom eraf en erop doen, want anders is het van: ik zie hier dat uw modem al een tijdje aanstaat... dus sorry eerst even stroom erop en eraf en dan terug bellen.

en dan aanhouden dat je geen Inet krijgt en er achter bent gekomen dat je geen IP krijgt op je machine... (om een nieuw kabeltje gratis en voor niks te ontvangen zeg je) Ik heb even een kabel van me buurman geleend en nu werkt die wel, dus jullie kabel is helaas stuk. zouden jullie een nieuwe kunnen sturen? (20m is die) en dat doen ze ook meestal. kost toch niks. (heb er ook even een paar laten opsturen naar mij >:) )

Of het een cross cable is? als je de 2 uiteinden van de kabel naast elkaar pakt met het lipje aan de onderkant, moet je kijken of 1 eind begint met aan de linkerkant de kabeltjes: oranje/wit & oranje EN de andere eind juist andersom begint, dus met: bruin/wit & bruin. als dit het gval is dan heb je een cross cable. een straight through cable begint aan beiden einden links met oranje/wit & oranje kabeltjes.
Je wilt een Straight hebben en niet een cross :)

Edit: als het dus inderdaad een ISDN blijkt te zijn kun je beter een straight kabel opnieuw trekken. tenzij je wilt gaan rotzooien om die aan je isdn te knopen :Y)

* 1 jaar bij @Home/Ziggo helpdesk gewerkt *

[ Voor 4% gewijzigd door Taurnil op 04-04-2009 16:10 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:07
Het is overigens wel mogelijk om ISDN te gebruiken voor ethernet, alleen valt het dan onder CAT4 mits het twisted pair is. Mogelijk moet je je onboard netwerkkaart dan fixed op 100full zetten.. evt. zelfs een optie om eerst te testen met 10.

Verwijderd

DukeBox schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 15:56:
Het is overigens wel mogelijk om ISDN te gebruiken voor ethernet, alleen valt het dan onder CAT4 mits het twisted pair is. Mogelijk moet je je onboard netwerkkaart dan fixed op 100full zetten.. evt. zelfs een optie om eerst te testen met 10.
Ondersteunt die router dat ook, ik hoop het iig :)

• tbenschop2
Als ik het goed heb is de kabel die ik nu heb (gebruikt voor ISDN) gewoon dezelfde als ik die ik zou gebruiken voor internet. Alleen de aansluiting op de stekkers is anders.

Dan lijkt het mij gewoon een kwestie van de stekkers erafknippen en nieuwe stekkers eropzetten (en dan de draadjes op de goede plek zetten). Of is het niet zo simpel?

• Taurnil
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik zie hier goede hulp langs komen :)

Blijkbaar is inderdaad die kabel van de oude bewoners niet de correcte.
Je kan en mag alles wat hier is voorgesteld uit proberen, maar doe het gewoon makkelijk en meteen goed:
leg gewoon een nieuwe straight through kabel :) verwijder de oude kabel en hergebruik de openingen waar de oude kabel inzat om de nieuwe door te trekken :). wil je voor niks een nieuwe 20m CAT5e UTP kabel hebben? nah heb je geluk bij Ziggo... even mijn verhaaltje paar posts naar boven lezen staat hoe het te regelen is :)
Als ik het goed heb is de kabel die ik nu heb (gebruikt voor ISDN) gewoon dezelfde als ik die ik zou gebruiken voor internet. Alleen de aansluiting op de stekkers is anders.

Dan lijkt het mij gewoon een kwestie van de stekkers erafknippen en nieuwe stekkers eropzetten (en dan de draadjes op de goede plek zetten). Of is het niet zo simpel?
Neej is niet zo eenvoudig. als ik je vorige post goed heb mis je 4 draadjes waardoor er nu een stuk minder bandbreedte op die kabel aanwezig is. (half duplex) oftewel de mogelijkheid om OF alleen pakketjes te ontvangen, OF pakketjes te versturen. EN NIET beiden tegelijk wat dus wel kan met een UTP kabel met alle 8 de kabeltjes. gewoon makkelijk en goed doen. nieuwe utp straight through trekken :)

[ Voor 41% gewijzigd door Taurnil op 04-04-2009 16:09 ]

Verwijderd

tbenschop2 schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 16:03:

Zo simpel kan het zijn; de connectoren eraf knippen, kijk of het utp is --> en dan nieuwe connectoren knijpen

• tbenschop2
Ga ik dat proberen. Ik hou jullie op de hoogte! :)

Verwijderd

tbenschop2 schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 16:27:
Ga ik dat proberen. Ik hou jullie op de hoogte! :)
Taurnil heeft gelijk, dan word het half-duplex.

goed genoeg voor beetje internette enzo, maar verwacht geen geweldige prestaties met gamen.

• MatJager
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-01 07:52
De beste oplossing is om de RJ45 pluggen eraf te knippen en er nieuwe RJ45 pluggen aan te knijpen.

Voor een 100mb full-duplex heb je 4 draden nodig. Oranje op 12 en groen op 36. Kleuren zijn trouwens niet zo belangrijk.
Dus oranje op 1 oranje/wit op 2, groen op 3 en groen/wit op 6.

Werkt perfect, gebruik het al jaren...

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:07
Verwijderd schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 16:31:
Taurnil heeft gelijk, dan word het half-duplex.
Met 2 paar is het ook nog gewoon full duplex.. de mogelijkheid om half/full in te stellen was omdat de NIC's dat niet allemaal ondersteunden.

• tbenschop2
JOECHEI! :)

Gelukt!
Ik heb nieuwe stekkers gehald en zo'n tang, en het werkt als een zonnetje! Nooit meer draadloos voor mij. Hij is stukken meer ' responsive' en ik haal gewoon mijn max snelheid (10 Mbit). Super!

Iedereen bedankt voor zijn hulp/tips/suggesties!
Pagina: 1