NEC Optiarc AD-7191S leest één CD/DVD en daarna niets meer

Pagina: 1
Acties:

• pnoob
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-02 15:43
Mijn systeem is een Paradigit Performer P534 (gekocht in augustus 2007)
Besturingssysteem: Windows Vista Home Premium
Moederbord: MSI K9AGM3-F
Processor: AMD Athlon 64 X2 4200+
DVD-brander: Sony NEC Optiarc AD-7191S
Als ik een CD/DVD inlees, kan mijn systeem daarna geen andere CD/DVD meer lezen, in de explorer blijf je dan ook de naam van de eerste CD/DVD zien.
Eigenlijk heeft mijn systeem dit probleem al sinds het begin, maar ik dacht altijd, dat zoek ik nog wel eens uit, kan niet veel zijn. Maar goed, dat lukt dus niet.
Eenmaal ben ik bij de Paradigit terug geweest, maar daar vertoonde mijn systeem geen problemen. CD erin, CD eruit, andere erin, enz. De enige mogelijkheid die zij aandroegen was Vista opnieuw installeren, maar dat wil ik dus net niet, het moet toch ook anders kunnen.
Nu dacht ik dus, firmware update. Van de volgende site kun je een firmware update downloaden, maar deze doet het bij mij niet: http://www.sony-optiarc.eu/supportservice/downloads/archive/downloadsarchive/dvddrivesdesktoppcs/ad7191s.html
Het programma geeft wel aan dat de firmware geupdate wordt van versie 1.00 naar 1.02 maar zegt dan dat het niet lukt.
Afbeeldingslocatie: http://www.noben.nl/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=418&g2_serialNumber=1
Wat wel opvalt is dat boven in de balk staat dat het een update is voor de AD-7191A terwijl ik het progje toch echt voor de S-versie heb gedownload.
Nu heb ik hier ook al rondgezocht en het enige wat ik kan vinden is iets over DMA-mode of PIO-mode. Nu zegt mij dit niets, ik hoef het ook niet te weten. Maar in de BIOS kan ik er wel iets over terugvinden, alleen niet voldoende, denk ik. Verschillende instellingen geprobeerd, maar het werkt nog steeds niet.
Het meest frappante is ook dat in mijn Device Manager de IDE-controller niet aangeeft in welke mode de Channels opereren. Hij geeft alleen aan dat er twee apparaten ondersteund worden.
Afbeeldingslocatie: http://www.noben.nl/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=421&g2_serialNumber=1
Channel 0 en channel 1 laten hetzelfde zien.
IDE controllers ook al eens uit Device Manager gegooid en ze zijn er weer opnieuw ingekomen, maar met hetzelfde probleem (of is dit geen probleem).
Wie kan mij verder op weg helpen zodat mijn DVD-brander het weer gewoon doet en ik niet elke keer moet restarten als ik een andere DVD/CD erin stop, bij voorbaat dank.

edit:
nog geen reacties? Ga ik te kort door de bocht, of is dit toch typisch een probleem van windows en zal ik het toch opnieuw moeten installeren? Graag ontvang ik toch wat feedback.

[ Voor 11% gewijzigd door pnoob op 06-04-2009 20:38 ]

• pnoob
Nou ik probeer dan toch maar weer wat aandacht op mijn probleem te krijgen, met nog wat extra info.
Tijdens het opstarten geeft mijn scherm het volgende weer:
ATA(PI) Device(s)TypeSizeBlockSmart32 BitDMAPIO
ModeInfoModeModeMode
Third MasterHard Disk320.016SecGoodOnUDMA64
Fourth MasterATAPI CDROMUDMA54

Kan zijn dat ik nog iets mis in dit overzicht, maar ik dacht niet dat dit iets zou toevoegen.
Mochten jullie meer info willen hebben, laat het maar weten.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
De 7191 word ook onder andere merknamen zoals Liteon en Sony verkocht, probeer hun firmware of drivers eens...

Werkt de drive in veilige modus wel naar behoren?

[ Voor 3% gewijzigd door djexplo op 01-05-2009 21:12 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Je zit te kijken op een controller waar niets op is aangesloten.

Ik denk niet dat een firmware upgrade dit probleem kan verhelpen. Het lijkt me eerder een softwareprobleem.
Je kunt hiervoor best de upper/lowerfilters eens nakijken (meer informatie hier).

