Defecte harde schijf: image zetten op grotere HDD mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Het probleem
• Oudere computer met het boekhoud programma er op heeft 2x 40GB IDE schijven.
• Schijf 1 is stervende, maar geeft nog wel aan bij S.M.A.R.T. dat hij correct werkt.
• Schijf 2 heeft bad sectors, maar bevat bijna geen data, en helemaal geen in de bad sector gedeelten.

De eerste schijf heeft dramatische read/write-speeds en moet gewoon vervangen worden omdat het hele systeem traag aanvoelt en in dit geval nieuw beter is. HD Tune even gedraaid:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aEfpkRQnROTuIJUX1Ej3I71s/full.png
Zoals te zien is heeft deze z'n beste tijd wel gehad.

Gewenste oplossing
1. Nieuwe (grotere) harde schijf kopen om de huidige C en D op 1 schijf met 2 partities te houden
2. Het liefst een image van C direct naar de nieuwe schijf zetten om zo meteen het (boekhoud)programma en instellingen etc. te behouden en een herinstallatie te voorkomen.
Huidige images gemaakt met DriveImage XML

Maar..
- Is het mogelijk om de image van DriveImage XML 1:1 op een harde schijf te plaatsen met een andere grootte?
- Is het anders mogelijk om in een andere computer de volledige inhoud van de huidige C naar de nieuwe schijf te kopiëren en zo een werkende Windows over te houden?
- Moet er met een ander programma/tool een image gemaakt worden om deze vervolgens op een grotere HDD te kunnen zetten. Ik kreeg te horen dat dat dan via een Linux command line progsel zou moeten, maar als het makkelijker kan, graag.

Specs
Huidige config: 2x 40GB IDE
Beoogde config: 1x 160GB IDE opgedeeld als 60/100

Concreet
Gaat het lukken met het terugzetten van de huidige image op een grotere schijf of is een herinstallatie onvermijdelijk of is het mogelijk met een andere imagingtool?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je het zelf al geprobeerd te doen en gekeken wat je vervolgens aan vrije ruimte overhield?

Verwijderd

Ja gaat lukken. Je kan meestal wel rezisen.
Overigens: Backup!m Backup! Backup! Backup! Backup! Backup! Backup! Backup! Backup! Backup!

Kan blijkbaar niet genoeg gezegd worden!

• _lasher_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 16:40
Zo te horen zijn er al images. Die backup lijkt me dan ook niet het probleem.

Het terugzetten van de images op een andere schijf zal wel lukken, al is dan de grootte natuurlijk nog 40gig. Als je eerst alleen je windows partitie overzet zal je waarschijnlijk wel zien dat hij ook gewoon van die grotere schijf kan booten.
Het vergroten van een partitie hoeft niet zo ingewikkeld meer te zijn hoor. Wel is het handig om dat even met een bootcd te doen. Bijvoorbeeld de http://www.ultimatebootcd.com/ daar zitten een aantal tools op voor het managen van partities. Vergroten moet daarmee geen probleem zijn.

Verwijderd

Naast dat de snelheden wel heel erg laag zijn, valt me ook meteen op dat de CPU echt hoog is. Staat het arme schijfje niet in PIO mode?
Dat zorgt namelijk voor een hele slechte performance, misschien ligt daar eerder je probleem dan de leeftijd van je schijf.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 12:13:
Heb je het zelf al geprobeerd te doen en gekeken wat je vervolgens aan vrije ruimte overhield?
Ik heb de nieuwe schijf nog niet binnen, maar vroeg me eerst af of het überhaupt mogelijk was.
_lasher_ schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 12:22:
Zo te horen zijn er al images. Die backup lijkt me dan ook niet het probleem.
Zijn de DriveImage XML-images dan toereikend?
Het terugzetten van de images op een andere schijf zal wel lukken, al is dan de grootte natuurlijk nog 40gig. Als je eerst alleen je windows partitie overzet zal je waarschijnlijk wel zien dat hij ook gewoon van die grotere schijf kan booten.
Het was/is ook de bedoeling om alleen de image van de C-schijf over te zetten, dat die qua grootte vast staat is inderdaad niet minder dan logisch, maar valt zoals je zegt ook te resizen, maar dat had ik ook al bedacht.
Verwijderd schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 12:25:
Naast dat de snelheden wel heel erg laag zijn, valt me ook meteen op dat de CPU echt hoog is. Staat het arme schijfje niet in PIO mode?
Dat zorgt namelijk voor een hele slechte performance, misschien ligt daar eerder je probleem dan de leeftijd van je schijf.
Hij heeft het tot voor kort prima gedaan in de standaard modus waarop hij ingesteld staat in de BIOS (staat op auto, dus moet wel goedkomen), de andere schijf haalt wel gewoon >30MB/s (ook niet de allernieuwste meer) maar ik zal voor de zekerheid nogmaals de BIOS induiken.

Verwijderd

Wiethoofd schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 12:31:

Hij heeft het tot voor kort prima gedaan in de standaard modus waarop hij ingesteld staat in de BIOS (staat op auto, dus moet wel goedkomen), de andere schijf haalt wel gewoon >30MB/s (ook niet de allernieuwste meer) maar ik zal voor de zekerheid nogmaals de BIOS induiken.
Ik dacht dat je het ook bij HDtune in de info tab kon zien.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 12:51:
Ik dacht dat je het ook bij HDtune in de info tab kon zien.
Klopt, meteen maar even een screenshotje gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JOcLK0O9Yb644AFKF75Ej4XR/full.png
Hij staat dus goed en is dus echt defect/stervende

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Even een update, gisteren de nieuwe schijf binnen gekregen.
• Image gemaakt van C: naar een externe schijf
• Gereboot en met een XP-cd 2 partities van 40GB op de nieuwe 80GB schijf gemaakt
• Via de defecte schijf de image op de externe schijf op een nieuwe partitie teruggezet
• Afgesloten, oude C: afgekoppeld, jumper op de nieuwe C: naar Master gezet
• Geboot en het werkte, meteen even HD Tune er overheen gegooid en 37MB/s met de nieuwe

Wat me nog wel opviel, de oude schijf in m'n externe behuizing haalde via USB wel keurig in HD-tune de 30MB/s gemiddeld waar deze in de oude situatie 2,5MB/s haalde. De nieuwe schijf heeft nergens last van, zelfs niet op de andere ATA-header op het moederbord of met een andere kabel. Heel raar, maar het is dus wel gelukt.

Pagina: 1