SBS2003/Exchange - Error c10312e7 - e-mail adres bestaat al

Pagina: 1
Acties:

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Bij het toevoegen van een e-mail adres aan een user krijg ik melding dat het adres al binnen de exchange organisatie in gebruik is... terwijl dit toch niet zo blijkt te zijn.

Ik heb op de volgende manieren gezocht om te achterhalen welk object dit mailadres in gebruik heeft:

-Handmatig zoeken
-Zoeken via AD > custom LDAP search > zoeken naar "proxyaddresses=smtp:bla@bla.nl"
-Zoeken via adfind.exe (3rd party ding dat beweert beter te kunnen zoeken).

Via google zie ik nog een 3rd party product om buiten de windows beheer tools om rechtstreeks dit uit de AD te kunnen slopen.. echter dat lijkt mij niet bepaald verstandig om te doen.

Vroeger bij Novell had je dsrepair voor dit soort issues, is er iets soortgelijks voor windows... of iemand een andere suggestie?

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Error message: This e-mail address already exists in this organization
Ik weet niet hoe groot je AD is, maar even een export maken met csvde en dan zoeken in excel?
<edit>
Wat zegt outlook als je het mail adres intypt en je doet check names?

[ Voor 15% gewijzigd door Archie_T op 03-04-2009 22:06 ]

Verwijderd

Als een user een "mail" property heeft staan krijg je het ook dacht ik. Dus niet alleen zoeken op "proxy address", maar ook op "mail".

• Evos
  • Laatst online: 05-02 20:41
Ik neem aan dat het geen built-in mail adres is?

iets in de trend van postmaster, als is het wel erg voor de hand liggend.

Mail eens naar het adres en hou je log files en/of queue eens in de gaten, je zou zeggen dat hij er ook iets mee kan als hij aan geeft dat hij bestaat.

• jimbo123
Bedankt voor de suggesties, echter ik ben er nog niet in geslaagd om het adres te vinden.

Om even terug te komen op jullie vragen/tips:

-Een export maken naar excel heb ik uitgevoerd, echter het adres komt niet in het export bestand voor.
-Zoeken naar een "mail" property lijkt niet te werken, ook niet met adressen waarvan ik ze wel verwacht te vinden.
-Het is inderdaad geen built-in adres, het is gewoon persoonsnaam@domein.nl
-Ik heb een mail verzonden naar het adres, en krijg een NDR terug.. de mail verlaat de exchange organisatie niet en lijkt naar de public folders geroute te worden (??). Ik heb bij alle public folders naar de eigenschappen gekeken en zag daar inderdaad een aantal oude mailadressen, echter niet het adres dat ik zoek.

Inhoud van de NDR bij verzenden naar het betreffende adres:

Your message did not reach some or all of the intended recipients.

Subject: test
Sent: 4/3/2009 11:32 PM

The following recipient(s) could not be reached:

Public Folder Store (ExchangeServerNaam) on 4/3/2009 11:32 PM
Het bericht heeft het e-mailsysteem van de geadresseerde bereikt, maar kan niet worden bezorgd. Probeer het bericht opnieuw te verzenden. Neem contact op met de systeembeheerder als u hier weer niet in slaagt.
<domeinnaam.nl #5.2.1>

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dan is het duidelijk dat een van de public folders het smtp adres persoonsnaam@domein.nl heeft.
Met die link van hierboven kom je d'r niet; want smtp adressen van public folders zitten alleen in de store.
Als je niet te veel public folders hebt kun je ze één voor één langslopen en het e-mail address checken.
Als je d'r wel te veel hebt zul je 't moeten scripten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Archie_T
  • Nu online
Of als je veel public folders hebt even exporteren met PFDavAdmin en weer in excel zoeken (ja ik gebruik excel veel...)

• jimbo123
@Brahiewahiewa: Ik heb maar een stuk of 10 public folders, dus had ze al 2x handmatig afgezocht en nu nog eens, maar het adres staat er echt nergens tussen.

@Archie_T: niks mis mee, is een handige manier van werken. Ik heb zojuist met PFDavAdmin gekeken en een export gemaakt inclusief subfolders, het betreffende adres komt helaas nergens voor.

Het is mij een groot raadsel waar het adres zou kunnen zitten... iemand nog enig idee?

Verwijderd

jimbo123 schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 23:56:
Bedankt voor de suggesties, echter ik ben er nog niet in geslaagd om het adres te vinden.

