Probleem met nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

• woetie
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-05 19:29
Zo'n twee weken geleden heb ik een nieuwe videokaart gekocht, een Sapphire HD4870 512 mb ter vervanging van een Nvidia Geforce 8600 GT.

Ik heb echter een aantal problemen met de nieuwe kaart die ik bij de oude kaart niet had:

Als ik mijn scherm op de native resolutie 1440 x 900 (Acer 19" AL 1916W) heb staan trilt het beeld een beetje. In het begin, wat ongeveer de eerste paar dagen geweest moet zijn, had ik hier geen last van. De laatste paar dagen kwam en ging het weer, maar nu is het eigenlijk constant trillerig en vervormt het beeld licht.

Als ik de kaart op 800 x 600 zet heb ik hier echter geen last van, ik heb ook de refresh rate gevarieerd maar dit had geen effect. Ik gebruik Catalyst 9.3 als driver.

Naast dit probleem heb ik ook problemen om mijn tv als cloon te maken, zo kon ik met mijn Nvidia kaart eenvoudig films op mijn tv kijken terwijl dit nu niet lukt. Het lijkt erop alsof de tv niet goed herkend wordt, omdat ik Force TV detect en Component Video detection aan moet hebben staan voordat mijn tv in CCC wordt weergegeven. Ik kan de tv, wanneer geforceerd gedetecteerd, dan niet als tweede beeldscherm gebruiken, maar ik kan wel de tv laten 'swappen' met mijn monitor. Ik heb dan alleen grijs beeld op mijn tv.

Heeft iemand trouwens ook een oplossing om Ati Tray Tools te gebruiken in combinatie met Vista HB x64? aangezien 64-bit alleen maar gesignde drivers accepteert.

Ik heb vanavond geprobeerd om een oudere driver te installeren, alleen ging dit niet zo goed. Wat is de handigste manier om een videokaart driver te 'downgraden'?

Alvast bedankt.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:56

g0tanks

Moderator CSA
Tijdens het opstarten moet je F8 indrukken en dan selecteren "disable driver signature enforcement". Dan kan je als het goed is ATI Tray Tools gewoon installeren.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Qua het trillen van het scherm zou ik zeker eens een ander scherm proberen. Op die manier kan je het scherm in ieder geval uitsluiten, want het hoeft niet door de videokaart te komen.

• woetie
g0tanks schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 22:06:
Tijdens het opstarten moet je F8 indrukken en dan selecteren "disable driver signature enforcement". Dan kan je als het goed is ATI Tray Tools gewoon installeren.
Geld het F8 indrukken alleen voor de installatie of moet je dat elke keer doen wanneer windows opstart? en is dit voor of na de POST?
PilatuS schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 22:07:
Qua het trillen van het scherm zou ik zeker eens een ander scherm proberen. Op die manier kan je het scherm in ieder geval uitsluiten, want het hoeft niet door de videokaart te komen.
Het scherm deed het goed met de andere videokaart, wat twee weken geleden was, ook is het scherm nog geen 1 1/2 jaar oud. Maar ik ga zo even een ander scherm proberen.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:56

g0tanks

Moderator CSA
Dat geldt als het goed is alleen voor de installatie, ik had een soortgelijk probleem met RivaTuner en hoefde dit alleen 1x te doen. Het is na POST, dus tijdens het laden van de Vista bootloader.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• woetie
Ik heb net een ander scherm uitgeprobeerd en dat zag er ook niet 100% goed uit, eigenlijk wat ik in het begin mee maakte. Ook heb ik mijn 19" op een andere computer geprobeerd en dat zag er wel goed uit.

Het lijkt er dus op dat het probleem aan de videokaart / driver ligt, al moet ik wel zeggen nu ik mijn 19" weer aansluit ik de klachten (voorlopig) weer weg zijn.
Pagina: 1