Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik heb eergisteren een laptop aangeschaft (Asus X61G) met Windows Vista. Maar nu zit ik met een probleem. We hebben hier thuis twee desktop computers staan, die verbonden zijn met het het internet een multi-modem van Speedtouch (510i).

Deze is via een splitter aangesloten op de telefoonlijn. En dat werkt allemaal wel.

Maar nu wilden we met deze laptop ook wel internetverbinding hebben en leek het ons handig om een 'wireless' router aan te schaffen. Toen hebben we gekozen voor Linksys Wireless G Broadband Router.

Maar nu weet ik niet precies hoe ik die moet installeren. Ik heb de doos geopend en dit is meegeleverd:

- Installatie CD
- Blauwe Ethernetkabel
- Stroomkabel --> Dit is de voeding? Waar ze het over hebben in stap 3?

In ieder geval wordt er duidelijk gewaarschuwd dat ik de CD eerst op moet starten en dat heb ik gedaan.

Hij controleert eerst de netwerkadapter en netwerkstatus, is prima.

Maar dan stap 1 en 2:
Afbeeldingslocatie: http://img26.imageshack.us/img26/1885/routerprobleem1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img26.imageshack.us/img26/5470/routeprobleem2.jpg

Dat snap ik dan niet. Ik moet de bestaande ethernetkabel losmaken van de computer? Bedoelen ze de ethernetkabels van de twee desktops die we hebben?

De ethernetkabels van beide desktops gaan allebei door een muur naar een derde kamer, waar de modem en de telefoonaansluiting zich bevindt. Dus het zou niet handig zijn als we die er uit zouden moeten halen.
En er zijn immers twee computers, dan zou ik er eentje uit moeten halen en aansluiten op de gele "internet" poort?

En de andere desktop blijft dan wel gewoon rechtstreeks aangesloten naar het speedtouch modem? Dat lijkt mij vreemd. Tenzij ze met de computer in het plaatje de laptop bedoelen, maar dat lijkt me sterk, aangezien het toch een draadloos modem is?

En aangezien bij stap 2, er alsnog een verbinding wordt gemaakt tussen de computer en de router, door middel van de blauwe ethernetkabel, dacht ik dat ik de blauwe wel in de gele poort kon doen. Dus de blauwe ethernet kabel in stap 1 gebruiken. Er zit toch geen verschil in de ene ethernetkabel en de ander?

Stap 3 en 4 is de voedingskabel aansluiten aan beide kanten. Maar als hij wacht op de router krijg ik de volgende fout:

Afbeeldingslocatie: http://img26.imageshack.us/img26/8499/routerprobleem3.jpg

Maar als ik via Netwerkcentrum een verbinding probeer te zoeken, vindt hij hem wel! Linksys internetverbinding is er gewoon. En ik ben nu draadloos verbonden op de laptop. Dus dat is gelukt, dacht ik...

Maar het is wel een onbeveiligde verbinding, en dat lijkt me niet zo handig. Om een wachtwoord in te stellen moet ik de router waarschijnlijk installeren en dan stuit ik weer op diezelfde probleem.

Weet er iemand wat ik verkeerd doe? Of een manier om mijn verbinding te beveiligen zonder de installatieprogramma?

Bedankt voor het lezen,

Smile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Die cd mag je gewoon weer terug in de doos stoppen.
Router even resetten dmv de resetknop en opnieuw beginnen.

Je pakt de router, die sluit je aan op je modem. utp van je modem naar de wanpoort van de router.
Die twee desktop pc's sluit je aan op de router.
Je gaat achter een van je desktop pc's zitten, doet hem aan en gaat met de browser naar 192.168.1.1
Daar stel je de beveiliging in, geef je je netwerk een naam.. en dan ga je pas verbinding maken met je laptop.

Als je later wilt gaan poortmappen kan je nog het een en ander aan de opstelling veranderen, maar zo zou je in elkgeval moeten kunnen internetten met alle pc's en laptop.

[ Voor 19% gewijzigd door job op 03-04-2009 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-09 10:48
Speedtouch 510i heeft volgens mij een ingebouwde router en switch (meerdere netwerk-aansluitingen). In dat geval een ethernet kabel tussen de speedtouch en 1 van de blauwe poorten op de Linksys. De gele heb je niet nodig en gaat alleen maar problemen geven als je al een router hebt (in dit geval de Speedtouch)

De Linksys is ook handmatig via een Website-interface te benaderen. IP voor dit model weet ik niet uit mijn hoofd, maar dat staat vast in het boekje. Meestal iets van 192.168.1.1 of 192.168.254.1 .