• pnoob
Die Fix-it van Microsoft had ik al eens handmatig gedaan, en vandaag automatisch laten doen, maar geen verandering, upper/lower filters zijn dus ook niet de oplossing.
Ik vind het inderdaad vreemd dat er niets te zien is bij de geavanceerde instellingen bij IDE ATA/ATAPI controllers.
Komt dit dan toch door een mix van iTunes, Nero, Media player, enz?
Of is dan toch het advies, Vista opnieuw installeren?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Pc op virussen/spyware scannen.(ad aware, spybot, hijackthis).

Alles wat met branden te maken heeft verwijderen.
Dus nero, alcohol, deamon tools etc. verwijderen.

Dan kontroller en dvd brander verwijderen bij hardware, reboot.

Nero installeren.

Branden.

Indien dit niet werkt, windows opnieuw installeren.

• pnoob
mmm, bovenstaande geprobeerd, adaware gaf wel wat problemen, als het opstartte deed mijn internet het niet meer, maar ik heb het wel kunnen draaien, vond niet echt iets significants, cookies.
Spybot vond ook wel iets, laten repareren.
Controlers en DVD brander uit apparaatbeheer gegooid, opnieuw opstarten, maar resultaat is net zoals helemaal bovenaan in dit topic op de screenshots.
Kan alleen nog Hijackthis proberen, maar ben hier allemaal niet zo bedreven in, ik zal jullie op de hoogte houden.
Nou ja, meteen maar hijackthis log erbij:
edit:
Log-file van Hijackthis was niet echt nodig, vandaar maar verwijderd

Laat maar weten wat jullie hier mee kunnen

[ Voor 87% gewijzigd door pnoob op 06-05-2009 12:19 ]

• jan99999
Heb je ook de software verwijderd?(nero etc)

Hijackthis, de log file kun je op de site www.hijackthis.de in de venster plakken, dan laat hij zien wat er niet goed is.

• pnoob
Ja, Nero, iTunes en nog een Divx-prog verwijderd.
Info van www.hijackthis.de levert alleen maar groene vinkjes op, dus daar zitten geen problemen, werkt wel handig zeg.
Ik denk toch dat het Vista opnieuw installeren gaat worden, misschien verstandig om eerst even uit te zoeken hoe dat in zijn werk gaat... Bedankt voor de hulp in ieder geval al.

• jan99999
In windows en andere software zit drm(of extra software), dit is om copieren etc. te voorkomen. Maar hierdoor werken soms programma's of hardware niet.

Dus alle software die maar iets met branden of dvd spelen te maken heeft verwijderen, dus nero, alcohol, deamon tools, alles van sony, dvd spelers, etc, verwijderen, dan controller en dvd brander verwijderen, dan reboot, en nero installeren, en testen.

Ander kabel proberen?
Andere poort aansluiten?

Indien nog niet werkt,
dan brander in een ander pc inbouwen,
of ubuntu livecd proberen,
anders windows opnieuw installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door jan99999 op 06-05-2009 12:29 ]

• pnoob
ik zal toch nog even mijn probleem toelichten.
Het is namelijk niet dat Nero het niet doet. Maar ik kan maar één CD/DVD lezen, als ik dan een andere CD/DVD invoer laat explorer nog steeds de naam van de eerste CD/DVD zien en explorer reageert vervolgens niet meer.
Maar mijn idee is dat het ligt aan de controllers in apparaatbeheer, dus zolang deze niet iets laten zien, klopt er iets niet. Of is het normaal dat er niets te zien is bij de advanced settings van de ATA channel cotroller? En zit mijn probleem toch ergens anders in.
Maar ik zal binnenkort wel eens een andere kabel proberen, andere poort heb ik al eens geprobeerd, leverde niets op. Kan zijn dat ik misschien wel de controllers dan ook eerst moet verwijderen, zal dit toch nog eens proberen.
Voor de rest heb ik naar mijn idee niet veel software m.b.t. DVD-brander geïnstalleerd, maar ik zal nog eens kritisch naar mijn lijstje kijken. Eigenlijk moet windows media player er dan ook vanaf, of niet (kan dit eigenlijk wel)?

• pnoob
Safe mode hielp niet.
CD erin -> lezen -> andere CD erin -> foutmelding: Kan de opdracht niet uitvoeren door een fout in een I/O-apparaat
Eerste CD er weer in -> foutmelding
Van een ander forum gezien als controle naar Systeeminformatie gaan, maar daar is niets interessants te zien.
Ik heb de speler ook al los gehad -> opnieuw opgestart. Maar toen viel mij dus op dat de IDE controllers hetzelfde weergeven als helemaal in het begin van dit topic, terwijl er maar 1 apparaat op aangesloten is. Daarna maar weer aangesloten en inderdaad, geen verschil.
Tot zover de status.
Pagina: 1