Moederbord vraagt om flash schijf - cmos checksum error

Pagina: 1
Acties:

• TvdW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-08-2021
Vanochtend heb ik 4 gigabyte RAM bij mijn computer in gestopt. Rotwerkje maar het is gelukt. Nu start de computer niet meer op.

Als ik de knop van de computer in druk, komen er 2 piepjes. Daarna vraagt de computer naar een bios flash bestand op mijn a: schijf.

Gelukkig heb ik nog een a: schijf, maar ik kan nergens de goede bios bestanden vinden: de officiele site van abit heeft ze niet meer (mirrors offline..)

Mobo: Abit FP-IN9 Fatality

Tom

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Op deze site hebben ze de 1.5 bios staan, misschien heb je daar wat aan?

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-05 09:25
Heb je al opgezocht wat de 2 biepjes betekenen?
Ik zou het RAM er terug uithalen (dan zou de PC terug normaal moeten opstarten) en een BIOS update via harde schijf doen bv.
Daarna pas het geheugen er terug in prikken :)

• TvdW
Xorsist schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 12:53:
Op deze site hebben ze de 1.5 bios staan, misschien heb je daar wat aan?
nee, die redirect alleen maar naar abit

• TvdW
Graviton12 schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 12:55:
Heb je al opgezocht wat de 2 biepjes betekenen?
Ik zou het RAM er terug uithalen (dan zou de PC terug normaal moeten opstarten) en een BIOS update via harde schijf doen bv.
Daarna pas het geheugen er terug in prikken :)
alle sites hebben het over 1, 2, 3 enz beeps. in dit geval zijn het een hoge en een lage, maar geen enkele site noemt dat

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:21
Zet nu eerst maar eens even je oude ram terug en kijk dan of hij normaal start. Daarna even een bios update doen en dan de nieuwe ram proberen.

Edit: Wat Graviton al zei dus.

[ Voor 10% gewijzigd door friggler op 04-04-2009 13:15 ]

• TvdW
friggler schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 13:14:
Zet nu eerst maar eens even je oude ram terug en kijk dan of hij normaal start. Daarna even een bios update doen en dan de nieuwe ram proberen.

Edit: Wat Graviton al zei dus.
teruggezet, computer start weer op. heb gelukkig die .zip van mn bios op mijn comupter: ik ga deze op een floppy zetten zodat ik, mocht het nodig zijn, vanuit de bios kan flashen.

bios update lijkt me niet nodig, ik heb al een tijdje de nieuwste versie. toch maar even doen

• TvdW
Ziezo. RAM teruggezet. Lange piep, houdt niet op. kan op internet de betekenis hiervan niet vinden. Iemand?

-edit-
mijn nieuwe ram dus hè

[ Voor 13% gewijzigd door TvdW op 04-04-2009 13:38 ]

• TvdW
Heb het RAM in een andere computer geprobeerd, werkte ook niet. Het lijkt me dus dat de ram blokjes kapot zijn..

Ik denk dat ik ze maar gewoon terugstuur
Pagina: 1