[ Voor 3% gewijzigd door Klaus_1250 op 03-04-2009 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Klaus_1250 schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 22:30:
De gele heb je niet nodig en gaat alleen maar problemen geven als je al een router hebt (in dit geval de Speedtouch)
Klopt, maar aan de startpost te zien lijkt het me niet handig om te gaan uitleggen hoe je de linksys instelt als accesspoint.. of hoe het modem is in te stellen als bridge.
2 routers achterelkaar moet prima werken namelijk. Je kan er namelijk prima mee internetten. Poorten openen wordt wat lastiger...

[ Voor 7% gewijzigd door job op 03-04-2009 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties!
job schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 22:30:
utp van je modem naar de wanpoort van de router.
Wat is de utp en de wanpoort?

Als ik naar dat adres ga, moet ik een gebruikersnaam en wachtwoord ingeven om me aan te melden.. hoe kom ik hieraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:50
Ik snap überhaupt niet dat ze er van die onhandige configuratie CD's bijleveren ze werken vrijwel nooit goed.
Gewoon configureren via de webinterface !

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 10:56
Verwijderd schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 00:41:
Bedankt voor de snelle reacties!

Wat is de utp en de wanpoort?

Als ik naar dat adres ga, moet ik een gebruikersnaam en wachtwoord ingeven om me aan te melden.. hoe kom ik hieraan?
UTP is gewoon netwerkpoort 1 tem 4 terwijl WANpoort die ene poort is die is aangeduid in je eerste afbeelding. Normaal gezien staat dit ook op de achterkant van de router ;)

De gebruikersnaam en Wachtwoord staat sowieso in de gebruikershandleiding dus je zou die even best eens doornemen aangezien ik een sterk gevoel heb dat je dit nog niet eerder hebt gedaan :+

Normaal is het iets zoals admin / admin of Admin / Admin maar hangt af van merk tot merk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In de handleiding staat alleen over de installatie van de router.. of ik heb inderdaad iets over het hoofd gezien. :p

Bedankt, in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben naar die link gegaan 192.168.1.1. in de handleiding op de cd stond dat ik geen gebruikersnaam in moest vullen dan als wachtwoord admin. Dat werkte niet. Toen bij gebruikersnaam ook admin ingevuld. En toen kwam ik door.

Maar toen ik een wachtwoord in wilde vullen, viel hij ter plekke uit. De pc pikt het netwerk niet meer op, hij staat er niet tussen.

Ik heb helemaal geen draadloos verbinding meer... de lichtjes branden allemaal wel op de router... wat kan er gebeurd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:50
Vreemd, reset hem eens.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Verwijderd schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 13:52:
Ik ben naar die link gegaan 192.168.1.1. in de handleiding op de cd stond dat ik geen gebruikersnaam in moest vullen dan als wachtwoord admin. Dat werkte niet. Toen bij gebruikersnaam ook admin ingevuld. En toen kwam ik door.

Maar toen ik een wachtwoord in wilde vullen, viel hij ter plekke uit. De pc pikt het netwerk niet meer op, hij staat er niet tussen.

Ik heb helemaal geen draadloos verbinding meer... de lichtjes branden allemaal wel op de router... wat kan er gebeurd zijn?
Als je gelezen had.. had je gezien dat je je draadloze netwerk dus via een draadje moet instellen.
Want.. zodra je de ssid verandert, of een wachtwoord invult valt je draadloze verbinding weg.
Dus daarom de router instellen met draad. Geef het ding een ander ssid (netwerknaam) en een wachtwoord.
Daarna ga je pas draadloos je verbinding maken.
misterdoom schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 00:54:
UTP is gewoon netwerkpoort 1 tem 4
Met utp bedoelde ik een utp kabel. Dus een utp (kabel) tussen modem en de wanpoort van de router.
Een netwerkpoort is geen utp. Ook al is Smile88 duidelijk nieuw in deze materie, de termen kan die dan maar meteen goed aanleren.

[ Voor 17% gewijzigd door job op 04-04-2009 23:18 ]

Pagina: 1