Om even terug te komen op jullie vragen/tips:

-Zoeken naar een "mail" property lijkt niet te werken, ook niet met adressen waarvan ik ze wel verwacht te vinden.
ADU&C > find > custom search > e-mailaddress > starts with > "stukje voor de @"

of

(&(objectCategory=user)(objectClass=user)(mail=mail@domain.local))

:)

Edit:
Volgens mij werkt dit ook: (&(objectCategory=*)(objectClass=*)(mail=mail@domain.local))

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2009 14:56 ]

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Met Exchange 2003 wordt voor elke mail enabled public folder een AD object aangemaakt in de Exchange System Objects container binnen het domein waar de exchange server zich bevind. Dit wordt gebruikt door je categorizer om een bericht aan dat e-mail adres naar de public folder entry te sturen. Wellicht zit er in jouw omgeving nog een object wat mail voor dat adres doorstuurt naar een public folder (die niet meer bestaat). Aangezien je spreekt over een kleine omgeving (10 mailenabled pf's) zou ik even handmatig die container doorkijken of daar nog iets te vinden is.

Voor wat handige info over de afhandeling van een bericht aan een pf kan je deze blog entry doornemen: http://msexchangeteam.com/archive/2004/09/10/228114.aspx

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• jimbo123
@Fewture, die searches leveren helaas geen resultaat op.

@Qwerty-273, Bedankt voor je tip en link, deze was erg leerzaam... ik heb (na advanced view in te schakelen) de Exchange System Objects container gevonden en alles handmatig gechecked... het e-mail adres kan ik daar echter ook niet vinden.

Iemand verder nog een idee?

• jimbo123
Excuus voor de kick.. maar heeft niemand verder een idee waar ik nog kan zoeken?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:59

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Domme opmerking misschien, maar had je al eens gekeken met de message tracker (die bestaat toch nog wel??) wat het verloop is van een mailtje wat je naar dat adres stuurt?

• jimbo123
Jep, het bericht wordt volgens het Message Tracking Center via local delivery aan de public folder store afgegeven. Daarna komt meteen het reeds gepostte NDR.

Zou dit niet een inconsistentie binnen de AD/ldap kunnen zijn?

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Tja wat je als een dirty oplossing nog zou kunnen doen.
Met bv. admod (het broertje van adfind) het bewuste smtp address toe te voegen aan een test mailbox in AD. Als je vervolgens een mail stuurt naar dat adres zou je als het goed is een NDR terug moeten krijgen dat er twee of meerdere objecten het zelfde adres gebruiken en de mail dus niet afgeleverd kan worden. Vervolgens je eventviewer applicatie logs na pluizen of de volgende melding te voorschijnkomt die de twee bewuste objecten weergeeft met een dubbel adres.
code:
1
2
3
4
5
6
7
Event Type: Warning
Event Source:   MSExchangeIS
Event Category: General 
Event ID:   9514
User:       N/A
Description:
Two objects in the Directory have the same proxy - /DC=com/DC=domain/DC=ad/OU=Users/CN=testje and /DC=com/DC=domain/DC=ad/OU=Users/CN=testje2.

Voorbeeldje gebruik admod om een smtp adres toe te voegen aan de huidige proxyadressen van een AD object. Het domein in dit voorbeeld is dus "ad.domein.com" waar de gebruiker "testje" in de OU "users" staat.
code:
1
admod -b "CN=testje,OU=Users,DC=ad,DC=domein,DC=com" "proxyAddresses:+:smtp:testje@ad.domein.com"

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• jimbo123
Bedankt voor je duidelijke oplossing Qwerty-273, echter ik durf deze toch niet goed aan omdat admod niet van MS is en ik er geen ervaring mee heb. Ben bang om de AD te beschadigen en dus een veel groter probleem te creeren dan dat er nu is.

Als er geen goede/schone manier is om er achter te komen waar dit mailadres zou kunnen zitten, dan verzinnen ze maar een ander adres.

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Je kan eventueel ook adsiedit.msc gebruiken om het proxyaddress toe te voegen, een tool van MS zelf - alleen als je de cmd gewend bent dan is die logge gui echt irri. Je zal dan het je gebruiker op moeten zoeken in je Domein structuur en vervolgens de eigenschappen bekijken. Daar kan je dan bij het attribuut "proxyaddresses" een nieuw smtp adres toevoegen in de vorm van "smtp:testje@ad.domein.com".

Pagina: 1