Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC Voeding onbelast laten draaien

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor wat elektronica projectjes heb ik 5 en 12Volt nodig. Nou leek het me wel handig om daar gewoon een goedkope (no-name) ATX voeding voor te pakken. Maar kan het kwaad om een pc voeding voor langere tijd onbelast te laten draaien? En zo ja, hoeveel kwaad?

Ik heb zelf ook al gezocht, en kom een hoop tegenstrijdige verhalen tegen.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/62245

Iemand hier die wél een duidelijk antwoord heeft?

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Volgens mij is het geen probleem als je hem enigszins belast met iets dat wat vermogen trekt, bijv een harde schijf. Maar echt een charmante oplossing is het niet echt, nogal overkill eigenlijk. Liever pak je gewoon een (regulated) instelbare adapter.

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:51
Het enige probleem dat je denk ik kan hebben is zoals in dat topic ook al gezegd dat de voeding niet aan gaat zonder voldoende hoge belasting.
Verder zit er op het moederbord van een pc hier ook een soort standby ledje dat altijd brand, ook als de pc uitstaat. Het lijkt me dus dat als de pc uitstaat de voeding nog steeds 5v ofzo levert.
Het lijkt me dus sterk dat het kwaad zou kunnen.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:12
Op de site die je linkt hebben ze het over de nullastbeveiliging. De voeding start op, merkt dat er geen belasting is, en schakelt zich terug uit. Je zal dus elke rail moeten belasten, bijvoorbeeld met een weerstand.

Een voeding op lage belasting is zeker niet zo efficiënt als een hoger belaste voeding, maar ik denk wel dat ze er tegen kunnen.
Misschien een idee om een dummy belasting te maken om de voeding toch iets hoger te belasten?

Edit: Trouwens, om bv een 80Plus-certificatie te krijgen moet een voeding meer dan 80% rendement halen bij een belasting van 20%, het lijkt me dus sterk dat ze zullen overlijden bij een lage belasting.
(Natuurlijk geen rechtstreeks gevolg uit de 80Plus-certificatie, maar eerder een logische redenering)

[ Voor 25% gewijzigd door Malantur op 04-04-2009 13:41 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Kom je toe met 2A op de 5 en 12V lijn? Kijk dan eens op dealextreme of een vergelijkbare site naar kitjes die IDE naar USB omzetten, daar zit bijna altijd zo'n voeding bij, en voor 12$ thuisgeleverd hoef je niet te twijfelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 13:57:
Kom je toe met 2A op de 5 en 12V lijn? Kijk dan eens op dealextreme of een vergelijkbare site naar kitjes die IDE naar USB omzetten, daar zit bijna altijd zo'n voeding bij, en voor 12$ thuisgeleverd hoef je niet te twijfelen.
Ik heb exact zo'n voeding gehad, en die heeft een van mijn hardeschijven opgeblazen. (Nouja, de molex die er aan zat was van zodanige kwaliteit dat het geen enkele moeite kostte om hem er verkeerd om in te steken...)
Voeding -> Prullenbak dus

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-11 09:23
Je kan beter een labvoeding kopen/ bouwen dan heb je mee een stroombegrenzing. Die je een heleboel vloeken kan besparen, als je een fout in je schakeling hebt waardoor je kortsluiting hebt.
Ik gebruik een PC voeding alleen om 12V motoren te testen, deze hebben soms een groot vermogen wat mijn labvoeding niet kan leveren (3A max).

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-11 11:55
Ik heb ook enige tijd een voeding gebruikt voor testdoeleinden, geen enkele probleem zonder spanning hoor. Het was voor het testen van ventilatoren op 5,7 of 12 volt. Het kan prima hoor :)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

een voeding heeft trouwens een extra lijn standby 5v inderdaad, is maar 1A en wordt gebruikt voor usb en toetsenborden enzo zodat je wake on keyboard kan gebruiken..

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik heb jarenlang een AT voeding gebruikt om mn ACCTON 19" hub van spanning te voorzien. Ding wilde 5V en 12V hebben was een makkie dus.

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:31

almightyarjen

When does the hurting stop?

Geen probleem. Je kan een ATX voeding gewoon ervoor gebruiken. Maar houd er wel rekening mee dat die dingen een behoorlijke stroom kunnen leveren en niet begrenst zijn zoals een labvoeding, dit kan bij foutjes in je schakeling gevolgen hebben voor een aantal componenten in je schakeling ;)

Ik heb standaard een kabel uit mijn computer lopen met 5V en 12V die ik gebruik voor mijn elektronica ontwerpen. Ik wacht nog altijd totdat ik een keer kortsluiting maak :P

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Pagina: 1