Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

conflict Photoshop - ATIdriver

Pagina: 1
Acties:

• AntonTH4Dutch
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Als ik in Photoshop CS4 een foto wil openen dan krijg ik een melding dat het programma moet worden afgesloten. Probleem is 'atioglxx.dll', een OpenGL-driver van mijn videokaart (Ati Radeon
X1950 pro, zie onder voor meer specs). Om het probleem te voorkomen kan ik OpenGL-tekenen uitschakelen
in Photoshop (bewerken => voorkeuren => prestaties). Maar als ik klik op 'prestaties' loopt het programma ook vast.
Heb al van alles geprobeerd: reinstall van de Ati-drivers (de nieuwste), en zelfs reinstall Photoshop...helaas zonder resultaat. Ook geprobeerd om OpenGL in de Ati-software uit te schakelen, maar die optie is niet aanwezig (wel OpenGL triple buffering, maar dat helpt ook niet). Na googlen en op advies van de Adobe-help heb ik d.m.v. Ctrl-Shift-Alt (meteen na het aanklikken van Photoshop.exe) het instellingenbestand verwijderd, ook geen resultaat. Iemand die raad weet?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Heb je meerdere drivers geprobeerd?

Heb je tussen de diverse drivers ook verwijder software gebruikt. Dus eerst uninstall dan de resten met verwijder software verwijderen.(www.guru3d.com).

Op www.guru3d.com vind je oo meerdere/aangepaste versie van drivers.

Of dit misschien:
http://blenderartists.org/forum/showthread?t=23281
http://forums.creativecow.net/thread/244/860480 eisen van photoshop om het te laten werken.
http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=8369389

[ Voor 30% gewijzigd door jan99999 op 04-04-2009 12:53 ]

Verwijderd

Als ik zelf even Google is het eerste wat ik tegenkom iets dat je moet aanpassen in je BIOS, dat al geprobeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2009 12:48 ]

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
@Kim, heb zoveel mogelijk genoemde wijzigingen toegepast in het BIOS, geen resultaat helaas.
@jan, ik had niet meerdere drivers geprobeerd (de nieuwste had ik, en teruggaan naar een oudere leek me niet verstandig). Ik ga aan de slag met je verdere info, wordt vervolgd.

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Ik heb met Driver Cleaner Pro alles van ATI verwijderd, daarna de pc opnieuw opgestart en de nieuwste drivers geïnstalleerd. Als ik Photoshop nu opstart krijg ik de melding "de uitzondering unknown software exception (0xc000000d) is opgetreden in de toepassing op locatie 0x78138aa0. Klik op OK om het programma te beëindigen." Als ik dat laatste doe, sluit het programma (uiteraard).
Ik realiseerde me overigens opeens dat het Photoshop wel gewerkt heeft met de nieuwste drivers, was ik vergeten te vermelden. Heb helaas geen idee wat ik veranderd heb dat het nu niet meer werkt. :'(
Zojuist heb ik ook systeemherstel de configuratie zo ver mogelijk teruggezet, maar dat verandert het ook niet.
@jan, de links die je noemde heb ik uitgebreid bestudeerd maar bieden geen oplossing voor mijn probleem, althans ik kom er niet uit.
Iemand nog een (gouden?) tip?

Verwijderd

Goede vraag :? ... eventueel kan je tijdelijk Photoshop draaien in een virtuele omgeving (bvb Virtual PC 2007) in afwachting tot er een nieuwere driver uitkomt ... Gelijk heb je Freerk, met 16MB videogeheugen geraak je niet ver ...

Heb je ook al eens geprobeerd om Photoshop nu opnieuw te installeren / herstellen? (via configuratiescherm > programma's)

Een nVidia kaart aanschaffen is misschien een allerlaatste oplossing ...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2009 22:03 ]

Verwijderd

@KimG, er zijn zoveel mensen die fotoshoppen met een ATI kaart, dit zou geen probleem moeten zijn. De topicstarter geeft zelfs aan dat het gewerkt heeft ;). Verder lijkt het mij niet handig om fotoshop te virtualiseren i.v.m de 16MB grafische kaart van virtual pc. Waarschijnlijk wil het niet eens installeren, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

@Anton_NL, wat je zou kunnen proberen is om fotoshop compleet te verwijderen (check handmatig even of echt alles weg is), vervolgd door de ati driver. Herstart je systeem. Installeer vervolgens Catalyst Software Suite en fotoshop opnieuw.

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
@KimG, Photoshop had ik al opnieuw geïnstalleerd zoals ik in mijn openingspost al zei.
@Freerk, de volgorde die je beschrijft had ik gedaan (inclusief handmatige check), gevolgd door herstart en installatie van dezelfde Catalyst Software Suite die je noemt.
Helaas werkt dat allemaal niet.

[ Voor 5% gewijzigd door AntonTH4Dutch op 04-04-2009 21:25 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Wat als je met Driver Cleaner Pro je ati-drivers verwijderd, reboot en ze dan niet meteen opnieuw installeert? Wil Photoshop dan wel starten? Kun je dan misschien wel bij de eigenschappen komen om de OpenGL uit te zetten?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• AntonTH4Dutch
  • Niet online
Slim bedacht, Xander...dat ik daar niet zelf op gekomen was. Geprobeerd, en inderdaad werkt Photoshop nu wel. Ook kon ik 'prestaties' nu wél aanklikken, vanwege het ontbreken van Ati-drivers was de OpenGL-optie echter grijs dus ik kon het niet uit- of aanklikken ("door het grijze heen" stond de optie uitgeschakeld overigens).
Echter, zonder goede videokaart-drivers is natuurlijk ook niet de bedoeling (grafisch werkte alles veel trager merkte ik, en bijv. kwaliteitsverlies van mijn TV-kaart) en opeens kwam ik zelf op het -achteraf lumineuze- idee om de 'nieuwste' Omega drivers (www.omegadrivers.net) te installeren. En voilá, het werkt...incl. Photoshop! Catalyst is dus helaas niet zaligmakend.
Overigens is nu in Photoshop de OpenGL optie niet grijs maar wel uitgeschakeld (standaard?), maar ik blijf er lekker af met m'n muis. OpenGL uitgeschakeld in Photoshop geeft nauwelijks grafisch verlies van mogelijkheden las ik.
Dus al met al werkt het nu goed. Allemaal reuze bedankt voor het meedenken! _/-\o_

[ Voor 1% gewijzigd door AntonTH4Dutch op 05-04-2009 09:37 . Reden: +linkje ]

Pagina: 1